Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 57

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 57 av 88 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 53 54 55 56 57 58 59 60 61 67 77 87 ... SisteSiste
Viser resultater 1,121 til 1,140 av 1741
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er forskjellige oppfatninger av hvilken "påvirkning" de forskjellige komponentene i et system har på lyden. Receivere er i mange sammenhenger omtalt som et "nødvendig onde"; så langt unna HiFi-himmelen det er mulig å komme - sett fra puristenes synsvinkel(les: synsing)

For å finne ut om dette lar seg måle er receiveren plukket ut av lydkjeden og erstattet med en passiv pre og separat DAC.

Det digitale testsignalet fra PC m/M-AUDIO FireWire Solo routes gjennom en Arcam rDac, til passiv pre og videre til et par Cambridge azur 840W som for anledningen er bro-koblet til hver sin Swans 2.5 høyttaler.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skissen viser receiver i Pure Direct og DAC + passiv pre + effekttrinn opp til 20k.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skissen viser DAC + passiv pre + effekttrinn opp til 20k.
    Den ene målingen er utført i SweetSpot.
    Den andre målingen er utført 30cm lenger fram - mot front.

Det kan se ut som plassering av lytteposisjonen gir større forskjeller enn de fleste andre parametere; i et rom?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Skissen viser DAC + passiv pre + effekttrinn opp til 20k.
    Den ene målingen er utført i SweetSpot.
    Den andre målingen er utført 30cm lenger fram - mot front.

Det kan se ut som plassering av lytteposisjonen gir større forskjeller enn de fleste andre parametere; i et rom?
    Akkurat dét, er vel ingen "bombe".
    Det understreker derimot viktigheten av riktig / optimal plassering av høyttalere og sitteposisjon i forhold til disse.

Er faktisk ikke så lite overrasket over utslagene oppover i frekvensområdet?
    Disse er jo påfallende store, i området 4 til 10-12kHz?
    Vanligvis vil jo slike forflytninger gi seg større utslag i bassområdet?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svært overraskende at forskjellene var så store som de var. Ikke med plassering, men med bytte av utstyr.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svært oppløftende lesning Angela!

Det er særlig oppmuntrende at du får så gode resultater også på klassisk musikk! Utvalget av høykvalitetsinnspillinger på CD og SACD er jo ganske formidabelt etterhvert så det er virkelig innsatsen verdt om man får dreisen på lyden her.

Det er verdt å merke seg at du fikk til Audyssey ved å følge AVS-anvisningene og ikke receivermanualen. Det kan kanskje forklare hvorfor enkelte sliter med å få RK til å svare til forventningene? Nyttig å se folk erfarer at RK også er viktig for musikk i stereo og ikke bare til dunder og brak i kinoen. Siden du tydeligvis behersker Audyssey; Har du prøvd deg på musikk i flere kanaler? Uansett; kom gjerne tilbake med flere lytteerfaringer, svært nyttig for oss andre.

Håper forøvrig at det er greit med litt diskusjon rundt RK generelt innimellom de øvrige innleggene rundt den pågående sammenligningstesten mellom ulike systemer....

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Angela
    Hei Avforum!

Har aldri skrevet på noe AV/hifi-forum før, men denne tråden synes jeg er veldig spennende og jeg fikk lyst til dele egne erfaringer med musikk i stereo og romkorreksjon. Beklager at det blir litt langt.

Er godt over middels musikkinteressert. Har det meste av rockekatalogen på CD (dvs nå på FLAC på pcen), og kjøper stadig ny musikk med nye artister. Men aller mest hører jeg på klassisk, som jeg betrakter som en ”best of siste 400 år” og dermed har utrolig mye bra å by på. Kjøper vel i snitt ca en klassisk CD i uka (synes det foreløpig er best med CD-er, dels fordi de nyeste klassiske utgivelsene ikke alltid er tilgjengelig for nedlasting/streaming, dels fordi jeg synes det er bra å ha cd-er til bilen. Men legger altså alt på pc og bruker Squeezebox Duet). Spiller ellers litt selv og er jevnlig på konserter.

Er også interessert i lyd, og merker meg spesielt forskjellene på innspillinger, som jeg opplever tydelige både i stua, i bilen eller på ipoden med 250kbps mp3. Noe jeg i alle år også har merket meg, er betoningen av bestemte bassfrekvenser/stående bølger, og ikke minst hvordan dette har variert mellom forskjellige rom og ved forskjellige plasseringer av høyttalere og meg selv i samme rom. Noen innspillinger som var bra ett sted, var overhodet ikke bra et annet sted, og omvendt (tydelig på for eksempel elbassganger). Jeg liker samtidig iblant å kunne spille rimelig høyt, og å ha bra/solid bass, så å ha kun små høyttalere som runder av tidlig nedover for å unngå slike bassproblemer er ikke en løsning som passer for meg. Fram til ”vendepunktet” jeg kommer til om et øyeblikk, hadde jeg også en subwoofer (REL storm), som var koblet til på gammeldags hifivis via høynivåinnganger mens de gulvstående høyttalerne fortsatt spilte fullfrekvens. Fikk aldri dette til å fungere ordentlig godt, selv om jeg syntes det var bedre enn ingen sub.

Det må også sies at jeg ikke ønsker at stua skal være preget av musikkavspillingsutstyr. Det betyr at høyttalerne må stå noenlunde nært veggen, og at store akustikktiltakk med bassfeller eller hva det nå heter er helt utelukket. Dette er for så vidt WAF-relatert, men like mye av hensyn til egne ønsker for ”hjemmemiljø”. Jeg ville hatt det på samme måte hvis jeg var single .

Så for 2-3 år siden begynte jeg å undersøke hva som kunne være mulige løsninger for å få primært bedre bass. Spesielt var jeg nysgjerrig på
    1. Elektronisk delefilter for bedre integrasjon av sub
    2. Romkorreksjon for å redusere stående bølger. Det måtte evt. være et relativt enkelt oppsett, ikke slikt som Audiolense etc som jeg er for lat/uinteressert til
    I tillegg syntes jeg det var en tiltalende ide å ha digitale innganger til forsterker.

Jeg leste mye på div fora, og synes kanskje jeg hadde aller mest nytte av AVSforum. Vil også trekke fram Kal Rubinson i Stereophile (senere har jeg også med stor interesse lest hva Fitzcaraldo215 på Audioasylum skriver). Jeg endte til slutt med to alternativer som for meg syntes som de beste basert på lesingen:
    1. Surroundreceiver med Audyssey
    2. Roomperfect/Lyngdorf

Jeg landet på Audyssey: mye billigere; receiverløsning mer fleksibel (koble til TV, HDMI-inngang for SACD, DVD, blu-ray); fikk inntrykk av at firmaet Audyssey hadde mer ”moment” mens Lyngdorf virket mer stillestående; og utfra hva jeg leste (med NB svært begrenset teknisk kunnskap) kunne det nesten se ut til at Audyssey var mer avansert enn Roomperfect. For drøyt 2 år kjøpte jeg dermed en Denon 3808A, med det daværende mest avanserte Audyssey: MultEQ XT. Dessuten har den Dynamic EQ/volume, som jeg faktisk synes er veldig nyttige funksjoner uten at jeg tenker kommentere mer på det. Kjøpte ny subwoofer også, Velodyne 1200spl, fordi denne går høyere i frekvens enn REL-en og MultEQ XT korrigerer mye bedre i sub-kanalen enn i ”satellitene”, dermed lurt å ha delefrekvens så høyt som mulig (som det går uten at andre ting lider, retningsbestemmelse osv).

Selv om Audyssey er nokså automatisert er det absolutt ikke plug-and-play. Jeg hadde imidlertid gjort grundig forarbeid og gjennomførte kalibreringen første gang nøyaktig ihht retningslinjene på første side av Audyssey-tråden på AVS-forum. Bruksanvisningen i medfølgende Denon-manual er tilnærmet verdiløs. I hvert fall: var svært spent på hva resultatet ble. Og ble intet mindre enn ekstremt positivt overrasket. Det aller første jeg hørte på (helt tilfeldig) var en Mozart-opera-innspilling med Rene Jacobs (kjent dirigent som anbefales på det varmeste, og i høst kom han med en Tryllefløyten-innspilling som jeg vil si Løp-og-kjøp til. Inkludert fantastiske tordenskrall og det hele for lydfriker8) ). Jeg syntes kort og godt at alt var bedre med lyden. Er ikke noen trent lytter, og synes det er vanskelig å beskrive lydforbedringer. Det beste jeg kan formulere er at lyden hørtes mer virkelighetstro ut, mer ”klar”, og med helt tydelig bedre/mer fokusert stereoperspektiv. Det var jo bassen jeg primært ønsket å forbedre, og den er det lettere å vurdere på en del rock/elektronika. Og den var etter min mening fantastisk; satt som et skudd, kontant, tørr, uten ”boom” som skyldes rommet. Så min opplevelse var at jeg hadde fått så bra bass som jeg kunne håpet på og vel så det, og på kjøpet en generell lydforbedring.

Pga div ominnredninger i heimen har jeg nå prøvd dette på tre forskjellige steder fordelt på to forskjellige rom. Jeg har også prøvd på to ulike stereohøyttalere; har gått over til stativ/bokhyllehøyttalere (fra Tannoy) pga nevnte ominnredninger. Og hver gang har jeg opplevd akkurat samme forbedring. Altså klar forbedring 3 av 3 ganger.

Jeg bruker altså Denonen i et 2.1-system, kun for musikk i stereo. Signalkilder er squeezeboxen og en billig Pioneer dvd-sacd-spiller med hdmi inn. Jeg har en 12 tommers LCD-skjerm koblet til for å kunne foreta innstillinger, og også for å kunne spille av musikk-dvd-er der man trenger å kunne navigere i menyene. (Men bruker det altså ikke til film… 12-tommeren står bortgjemt inne i en hylle bak en stol…)

Min personlige konklusjon er at jeg tviler på at man greier å få like god lyd i et vanlig oppholdsrom med standard stereoelektronikk. Jeg ville i hvert fall ikke fått det til. Mellomtone og diskant kan nok bli like bra eller kanskje bedre med gode høyttalere hvis man setter både høyttalere og seg selv midt ute i rommet i et slags nærfeltopplegg. Men da fungerer ikke bassen pluss at det passer dårlig inn i normal møblering. Og man kan få sterk bass hvis alt (pluss evt en selv) er plassert inntil veggen, men da får man stående bølger-problemer. Med audyssey - og sikkert med andre systemer- føler jeg at man får i pose og sekk. For meg er det utelukket å gå tilbake til ordinær stereo uten noen form for digital prosessering hvis målet er å ha best mulig lyd.

Min lille personlige odyssé med audyssey. Spennende hva resultatet blir av testingen her i tråden. Tror personlig også at MultEQ32 er en forbedring fra den varianten jeg har, men er så fornøyd nå at jeg tror like gjerne jeg venter med å vurdere evt. bytte til MultEQ128 e.l. kommer
    Meget velformulert, i essens det samme jeg har erfart. Bra det er fler av oss:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Forskjellene er da vitterlig ikke store?
    Eller er det jeg som er helt på jordet mht å tolke grafene??
    Forskjellene i det øvre frekvensområdet vil jeg betegne som store i den forstand at de er store nok til å være klart hørbare.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Forskjellene i det øvre frekvensområdet vil jeg betegne som store i den forstand at de er store nok til å være klart hørbare.
    Det var det jeg mente. Det er jo 4-5dB over et ganske bredt område over 4k.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikker på at ingenting i rommet eller mikrofonens plassering ble endret i sammenligningen mellom de to forsterkersystemene? Forskjellen er så enorm i toppområdet at det jo ser ut som om rommet er forandret akustisk sett. En forskjell på +3,5db flere steder er jo helt hinsides. Dette er jo som å veksle mellom Flat og Natural YPAO korreksjon på Yamaha siden det hos meg i hvertfall er 4db forskjell på disse to modusene ved 16khz. Og den forskjellen er jo helt massiv.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skissen viser receiver i Pure Direct og DAC + passiv pre + effekttrinn opp til 20k.

Etter noen dager med målinger av Receiver og et "passivt"(DAC+passiv pre+effekttrin) system blir det interessant å se på resultatet når også kurven for Receiver MED romkorreksjon legges inn i samme skisse.

Det kan se ut som romkorreksjon(lilla kurve) bidrar mer positivt enn mange andre faktorer?

Edit: spesifiserte farge for kurven som er MED romkorreksjon

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syntes det er meget interesant(eller spesielt) at dere er de eneste som klarer å måle voldsommme forskjeller på effektforsterkere, og ikke minst kabler.

Beklager å måtte si det, men med slike grafer setter jeg også et spørsmålstegn ved de andre målingene på de 3 recieverene inbyrdes.

Men subjektive lytteerfaringer med målingene som "fasit" hadde vært morsomt. Hadde også vært kjekt å vite hvilken av recieverene som integrer sub best inn med fronter etter autoeq.

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Sikker på at ingenting i rommet eller mikrofonens plassering ble endret i sammenligningen mellom de to forsterkersystemene?
    Plasseringen av målemikrofonen er lik for alle målinger.
    (med unntak av de målingene som er utført 30/60/90cm foran hovedplassering)

Bilder med plassering av målemikrofon finner du her:
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...ml#post1575007

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Syntes det er meget interesant(eller spesielt) at dere er de eneste som klarer å måle voldsommme forskjeller på effektforsterkere, og ikke minst kabler.

Beklager å måtte si det, men med slike grafer setter jeg også et spørsmålstegn ved de andre målingene på de 3 recieverene inbyrdes.

Men subjektive lytteerfaringer med målingene som "fasit" hadde vært morsomt. Hadde også vært kjekt å vite hvilken av recieverene som integrer sub best inn med fronter etter autoeq.
    Som nevnt tidligere er du velkommen til en demo. Alle målingene den siste uken kan repeteres førstkommende helg, dvs. allerede i morgen.

Hvis det er noen som ønsker å delta - enten lørdag eller søndag - så er det bare å melde sin interesse her i denne tråden.

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er enkelte ganger REW måler samme oppsett forskjellig, ihvertfall det jeg har merket. Så det er en viss feilmargin her. Man skal være forsiktig med å si at dette er 100% empiri, da det er utrolig mange faktorer som spiller inn. En god pekepinn er det jo selvfølgelig, men når vi snakker om ørsmå forskjeller som kabler, stiller jeg meg tvilende.

Om dere har målt det 10 ganger og kjører gjennomsnittet av disse, og bruker en enda bedre mikrofon enn Radioshack, ja da, da er jeg med!

Intermediate harleyy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Poster
    1,291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt tidligere er du velkommen til en demo. Alle målingene den siste uken kan repeteres førstkommende helg, dvs. allerede i morgen.

Hvis det er noen som ønsker å delta - enten lørdag eller søndag - så er det bare å melde sin interesse her i denne tråden.
    Hadde vært både interressant og morsomt det.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AnaXyd
    Om dere har målt det 10 ganger og kjører gjennomsnittet av disse, og bruker en enda bedre mikrofon enn Radioshack, ja da, da er jeg med!
    Det er selvfølgelig ikke RadioShack som benyttes! Det er Behringer ECM8000.

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bra! Jeg hadde vel en anelse om at det ikke var Radioshack som var i bruk! Men fremdeles så gjelder det jeg skrev. Vær litt forsiktig med å bruke disse målingene som empiri.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Det er selvfølgelig ikke radioShack som benyttes! Det er Behringer ECM8000.
    Skal få tatt et bilde av Behringeren på tripod også

Side 57 av 88 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 53 54 55 56 57 58 59 60 61 67 77 87 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •