Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 63

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 63 av 88 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 59 60 61 62 63 64 65 66 67 73 83 ... SisteSiste
Viser resultater 1,241 til 1,260 av 1741
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Akustiske tiltak kan også se veldig bra ut. Da koster det litt mer, men fortsatt en brøkdel av det mange legger i kabler, elektronikk osv. Det er viktig å huske at det er en del romkorreksjon ikke kan gjøre noe med. Og jo mindre den har å jobbe med, jo bedre er det ville jeg tro.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Gratulerer så mye da!

Ellers må jeg innrømme at jeg er bittelitt sjokkert over hvor mange som ser ut til å overse viktigheten av i alle fall de mest nødvendige akustiske tiltakene i rommet hvor musikk skal nytes!
    Jeg vet om flere tilfelle hvor høyttalere og komponenter koster godt over millionen, kanskje nærmer det seg to også?
    Men rommet / rommene utstyret står i, er jo rett og slett en akustisk skandale!
    Folk flest ser ikke ut til å være klar over viktigheten av såpass enkle ting som demping av førsterefleksjoner, det være seg fra vegger, tak eller gulv.

At også butikkene som selger utstyret ser ut til å overse slike fakta, gjør ikke saken bedre.

I noen sammenheng er det vel også slik at estetikk og / eller WAF setter grenser for hva man kan foreta seg.
    Men et teppe på gulvet foran høyttalerne må i det miste kunne aksepteres?
    Selv et såpass enkelt tiltak, kan for manges del gjøre underverker med lyden.

Som også et par velplasserte gardiner kan gjøre.
    Nesten mystisk at du ikke forlengst har oppdaget dette, Dag? ;-)
    Selvpining kalles det........har gjort tiltak med gardiner på veggene i mitt andre stereoanlegg, for et par år siden.
    Så jeg visste hva som måtte til...
    Men har bare kviet meg og ikke funnet noen gode løsninger.

Med alt som har skjedd her hjemme de siste 4 månedene måtte jeg bare få ut fingeren:-D

Intermediate harleyy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Poster
    1,291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Akustiske tiltak kan også se veldig bra ut. Da koster det litt mer, men fortsatt en brøkdel av det mange legger i kabler, elektronikk osv. Det er viktig å huske at det er en del romkorreksjon ikke kan gjøre noe med. Og jo mindre den har å jobbe med, jo bedre er det ville jeg tro.
    Du får komme å se riv huset prosjektet mitt, da skjønner du at noen faktisk er villig til å gjøre hva som helst for god lyd

Stilig med slike bilder, noen ide om hvor man får kjøpt slike?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg ønsker å dekke HELE veggen, og det er uaktuelt til hverdags......
    lur løsning med molton m/ majler jeg satt inn, "usynlige" tynne spikere rett under taklisten.
    Tar ett minutt å henge opp eller ta ned.
    Rommet blir herlig mørkt og deilig avslappende!8)

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner med at lyden oppleves rimelig intim og varm når gardinene er på plass med tanke på det massive teppet du har lagt på gulvet.

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Poster
    1,291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Jeg ønsker å dekke HELE veggen, og det er uaktuelt til hverdags......
    lur løsning med molton m/ majler jeg satt inn, "usynlige" tynne spikere rett under taklisten.
    Tar ett minutt å henge opp eller ta ned.
    Rommet blir herlig mørkt og deilig avslappende!8)
    Kanskje jeg skal tyne kona litt lenger å få hun til å sy noen for meg

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harleyy
    Du får komme å se riv huset prosjektet mitt, da skjønner du at noen faktisk er villig til å gjøre hva som helst for god lyd

Stilig med slike bilder, noen ide om hvor man får kjøpt slike?
    Hehe. Bygger du fra grunnen kan du gjøre veldig mange tiltak helt skjult.

Her er noen jeg fant i farten som selger slike bilde absorbenter:
    GIK Acoustics: GIK ArtPanel
    Print acoustic - Ljudabsorbenten med foto motiv
    AKUART - Lydabsorberende kunst
    About Acoustic ArtPanels

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Poster
    1,291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Bygger du fra grunnen kan du gjøre veldig mange tiltak helt skjult.

Her er noen jeg fant i farten som selger slike bilde absorbenter:
    GIK Acoustics: GIK ArtPanel
    Print acoustic - Ljudabsorbenten med foto motiv
    AKUART - Lydabsorberende kunst
    About Acoustic ArtPanels
    Glimmrende

Takker og bukker for hjelpen, nå røyk det vis noen kr til........ he he

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harleyy
    Glimmrende

Takker og bukker for hjelpen, nå røyk det vis noen kr til........ he he
    Hvem kjøpte du fra og hva ble kostnad med frakt?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fulgt med her, meget bra tråd med interrresant info. All ære til de som har tatt seg bryderiet slik at vi med dårlig tid bare kan handle det beste

Har noen spørsmål:
    Jeg har en Onkyo TX-NR 1007 med Audyssey MultEQ XT. Jeg oppgraderte fra Denon 2805 og må si det var en voldsom oppgradering av lyden. Ikke minst etter jeg kjørte kalibrering.
    Men når jeg leser her så skjønner jeg at jeg må mangle en del justeringer som finnes på Denon. Jeg finner f.eks. ikke manuell etterjustering av Eq. Er det noen som vet om jeg kan få dette til på 1007'n?

Foretrekker folket å bruke Dynamic EQ, evt med hvilken reference level?

Jeg stemmer for RK på uansett etter jeg fikk 1007'n

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Min første subwoofer ! Trenger litt hjelp !

Kalibrering av subwoofer B&W ASW10CM

Hei

Tenker å kjøre en ny kalibrering av subwooferen nå ikveld og har noen spørsmål til jeg håper noen kan hjelpe meg med.
    Legger ved link av subwooferen under her:

http://www.bowers-wilkins.co.uk/Down...0CM_manual.pdf

På Fig.1 bak på subwooferen har man noe som heter:
    - Volume Line
    - Volume Speaker
    - Low-Pass Freq 25-140

Hva skal disse settes på før kalibrering tar til?, eller er det det samme?, forstår det slik at ihverfall Volum Line og Volum Speaker settes til kl.09?
    Og skal det som heter Low-Pass-Filter settes på switch OUT, eller switch IN?

Står følgende i manualen på side 7:

Home Theatre Settings:

Set the VOLUME (LINE or SPEAKER) control initially to the 9 o’clock position.
    Set the LOW-PASS FILTER switch to OUT. Set the EQ switch initially to position A. Set the PHASE switch initially to 0°.
    Set the LOW-PASS FREQ (frequency) control to 140 if the speaker level inputs are used. The setting is irrelevant if the line level inputs are used.
    See the “Fine Tuning” section for more.
    The subwoofer is not a THX® licensed component, but may be used with a THX® controller if desired. If a THX® controller is used, ensure that the subwoofer
    function is enabled. This incorporates all the filtering and level setting required for the subwoofer in all modes. For level calibration, the internal test noise and channel level controls in the THX® controller should be used. In all cases the levels should be set to obtain 75dB SPL (C-weighted) at the listening position from the controller’s internal noise test signal.
    With other processors, configure the front and surround speakers to “large” or “small” as appropriate before setting the levels. Use the internal noise test signal and volume controls of the processor to set the levels of all the speakers. Only change the VOLUME control on the subwoofer if there is not enough range in the processor to achieve the correct levels. Inexpensive sound level meters are readily available from electronics stores and can be used to calibrate the levels. Refer to your processor manual for further details on how to set the levels.

2-channel Audio Settings:

Set the VOLUME (LINE or SPEAKER) control initially to the 9 o’clock position.
    Set the LOW-PASS FILTER switch to IN. Set the EQ switch initially to position A. Set the PHASE switch initially to 0°.
    Set the LOW-PASS FREQ control to match the -6dB low frequency cut-off frequency of the satellite speakers. Note: Both -3dB and -6dB figures can be found in the specification of each B&W speaker model. If the satellite speaker manufacturer quotes only a -3dB frequency, the optimum setting for the LOW-PASS FREQ control should be between 0.6 and 0.9 times that figure. The more gradual the low frequency roll-off of the satellite speakers, the lower the frequency should be set.
    See the Fine Tuning section for more.

Setter veldig stor pris på tilbakemeldinger og svar her, slik at ting blir gjort så korrekt og optimalt så mulig.

Samsung LE40B8050
    Pioneer SC-LX83
    Pioneer BDP-LX53
    B&W CM9-CMC-CM1-ASW10CM
    PS3 XBOX360 SONOS

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tippe volum klokken 9-10 og "switch out" er en fin plass å begynne. Og så kan du vel velge mellom noen modus som kalles A og B. Mener A går dypest.

"Switch out" er vel at du kobler ut subens interne LPF. Så lenge du bruker receiver sub out så tar denne seg av filteret.

Edit: For sikkerhets skyld, sett low pass freq. til 140.

Geir Arne

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Vil tippe volum klokken 9-10 og "switch out" er en fin plass å begynne. Og så kan du vel velge mellom noen modus som kalles A og B. Mener A går dypest.

"Switch out" er vel at du kobler ut subens interne LPF. Så lenge du bruker receiver sub out så tar denne seg av filteret.

Edit: For sikkerhets skyld, sett low pass freq. til 140.

Geir Arne
    Hei

Takker for hjelp og raskt svar. Som sagt er det min første subwoofer, var faktisk endel mer å sette seg inn i enn jeg først hadde trodd.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geve
    Har fulgt med her, meget bra tråd med interrresant info. All ære til de som har tatt seg bryderiet slik at vi med dårlig tid bare kan handle det beste

Har noen spørsmål:
    Jeg har en Onkyo TX-NR 1007 med Audyssey MultEQ XT. Jeg oppgraderte fra Denon 2805 og må si det var en voldsom oppgradering av lyden. Ikke minst etter jeg kjørte kalibrering.
    Men når jeg leser her så skjønner jeg at jeg må mangle en del justeringer som finnes på Denon. Jeg finner f.eks. ikke manuell etterjustering av Eq. Er det noen som vet om jeg kan få dette til på 1007'n?

Foretrekker folket å bruke Dynamic EQ, evt med hvilken reference level?

Jeg stemmer for RK på uansett etter jeg fikk 1007'n
    På Denon 4311 må du velge manuell modus i RK menyen. Og kopiere RK resultat til manuell. Først da får du tilgang til en manuell EQ, denne finnes ikke i menyen før du gjør dette.
    Jeg bruker dynamic eq og setter den på -10 db.

Dag:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dag:
    Hvis du kopierer kurven i Denon, så tar du en svært grov kopi av frekvenskorrigeringen Audyssey gjør, og legger denne til en grafisk equalizer. Du mister med andre ord så godt som alle fordelene med Audyssey når du gjør dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Dag:
    Hvis du kopierer kurven i Denon, så tar du en svært grov kopi av frekvenskorrigeringen Audyssey gjør, og legger denne til en grafisk equalizer. Du mister med andre ord så godt som alle fordelene med Audyssey når du gjør dette.
    Det er kun en løsning man trenger å bruke hvis det tonale svikter fullstendig.

La oss si du skal spille den gamle Manfred Man skiva di. Da kan du ha forhåndsprogrammert en manuell setting for gamle skeive skiver8)

Mht. hvor grovt dette er. Er det noe grovere enn når du kopierer Yamaha sin autokorreksjon inn i manuell?

Det skal sies, at når man trykker på kopier på Denon så høres det umiddelbart veldig likt ut. Det er mulig at det ikke skjer noe med lyden før man begynner å bruke båndene?

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Poster
    1,291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem kjøpte du fra og hva ble kostnad med frakt?
    Jeg kjøpte fra GIK Acoustic products ensures proper acoustics for your recording studio or home theater!, men bestillte fra den engelske nettsiden og der har jeg familie. Så frakt og moms blir borte for min del da di tar det med seg over

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Dag:
    Det du skriver er bare svada(tull & tøys)

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det du skriver er bare svada(tull & tøys)
    For å bevise dette. Kunne du lagt ut en måling med Audyssey, Audyssey flat og manuell modus uten å ha gjort noe. Så gir vel det en pekepinn.

For i manuell ender du vel opp med grafisk eq som Atle sier? Ser i allefall slik ut i menyene.

Geir Arne

Side 63 av 88 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 59 60 61 62 63 64 65 66 67 73 83 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •