Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 61

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 61 av 88 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 57 58 59 60 61 62 63 64 65 71 81 ... SisteSiste
Viser resultater 1,201 til 1,220 av 1741
    Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg lurer fremdeles på hvordan RK påvirker valget av effekt-trinn.
    Noen som har testet, Dag & Co kanskje?

Intermediate harleyy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Poster
    1,291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roqer
    Det er her jeg sliter litt kjører Krell fbp 750 og Revel ultima Salon høyttalere.
    Kall meg skeptisk, men jeg lar meg gjerne overbevise om dere gutta har rett at rom korreksjon faktisk kan løfte mitt anlegg mer enn det ødelegger

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjørte Dali Euphonia MS4 og NAD M25 bi-ampet i kinoen min før. Det ble løftet MANGE hakk med Audyssey.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harleyy
    Det er her jeg sliter litt kjører Krell fbp 750 og Revel ultima Salon høyttalere.
    Kall meg skeptisk, men jeg lar meg gjerne overbevise om dere gutta har rett at rom korreksjon faktisk kan løfte mitt anlegg mer enn det ødelegger
    Med mindre du har et meget bra rom vil nok romkorreksjon kunne hjelpe deg. Om du liker helt nøytral lyd er en annen sak, men mye kan også skreddersys.

At du vil ha en negativ effekt med å bruke en av de nevnte recieverne som pre er jeg derimot helt enig i.

Litt OT, men jeg tester selv Lyngdorf sin stand-alone RK sammen med mine Marten og den gjør mye bra, selv på disse ganske gode høyttalerene.

Geir Arne

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Let me rephrase the question:
    - Kan jeg kjøpe en billig effektforsterker og få like bra resultat som ved en dyr anerkjent en ved bruk av RK i et gitt rom?
    - I værste/beste fall så kan jeg kjøpe en klasse D, og få samme lyd som med en kvalitets rørforsterker ved bruk av RK i et gitt rom?
    - Er konklusjonen at det ikke betyr hvilken type effekt en har på frontene bare de får nok strøm?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare å legge ut litt målinger av anlegget det, så kan vi se.
    Har du rom uten akustiske tiltak, så har du sansynligvis veldig mye å gå på lydmessig.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Let me rephrase the question:
    - Kan jeg kjøpe en billig effektforsterker og få like bra resultat som ved en dyr anerkjent en ved bruk av RK i et gitt rom?
    - I værste/beste fall så kan jeg kjøpe en klasse D, og få samme lyd som med en kvalitets rørforsterker ved bruk av RK i et gitt rom?
    - Er konklusjonen at det ikke betyr hvilken type effekt en har på frontene bare de får nok strøm?
    Romkorreksjonen korrigerer ikke får svakheter i effektrinnet. Selvsagt trenger du gode effektrinn som kan drive høyttalerne skikkelig uavhengig av RK.

Det er vanskelig å kopiere en rørforsterkers forvrengning med en transistor. Men bruker du romkorreksjon og helst også noe som korrigerer høyttalerne, så kan du egentlig få den signaturen du ønsker. Man da må du nok over på løsninger som DEQX, Theseus osv. De koster mer og fungerer ikke til surround. ADA fungerer derimot til surround, men koster flesk.

Det er forskjell på kvaliteten på wattene, så det handler ikke bare om antall watt. En god klasse D forsterker er utrolig bra imo. Få noen til å bygge Hypex med toppmodulene og god PSU, og du har high-end til budsjett pris.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Romkorreksjonen korrigerer ikke får svakheter i effektrinnet.
    Hvilke svakheter tenker du på? De fleste forsterkere måler ganske bra.

Geir Arne

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at jeg spør er at jeg vurderer hvilket eff.trinn jeg skal ha. Evt. om det blir integrert med HT-inngang. Da kan jeg få "the best of both worlds". Skal kobles på Klipsch RF63. OT big time, men en del av vurderingen.
    Ser det skrives om mer eller mindre oppløsning etter RK. Da må det vurderes om jeg skal prioritere høy oppløsning i effekt sammen med Yamaha 3900.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan ikke erstatte strømleveranse, forvrengningsfrihet i form av lav crosstalk, snr osv , høyttalerkontroll og dempefaktor med flat frekvensrespons for å si det slik. Med andre ord er et skikkelig effekttrinn alltid en forutsetning uavhengig av elektronisk forbehandling.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye bra og billig PA, selv om det er fy-fy her inne.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Man kan ikke erstatte strømleveranse, forvrengningsfrihet i form av lav crosstalk, snr osv , høyttalerkontroll og dempefaktor med flat frekvensrespons for å si det slik. Med andre ord er et skikkelig effekttrinn alltid en forutsetning uavhengig av elektronisk forbehandling.
    Jeg er klar over at det er faktorer her som spiller inn. Stillte spørsmålet for å vite hva som er viktig å se etter, og ikke minst hvorfor.

Er enig i alt du nevner her, men TROR også disse faktorene er nærmest neglisjerbare når man kommer over på et visst nivå (som ikke trenger å være så høyt prismessig). Tar man for seg eksempelvis Rotel 1572(til under 10k), så er denne veldig god på samtlige parameter du nevner.

Det som var litt interesant var at noen poster opp ble det etterspurt "imitasjon" av rør forsterkere. Da er jeg tilbake til utgangspunktet; hvilke parameter gir "god" lyd og hvilke gir "riktig" lyd.

Geir Arne

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Ta nå to identiske effektforsterkere, tweake ett av de til å gi litt mere bass og en tanke mere diskant. Kjør deretter RK. Blir det da samme lyden som kommer ut fra høytalerne da tro?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta nå to identiske effektforsterkere, tweake ett av de til å gi litt mere bass og en tanke mere diskant. Kjør deretter RK. Blir det da samme lyden som kommer ut fra høytalerne da tro?

Jeg har brukt RK i 6 år, og hatt flere forsterkere i oppsettene.

Man har like mye glede av god forsterker HELT UAVHENGIG av RK eller ikke.

Du har spurt om dette i en annen tråd før:-D

Hvis du ikke tror det må du rett og slett gjøre jobben på egen hånd og gjøre dine egne vurderinger.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner den Dag. Sakens kjerne er: Blir 2 forskjellige forsterkere, med mere enn godkjente spec, "rettet" opp såpass av RK at man nesten ikke kan høre forskjell på de?
    Tror det ble nevnt tidligere i tråden at dere kom til å teste dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner den Dag. Sakens kjerne er: Blir 2 forskjellige forsterkere, med mere enn godkjente spec, "rettet" opp såpass av RK at man nesten ikke kan høre forskjell på de?
    Tror det ble nevnt tidligere i tråden at dere kom til å teste dette.
    Mye blir rettet opp av RK, men det er ikke frekvensgangen som er så forskjellig på forsterkere. De måler veldig likt i frekvensgang.

Men de låter ofte forskjellig.

Før og etter RK.

Skjønner veldig godt tankegangen din!! :-D

Uansett er det viktig at du velger en god match til høyttalerne dine.

Men hvis du ikke har 20000 pluss å svi av på bruktbørsen ville jeg ventet.
    RX-V 3900 har bra forsterker.
    Den måler 2X240 watt i 4 ohm og låter pent.
    Har lenge kjørt kinoanlegget med kun 3900.
    Jeg kjøpte en Classe CA2200 der og den kan anbefales. Koster ca 25000 på brukten. Den er stabil helt ned til 1 ohm. God forsterker.
    Pass Labs X350 ligger ute for 25000, RØVERKJØP!!!!

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Poster
    1,291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Med mindre du har et meget bra rom vil nok romkorreksjon kunne hjelpe deg. Om du liker helt nøytral lyd er en annen sak, men mye kan også skreddersys.

At du vil ha en negativ effekt med å bruke en av de nevnte recieverne som pre er jeg derimot helt enig i.

Litt OT, men jeg tester selv Lyngdorf sin stand-alone RK sammen med mine Marten og den gjør mye bra, selv på disse ganske gode høyttalerene.

Geir Arne
    Takker for at noen endelig svarer

Jeg jobber jo med HI-FI som yrke og har hatt det som hobby i 25 år.
    Har parkett i dag da jeg akkurat flyttet inn i nytt hus taket er dempet og bak veggen blir tatt nå og samtidig flyttet 0,5 meter.
    Det vil bli lagt ett spesiellt belegg/strips på gulvet så blir nok godt lytte rom men er desverre ikke symetrisk
    Har korrigert på gamle måten med db måler.

Det jeg egentlig lurer på er vel om det finnes auto korreksjon som er god nok, kunne tenkt meg å prøve dette og regner med at gutta her som jobber så hardt neppe gjør dette uten grunn.

Det jeg ønsker er mest mulig riktig/transparent lyd og minst mulig komponenter. Nekter å kjøre inn en pc i anlegget mitt som noen krever.....
    Tror nok absolutt dette er fremtiden spørsmålet er vel bare når det er på nivå med resten av anlegget automatisk?
    Meget mulig det er det nå da trenger jeg bare guiding i rettning av rett utstyr, da dette er noe jeg ikke har satt meg godt nok inn i når det gjelder auto delen.
    Tar i mot all hjelp med stor takk

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Mye blir rettet opp av RK, men det er ikke frekvensgangen som er så forskjellig på forsterkere. De måler veldig likt i frekvensgang.

Men de låter ofte forskjellig.

Før og etter RK.

Skjønner veldig godt tankegangen din!! :-D

Uansett er det viktig at du velger en god match til høyttalerne dine.

Men hvis du ikke har 20000 pluss å svi av på bruktbørsen ville jeg ventet.
    RX-V 3900 har bra forsterker.
    Den måler 2X240 watt i 4 ohm og låter pent.
    Har lenge kjørt kinoanlegget med kun 3900.
    Jeg kjøpte en Classe CA2200 der og den kan anbefales. Koster ca 25000 på brukten. Den er stabil helt ned til 1 ohm. God forsterker.
    Pass Labs X350 ligger ute for 25000, RØVERKJØP!!!!
    Takk, det var dette jeg lurte på. Rett og slett om de låter forskjellig. Har Klipsch RF63. Perfekt for musikkbruk til en gammel rocker. Også til film. Har fått anbefalt Sugden, Naim og div rør til de av Rognlien som har RF63 selv. Da tenker jeg det blir sjekket opp mot "pure direct" først, deretter RK før det blir kjøp.

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Poster
    1,291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det er bare å legge ut litt målinger av anlegget det, så kan vi se.
    Har du rom uten akustiske tiltak, så har du sansynligvis veldig mye å gå på lydmessig.
    Kan legge ut noen målinger etter at bakveggen er flyttet og dempet samt nytt dempet gulv, så kan dere se hvordan det ligger an. Jeg er vel ekstrem typen som leter etter plinget og etter klangen i knappenåla som datt i gulvet he he

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for at noen endelig svarer

Jeg jobber jo med HI-FI som yrke og har hatt det som hobby i 25 år.
    Har parkett i dag da jeg akkurat flyttet inn i nytt hus taket er dempet og bak veggen blir tatt nå og samtidig flyttet 0,5 meter.
    Det vil bli lagt ett spesiellt belegg/strips på gulvet så blir nok godt lytte rom men er desverre ikke symetrisk
    Har korrigert på gamle måten med db måler.

Det jeg egentlig lurer på er vel om det finnes auto korreksjon som er god nok, kunne tenkt meg å prøve dette og regner med at gutta her som jobber så hardt neppe gjør dette uten grunn.

Det jeg ønsker er mest mulig riktig/transparent lyd og minst mulig komponenter. Nekter å kjøre inn en pc i anlegget mitt som noen krever.....
    Tror nok absolutt dette er fremtiden spørsmålet er vel bare når det er på nivå med resten av anlegget automatisk?
    Meget mulig det er det nå da trenger jeg bare guiding i rettning av rett utstyr, da dette er noe jeg ikke har satt meg godt nok inn i når det gjelder auto delen.
    Tar i mot all hjelp med stor takk
    Kjøp deg en receiver og test:-D
    Kjøpte du høyttalere fra Nord Norge?

Side 61 av 88 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 57 58 59 60 61 62 63 64 65 71 81 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •