Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 60

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 60 av 88 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 56 57 58 59 60 61 62 63 64 70 80 ... SisteSiste
Viser resultater 1,181 til 1,200 av 1741
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Veldig fin tilbakemelding Dag. Jeg har også irritert over manglende dybdetesting i blader.
    Interessant at du mener Denon låter like oppløst med RK aktivert som pure direct. Det er et godt tegn.

Hva legger du forresten i tørr lydsignatur?

Jeg har en Pioneer VSX-2020 til test nå og sliter veldig å bestemme meg om den er særdeles nøytral eller litt frempå i noen frekvenser, i pure direct. Vanskelig å vite sikkert i grunnen. Den virker bl.a. til være litt mer utstrakt i toppen enn en Bryston preamp jeg har, men det kan også hende den bigger litt over i forhold til hva som er transparens.

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Takk for tilbakemelding og interressant test !

Hei

Takker for tilbakemelding her og meget interressant test!
    Synes dette var meget interressant lesing, må innrømme at jeg selv har slurvet endel med å sette meg inn i de forskjellige mulighetene som finnes med romkorreksjonene. Har lenge hatt dette tilgjengelig både på Denon AVR-3805 og etterpå AVR3808A og Pioneer SC-LX82/83.
    Var først for et år tilbake at jeg begynnte å bruke/utforske mulighetene med romkalibrering. Mine opplevelser med Audyssey og MCACC er at begge gjør en god jobb, men synes kansje MCACC er litt bedre hjemme hos meg.
    Dynamic EQ gjør som du sier lyden mye fyldigere, kansje litt i overkant synes jeg selv. Virket som at med Dynamic EQ ble det for krevende for receiver/høyttaler, turde ikke å skru opp like høyt med den på.
    Som sagt har jeg enda masse å lære å sette meg inn i både i Audyssey og MCACC romkalibrering, men dette har absolutt noe for seg.
    Har nok vært litt av den enkle typen jeg, koble opp, still inn størrelse og avstand på høyttalerne manuelt i menyen og voila, spill musikk, he he...

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel blåst!
    Interessante konklusjoner og betraktninger var det jo også, selv om de i noen grad må bli av subjektiv karakter.

Ellers er det vel verdt å notere seg at Denon med MultEQXT32, låter like oppløst med RK innkoblet som i pure direct!
    Der har de tydeligvis fått til noe som ikke er gitt de andre produsentene?

Godt jobba, begge to!
    Kanskje det ved en eller anledning, lar seg gjøre å oppleve resultatet "live" også?

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liker det jeg leser her, siden det nå står en 4311 i racket. :-D
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin gjennomgang og av egen erfaring med to av merkene forstår jeg konklusjonen og hvorfor du velger som du gjør.

Fint at du beskriver grunnlaget for ditt valg, og settinger som de andre kanskje vil passe bedre/like godt.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    ...Dessuten høres Denon med MultEQXT32 like oppløst ut med RK innkoblet som i pure direct, det gjør ikke de to andre...
    Regner med du har sjekket med YPAO i flat/front i tillegg til natural? Har ikke dette problemet på min gamle 3900 i flat YPAO. Men det er jo som du sier et annet rom, andre høytalere, og ikke minst andre ører.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roqer
    Regner med du har sjekket med YPAO i flat/front i tillegg til natural? Har ikke dette problemet på min gamle 3900 i flat YPAO. Men det er jo som du sier et annet rom, andre høytalere, og ikke minst andre ører.
    Med tanke på at man legger et grovkornet slør over hele lydbildet bare man går fra Pure Direct til Straight på Yamaha RX-V3900, og da uten noen form for korreksjon, kun Through, så tør jeg stille meg bak det faktum at Yamahaen IKKE bevarer oppløsningen så fort man avviker fra Pure Direct, gitt en analog kilde.

Årsaken er rett og slett at man benytter Yamahaens interne DAC i alle andre modus enn Pure Direct (for å få med bass management osv). Siden RX-V3900 DACen er langt unna en skikkelig god stereo DAC i kvalitet oppleves tapet av oppløsning, luft og realisme nokså kraftig.
    Jeg kan imidlertid skjønne at du opplever null tap av oppløsning om du alltid kjører digitalt slik at du alltid benytter Yamahaens DAC, også i Pure Direct. Alternativt at din analoge kilde ikke holder tipp topp standard på DAC-siden. Da burde man ikke merke store forskjellen fra Pure Direct til andre modus. Men om du baserer deg på Yamahaens DAC til musikk, går du glipp av en hel del bare så det er sagt. Dette kan selvfølgelig kompromissmessig veies opp for ved å få tilgang til romkorreksjon og bass management på lasset.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok derfor Denon kommer såpass bra ut også, siden den ALLTID bruker digitalt. Du kan bruke Audyssey og bassmanagement selv i Pure Direct, som er GENIALT, spør du meg!

Det irriterer meg litt at jeg ikke kan bruke RK/BM i noen 'direct' modus på Onkyoen, selv ved digital kilde.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte også digitalt Marsboer... you've right.

Atledereier:
    Hva skal vi kalle "Pure direct" ved bruk av Audyssey og bassmanagement i "Pure direct"? Noe som er noget misvisende spør du meg...

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En "liten" ting jeg savner Dag: hvordan påvirker RK i de forskjellige receiverene egenkarakteristikken i effektforsterkerene?
    Er det vits i å legge ekstra lapper på bordet for å få kritikerroste effekt-trinn hvis RK tar bort de positive sidene ved det spesifikke effekt-trinnet?

Og hvis receiverene ikke er bra nok i stereo, hva med en integrert stereoforsterker med HT-inngang(for å bruke samme høytalere til film/musikk). Da er en kommet langt vil jeg tro. Eller vil du si at Denon er så god at det kun trengs et effekt-trinn?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En receiver er ikke "bra nok" til stereo kun om romkorreksjon og bass management ikke gir såpass lydmessig resultat at det oppveier for tapet av lydkvaliteten man får med en puristisk stereokjede. Med andre ord svært rom- og systemavhengig.

Det er med andre ord snakk om å gi og ta, som vanlig. Heldigvis begynner recieverne å bli såpass gode at det blir mindre gi og mer ta.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte også digitalt Marsboer... you've right.

Atledereier:
    Hva skal vi kalle "Pure direct" ved bruk av Audyssey og bassmanagement i "Pure direct"? Noe som er noget misvisende spør du meg...
    Avskrudde videokretser og alt 'unødvendig' prosessering som tonekontroller osv. Ved digital input kan man skru av ADC, display, video og unødvendige effekttrinn, blant annet.

På Denon 4308 er det slik:
    i Stereo så er 'alt på. Man kan ha tonekontroller osv.
    i Direct er tonekontroller avskrudd, men fremdeles video og OSD
    i Pure Direct er all video avskrudd, display er av, og ADC er av hvis receiveren er i digital modus.i Analog modus vet jeg ikke, for det har jeg aldri brukt på min 4308. Men det er verd å merke seg at nødvendig prosessering aldri skrus av. Nødvendig prosessering for Denon er bass management og Audyssey.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da er ikke Pure direct så Pure lenger om jeg forstår deg rett?
    4308 kan valgfritt utføre signalbehandling i Pure direct?
    Mulig jeg er litt treg, men hvorfor er bass management og Audyssey nødvendig for Denon i Pure direct?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi man i Pure Direct vil ha best mulig lyd. Da må man ha mulighet for å kjøre bass management og RK. Det er i alle fall slik jeg, og tydeligvis programmererne hos Denon tenker. Har man små høyttalere og sub er man dømt til å kjøre et mindreverdig anlegg når man kjører PD med andre prosessorer/receivere.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner hva du ønsker.
    Mitt ønske er, uansett høytalere, å få ren og ubehandlet lyd ved bruk av Pure direct. Men går det an på Denon i Pure?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderer å kjøpe en surround prosessor. Marantz AV7005 og Onkyo PR-SC5508 ser begge ut til å ha Audyssey multi 32eq. Levelig pris på begge også.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner hva du ønsker.
    Mitt ønske er, uansett høytalere, å få ren og ubehandlet lyd ved bruk av Pure direct. Men går det an på Denon i Pure?
    Støtter denne.

Mener fra min gamle 3808A at jeg kunne velge på PD.

Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    En receiver er ikke "bra nok" til stereo kun om romkorreksjon og bass management ikke gir såpass lydmessig resultat at det oppveier for tapet av lydkvaliteten man får med en puristisk stereokjede. Med andre ord svært rom- og systemavhengig.

Det er med andre ord snakk om å gi og ta, som vanlig. Heldigvis begynner recieverne å bli såpass gode at det blir mindre gi og mer ta.
    Men det er jo et poeng at "egenlyd" fra forsterker faktisk kan rettes ut en RK. Og da er jo spørsmålet om hvor mye man trenger å legge i en forsterker som er "bra nok" på alle parameter.

Tenker en "billig" klasse d sammen med god RK kan gjøre underverk, og da trenger ikke prisen bli så eksotisk(selv om du ikke nevnte at det måtte være dyrt heller).

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner hva du ønsker.
    Man kan velge å skru av Audyssey og bass management.
    Jeg er som sagt usikker på om forsterkeren har en full analog bypass, jeg tviler i grunn på det. Så sånn sett kan man like gjerne ha det på, da signalet går innom ADC uansett.

Så kan man jo spørre seg selv om hvorfor man skal skru alt dette på igjen i kinosammenheng? Jg mener, signalet der er jo MYE mer komplekst, og burde gi enda større fordel å skru av all prosessering? Men sånn er det altså ikke.

Skjønner det hvis man har 'store' fronter, altså fullrange og kan spille uten BM. Men jeg, som Denon, mener at bass management er en nødvendig del, også av stereolyd, og spesielt i Pure Direct, når man vil ha den ypperste lydkvaliteten.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer

Receiverne i de prisklassen til dem som er testet er i dag svært gode til stereo, imotsetning til hva de var for 5 år siden, eller mer. De beste duger - og vel så det til tokanals musikk.

Hva som er problemet med slike tester er at de som regel testes med ett sett høyttalere. Dette gir etter min mening ingen god indikasjon på hvor gode receiverne er, objektivt sett, ettersom de har forskjellig klang og passer best til ulike typer høyttalere.

Pioneer sine SC receivere er f.eks. veldig detaljerte (frampå) og passer best til høyttalere med litt varm klang, og som er tungdrevne (ettersom Pio har mest krefter i dette selskapet). B&W f.eks. I tillegg er bassen stram (som nevnt i testen) og bør derfor ikke parres med høyttalere med litt tynn lyd.

Til Dali Ikon f.eks. ville jeg valgt en mer "laidback" receiver som Denon, ettersom den ikke er så skarp i toppen, pluss at Ikon er mer lettdrevne enn B&W CM9.

Derfor burde alle slike tester, og særlig dem i L&B og Hjemmekino testes med flere sett høyttalere. I stedet blir testene veldig overfladiske, hvor man knapt nevner hva slags høyttalere som er tilkoblet. Slike tester har knapt noen verdi i det hele tatt, dersom man er i dilemma for hva som passer ens høyttalere.

Samme med tester hvor man benytter en fast receiver (Yamaha DZ 11) til alle slags høyttalertester.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke målet for romkorreksjon å (prøve å) korrigere hvordan rommet påvirker lyden? Og det er vel på akkurat det MCACC/YPAO/Audyssey bør måles på.

Som jeg ser det så er egen lyd fra receiveren og hva enkelte liker best av Pure/Straight modus et helt annet tema. Ikke at det er uinteressant men det er bare små justeringer ift å korrigere for rommet.

Side 60 av 88 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 56 57 58 59 60 61 62 63 64 70 80 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •