Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 58

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 58 av 88 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 54 55 56 57 58 59 60 61 62 68 78 ... SisteSiste
Viser resultater 1,141 til 1,160 av 1741
    Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Som nevnt tidligere er du velkommen til en demo. Alle målingene den siste uken kan repeteres førstkommende helg, dvs. allerede i morgen.

Hvis det er noen som ønsker å delta - enten lørdag eller søndag - så er det bare å melde sin interesse her i denne tråden.
    Det kunne vært morsomt.

Send et tlf nr på pm og si ifra når det kan passe, så skal jeg se om jeg får tid. Arendal dere holder til?

Geir Arne

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Som nevnt tidligere er du velkommen til en demo. Alle målingene den siste uken kan repeteres førstkommende helg, dvs. allerede i morgen.
    Hvis det er noen som ønsker å delta - enten lørdag eller søndag - så er det bare å melde sin interesse her i denne tråden.
    For å finne ut om det er noen som vil delta på et slikt tidkrevende arrangement, med ca. 8-10 timer varighet, må jeg sette en påmeldingsfrist til kl. 18 i kveld.
    Start-tidspunkt lørdag/søndag er kl. 13:00, slik at langveisfarende kan møte uthvilte og med sansene 100% skjerpet
    All påmelding og evt. spørsmål skjer KUN direkte i denne tråden. Min. 3 personer.

Påmeldingsliste:
    Lørdag:Avlyst
    Person 1
    Person 2
    Person 3

Søndag:Avlyst
    ganilsen, med et ørlite forbehold.
    Person 2
    Person 3

Adressen er
    Gamle Rygene Kraftstasjon
    Lunde 4885 Grimstad

Legger ved en kartskisse. Riksvei 407 kommer fra Rannekleiv/Arendal i Øst
    Pkt. 1 er skiltet til Kroken.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne vært interessant å måle den elektriske responsen i Pure vs DAC framstillingen, for jeg synes også forskjellen var massiv. Kan det tenkes at det er litt 'innlagt EQ' på noen av produktene?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier

Kunne vært interessant å måle den elektriske responsen i Pure vs DAC framstillingen, for jeg synes også forskjellen var massiv.
    Kan du ikke bare måle den elektriske responsen på ditt eget utstyr?
    Og poste resultatene i denne tråden?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke bare måle den elektriske responsen på ditt eget utstyr?
    Og poste resultatene i denne tråden?
    Han har vel ikke den "passive" komboen.

Om jeg forstod det riktig.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å finne ut om det er noen som vil delta på et slikt tidkrevende arrangement, med ca. 8-10 timer varighet, må jeg sette en påmeldingsfrist til kl. 18 i kveld.
    Start-tidspunkt lørdag/søndag er kl. 13:00, slik at langveisfarende kan møte uthvilte og med sansene 100% skjerpet
    All påmelding og evt. spørsmål skjer KUN direkte i denne tråden.

Påmeldingsliste:
    Lørdag:
    Person 1
    Person 2

Søndag:
    Person 1
    Person 2

Adressen er
    Gamle Rygene Kraftstasjon
    Lunde 4885 Grimstad

Legger ved en kartskisse. Riksvei 407 kommer fra Rannekleiv/Arendal i Øst
    Pkt. 1 er skiltet til Kroken.
    Da melder jeg meg på søndag, med et ørlite forbehold.

Noe jeg skal ta med?

Har du noe mer eksakt adresse?

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Da melder jeg meg på søndag, med et ørlite forbehold.
    Noe jeg skal ta med?
    Har du noe mer eksakt adresse?
    Da er du påmeldt
    Hva tenkte du å ta med? Noe du vil teste?

Alternativ adresse for GPS:
    4821 Rykene, sees øverst i midten på kartet.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er du påmeldt
    Hva tenkte du å ta med? Noe du vil teste?

Alternativ adresse for GPS:
    4821 Rykene, sees øverst i midten på kartet.
    Tenkte å ta med en egenkomponert cd i allefall.

Men har endel kabler liggende om det skulle vært interesant. Evt "dyr" surround elektronikk fra Primare (ut RK) for sammenligning.

Om det frister.

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen

Tenkte å ta med en egenkomponert cd i allefall.
    Om det frister.
    Det frister alltid å få nye impulser - spesielt på CD

Nå mangler vi bare 2 personer til

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå mangler vi bare 2 personer til
    Arrangementet denne helgen må dessverre kanselleres, men det kommer flere muligheter utover våren.
    Det må være min. 3 deltagere for et så omfattende arrangement, men rent plassmessig begrenser det seg til max. 6 deltagere.
    Snøen som falt i natt - i så store mengder - gir oss en ny kaoshelg - la bilen stå - kos dere med musikk og film - eller kjør en kalibrering

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en LX-53 og MCACC er en helt rå romkorreksjon. I stereo når jeg kjører i pure direrect kobles RK ut og lydbildet blir mer oppløst, luftig og åpent når musikk går utenfor romkorreksjonen. Vist jeg skal ha suben med på musikken velger jeg bare et RK-minne som ikke er brukt MCACC på og satt høyttalerne til small og deling på 80hz, det er det deffinitivt beste party valget men til finlytting er det pure direct som er best med oppløsning på diskanten, men savner igjen dypbassen da, som jeg er veldig gla i å ha med i musikken. Så må på en måte gå noen kompomisser, enten bass, eller best diskant.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hyggelig velkommen til forumet og tilbakemeldinger!
    Odd J: Det var rett og slett en stor overraskelse for meg at lyden på klassisk, og generelt i mellomtone og diskant på all musikk, skulle bli såpass mye bedre. Bassen hadde jeg store forventninger til, men jeg visste ikke hva jeg evt. kunne vente av ”resten”. Det var den gang ikke mye å finne på nettet om erfaringer på musikk, det er det forresten fortsatt ikke selv om det er en god del mer enn for 2-3 år siden. Så lydforbedringen var en ren bonus.

Ellers har jeg stusset litt over at en del angir å få så dårlig resultat etter audysseykorreksjon. Det er vel flere mulige årsaker; én er at noen nok rett og slett har et godt rom, gode høyttalere og har jobbet mye inkludert med målinger for å optimalisere. Mulig det da ikke er så mye å hente? Men jeg mistenker også (som Odd J er inne på) at for noen kan det være manglende kunnskap om kalibreringsprosedyre som spiller inn. Jeg ser at trådstarterne kommer med mange praktiske råd i div tråder her inne, og for meg ser disse rådene ut til å samsvare godt med de man eksempelvis kan finne på avsforums audysseytråd. Men for de som konkret sitter med audyssey i receivere fra denon, Onkyo el Marantz, vil jeg sterkt anbefale avsforum uansett. Det ligger en “oppskrift” lett tilgjengelig i denne tråden, den kan lastes ned som et 11-siders worddokument. Jeg tror at å ha lest og forstått alt i denne er et minimum for å oppnå gode resultater. I tillegg får man et mye bedre inntrykk av teknologien ved å skumme gjennom i hvert fall de første få hundre sidene (!ja, jeg mener det…) av tråden, som ellers totalt nærmer seg 1200 sider. I forhold til hvor mye tid jeg får inntrykk av at en del her inne bruker på sin hobby, tror jeg dette er meget velanvendt tid. Og det er altså slik at en av hovedutviklerne bak Audyssey, Chris Kyriakakis, er aktiv nærmest daglig i tråden.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kommentar og et spørsmål til trådstarterne:
    Noe jeg synes har vært underkommunisert så langt med den nye XT 32-utgaven av audyssey, er hvor mye mer egnet denne er enn tidligere utgaver til et rent stereo uten sub-oppsett, altså et 2.0-system. Årsaken er at tidligere utgaver har hatt vesentlig grundigere korreksjon av sub-kanalen enn av de øvrige. Dermed har man vært henvist til bruk av subwoofer for å få best mulig korreksjon av de dypeste frekvensene. XT32 korrigerer like mye i alle kanaler (og i hovedkanalene/satellittene med 32 ganger høyere filteroppløsning enn tidigere utgaver). Så man kan altså nå ha kun to fullrangehøyttalere og få full korreksjon av hele frekvensspekteret. En gavepakke til stereofolket, etter min mening.

Mitt spørsmål: Audyssey har altså tidligere hatt ulik grad av korreksjon mellom satellitter og sub. Hvordan stiller dette seg hos Pioneer og Yamaha? Og generelt: har dere noen linker til informasjon om hvordan deres RK-systemer fungerer? Selv om audyssey jo holder en del ting skjult av kommersielle hensyn, synes jeg likevel, i hvert fall for 2-3 år siden, at det var lettere tilgjengelig informasjon om teknologien derees enn for MCACC og YPAO. Kanskje er det annerledes nå, men det hadde vært interessant å vite mer om teknologien bak også disse.

Ellers lykke til med planlagte arrangementer!

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer det noen mer subjektive lytteinntrykk snart eller? Hvilken liker dere best?

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Kommer det noen mer subjektive lytteinntrykk snart eller? Hvilken liker dere best?
    Hei

Kaster meg på denne, kommer dere med noen inntrykk av receiverne?
    Har fulgt med, og er veldig spent på hvilken inntrykk dere sitter igjenn med av de forskjellige romkalibreringssystemene og hvordan dere syntes de låt.
    Synes dette var meget interressant siden dere hadde hovedfokus på hvordan disse gjorde seg i stereo, jeg er litt i samme båsen som Angela, bruker en receiver selv om det er stereo som er priotert hos meg. Receiveren gir meg "bare muligheter for surround" .

Intermediate harleyy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Poster
    1,291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arrangementet denne helgen må dessverre kanselleres, men det kommer flere muligheter utover våren.
    Det må være min. 3 deltagere for et så omfattende arrangement, men rent plassmessig begrenser det seg til max. 6 deltagere.
    Snøen som falt i natt - i så store mengder - gir oss en ny kaoshelg - la bilen stå - kos dere med musikk og film - eller kjør en kalibrering
    Noter ned meg til neste runde

Newcomer eirik89 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei godtfolk!

Har nå kalibrert mine RF-82, RC-62 og 2 XTZ 99 W12.16 med en Yamaha RX-V765 (auto) Natural. Bruker Nad 275bee som effekt...
    Frontene er satt som large og center som small. Bassene har jeg satt på both, visst ikke kom den ingen lyd fra dem i 2-Channel stereo.

Frontene er blitt justert opp 6 hakk fra midten. Center er et hakk under midten. Subene er stilt 5 hakk under midten.

Distansen til fronter og center er blitt satt til 4.90m. Detter stemmer ganske riktig. Men subene er stillt til 5.50m...?? Di står likt med frontene og maks frekvens og 1/2 volum. Ingen highpass eller lignende er tilkoplet. Problemet er at jeg kjenner nesten ingen bass fra subene når jeg sitter i sweetspot og hører på musikk. Stillte da subene ned på 3.00m, da ble det mere enn nok bass i sweetspot. Kjørte noen sanger med infected mushroom. Og stiller fra 5.50m til 3.00m imenst sangen er på. Kjenner eller ser ikke noe til at elementet beveger seg mer. Levelen står på det samme hele tiden. Rekner med det er noen av dere proffer som kan hjelpe meg?
    Har forresten flyttet vekk sofa fra venstre side av rommet og stuebord. Sitter i en sofa som er vendt rett mot tv og høyttalere. Men et teppe framfor sofaen.

Mvh Eirik

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: flyttet

Newcomer eirik89 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter du med ryggen i bakveggen?
    Hvis ikke, hva er avstanden fra front til bakvegg?
    6.50 meter.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eirik89
    Hei godtfolk!

Har nå kalibrert mine RF-82, RC-62 og 2 XTZ 99 W12.16 med en Yamaha RX-V765 (auto) Natural. Bruker Nad 275bee som effekt...
    Frontene er satt som large og center som small. Bassene har jeg satt på both, visst ikke kom den ingen lyd fra dem i 2-Channel stereo.

Frontene er blitt justert opp 6 hakk fra midten. Center er et hakk under midten. Subene er stilt 5 hakk under midten.

Distansen til fronter og center er blitt satt til 4.90m. Detter stemmer ganske riktig. Men subene er stillt til 5.50m...?? Di står likt med frontene og maks frekvens og 1/2 volum. Ingen highpass eller lignende er tilkoplet. Problemet er at jeg kjenner nesten ingen bass fra subene når jeg sitter i sweetspot og hører på musikk. Stillte da subene ned på 3.00m, da ble det mere enn nok bass i sweetspot. Kjørte noen sanger med infected mushroom. Og stiller fra 5.50m til 3.00m imenst sangen er på. Kjenner eller ser ikke noe til at elementet beveger seg mer. Levelen står på det samme hele tiden. Rekner med det er noen av dere proffer som kan hjelpe meg?
    Har forresten flyttet vekk sofa fra venstre side av rommet og stuebord. Sitter i en sofa som er vendt rett mot tv og høyttalere. Men et teppe framfor sofaen.

Mvh Eirik
    Å justere avstanden til subbene kan være lurt for å få bassen til å sitte i kroppen.
    Hva er det du trenger hjelp til?

Side 58 av 88 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 54 55 56 57 58 59 60 61 62 68 78 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •