Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 52

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 52 av 88 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 48 49 50 51 52 53 54 55 56 62 72 82 ... SisteSiste
Viser resultater 1,021 til 1,040 av 1741
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Er det sånn at alle disse målingene er gjort med effekt-trinn tilkoblet?
    Oh yes, ja jøss, selvfølgelig, for sure, skulle bare mangle! 8)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Målingene viser ganske tydelig at det gjør noe med frekvensresponsen, men de viser ikke hva som skjer med lydbildet ellers. Hva med parametre som hifi-nerder higer etter? Dybden i lydbildet og perspektivet, separasjonen mellom instrumenter, "sortheten" i bakgrunn, støygulvet, attaket i gitarstrenger, utklingning i cymbaler, osv? Bevares, jeg bestrider ikke at dere i Kringlyd vet å sette pris på slikt, jeg spør mest av nysgjerrighet. Uten å skulle gjøre dette til en RK vs ikke-RK-diskusjon, så hadde det vært artig med litt mer utførlige inntrykk av hvilken lydkvalitet de forskjellige systemene klarer å få til.
    Selv er jeg utrolig glad for at du nevner akkurat disse parameterne. Det er nettopp disse som betyr aller mest når man skal vurdere de musikalske egenskapene man sitter igjen etter at romkorrigeringen er gjort.

Målinger sier ikke mer enn det de viser. De forteller eksempelvis intet om utfasinger høyttalerne i mellom. Altså kan et gitt frekvensområde ligge godt til siden i lydbildet, men målt lydstyrke likevel fortsatt den samme som om frekvensene lå plantet midt mellom høyttalerne.

Det som derfor også er ytterst spennende, er hvordan et sveip fortoner seg når det kommer til dets plassering i lydbildet. Holder det deg godt i midten, eller flakker det fra side til side gjennom frekvensgangen.
    Ikke alle receiverne taklet denne viktige korrigeringen like godt.

Uansett; det som betyr nærmest "alt" er hvordan man liker det resultatet man ender opp med, om det så er etter at man i etterkant har vært inne og flikket på det selv eller ei.

Selvsagt er det aller beste å forsøke å korrigere rommet i seg selv, men ofte koster dette såpass mye (og at det dessuten svært ofte ikke ser ut i måneskinn), at man ikke skal kimse over de muligheter som ligger i en god receiver eller korrigeringsenhet.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja nå er vi jo inne på et stridstema fra andre tråder hvor måle-geeks møter lytte-geeks og man ender stort sett opp med å være enige om at man ikke er enig

Men kan man i det hele tatt lese noe om perspektiv, instrumentseparasjon etc, ut fra en måling (frekvensrespons, impulsrespons, etc) basert på én enkelt mikrofon som jo faktisk gir et mono-signal som skal evalueres? Jeg ville påstå at man må ha mer kompliserte målesystemer og metodikk for å kunne måle det vi ellers anser som "ekte" gjengivelse mtp. på de parametrene jeg nevnte.

Vi trenger ikke ta dette i denne tråden, men det er jo ellers et interessant tema.
    Bare en liten kommentar (enig at videre diskusjon bør foregå i annen tråd).
    Nå snakker du om hvordan tolke målinger og det er definitiv svært vanskelig og sansynligvis kun mulig å gjøre med stor presisjon fordi som jobber med slikt til dagen. Mitt poeng var at frekvensrespons har en viss sammenheng med noen av de parametrene som du ramset opp. Men enda mer med f.eks impulsrespons og decay i rommet. Hvordan lese/tolke det, er noe helt annet.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AnaXyd
    Jeg har akkurat fått meg en 2067, som er en ganske heftig oppgradering fra 659. Kjøpte 2067 mye pga den nye YPAO RSC, som visstnok skulle gjøre underverker. Koblet den opp og kjørte alle 8 målepunktene. Som resultat fikk jeg jo det vanlige(fase, avstand, størrelse og volum) men ingen ting om PEQ og de andre nye funksjonene i YPAOEn? Hvordan veit jeg om den ordner dette da?
    Du må leve i trua:-D Ingen info noe sted om hva som er gjort.

Men vi så på VU meterne på McIntoshen at noe skjedde når eq var flat.
    Kjørte flere frekvenser flytende og så at meterne gikk opp og ned etter frekvens med forskjellige nivåer opp og ned på høyre og venstre kanal.
    Så noe er aktivert mht RSC.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er utrolig artig at noen går såpass systematisk til verks og tester de faktiske forskjellene i de forskjellige systemene. Jeg venter på en RX-V767 som også skal ha 8 posisjoners kalibrering, men sannsynligvis mangler den en del annet som 3067 har. Jeg gleder meg til å få testet (og kanskje målt litt) rundt dette i egen kino.

Men nok om det; jeg er nok også litt på samme banehalvdel som Scrooge. Målingene viser ganske tydelig at det gjør noe med frekvensresponsen, men de viser ikke hva som skjer med lydbildet ellers. Hva med parametre som hifi-nerder higer etter? Dybden i lydbildet og perspektivet, separasjonen mellom instrumenter, "sortheten" i bakgrunn, støygulvet, attaket i gitarstrenger, utklingning i cymbaler, osv? Bevares, jeg bestrider ikke at dere i Kringlyd vet å sette pris på slikt, jeg spør mest av nysgjerrighet. Uten å skulle gjøre dette til en RK vs ikke-RK-diskusjon, så hadde det vært artig med litt mer utførlige inntrykk av hvilken lydkvalitet de forskjellige systemene klarer å få til.
    Jeg har to rom med stereoanlegg, og har brukt 6 år i begge rom med RK, og skrudd mellom pure direkt og RK. På et utall receivere av alle de tre merkene som testes nå.

Så litt erfaring har jeg. Stort sett alltid best med RK. Noen innspillinger kan jo være morsomme i Pure direkt også8)

Har man drømmerommet er det nok best uten.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er utrolig artig at noen går såpass systematisk til verks og tester de faktiske forskjellene i de forskjellige systemene. Jeg venter på en RX-V767 som også skal ha 8 posisjoners kalibrering, men sannsynligvis mangler den en del annet som 3067 har. Jeg gleder meg til å få testet (og kanskje målt litt) rundt dette i egen kino.

Men nok om det; jeg er nok også litt på samme banehalvdel som Scrooge. Målingene viser ganske tydelig at det gjør noe med frekvensresponsen, men de viser ikke hva som skjer med lydbildet ellers. Hva med parametre som hifi-nerder higer etter? Dybden i lydbildet og perspektivet, separasjonen mellom instrumenter, "sortheten" i bakgrunn, støygulvet, attaket i gitarstrenger, utklingning i cymbaler, osv? Bevares, jeg bestrider ikke at dere i Kringlyd vet å sette pris på slikt, jeg spør mest av nysgjerrighet. Uten å skulle gjøre dette til en RK vs ikke-RK-diskusjon, så hadde det vært artig med litt mer utførlige inntrykk av hvilken lydkvalitet de forskjellige systemene klarer å få til.
    Litt mer om det kommer nok, men vi er forsiktige med subjektive meninger.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Selve kurven er nesten identisk med Pioneer i det området. Forskjellen er egentlig bare lavere SPL nivå. Gjør den det i hele frekvensområdet, så er det bare å kompensere med høyere volum.

Men kurvene møter hverandre lenger opp, så det er en 4-5 db høyere nivå mellom Pioneer og Yamaha i det mest dominerende området av bassen. Dette høres og føles. Smak og behag:-D

Det du nevner her har jo til dels sammenheng med frekvensresponsen. Men en frekvensrespons sier selvsagt ikke alt. En impulssrespons ville ha sagt enda mer.
    Det er vel kommet en slik en nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Er det sånn at alle disse målingene er gjort med effekt-trinn tilkoblet?
    Ikke de aller siste til Bård.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Oh yes, ja jøss, selvfølgelig, for sure, skulle bare mangle! 8)
    Ok
    Det hadde jo egentlig vert moro å sett om resultatet ble identisk uten effektforsterkere - spesielt dette med hvordan det egentlig "spiller"!
    Effektdelen i receiverne har vel ikke så rent lite å si på lydkvaliteten den heller?
    Receivere av dette kaliberet bør jo tross alt kunne klare seg rimelig bra uten effekttrinn - hvertfall på ikke altfor krevende høyttalere!

Men nå er vel dette en ren "RK-test",og jeg skjønner at sånne tester krever MYE tid!
    Men "mye vil ha mer" vetdu

Uansett - all honnør til dere gutta som gjennomfører denne testen
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å understreke.

Det brukes mest tid på lytting, ikke måling.

Bård og jeg har klare meninger subjektivt. De er sammenfallende 100%

Roger fikk ikke lyttet mye pga matforgiftning den dagen vi var hos meg.

Men så liker vi samme type lyd.

Jeg kan klart se at alle tre merkene vil appelere til sin tilhenger skare:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Noen kommentar til denne?

Fint om vi får innspill av de som har etterlyst målinger av impulsrespons!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kringlyd: Kan man spørre om hvilke testspor dere bruker i etterkant av målingene?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må nesten postes impulsrespons både før og etter målingene. 20 ms er fint, men gjerne også en med de første 40-50 ms eller deromkring.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Fint om vi får innspill av de som har etterlyst målinger av impulsrespons!
    Kunne du velge "Plot normalized"? Da kommer t=0 på nivå 0 dB. Er dette med eller uten korreksjon? Det som hadde vært morsomt var om dere kunne legge ut impulsresponsplot med og uten RK.

Kravstore? Vi? Neeisj...

EDIT: orso vant...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zeke1983
    Kringlyd: Kan man spørre om hvilke testspor dere bruker i etterkant av målingene?
    TNT 10000 lovers

Nei, det var tull.

Jeg bruker Diana Krall spor nummer 3 -----Temtations
    Kontra bassen er lett å skille på + mye annet snadder.

Allison Kraus sitt album A hundred miles or more er bra på både herre og dame vokal.
    Pete Belasco og Yello "Touch" på dypbass.

De syv trommeslagene for å sjekke bredde pluss plassering.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    TNT 10000 lovers

Nei, det var tull.

Jeg bruker Diana Krall spor nummer 3 -----Temtations
    Kontra bassen er lett å skille på + mye annet snadder.

Allison Kraus sitt album A hundred miles or more er bra på både herre og dame vokal.
    Pete Belasco og Yello "Touch" på dypbass.

De syv trommeslagene for å sjekke bredde pluss plassering.
    Jeg kunne godt ha hørt TNT og Yello på BIF sitt oppsett hos Nögne Ö! Med tanke på at det kan finnes endel av det duggfriske der så kunne det fort gått noen timer!:twisted:

Diana Krall er nydelig, dog synes jeg noen av innspillingene kan være i overkant skarpe?!..

J

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zeke1983
    Jeg kunne godt ha hørt TNT og Yello på BIF sitt oppsett hos Nögne Ö! Med tanke på at det kan finnes endel av det duggfriske der så kunne det fort gått noen timer!:twisted:

Diana Krall er nydelig, dog synes jeg noen av innspillingene kan være i overkant skarpe?!..

J
    Hvis Diana Krall akkurat ikke er skarp liker jeg meg. Hater overanalytisk lyd.
    Det sporet jeg snakker om er mørkt i klangen:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal sjekke ut litt mer av henne etterhvert.!

Allison har nydelig lyd på platene hennes! Anbefaler også Anne Almedal, Blue blue sky. Får gåsehud hver gang, og ikke pga av skarp lyd

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare av ren nysgjerrighet, blir grafene forskjellige med og uten effekttrinn? Tenker på hvordan et effekttrinn farger lyden.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det som hadde vært morsomt var om dere kunne legge ut impulsresponsplot med og uten RK.
    "Plot normalized" med begge kurver.

Side 52 av 88 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 48 49 50 51 52 53 54 55 56 62 72 82 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •