Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 66

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 66 av 88 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 62 63 64 65 66 67 68 69 70 76 86 ... SisteSiste
Viser resultater 1,301 til 1,320 av 1741
    Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    systemet sier fra at plasseringen er uheldig i forhold til refleksjoner.
    jobb litt med tow-in eller plassering av høyttaler eller sitteposisjon.
    Alle mål er nøyaktige, sweetspot over 1m fra vegg, vinkler litt inn og før kjøring av RK så ble Rogers hund sjekket for plassering. Og reiseradioen hans var også OK. Virker som om det er enkelte eff.trinn som gjør dette.

Intermediate harleyy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Poster
    1,291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roqer
    Alle mål er nøyaktige, sweetspot over 1m fra vegg, vinkler litt inn og før kjøring av RK så ble Rogers hund sjekket for plassering. Og reiseradioen hans var også OK. Virker som om det er enkelte eff.trinn som gjør dette.
    Dette høres litt rart ut. Regner med at du har oppgradert til nyeste software tilgjengelig så det ikke er noe bugs der?

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt er gjort etter "boka". SW er oppgradert...
    Nøyaktighet er en dyd ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roqer
    Alt er gjort etter "boka". SW er oppgradert...
    Nøyaktighet er en dyd ;-)
    Bra :-D

Jeg tror fremdeles det er refleksjoner som gjør at du får meldingen.

Når jeg hadde Swans 2.5 hjemme fikk jeg samme melding, heiv noen puter inn i hjørnet bak HT og meldingen ble borte!

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Bra :-D

Jeg tror fremdeles det er refleksjoner som gjør at du får meldingen.

Når jeg hadde Swans 2.5 hjemme fikk jeg samme melding, heiv noen puter inn i hjørnet bak HT og meldingen ble borte!
    Hmm, må sjekke dette igjen. Rart det skjer med kun utvalgte forsterkere...

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må høre med flere nå.

YPAO... etter korrigering er er kjørt og lagret og så gjør justering på level på en kanal, samt hever bassen (som bass treble).

YPAO symbolet på reciveren slukkes da. (symbolet vises når en ikke rører noe)
    Men ble i tvil om det da forsatt er YPAO korrigeringen som har kontrollen når symbolet er slukket ???

Prøvde og lytte men kunne ikke finne noe forskjell.

Har tidligere vært sikker på at korrigeringen ikke ble endret av justering av bass/treble eller Level på kanalene.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Må høre med flere nå.

YPAO... etter korrigering er er kjørt og lagret og så gjør justering på level på en kanal, samt hever bassen (som bass treble).

Men ble i tvil om det da forsatt er YPAO korrigeringen som har kontrollen når symbolet er slukket ???

Har tidligere vært sikker på at korrigeringen ikke ble endret av justering av bass/treble eller Level på kanalene.

Ingen formeninger ?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen formeninger ?
    Jeg er ganske sikker på at det ikke gjøres noe med YPAO korrigeringen når en justerer de nevnte parameter, jeg gjør det samme som deg.

Når en går inn i menyen under Manual Setup - Sound Meny - Equalizer står det fremdeles PEQ som aktiv på min RX-V1800 etter jeg har justert litt på f.eks Level. Regner med den ville svitsjet over til Off hvis den slo seg av.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Jeg er ganske sikker på at det ikke gjøres noe med YPAO korrigeringen når en justerer de nevnte parameter, jeg gjør det samme som deg.

Når en går inn i menyen under Manual Setup - Sound Meny - Equalizer står det fremdeles PEQ som aktiv på min RX-V1800 etter jeg har justert litt på f.eks Level. Regner med den ville svitsjet over til Off hvis den slo seg av.
    Jeg rører aldri PEQ som ypao har lagt, kun nevnte level og bass/treble.
    Får ikke opp noe info om aktiv eller avslått eller i menyen på 3800.

Gjorde noen småjusteringer da jeg hadde Hot Fuzz i spillern før jeg så film i kveld for og sjekke om jeg trengte og heve bassen et hakk eller to eller subene et hakk eller to . (Hot Fuzz er lyd referansen min pr dags dato)
    Merker raskt om det er noen svakheter der pga den kontante bassen og et sterkt lydspor ellers

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må høre med flere nå.

Dette står i manualen hvis jeg husker riktig.

Så fort du endrer noe som helst etter å ha kalibrert så står ikke YPAO symbolet på. Det er fordi det er en modifisert utgave av YPAO som er i bruk.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Dette står i manualen hvis jeg husker riktig.

Så fort du endrer noe som helst etter å ha kalibrert så står ikke YPAO symbolet på. Det er fordi det er en modifisert utgave av YPAO som er i bruk.

Satt å leste litt før jeg spurte men fant det ikke der og da.

Da satser vi på at det er riktig.
    Kunn ikke merke de store forskjellene etter de småjusteringene jeg gjorde.

Men for morro skal jeg la de 2 korrigering til 3.Dolby Digital dvd og 4. DTS dvd stå uendret en stund uten og gjøre noe.

Vil nok en gang pressisere at Flag og Roko har 100% rett i og flytte ut store møbler når korrigering / kalibrering systemer kjøres for et resultat en vil bruke.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil nok en gang pressisere at Flag og Roko har 100% rett i og flytte ut store møbler når korrigering / kalibrering systemer kjøres for et resultat en vil bruke.
    Mener virkelig dere at det er rett å tømme et rom før RK blir kjørt også flytte alt inn? Hva om møblene du tar ut endrer lydbildet fullstendig når du setter dem inn igjen? Og har du noe mål på hva 'stor' er?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener virkelig dere at det er rett å tømme et rom før RK blir kjørt også flytte alt inn? Hva om møblene du tar ut endrer lydbildet fullstendig når du setter dem inn igjen? Og har du noe mål på hva 'stor' er?
    Jeg tok ut bare stolen jeg sitter i... har et lite rom på bare 10-11 m2

Bare det strammet opp bassen mot før samt litt mere behagelig oppover.

Har litt problemer og se fordelene jeg også, har bestandig plassert micen i stolen og fått den i ørehøyde og brukt et pledd eller noe sånt under micen for og hindre de nærmeste refleksjonene til micen.

Av en eller annen grunn virker det som det funker likevel.

Bord som er inne i lyttesonen, sofa, stoler.
    Som jeg tror da så er det lyttesonen mellom høytalere som er viktigst.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos meg så falt lyden i grus da jeg flyttet ut møblene og kjørte RK.
    Jeg mener hvertfall at det blir feil å bruke RK som et verktøy, for så og gi den helt feile primisser å jobbe med, men det er min mening.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ante1
    Hos meg så falt lyden i grus da jeg flyttet ut møblene og kjørte RK.
    Jeg mener hvertfall at det blir feil å bruke RK som et verktøy, for så og gi den helt feile primisser å jobbe med, men det er min mening.
    Igjen...;
    Vår erfaring er at det minste av to onder er å ta møblene ut før korrigering.

Korrigering med møblene "i veien" medvirker til at korrigeringen må korrigere for mange rare refleksjoner og dempinger. Greit at problemene ER der, men man ødelegger da veldig ofte lydkarakteren fordi det må justeres for mye rart.

Dersom man korrigerer med et "renere" område (tomt for møbler) foran/mellom fronthøyttalere og mikrofon, gjør de "tilbakeplasserte" møblene mindre skade for det totale opplevde lydbildet enn om RK korrigerer for dem.
    Korrigeringen tar jo fortsatt hensyn til mange andre parametre i lytterommet, men "fucker" mindre opp resultatet.

Tja, kanskje litt som ved "gammeldags" fotografering?
    Du får alltid et bedre resultat ved å sørge for å kopiere/fremkalle bilder fra et rent negativ, enn å retusjere vekk det innkopierte støvet på kopien/bildet i etterkant...

Skjønner?

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også samme erfaring med å fjerne møbler under målinger ved bruk av romkorreksjon i reciver. Ved bruk av Audiolense derimot blir resultatet bedre med miljøet nøyaktig slik det er ved lytting. Dette bygger oppunder Roko sin teori om at refleksjonsmønstrene blir for komplekse med møbler, da filtrene i reciverkorreksjon har vesentlig lavere oppløsning enn pc-basert korreksjon.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Jeg har også samme erfaring med å fjerne møbler under målinger ved bruk av romkorreksjon i reciver. Ved bruk av Audiolense derimot blir resultatet bedre med miljøet nøyaktig slik det er ved lytting. Dette bygger oppunder Roko sin teori om at refleksjonsmønstrene blir for komplekse med møbler, da filtrene i reciverkorreksjon har vesentlig lavere oppløsning enn pc-basert korreksjon.
    Se det!
    Det kan jo fort skape grunnlag for diskusjoner. ;-)

Ellers morsomt å se at du titter innom, i ny og ne!

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Se det!
    Det kan jo fort skape grunnlag for diskusjoner. ;-)

Ellers morsomt å se at du titter innom, i ny og ne!
    Hehe, ja har ny jobb, så det har blitt mye jobbing og lite lytting de siste månedene, desverre! Men vi sees på messa i mars

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Audyssey 2EQ

Hei. Har brukt Audyssey 2EQ på min Onkyo TX-Sr607 sammens med Klipsch RF-52 mk 1 i en stund nå. Har ikke helt merket problemet før de siste ukene, så har tegnet meg en liten graf av problemet:

På grafen er x-akse volumnivå på forsterker og y-akse det jeg hører. Det er ikke foretatt målinger med utstyr av noe slag, bare hørsel

Som dere ser blir bass trekt opp veldig mye på lavt volum for å kompansere for lavere følsomhet i øret (loudness comes to mind). På høyere volum jevner det seg mer ut, men etterhvert faller bass langt etter diskant. Ettersom begge frontene står på -10db på forsterker og krysningspunktet er ved 40 (av 80) på forsterker vil jeg ikke tro det er høyttaler som gir seg enda. Er det mulig at jeg bare er glad i bass, og derfor vil jeg høre det "korrekte" som for lite, dvs at det korrekte ligger i området 50-60 istedenfor 40 som jeg hører? Eller er det kanskje en mulighet at audyssey dummer seg ut i forhold til rommet? Kanskje interaksjonen med nedstillingen på -10db på fronter og audyssey skaper tull?

Uansett, hvis noen har noen tips å komme blir jeg veldig lykkelig. Er litt OCD med å få mest ut av det jeg har, om det er low end eller high end

Side 66 av 88 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 62 63 64 65 66 67 68 69 70 76 86 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •