Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 54

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 54 av 88 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 50 51 52 53 54 55 56 57 58 64 74 84 ... SisteSiste
Viser resultater 1,061 til 1,080 av 1741
    Intermediate harleyy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Poster
    1,291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Den kurven med flatest/rettest / mest korrigert resultat ble foretrukket i blindtesten, den hadde også en jevn stigning fra 20000 hz ned til 20 hz,

Interessant med grafen som viser hvordan de forskjellige kurvene oppfattes av ørene kontra hvordan de måler.
    Jeg elsker blind tester, ingen rom for egne forutinntatte meninger da

Flere burde gjøre dette hjemme med kompiser, så man ikke vet hva man hører.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Nr. 6 i listen som kom dårligere ut enn ingen korreksjon var Audyssey.
    De to beste var Harman sine, men vet ikke om disse er blitt lansert i noen produkter enda.
    Var det oppgitt noen plass hvem som var hvem av de 5 korreksjonsystemene?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Var det oppgitt noen plass hvem som var hvem av de 5 korreksjonsystemene?
    Det har kommet frem i diverse forum.
    En del har spurt spørsmål ved testen siden Harman sin egne romkorreksjoner kom best ut.

Apropos impulsrespons målingene. Hadde mikrofonen nøyaktig samme plassering? En cm forskjell her og det vil slå ut.

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Definitivt!
    Noen centimeters forskjell, og du (kan være) er "ute å kjøre".
    Virkelig? Støvsuger under høyttalerne mine et 1-2 ganger i uka og det er så og si umulig å flytte dem tilbake til samme posisjon. Tror ikke jeg har kapasitet til å gjennomføre ukentlige romkorreksjoner heller...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første som slo meg med den testen var at harman sine systemer kom best ut i harman sine lokale, på Harman sitt utstyr, med harman sin metode....

Lurer på hvordan dette hadde slått ut om testen var i Audysseys lokaler, eller Lyngdorf....

1-2cm forskjell er mye med tanke på målt impulsrespons. Om det er hørbart er en HELT annen ting.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Apropos impulsrespons målingene. Hadde mikrofonen nøyaktig samme plassering? En cm forskjell her og det vil slå ut.
    Selvfølgelig, hvorfor skulle den ikke ha det?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Selvfølgelig, hvorfor skulle den ikke ha det?
    Spurte i tilfellet om du hadde først tatt måling, fjernet mikrofonen og satt den opp senere og gjort nye målinger.

Håper noen med litt mer kunnskap kan kommentere impulsresponsen, men det helt klart at det er mindre utstikkende frekvenser med korreksjonen.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nr. 6 i listen som kom dårligere ut enn ingen korreksjon var Audyssey.
    For min del overrasker ikke at Audyssey kommer dårlig ut i slike sammenligninger. Kraftige romkorreksjonsprodukter med seriøse muligheter for manuelle justeringer virker å bli for dyre og/eller for avanserte til at de kan implimenteres i en vanlig receiver. I allefall per i dag. Majoriteten har vel uansett verken interesse eller kompetanse til å skru på slike løsninger, så det er vel begrenset hvor mye Denon & Co gidder å bruke på slike lisenser. Den eneste produsenten jeg har funnet som ser ut til å satse litt er Sherwood (Trinnov), men det er jo liksom ikke like dødskult når det ikke er å finne i avisa til Hifi Klubben.

De to beste var Harman sine, men vet ikke om disse er blitt lansert i noen produkter enda.
    Mulig den ene var JBL SDEC4500. Men det produktet ligner vel litt mer på DEQX. Låt i allefall knallbra som en del JBL Synthesis Everest oppsettet.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trinnov er spennende. Spesielt den som sitter i de dyreste ADA prosessorene.

Ikke helt den store begeistringen i denne testen:
    Sherwood Newcastle R-972 Surround AV Receiver - Audiophile Audition

En del bedre i disse:
    Sherwood Newcastle R-972 Audio/Video Receiver Reviewed

Sherwood Newcastle R-972 A/V Receiver | Sound and Vision Magazine

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ja nå er vi jo inne på et stridstema fra andre tråder hvor måle-geeks møter lytte-geeks og man ender stort sett opp med å være enige om at man ikke er enig
    Impulsrespons vs frekvens-magnitude:
    Dette er ikke et spørsmål om lytting vs matte, men forståelse vs ikke-forståelse. Impulsresponsen inneholder all informasjon som finnes i magnitude og fase-responsen til sammen. Derfor "mister" man noe informasjon dersom man bare presenterer magnitude-responsen.

Det kan likevel være fornuftig å presentere magnituderesponsen siden den (vanligvis) er mye viktigere for hva vi hører enn hva fase-delen er, og for noen manuelle analyser kan det være enklere å tolke den visuelt.
    Men kan man i det hele tatt lese noe om perspektiv, instrumentseparasjon etc, ut fra en måling (frekvensrespons, impulsrespons, etc) basert på én enkelt mikrofon som jo faktisk gir et mono-signal som skal evalueres? Jeg ville påstå at man må ha mer kompliserte målesystemer og metodikk for å kunne måle det vi ellers anser som "ekte" gjengivelse mtp. på de parametrene jeg nevnte.

Vi trenger ikke ta dette i denne tråden, men det er jo ellers et interessant tema.
    Tingene du nevner er vanskelig å koble til målbare størrelser. Det er vanskelig å parametrisere menneskets persepsjon i 4-5 fysiske parametre!

En noenlunde "ren" impulsrespons (innenfor et visst volum) virker dog som et fornuftig (om uoppnåelig) mål.

-k

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn
    Virkelig? Støvsuger under høyttalerne mine et 1-2 ganger i uka og det er så og si umulig å flytte dem tilbake til samme posisjon. Tror ikke jeg har kapasitet til å gjennomføre ukentlige romkorreksjoner heller...
    Vel, det var kanskje litt satt på spissen. ;-)
    Jeg har vel sjøl en tendens til å være litt overfokusert på slike ting, og dermed kan vel dette i noen grad komme til å "farge" svaret mitt?

Nå kjenner jeg jo lite til dine ambisjoner i musikksammenheng, samtidig som jeg ikke har filla peiling på lytterommet ditt.
    Men om du som meg er i overkant interessert i god lyd, og samtidig har et rom som er godt traktert mtp akustiske tiltak, så ville jeg i alle fall ha forsøkt å merke meg den "riktige" posisjonen for høyttalerne, for å slippe unna gjentatte målinger.
    Riktige satt i gåseøyne, ettersom i alle fall jeg, og massevis av andre her, nær sagt hele tiden, forsøker å lirke frem en enda bedre lydopplevelse.

For egen del er jeg så heldig å ha et dedikert kino- og lytterom, hvor jeg kan herje som jeg vil.
    Og tro meg - har jeg den minste lille mistanke om at en (eller begge) høyttalerne er kommet ut av posisjon, så er det frem med -vinkel og lasermåler!
    En centimeter eller to i forskjell fra gang til gang, kan faktisk forrykke lydbildet litt, i uheldig retning.
    Nå kjører jeg (foreløpig) ikke RK i musikksammenheng, men kontrollerer relativt ofte at frekvensgang og måleresultater er sammenfallende med siste (og som regel beste) resultat.
    Nå ble dette kanskje vel OT i denne tråden?
    Men kjenner jeg "Kringlydfolket" rett, så håper jeg for tilgivelse for mitt lille sidesprang.
    --
    Ellers ser det jo ut til at det har stilnet litt av omkring målinger, diskusjoner og resultater i denne meget interessante tråden?
    Er det meningen å komme frem til en konklusjon av ett eller annet slag, så dukker den formodentlig opp etterhvert?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Impulsrespons vs frekvens-magnitude:
    Dette er ikke et spørsmål om lytting vs matte, men forståelse vs ikke-forståelse. Impulsresponsen inneholder all informasjon som finnes i magnitude og fase-responsen til sammen. Derfor "mister" man noe informasjon dersom man bare presenterer magnitude-responsen.

Det kan likevel være fornuftig å presentere magnituderesponsen siden den (vanligvis) er mye viktigere for hva vi hører enn hva fase-delen er, og for noen manuelle analyser kan det være enklere å tolke den visuelt.

Tingene du nevner er vanskelig å koble til målbare størrelser. Det er vanskelig å parametrisere menneskets persepsjon i 4-5 fysiske parametre!

En noenlunde "ren" impulsrespons (innenfor et visst volum) virker dog som et fornuftig (om uoppnåelig) mål.

-k
    Poenget mitt var at en grafisk fremstilling av frekvensresponsen sier lite om hvordan systemet faktisk gjengir en del av de kvalitetene vi vet å verdsette (dvs. de forholdene jeg nevner) og at dette ikke kan leses ut fra et korrigert kontra ukorrigert frekvensplott. Jeg har ikke som mål å innføre totalt måleregime i et tafatt forsøk på å kvantifisere kvalitet Og derfor ble også lytteinntrykk etterlyst, noe som gutta nevnte kommer senere.

Men bevares, det er veldig artig at de tar seg tid til å teste forskjellene, og jeg mener ikke at målingene er unyttige, tvert om.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Vel, det var kanskje litt satt på spissen. ;-)
    Jeg har vel sjøl en tendens til å være litt overfokusert på slike ting, og dermed kan vel dette i noen grad komme til å "farge" svaret mitt?

Nå kjenner jeg jo lite til dine ambisjoner i musikksammenheng, samtidig som jeg ikke har filla peiling på lytterommet ditt.
    Men om du som meg er i overkant interessert i god lyd, og samtidig har et rom som er godt traktert mtp akustiske tiltak, så ville jeg i alle fall ha forsøkt å merke meg den "riktige" posisjonen for høyttalerne, for å slippe unna gjentatte målinger.
    Riktige satt i gåseøyne, ettersom i alle fall jeg, og massevis av andre her, nær sagt hele tiden, forsøker å lirke frem en enda bedre lydopplevelse.

For egen del er jeg så heldig å ha et dedikert kino- og lytterom, hvor jeg kan herje som jeg vil.
    Og tro meg - har jeg den minste lille mistanke om at en (eller begge) høyttalerne er kommet ut av posisjon, så er det frem med -vinkel og lasermåler!
    En centimeter eller to i forskjell fra gang til gang, kan faktisk forrykke lydbildet litt, i uheldig retning.
    Nå kjører jeg (foreløpig) ikke RK i musikksammenheng, men kontrollerer relativt ofte at frekvensgang og måleresultater er sammenfallende med siste (og som regel beste) resultat.
    Nå ble dette kanskje vel OT i denne tråden?
    Men kjenner jeg "Kringlydfolket" rett, så håper jeg for tilgivelse for mitt lille sidesprang.
    --
    Ellers ser det jo ut til at det har stilnet litt av omkring målinger, diskusjoner og resultater i denne meget interessante tråden?
    Er det meningen å komme frem til en konklusjon av ett eller annet slag, så dukker den formodentlig opp etterhvert?
    Det jobbes og lyttes iherdig!!!
    Men bedre at konklusjonen er nøye vurdert før den kommer mer i detalj.

Tipper om et par dager ønsker jeg å si mer, fordi akkurat nå er jeg ikke i mål:-D

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Neste test-runde kan kanskje være med forskjellige effekttrinn mellom receiver og høyttalere for å finne ut om målinger kan vise forskjeller.
    Da er de første resultatene fra kveldens test nesten klare.

Receiver og separat effekttrinn er på plass. Først er receiver nullstilt og romkorreksjon utført med receiverens innebygde effekttrinn. Deretter er receiver nullstilt igjen, og separat effekttrinn er tilkoblet PreOut og ny romkorreksjon utført.

Hva tror dere? Vil det være forskjell på frekvensresponsen?

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Receiver og separat effekttrinn er på plass. Først er receiver nullstilt og romkorreksjon utført med receiverens innebygde effekttrinn. Deretter er receiver nullstilt igjen, og separat effekttrinn er tilkoblet PreOut og ny romkorreksjon utført.

Jeg ville da tro det, ville overraske meg om det var veldig likt. Men hvem vet...............

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ideelt sett skal det jo ikke være det?
    Vi snakker jo om velproporsjonerte receivere / effektforsterkere, og da bør de vel på hver sin kant ha god kontroll på frekvensgang og frekvensrespons?
    Jeg gjetter i alle fall på at forskjellene vil være små, men kanskje i favør av effektforsterker?
    Sistnevnte bør / skal ha bedre kontroll på elementene, noe som kan slå positivt ut i lave(re) frekvenser.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skissen viser receiver og receiver + effekt i Pure Direct opp til 480Hz
    Det ser ut som det er en forskjell i de lave frekvensene, selv om den virker ubetydelig...?

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen bombe det der. Vell innenfor feilmarginen til måleutstyret, og milevis innenfor det menneskelige øret

Kult at dere sammenlikner romkoreksjonssystemer, om disse grafene kanskje ikke forteller alt, er det for min egen del mer interessant en lytteinntrykk, ihvertfal mer interessant en lytteinntrykk alene. =)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skissen viser receiver og receiver + effekt i Pure Direct opp til 480Hz
    Det ser ut som det er en forskjell i de lave frekvensene, selv om den virker ubetydelig...?

What??
    Som jeg gjettet på / antok, ble jo forskjellene ganske små.
    Men herregud for en kurve da?
    Her leser vi jo om over 20dB forskjeller i lydtrykk ved hhvis 24 og 39Hz?
    Har jeg misforstått noe her?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er jo ingen sub inne i bildet!
    Derfor faller den, og kombinert med en topp og en dip...

Side 54 av 88 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 50 51 52 53 54 55 56 57 58 64 74 84 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •