Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 65

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 65 av 88 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 61 62 63 64 65 66 67 68 69 75 85 ... SisteSiste
Viser resultater 1,281 til 1,300 av 1741
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det som er sitert like over er:
    "(1) the filtering is no longer in the time domain. It's just based on the magnitude response."

Og resultatet av det gir utrolig bedre lyd i innstillingen EQ = Manual
    Så kan man diskutere om det er "deler" av Audyssey eller noen "andre" som har ansvaret for den modusen
    Målt du med audyssey også? I sa fall hadde den kurven vært relevant. Audyssey er nok ikke med i eq on annet en som Kris sier at en tar en grov forenkling av eq kurven som det automatiserte måle systemet gjør og legger det i en parametrisk EQ. Og at det låter bra er jo ikke usannsynlig. Men jeg tror det er viktig å ikKe blande begrepene som det er gjort her.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det som er sitert like over er:
    "(1) the filtering is no longer in the time domain. It's just based on the magnitude response."

Og resultatet av det gir utrolig bedre lyd i innstillingen EQ = Manual
    Så kan man diskutere om det er "deler" av Audyssey eller noen "andre" som har ansvaret for den modusen
    Jeg tror det er "de andre"......som har ansvaret for manuell modus, eller for oss som har sett LOST, "the others!":-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Chris sier, så tar Curve Copy en grov approksimering av korreksjonskurven og kopierer den over til den manulelle EQ'en, som er en grafisk EQ med X bånd. Tror det er 13 på 4311. Så selvfølgelig er det bedre med litt korreksjon enn ingen!

Hvis du analyserer kurven litt så ser du at det ikke er noen fin korreksjon i det hele tatt. Den dypeste bassen er dempet litt, øvre bass er hevet litt, i store trender. Sammenlikne den 'korrigerte' med manuell EQ med Audyssey-kurven så vil du se hva Audyssey gjør i frekvensdomenet.

Ta også en titt i displayet på forsterkeren. Når det er audyssey aktivert er det et Audyssey-logo i displayet. Når Audyssey IKEK er aktivert forsvinner logoen. Hva skjer når du aktiverer manual EQ?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Som Chris sier, så tar Curve Copy en grov approksimering av korreksjonskurven og kopierer den over til den manulelle EQ'en, som er en grafisk EQ med X bånd. Tror det er 13 på 4311. Så selvfølgelig er det bedre med litt korreksjon enn ingen!

Hvis du analyserer kurven litt så ser du at det ikke er noen fin korreksjon i det hele tatt. Den dypeste bassen er dempet litt, øvre bass er hevet litt, i store trender. Sammenlikne den 'korrigerte' med manuell EQ med Audyssey-kurven så vil du se hva Audyssey gjør i frekvensdomenet.

Ta også en titt i displayet på forsterkeren. Når det er audyssey aktivert er det et Audyssey-logo i displayet. Når Audyssey IKEK er aktivert forsvinner logoen. Hva skjer når du aktiverer manual EQ?
    Da slår du på manuell eq og Audyssey lyset slukkes. Men ser du nøye etter i menyen ser du det står "Blaupunkt eq aktiviert".

Helt klart man helst bruker Audyssey innstillingen:-D Den jobber også i tidsdomenet, fasene sitter som et skudd.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da er vi enige om at det jeg skrev ikke var svada, og det Flageborg skrev VAR svada. Så er vi ferdige med manual EQ for i dag.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anthems ARC?
    I siste Hjemmekino får Anthem skryt for sin receiver MRX-500. Det er særlig romkorreksjonssystemet, ARC, som får rosende omtale. Receiveren forøvrig er vel heller underekvipert i forhold til konkurrentene fra Asia.

Er det noen av dere med svart belte i korreksjon som kan si noe fornuftig om hvordan ARC plasserer seg i forhold til Audyssey og de andre systemene? Man må trille fram PCen og kjøre programmet via denne, det er nå en forskjell hvertfall. Har lest en del av trådene ang ARC på AVSforum, men blir ikke helt klok likevel. Når det påstås at ARC er mye bedre enn Audyssey er kanskje det like gjerne utslag av at man ikke har fått til Audyssey, jfr innlegg om dette tidligere i tråden.

Det dukker vel opp tråder som tar for seg Anthems receivere på et mer generelt grunnlag der de sammenlignes med de mer kjente merkene. Nå er det altså ARC det gjelder.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Audyssey vs ARC

Det jeg har lest av sammenligninger på musikk tyder på at disse subjektivt er veldig jevnbyrdige. Eks:

Music in the Round #33 | Stereophile.com

Bob Harley's response to my letter: Room Correction: Audio's Silver Bullet? (September 2010) | AVguide

Det skal sies at begge disse skriver om eldre audyssey-utgaver.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anthem MRX 700 er testet i siste nummer av Home Theater (mars 2011 - Volume 18, No. 3, side 48-50)

Den får:
    • 5 av 5 på Performance
    • 3½ av 5 på Features
    • 3½ av 5 på Ergonomics
    • 4 av 5 på Value

Konklusjonen er så som så...
    Men de mener prislappen er hyggelig ($2.000)!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke så interessert i hundre funksjoner jeg aldri bruker eller et pent ytre så fem av fem på ytelse er det jeg hang meg opp i

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Angela
    Det jeg har lest av sammenligninger på musikk tyder på at disse subjektivt er veldig jevnbyrdige. Eks:

Music in the Round #33 | Stereophile.com

Bob Harley's response to my letter: Room Correction: Audio's Silver Bullet? (September 2010) | AVguide

Det skal sies at begge disse skriver om eldre audyssey-utgaver.
    Veldig interessante linker, jeg leste begge med stor interesse:-D

På målingene må jeg si Audyssey så mer effektiv ut.

En annen ting er jo at Pro kitet til Audyssey gir mulighet for å lage en egen target kurve via pc. Det vil jeg!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anthem har jo vært svært tilbakeholdne med info om korreksjonssystemet. Ikke godt å vite hva de gjør. Rart de ikke skryter av diverse features som alle andre.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Anthem har jo vært svært tilbakeholdne med info om korreksjonssystemet. Ikke godt å vite hva de gjør. Rart de ikke skryter av diverse features som alle andre.
    Kanskje det er som i XXHighEnd hvor det er noen slidere ingen kan forklare hva gjør (ikke en gang han som har skrevet programmet?!) som man kan justere på og oppleve lydmessige forbedringer i følge overtroen

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ai ai ai! Den tråkka mange på tærne!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her ligger det en pdf om ARC
    http://www.anthemav.com/products/ant...processor/d-2v

Utviklet basert på data fra NRC som ledes av Dr. F. Toole.
    De samlet inn store mengder data om hvordan høyttalere oppfører seg i vanlige rom og hva som statistisk foretrekkes av lyttere.

ARC lager IIR filtere pluss egene filtere som tar høyde for roomgain .

I blind test har kjente romkorreksjoner scoret dårlig.
    I følge usikre kilder er ARC 3 og Audessey 5

Audio Musings by Sean Olive: The Subjective and Objective Evaluation of Room Correction Products

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som får indikert feil fase på begge frontene ved kjøring av RK på YPAO? Gjelder Yamaha 3900 til Abrahamsen V4 til Klipsch RF63.
    Og ja, koblingene er sjekket. Fikk akkurat samme problem på Electrocompaniet AW180 og en eller annen eff.forsterker en gang for ett par år siden. De andre jeg har hatt var ok.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roqer
    Er det noen som får indikert feil fase på begge frontene ved kjøring av RK på YPAO? Gjelder Yamaha 3900 til Abrahamsen V4 til Klipsch RF63.
    Og ja, koblingene er sjekket. Fikk akkurat samme problem på Electrocompaniet AW180 og en eller annen eff.forsterker en gang for ett par år siden. De andre jeg har hatt var ok.
    Jeg fikk samme problemet med 3067, her er det heller ikke fasefeil i koblingen.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    systemet sier fra at plasseringen er uheldig i forhold til refleksjoner.
    jobb litt med tow-in eller plassering av høyttaler eller sitteposisjon.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk til Dag for en svært hyggelig og interessant kveld!

Da har jeg hatt den ære av å oppleve Dag´s meget imponerende "rigg", om det er lov til å omtale et slikt oppsett på en slik måte?

Som jeg utbrøt da jeg fikk møte McIntosh MC2KW og Sonus Faber Cremona Elipsa i "levende live":
    Dette ga meg faktisk samme følelsen av andektighet, som jeg opplevde da jeg for første gang entret Peterskirken i Roma!
    Uvilkårlig blir man slått over synet av denne nær sagt unike kombinasjonen, som jeg vil tro også får svært blaserte HiFi-nerder til å føle det samme?
    Det er i alle fall nesten til å "tørne religiøs av", når man nærmest andektig slipper seg ned i skinnsofaen foran et visuelt nirvana som dette.
    Det er samtidig også verdt å nevne at komboen ble flankert av to stk SVS PC13, som jo vet å markere seg hva bass angår.

Etter en kopp kaffe som ikke akkurat var "state of the art", men som absolutt falt i behag likevel, lot vi forsiktig tonene slippe løs fra kombinasjonen McIntosh / Cremona.

Det slo meg umiddelbart at dette låt minst like transparent og oppløst som bare en elektrostathøyttaler kan klare?
    I alle fall inntil da!
    Komboen "stjeler" nok førsteplassen hva luftighet og detaljer angår i diskantområdet, uten at dette på noen måte ble påtrengende.

Etter en stund kom jeg plutselig på at jeg faktisk satt og hørte på en kombinasjon jeg personlig ikke liker tanken på - lyd via receiver og romkorreksjon!
    Jeg må beskjemmet innrømme at jeg nok har tatt ganske feil på det punktet. Om ikke til 100%, så i alle fall tett på!

Sub-integrasjonen var i mine ører av ypperste klasse, selv om jeg i enkelte sammenheng følte at attacket fra basstromma kanskje ble i overkant markant?
    Noe som raskt ble korrigert av Dag via OSD-menyen på TV´n jeg ikke rakk å registrere navnet på, men som uansett falt pent på plass i bildet!
    Og som senere leverte et bilde i "spitzenklasse"!
    Det skulle vel nesten bare mangle, i selskap med omtrent et halvt tonn ( :shock: ) utsøkt forsterkeri og høyttalere?

Vi "måtte" jo etterhvert innom "Hit Man" med David Foster&Friends, og det nær sagt obligatoriske klippet med "Feeling Good" med Michael Bublé.
    De som kjenner dette, vet jo hva som bor i det...
    Et innledningsvis "slam" som det slett ikke er forunt alle å oppleve, men som ettertrykkelig parkerte all tvil omkring hvordan den fremførelsen egentlig skal låte!
    "Hakeslepp" blir vel nesten et litt fattig begrep, i denne sammenheng.
    Kan ikke beskrives, oppleves!
    --
    Vi forhalte etterhvert inn i Dag´s "foreløpige" kino, hvor skravla gikk langt imot midnatt.
    Foreløpig, i den forstand som at det nok er et lite stykke vei å gå, før "alt" er på plass! Noe som Dag selvsagt er klar over. ;-)

Det var ellers hyggelig å møte "Harleyy" fra forumet, som fremstod som en hyggelig og optimistisk kar!
    Hans tanker omkring et fremtidig HiFi-konsept er i alle fall ambisiøse, men uansett spennende!
    Så får vi etterhver se, hva han kan drive det til....

Takk igjen Dag, for en trivelig kveld!
    Som jeg forhåpentligvis kan "kvittere" for, når den tid kommer?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    systemet sier fra at plasseringen er uheldig i forhold til refleksjoner.
    jobb litt med tow-in eller plassering av høyttaler eller sitteposisjon.
    I mitt tilfelle så tror jeg den kicker på sidemonterte bassene på mine klipsch ksp-300. det blir hvertfall ikke noe bedre iom at jeg har litt tow in.
    Den gamle Onkyo 876 hadde ikke noe problemer med nyaktig samme plassering, tydlig at de 2 systemene jobber på forskjellige måter....på godt og vondt.

Intermediate harleyy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Poster
    1,291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en meget hyggelig aften og måten du beskríver dette på Scrooge ovegår mine skrive ferdigheter

Recieveren som var i bruk under lyttingen var Denon sin 4311 noe som jeg prøvde hos meg med mindre hell, men vi har alle forskjellig smak.
    Er meget imponert over hvordan Dag har fått til bassen i sine svs da jeg alltid har sagt at svs ikke har noe å gjøre i ett high-end 2 kanal system he he
    Selv skal jeg straks teste ut Onkyo sin 5508 mot Denon sin 4311 for å se om det hjelper å bli kvitt noen elementer en reciever har.

Forsterkerene må jeg si var meget imponerende og finnes ikke noe minus ved disse om man glemmer prisen
    Likte også godt det jeg hørte av høyttalerene som var Sonus faber cremona.
    Dag er en meget grundig mann i sine undersøkelser og jobber mye med å få frem den riktige lyden all kreditt fra meg når det gjelder dette.
    Når det kommer til rom korreksjon delen tror jeg nok di fleste har noe å lære av Dag, her er det testing som gjelder ikke måling og synsing.

Noe som er viktig å huske i hi-fi er at det er vel ingenting som heter riktig lyd for det som høres riktig ut for den som eier anlegget er riktig uansett hva naboen mener

Med det mener jeg noen digger Klipsch noen digger Martin Logan og begge har sine egenskaper som di er gode på

Side 65 av 88 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 61 62 63 64 65 66 67 68 69 75 85 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •