Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 59

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 59 av 88 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 55 56 57 58 59 60 61 62 63 69 79 ... SisteSiste
Viser resultater 1,161 til 1,180 av 1741
    Newcomer eirik89 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Å justere avstanden til subbene kan være lurt for å få bassen til å sitte i kroppen.
    Hva er det du trenger hjelp til?
    Frontene og center spiller veldi bra nå som jeg har tatt YPAO. Stillte inn på natural pga at de høyeste frekvensene irriterte meg en del når jeg hører på heavy. Sabaton, Dimmu Borgir osv. Litt "varmere" lyd på natural enn ellers. Burde jeg egentlig satt reciveren til flat? Lysheten, øvre frekvensområde kan kanskje skyldes effektforsterkeren min?

Lurer også på hva jeg egentilig justerer når jeg setter sub distansen fra 5.50m til 3.0 meter f.eks? Nesten ingen bass på 5.50m. Litt på 4.90 som høyttalerene
    er satt til. Og veldi bra på 3.0m. Selv om subbene står 4.90m foran sweetspot.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eirik89
    Frontene og center spiller veldi bra nå som jeg har tatt YPAO. Stillte inn på natural pga at de høyeste frekvensene irriterte meg en del når jeg hører på heavy. Sabaton, Dimmu Borgir osv. Litt "varmere" lyd på natural enn ellers. Burde jeg egentlig satt reciveren til flat? Lysheten, øvre frekvensområde kan kanskje skyldes effektforsterkeren min?

Lurer også på hva jeg egentilig justerer når jeg setter sub distansen fra 5.50m til 3.0 meter f.eks? Nesten ingen bass på 5.50m. Litt på 4.90 som høyttalerene
    er satt til. Og veldi bra på 3.0m. Selv om subbene står 4.90m foran sweetspot.

Og sette den til Flat er det en fordel med samme merke og sereie høytalere rundbraut i oppsettet, min erfaring er at det blir litt kjedelig lyd av det.

Bruker Natural da det gir mykest diskant og litt mere trykk i den nederste bassen (80hz og nedover).

Når du justerer avstanden til subw. så justerer du det samme som fase skruen på suben.
    Det er da mere nøyaktig og bruke avstansjusteringen som finnes i recivers meny.

Recivers R.K leter etter den beste overgangen mellom høytalere og sub(er) samt og få flatest mulig respons i frekvensen

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Og sette den til Flat er det en fordel med samme merke og sereie høytalere rundbraut i oppsettet, min erfaring er at det blir litt kjedelig lyd av det.

Bruker Natural da det gir mykest diskant og litt mere trykk i den nederste bassen (80hz og nedover).

Når du justerer avstanden til subw. så justerer du det samme som fase skruen på suben.
    Det er da mere nøyaktig og bruke avstansjusteringen som finnes i recivers meny.

Recivers R.K leter etter den beste overgangen mellom høytalere og sub(er) samt og få flatest mulig respons i frekvensen
    Takker for svaret! Nice Så fasen justerer overgangen mellom høytalerene og subbene om jeg har forstått det riktig?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svaret! Nice Så fasen justerer overgangen mellom høytalerene og subbene om jeg har forstått det riktig?
    Om du ser for deg lyden som bølger i et basseng med samme utforming som ditt rom, så justerer du når og hvordan den bølgen treffer sweetspot

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ser for deg lyden som bølger, så justerer du når og hvordan den bølgen treffer sweetspot
    Så når det er lite bass i sweetspot når distansen er 5.50m, så er det bedre at jeg setter den til 3.0m sant?

Såg forresten pirates of the caribbean dead man's chest her for litt siden. Hadde da ikke kjørt YPAO. Sub gain på 1/2. Frekvens på midten. Highpass avslått. Fase på 0. Da bunnet subene i åpnings scenen.. Klakk klakk:-? Hadde volumet på -10. Skrudde det raskt ned igjen. Og prøvde med highpass på. Da gikk det fint. Men blir liksom ikke samme bassen selvfølgelig.

Hvordan blir dette nå da jeg har kalibrert? Kan det hende subene ikke bunner når di er stillt til 3.0m evt 5.50?

Går det utover subene sine fysiske begrensninger(elementvandring) når jeg endrer distansen i reciver?? Sånn at visst jeg spiller på -10(HØYT) med en sang med mye bass, så kan det hende elementet bunner visst jeg stiller fra 5.50m og nedover til 3.0m?

Blir kanskje mange dumme spørsmål dette..ops:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sub gain på 1/2 er som oftest ALT for mye!

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så når det er lite bass i sweetspot når distansen er 5.50m, så er det bedre at jeg setter den til 3.0m sant?

Såg forresten pirates of the caribbean dead man's chest her for litt siden. Hadde da ikke kjørt YPAO. Sub gain på 1/2. Frekvens på midten. Highpass avslått. Fase på 0. Da bunnet subene i åpnings scenen.. Klakk klakk:-? Hadde volumet på -10. Skrudde det raskt ned igjen. Og prøvde med highpass på. Da gikk det fint. Men blir liksom ikke samme bassen selvfølgelig.

Hvordan blir dette nå da jeg har kalibrert? Kan det hende subene ikke bunner når di er stillt til 3.0m evt 5.50?

Går det utover subene sine fysiske begrensninger(elementvandring) når jeg endrer distansen i reciver?? Sånn at visst jeg spiller på -10(HØYT) med en sang med mye bass, så kan det hende elementet bunner visst jeg stiller fra 5.50m og nedover til 3.0m?

Blir kanskje mange dumme spørsmål dette..ops:

Riktig Plassering av suben er viktig for og få best mulig ut av den (om en har plass på romet).

Som altledreier skriver er normalt sett det ikke nødvendig og ha volumet over 50% på subens forsterker. Noen unntak er det jo som XTZ sine suber der jeg ser noen skriver at de må ha den rundt 50% og kansje høyere.

MasterVolum -10dB da skal jo suben ha et signal som er opp mot hva den klarer og lever fra LFE kanalen.
    Normalt så kalibreres referanse 85dB til MasterVolum -20dB. Dette skal da også recivers R.K gjøre. Men greit og gjøre en sjekk på volum nivået etter R.K er kjørt med dB måler.

Mange gjør "feilen" og stille SUB/LFE for høyt (har selv gjort det med vilje da jeg hadde klipsch for og demme opp for en hard diskant i romet).
    Men nå har jeg i det siste justert SUB/LFE sit nivå ned en god del mot det jeg normalt setter nivået til. Har hevet nivået ca +6dB etter YPAO har gjort sitt. og er nå nede på ca +3 dB og sitter enda med rimelig bra trykk og vibrasjoner på referanse nivået -20dB :-D

Har du vurdert og kjøpe en sub til... samme som den du alt har :-D

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig Plassering av suben er viktig for og få best mulig ut av den (om en har plass på romet).

Som altledreier skriver er normalt sett det ikke nødvendig og ha volumet over 50% på subens forsterker. Noen unntak er det jo som XTZ sine suber der jeg ser noen skriver at de må ha den rundt 50% og kansje høyere.

MasterVolum -10dB da skal jo suben ha et signal som er opp mot hva den klarer og lever fra LFE kanalen.
    Normalt så kalibreres referanse 85dB til MasterVolum -20dB. Dette skal da også recivers R.K gjøre. Men greit og gjøre en sjekk på volum nivået etter R.K er kjørt med dB måler.

Mange gjør "feilen" og stille SUB/LFE for høyt (har selv gjort det med vilje da jeg hadde klipsch for og demme opp for en hard diskant i romet).
    Men nå har jeg i det siste justert SUB/LFE sit nivå ned en god del mot det jeg normalt setter nivået til. Har hevet nivået ca +6dB etter YPAO har gjort sitt. og er nå nede på ca +3 dB og sitter enda med rimelig bra trykk og vibrasjoner på referanse nivået -20dB :-D

Har du vurdert og kjøpe en sub til... samme som den du alt har :-D
    Skal teste litt med film og musikk i dag Blir nåkk ikke en xtz til. Skal i militæret i morgen, men håper på og komme meg hjem:P Har mange planer om oppgraderinger til sommeren, men ikke alt på en gang. Bytte ut xtz med svs. Ny effekt, parasound 2250, ny reciver, kanskje Yamaha RX-V2067. Bakhøytalere og ny tv. sikler på samsung 63C7705. Men får se hvilken rekkefølge Er morro med lyd og bilde

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med avstand/fase kan lure deg. Hvis ikke høyttalerne spiller i fase med suben vil de påvirke hverandre negativt. Da spille de "motsatt" av hverandre, og gjør at du mister bass. Om alle høyttalerne står til small er denne problematikken nesten helt borte. Du sier du har mer bass ved 3m istedenfor 4.9? Det kan nok stemme ganske godt. Vil da tippe du har like mye trøkk igjen rundt 6m. Det er som problemet med en sub er at den har elektronikk som øker tiden til signalet kommer frem. Resultatet av dette er at du veldig ofte må legge til 0,5-1,5m på den faktiske avstanden.

Det at suben bunner betyr bare at du spiller for høyt.

Geir Arne

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange som er SVÆRT nysgjerrige på den subjektive vurderingen av disse receiverne nå - meg selv inkludert
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve å få tid ikveld!! :-D

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Sub gain på 1/2 er som oftest ALT for mye!
    Legg merke til hva han skriver like før det med sub gain: "Hadde da ikke kjørt YPAO"

YPAO korrigerer vel for dette og kommer med feilmelding om den finner at gain er for høy?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Legg merke til hva han skriver like før det med sub gain: "Hadde da ikke kjørt YPAO"

YPAO korrigerer vel for dette og kommer med feilmelding om den finner at gain er for høy?
    YPAO har pluss/minus 10db rom for å korrigere. Så lenge YPAO klarer å redusere eller øke volumet til referansenivå innenfor disse 20db vil det sikkert ikke komme opp noen advarsel. I det øyeblikket gain på sub er alt for lavt eller høyt slik at det ikke kan kompenseres for i receiver regner jeg med en advarsel vil dukke opp.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    YPAO har pluss/minus 10db rom for å korrigere. Så lenge YPAO klarer å redusere eller øke volumet til referansenivå innenfor disse 20db vil det sikkert ikke komme opp noen advarsel. I det øyeblikket gain på sub er alt for lavt eller høyt slik at det ikke kan kompenseres for i receiver regner jeg med en advarsel vil dukke opp.
    Riktig det, Ivan. Det gjør det hos meg ihvertfall.

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Meninger og konklusjoner ?

Skal prøve å få tid ikveld!! :-D
    Hei

Ble jo helt stille her nå! Kan vi forvente oss noen konklusjoner og subjektive meninger av testingen derers? Eller kansje det er slik at dere ikke kan pga. fremtidige hjemlån? Skjønner det kan være vanskelig å slakte en receiver/romkorreksjon?, men noe kan dere vell si???
    Har fulgt med i tråden, og synes dette var veldig interressant og håper dere kommer med noen konklusjoner og inntrykk av de forskjellige receiverne/romkorreksjonene spesiellt siden det var hovedfokus på stereo denne gangen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Beklager om dette spørsmålet har blitt stilt før i denne tråden, men hva skal sub gain stå på når jeg kjører romkorreksjon?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Siddern
    Hei! Beklager om dette spørsmålet har blitt stilt før i denne tråden, men hva skal sub gain stå på når jeg kjører romkorreksjon?
    begynn på ca 25% styrke og se om det trengs høyere eller lavere gain for at reciver skal ende opp i nærheten av 0 på subutgangens nivå

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og konklusjonen av de dyptpløyende testene er...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mine personlige meninger, subjektiv bedømmelse

Hei folkens,

da fikk jeg hodet litt over vann etter mye aktiviteter og 7 timer med oppkobling av nye forsterkere.......stress men gøy!

Vær klar over at det jeg skriver kan være stikk i strid med andres oppfatninger om ønsket lyd.

Det kan også være rom som kanskje gir andre resultater. Og andre oppsett som matcer annerledes.

Dette er bare mine meninger og kun resultat fra mitt rom og i mitt oppsett.

Jeg synes Denon er best. Den gir meg mest ufarget og nøytral lyd i tråd med hvordan jeg mener det skal låte av innspillingene.
    Det er den eneste receiveren som retter opp kurvene skikkelig og tar bort negative effekter skapt av rommet. Jeg ønsker meg minst mulig romeffekter i frekvensgangen når jeg lytter i stereo.
    Filmlyden er bra nok uansett og opptar meg ikke. (jeg har et eget hjemmekino rom med Yamaha receiver som gir meg veldig bra filmlyd.)
    Dessuten høres Denon med MultEQXT32 like oppløst ut med RK innkoblet som i pure direct, det gjør ikke de to andre. Denon gir deg også valget Front bypass slik at subbene er eq korrigert men ikke frontene. Siden mitt største romproblem ligger på 48 hz, kan jeg da splitte på 80 hz(eller 60 hz) og lytte til frontene direkte uten eq mens bassen er korrigert. Dette kan jo føles OK men faktisk er lydbildet både luftigere og bredere med EQ innkoblet.
    Jeg liker VELDIG godt Dynamisk eq, det er avhengighets-skapende og gjør at man slipper å spille så høyt samtidig som lyden er fyldig nok.

Yamahaen har manuell eq som du kan bruke etter at RK er kjørt. Det har jeg brukt mye og kurvene blir ganske så bra når den jobben er gjort. Men YPAO gjør ingenting med den store toppen på 15 hz.
    Et annet problemet med YPAO er at det virker som fasen er forskjøvet etter korreksjon, så når jeg sitter i sweetspot får jeg ikke helt tak på vokalen.
    Dette bekreftes når vi kjører sweep. Lyden dreier fra høyre til venstre og tilbake mange ganger i løpet av frekvensgangen. Dette skjer ikke med Pioneer eller Denon.
    Husk dette er i mitt rom, jeg er sikker på at andre rom vil man ikke plages i samme grad av dette.
    Yamahaen lar det være igjen mye bass. Den etterlater endel topper (15 hz og noe 50 hz (50 hz kan man dempe noe manuelt om man vil)
    Den bassen tror jeg er en av grunnene til at Yamaha alltid får best i test på filmlyd.
    Det vil kanskje også være gunstig på litt tung rock eller tynne innspillinger. Yamaha får alltid kommentarer på varm klang.
    Den vil alltid låte veldig underholdende og morsomt, dette er veldig positivt. Jeg beholder Yamaha i kinoen min(RX-V3900). Der gir den også superb lyd i stereo.
    Lyden i pure direct er tydelig bedre oppløst enn med RK.

Pioneer har en meget fremskutt vokal, den sitter lengre frem enn hos Denon og Yamaha.
    Dette er sikkert kjærkomment av endel som liker dette, og kan også passe godt til høyttalere som mine gamle Kappa 9.2 som sliter litt med åpenheten i visse oppsett.
    I både mitt og Bård sitt rom korrigerte Pioneeren vekk endel bass som jeg helst ville hatt der. I mitt rom tok den skikkelig tak i problemet rundt 48 hz, men alt for mye, og i tillegg alt for bredt slik at det ble et bredt frekvensområde som ble for bassfattig. Dette klarte jeg ikke å korrigere manuelt.
    Pioneeren hadde god fasekontroll og vokalen satt spikret i senter.
    Den har også en tørrere lydsignatur enn de andre. Det kan være positivt og negativt avhengig av smak og matching+romsignatur.

Jeg har valgt Denon i stueanlegget mitt.

Audyssey MultEQXT32 er den første receiverbaserte RK som har nok ressurser til å både virkelig korrigere bassområdet skikkelig og samtidig beholde oppløsningen i toppen av lydbildet.
    Kombinert med Dynamisk eq er det veldig velfungerende i mitt oppsett.

Jeg hører veldig lite rock og rap osv.
    Jeg tror mange vil kunne like Yamaha bedre enn Denon fordi mange av romeffektene som etterlates ofte er både morsomme og underholdende/imponerende.
    Pioneeren vil garantert treffe mange lyttere og oppsett meget godt med den tørre og frampå lydsignaturen, kombinert med et lydbilde som ikke har snev av boomende bass.

Jeg har ingen som helst kommersielle interesser i dette, kun egeninteresse av et best mulig lyd i eget anlegg.

Jeg har i årevis irritert meg om magasinenes manglende interesse til å gå i dybden på dette. Ryktene sier at de bruker ca 10 minutter på test av en receiver, og det kan jeg godt tro når jeg leser testene. Ingen av de tingene jeg lurer på er å finne, bortsett fra i audioholics testen av Yamaha Z11 da :-D

Så fikk vi gjøre det sjæl da......

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hører veldig lite rock og rap osv.
    Hei. Veldig interessant innlegg! Men kunne du skrevet to setninger om hva slags musikk du faktisk hører på/liker?

Side 59 av 88 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 55 56 57 58 59 60 61 62 63 69 79 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •