Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 88 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 36 46 56 66 76 86 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 1741
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Selvfølgelig er det slik. Man må selv avgjøre om man liker lyden eller ei, og derfor så har noen CV! mens andre har B&W. Smak og behag. Liker man det man hører, så ikke gjør noe. Men for min egen del er mitt musikkanlegg et verktøy for å få godlyden ut i rommet, og jeg liker å vedlikeholde det verktøyet uansett om det virker eller ikke. Det er derfor dette er en interessant hobby. Jeg bryr meg filla om det spiller bra, jeg vil plukke på det uansett, fordi målet er veien.

Edit; for å svare på spørsmålet ditt så finnes det en standard på hvordan lyd skal gjengis. Men poenget er å få ut lyden slik artistens bakmenn la den på plata. Alt annet blir feil, men ofte så er det de feilene vi introduserer i systemkjeden som gjør det hele morsomt å lytte til. Så kan folk gape om nøytral og korrekt lyd, her i gården preller det av som vann på gåsa. JEG skal ha det gøy :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjorn
    Interessant dette ja!

Men er det ikke til syvende og sist personen som skal lytte til musikken, som avgjør om lyden er bra eller ikke!?
    Hvorfor skulle det være slik at de ulike produsentene, med ulikt romkorreksjonsprogrammer, var så mye bedre enn det man selv oppfatter som god lyd!? Skal disse "ekspertene" bestemme hva som er god lyd eller ikke ut fra et sett parametre de selv har satt? Er man ikke da litt utpå viddene, og dermed lurer seg selv!
    La meg ta tak i den problemstillingen, det er lettest å forklare ved å ta utgangspunkt i mine egne erfaringer.

Min erfaring er som følger; tidligere var superfornøyd med lyden min i år etter år,
    ELSKET den :-)

Beste anlegget i verden! Slik som de fleste andre synes :-)

Har fremdeles de samme høyttalerne som for 11 år siden, og bodd i samme hus i 9 år. (Er på tredje paret Infinity Kappa 9.2i, har prøvd å bytte dem ut MANGE ganger men fremdeles er de mine favoritter uansett prisklasse, og har vært oppe i prisklasser rundt 100.000 og to par som var over 150.000)

Rotet endel med å teste separate stereo preamper opp mot surround forsterkere med pre-out, og fant ut at sistnevnte låt like bra i mine ører, og da var det jo tull å ha begge deler. (Var veldig sent igang med surround)
    Så for litt over ett år siden kom plutselig Denon AVR3805 med autosetup og romkorreksjon på markedet til en edruelig pris, det var kanskje autosetup som var mest spennende. Så Yamaha AZ2 røk ut og inn kom Denon 3805.

Men det skulle vise seg at det var romkorreksjonen som var rosinen i pølsa!

Etter mange timer med sammenlikning av lyden med og uten RK samt iherdig jobbing med plassering av høyttalere og sitteposisjon, var det ikke tvil i mine ører. Og mange andre som har vært her var enige. RK ga klart bedre lyd!!!???Og jeg som hadde verdens beste lyd fra før????!!!!!
    Dette er en meget enkel RK som kun jobber med eq. Det var på tokanals hifi stereo den var å foretrekke, ikke på film. Midbassen ble strammere og kraftigere, dypbassen ble ryddigere og mer kontrollert. Vokalen fikk litt mer fokus.

Nå før jul oppdaget jeg at Pioneer slapp ut to modeller som hadde samme avanserte romkorreksjon som toppmodellen til 35.000 kroner, og den jobber i tillegg til eq også med stående bølger og reverb (klang/etterklang).

Har nå to separate anlegg i to forskjellige rom, og solgte begge mine Denon 3805 og kjøpte 2 stk Pioneer VSX-AX2-AX og satte igang med kalibrering.
    Og denne avanserte formen for romkorreksjon er totalt overlegen den jeg hadde fra før, og resultatet er rett og slett KLART BEDRE LYD i mine ører, og sansynligvis i de fleste andres ører også.

Lyden jeg har nå sammenliknet med "verdens beste lyd" som jeg hadde før, er klart overlegen! Mye bedre balanse, ro, tydeligere plassering, og aldri slitsom skjærende mellomtone uansett voldsomme lydnivåer.
    Og samme erfaringer i begge rommene, som er vidt forskjellige i fasong og størrelse.

Så hvis jeg hadde slått meg til ro med at alt var "top notch" så ville jeg virkelig LURT MEG SELV slik de fleste er så flinke til. Og snytt meg selv for en mye bedre lydopplevelser. Det er jo så enkelt og behagelig å ikke prøve noe nytt, det er jo bare tull med noe nytt, lyden er jo helt fantastisk som den er, sikkert bare tull med romkorreksjon. Og så blir lyden "uren"!!!Bedre å investere i nye dyre sølvkabler dyppet i 100% ren olivenolje...... NOT :-)

Så jeg er sjeleglad for at jeg tok meg bryet, resultatet har jeg glede av hver dag, og nå også på film. Pioneer sin MCACC-advanced er meget bra på både filmlyd og tokanals stereo.

Jeg anbefaler alle andre å gidde å prøve, det er sansynligvis verd bryet selv om du allerede har "verdens beste lyd" fra før :-)

Så det er fremdeles den som lytter som bestemmer hva som er bra lyd.

Bare det at nå har vedkommende ( meg selv i dette tilfellet) fått mye bedre lyd enn før istedenfor å sitte i min egen urimelighet å "bestemme" at alt er toppers når det i virkeligheten fantes utstyr som ga meg klare forbedringer.
    Det er fint å ha valget, og det hender at jeg slår av romkorreksjonen innimellom når jeg er helt gæærn :-)

Dag

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Amen!! Her er jeg 100% enig med Dag!

Syntes selv jeg hadde det beste jeg kunne få ut av lydkvalitet (etter budsjett) da jeg hadde min NAD T773v2 tilkoblet mitt 7.2 Jamo THX ultra høyttalere...Mange høyttalere i lite kronglete rom...men jeg ELSKET den lyden

...inntil jeg byttet NAD'en ut i en Pioneer VSX-AX5Ai og kjørte på med kalibreringen.
    Vel å merke fant jeg ikke lydbildet SÅ veldig mye bedre enn T773v2'n etter første auto-kalibrering. Nå hadde jeg nøysomt satt opp min NAD v.hj.a Radioshack lydmåleren også da.

Det store utslaget på bedre lydbilde kom først etter å ha kjørt gjennom Advanced kalibreringen på Pioneer'n. Etter at denne hadde fått gjort jobben sin med kalibrering for mitt rom, sitter jeg nå bare og gliser hver gang det kjøres film. Det som er meget imponerende er at jeg nå kan guffe på med volum på referansenivå 0 helt uten at det skriker i øregangene, og det er bare herlig å konstatere at lyden ikke kan retningsbestemmes direkte mot hver høyttaler, men istedet bestemmes der hvor mikseren ønsker lyden skal være....sånn cirka

RK er kommet for å bli, og blir også bare stadig bedre. Dem som liker sin egen "synsing" bedre, kan bare slå av denne funksjonen

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Et tips som har gjort hverdagen min bedre er følgende:

-Ved film settes alle HT som large, deretter kjøres RK som vanlig.

-Derimot når kalibrering gjøres på stereo setter jeg frontene til large og resten til "none", altså ikke tilstede på resten. Husk også bass ut på front. Da flytta både Lofgren, Waters og resten av gutta boys inn i stua.

Meget nyttig info Wizkid, nøyaktig hva jeg lurte på. Min RX V2500 foreslår nemlig alle HT til Large ved første måling og en delefrekvens til 160Hz. Jeg "gidder" jo ikke engang å høre på slike "teite" forlag og setter straks Surround og Senter til small og SUB til 80Hz (slik det bør være..).

Det er vel derfor det låter feil tipper jeg Jeg overraider jo fullstendig RK forlaget til den lille hjelperen inne i Receiveren.

Etter å ha lest samtlige innlegg i denne interessante tråden, tror jeg det er satt litt fokus på mange av oss sin "perfekte oppfatning", dvs. egne referanser mening opp mot hva en dum boks foreslår som "riktig".

Det er lett å være etterpåklok, men villig til å prøve må vi være.

Så, jeg skal få inn Bikka til Roger_W i stua igjen jeg også (langt ut på siden der den hører hjemme), må bare få folk ut fra "stua mi" først.

Bare for å sjekke, foretok du ingen manuelle endringer etter dette
    Jeg har vondt for å akseptere SUB til 160Hz (det foreslår den alltid etter første måling av en eller annen merkelig grunn)

Takk for Tipset !

/L

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst: Dag; et godt skrevet inlegg, informativt og interessant. Slikt liker jeg bedre enn ren provokasjon. Fungerer bedre på meg, og gjør meg mer interessert.....;-)

En negativ ting med romkorreksjonen til både 3806/4306 og AX2AV/AX4AV er at de uansett setter frontene til Large under kallibrering, uansett hva du måtte ønske. Teorien blir vel her litt feil, en burde ha valgmuligheten til å sette HT-størrelse først, og deretter kjøre romkorreksjon basert på det. Ikke motsatt. Men det kommer kanskje på neste generasjon....?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bare å kjøpe meridian det så får du alt du ber om anfield
    hvem andre har mulighet til å justere delefrekvensen for hver høyttaler i en hertz intervaller
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Bare for å sjekke, foretok du ingen manuelle endringer etter dette
    Jeg har vondt for å akseptere SUB til 160Hz (det foreslår den alltid etter første måling av en eller annen merkelig grunn)

Takk for Tipset !

/L
    De råd jeg kommer med nå passer MITT anlegg, ikke sikkert det passer like bra hos andre.
    -Alle manuelle settinger: Alle HT til large, delefrekvens til 40. Dette gjelder både film og musikk.
    -Ved kalibrering valgte jeg bort sjekk av HT-størrelse. Resten er valgt.
    -Legg merke til at jeg har 2 forskjellige memories på 2600, en til film og en til stereo som jeg bruker. På memory`en til stereo har jeg manuelt valgt bort alle HT uten frontene. Disse står selvsagt til large. Velger så å kjøre bass ut til front. Resten tar autoen seg av.

Bare sier det en gang til; prøv det. Kanskje det er flere som får pannehåra til å krølle seg?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min lommebok er ikke like tykk som din, Jørn....;-)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjære Dag :wink:
    Du får svare på noen spørsmål du og. Har du flere minner på Pioneer sine? Har du da ved stereo satt bort alt uten stereo? I så fall merker du forskjell?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Først og fremst: Dag; et godt skrevet inlegg, informativt og interessant. Slikt liker jeg bedre enn ren provokasjon. Fungerer bedre på meg, og gjør meg mer interessert.....;-)

En negativ ting med romkorreksjonen til både 3806/4306 og AX2AV/AX4AV er at de uansett setter frontene til Large under kallibrering, uansett hva du måtte ønske. Teorien blir vel her litt feil, en burde ha valgmuligheten til å sette HT-størrelse først, og deretter kjøre romkorreksjon basert på det. Ikke motsatt. Men det kommer kanskje på neste generasjon....?
    På VSX-AX5Ai satte jeg først alle høyttalere (også frontene) til SMALL, og deling til sub på 80Hz. Etter fullført kalibrering, står dem fortsatt slik definert.

Regner med det må være noe forskjeller i kalibrerings softwaren på hver enkelt modell da kanskje...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en del forskjell på MCACC på AX5ai og AX4avi ja. Har hatt begge og det er forskjeller på oppbyggingen på systemene med bla valg av høytaler str. Noe irriterende at den setter bakhøytalerne på vegg mine som "large" og det ikke går ann å gjøre om det FØR eller etter kalibrering.

AX5ai er en nedskalert utgave av det som sitter i AX10ai mens AX4 har en nyere annen utgave.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye nyttig tekst i denne tråden. Så da kan vi "konkludere" at Pioneers AX2/AX4 RK er bedre enn Denons3806/2807/4306?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    ............Så da kan vi "konkludere" at Pioneers AX2/AX4 RK er bedre enn Denons3806/2807/4306?
    Sorry mac.................det foreligger ikke noe info som bekrefter en slik "påstand"?!! ;-)

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    ...........En negativ ting med romkorreksjonen til både 3806/4306 og AX2AV/AX4AV er at de uansett setter frontene til Large under kallibrering, uansett hva du måtte ønske. Teorien blir vel her litt feil, en burde ha valgmuligheten til å sette HT-størrelse først, og deretter kjøre romkorreksjon basert på det. Ikke motsatt. Men det kommer kanskje på neste generasjon....?
    Det virker litt merkelig med en slik forståelse av romkorreksjon i praksis........:-? , men som alltid er jeg klar for litt "åndelig" føde, hvis du kan utdype begrunnelsen for forståelsen.................?

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,633
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Hei akto.
    Godt mulig jeg er trøtt i hodet og sløv i blikket, men denne setningen får jeg ikke til å stemme.
    Ser ut til at du har laget prikker for 2 målinger, en hvit målesekvens og en rød målesekvens.
    Likevel refererer du til begge målingene som den siste målingen.

Hadde du giddet å sette tall på prikkene hvor mic-en stod 1, 2, 3, 4, 5 og 6. gang på den målingen du føler gav deg nirvana?

Sitat Opprinnelig postet av akto
    De røde prikkene viser hvilken plassering som ble utført på siste måling, og som fungerer særdeles bra. De hvite prikkene viser hvilken plassering jeg har prøvd for den siste målingen.
    -korreksjon-jpg

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis man har tillgang til flere minner så man kan lagre flere romkorrigeringer så ville det vært praktisk å kunne sette høyttalernes størrelse og slikt først for å slippe å kaste bort dyrbare bånd på frekvenser som ikke er i bruk. de fleste har ikke denne muligheten ennå dessverre.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig

Det er litt vanskelig å lese, men det skulle være mulig. Det er rødt som viser den endelige målingen. De hvite prikkene indikerer hvor jeg har prøvd å måle siste sekvensen på romkorreksjonen, altså trinn 6, men som ikke fungerte. Innenfor den "rammen" som de røde prikkene består av er det rommet jeg har definert.

-korreksjon-jpg

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det virker litt merkelig med en slik forståelse av romkorreksjon i praksis........:-? , men som alltid er jeg klar for litt "åndelig" føde, hvis du kan utdype begrunnelsen for forståelsen.................?
    Her skjønner jeg ikke hva du sikter til, Bård. Den setningen var tung.

Du er jo selv en tilhenger av at HT skal stå til SMALL og dele på 80 hz. Men dersom jeg velger det, og så kjører romkorreksjon, så velger 3806 å sette mine HT til LARGE og setter delefrekvensen til 40 hz på frontene. Er jo ikke nødvendigvis disse innstillingene en "trenger" korreksjonen til, andre ting som fasekontroller, stående bølger m.m. er vel viktigere...?

Uansett, tror vi vanskelig klarer å formidle våre ideer og tanker her, kanskje du burde ta en tur så vi sammen kan utforske "mysteriet" romkorreksjon??;-)

Edit: Eller som Jørn forklarte det.......

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    hvis man har tillgang til flere minner så man kan lagre flere romkorrigeringer så ville det vært praktisk å kunne sette høyttalernes størrelse og slikt først for å slippe å kaste bort dyrbare bånd på frekvenser som ikke er i bruk. de fleste har ikke denne muligheten ennå dessverre.
    Det er dette som gjorde at valget falt på Yamaha. Det gjør det veldig lett å skifte mellom film og musikk. Har 6 stk minner så det blir en natural, en flat og en front til hver. Veldig praktisk. Og så er jo lydbildet gnerelt veldig forbedret siden jeg hadde f.eks. RX-V1500.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Mye nyttig tekst i denne tråden. Så da kan vi "konkludere" at Pioneers AX2/AX4 RK er bedre enn Denons3806/2807/4306?
    Lukter en duell her. Har en 4306 i bestilling hos asylet som jeg etterhvert kan stille med. Noen (Ak eller andre) kan kanskje stille med AX2/4. Hvis vi bruker dem med pre-ut på en kino med egne effekttrinn pr kanal, da burde omgivelsene være like. Tiger: Stiller du heimen tilgjengelig for en batalje mellom teknokratene?

Side 6 av 88 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 36 46 56 66 76 86 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •