Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 51

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 51 av 88 FørsteFørste ... 11 21 31 41 47 48 49 50 51 52 53 54 55 61 71 81 ... SisteSiste
Viser resultater 1,001 til 1,020 av 1741
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Mulig du har rett i en del av det du skriver her,men hvis det nå er sånn at man først skal spille av musikk med en receiver,og det er det man har til rådighet,så er det jo greit hvis RK kan bidra en smule i riktig retning da

Selv har jeg hvertfall god erfaring med RK aktivert på min Pio LX 82!
    Vokaler blir mye mer fokusert,og lydbildet vokser både i bredde og høyde,så jeg har alltid aktivert alle funskjoner (full band phase,eq,og standing wave controll) når jeg spiller musikk!

Jeg merker at lyden blir dårligere for hver funksjon jeg deaktiverer her hos meg hvertfall!

Men dette er sikkert ingen fasit,men det er min erfaring i mitt oppsett
    Samme erfaring har jeg.

Derfor denne testen.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Jeg bruker selv også å måle kun rundt min egen sitteplass :-D
    Men regner med at en del brukere av autoeq i receiverne setter målemikrofonen i flere lytteposisjoner for å få en jevnere og bedre lyd til flere kinogjengere, derav spørsmålet.
    Om man målte tre punkter, f.eks i ørehøyde på tre sitteplasser på første rad i en hjemmekino, og så målte frekvensresponsen på de tre plassene etterpå. Da ville det kanskje vise en forskjell mellom receiverne på hvem av dem som klarte å korrigere over et større fysisk område?
    Tenkte således ikke på målinger langt utenfor sweetspot.
    Dessverre har jeg ingen mulighet til å få flere receivere i hus for å måle selv
    Som sagt er vi på målinger i bredden 0.5 meter ut på hver side.

Det ville bli veldig mange målinger skulle vi begi oss ut på den galeien du nevner.
    Og vi er ikke interessert i svaret heller.
    Vi er kun interessert i best mulig stereo lyd.

Dette tar allerede vinter og vår:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Selvfølgelig kan ingen receiver korrigere for samtidige forskjeller. Det blir alltid et "gjennomsnittskompromiss". Dessverre prøver Audyssey fremdeles å få oss til å tro at det er annerledes.
    Det man imidlertid oppnår ved å måle i mange posisjoner er å ta bedre beslutninger når det gjelder å velge hva slags korreksjoner som vil gagne flere posisjoner. De mer grunnleggende problemene i rommet på en måte.
    For denne testen ser jeg ikke at andre posisjoner egentlig er relevant. Korreksjonene i disse posisjonene vil uansett reflekteres i frekvensresponsen du ser fra sweetspot.
    Jeg mener det er en fornuftig tilnærming å avgrense "testen" til de viktigste tingene. Det vil si å se på de lydmessige ytelsene der man vanligvis sammenligner lydmessige ytelser, dvs på musikk i sweetspot.
    Hurra!:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Muligens kaster jeg inn en liten brannfakkel her nå, men tar sjansen på at en eller annen raskt vil slukke den?
    Here it goes:
    Jeg vil mene at man ideelt sett bør avstå fra å bruke en receiver / RK for å oppnå best mulig resultat i musikksammenheng, og heller sette fokus på de ("manuelle") mulighetene man som regel har mtp plassering av, og de justeringene man som regel har til rådighet for integrasjon av sub i forhold til høyttalere?

For egen del bruker jeg overhodet ikke receiveren ved avspilling av musikk.

Min "RK" er kun relatert til (en i hovedsak) justering av fase og nivå for sub for å oppnå et greit resultat, og som også har blitt bifalt av andre (og kritiske) besøkende.
    Målemessig er kurven langt fra ideell, men tydeligvis akseptabel?

Jeg ser uansett for meg at man er best tjent med å utelate en slik "elektronisk inngripen" som en integrasjon av en receiver / RK vil gi, såsant det er mulig å unngå dette.

Rasler det i sikringspinnen for pulverapparatet nå, så får det stå sin prøve. ;-)
    Saken er at ideelt sett bør man ha et rom med så jevn frekvensgang og lite refleksjoner når høyttalerne er optimalt plassert, at RK ikke bidro med noe positivt.
    Min påstand er at i en vanlig stue vil RK gjøre lyden bedre i 10 av 10 tilfeller.
    I et dedikert lytterom, i 8 av 10 tilfeller.

Årsak: De aller fleste rom har store svingninger i bassområdet på +- 10 DB på en eller flere frekvenser som gjør avspilling uten RK til en vits, eller i beste fall en festlig fantasi om "ren lyd".

Om en receiver er en bedre løsning enn andre "high end" relaterte 2 kanals løsninger er en annen diskusjon i en annen tråd.:-D

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad

Jeg tenkte mer på en før/etter sammenligning på hver receiver.
    Det kan vi kanskje klare å få til
    Det er fint hvis du kan forklare/utdype litt mer eller bekrefte om min tolkning av ditt spørsmål lenger opp i tråden er oppfattet korrekt eller ei ?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    01.01.11 - en fin dag for flere målinger :-D

På årets første dag ble det litt tid til mer testing, med et litt enklere oppsett, kun et par gulvstående høyttalere - Celestion7000

Til vanlig benyttes denne høyttaleren som Front Wide, og målingene er utført uten å flytte på høyttaleren fra denne posisjonen som er den optimale stereo-plasseringen pga. diskantbåndets 45 grader vinkling.

For Yamaha RX-V3067 er alle 8 målepunkter benyttet.
    For Pioneer LX83 er alle målepunktene benyttet, 1(+2)

Hva kan romkorreksjonen bidra med her?

Skissen viser frekvensresponsen med innstillingen Pure Direct med MV = -20dB
    Yamaha RX-V3067 = blå
    Pioneer LX-83 = lilla

Skissen viser frekvensresponsen etter Auto Romkorreksjon er utført
    MV = -20dB

Yamaha RX-V3067 = sennepsgul
    Pioneer LX-83 = grønn

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skissen viser frekvensresponsen før og etter Auto Romkorreksjon er utført
    MV = -20dB

Yamaha RX-V3067 = sennepsgul = før korrigering
    Yamaha RX-V3067 = blå = etter Autokorrigering

Skissen viser frekvensresponsen før og etter Auto Romkorreksjon er utført
    MV = -20dB

Pioneer LX-83 = lilla = før korrigering
    Pioneer LX-83 = grønn = etter Autokorrigering

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Saken er at ideelt sett bør man ha et rom med så jevn frekvensgang og lite refleksjoner når høyttalerne er optimalt plassert, at RK ikke bidro med noe positivt.
    Min påstand er at i en vanlig stue vil RK gjøre lyden bedre i 10 av 10 tilfeller.

Årsak: De aller fleste rom har store svingninger i bassområdet på +- 10 DB på en eller flere frekvenser som gjør avspilling uten RK til en vits, eller i beste fall en festlig fantasi om "ren lyd".

Om en receiver er en bedre løsning enn andre "high end" relaterte 2 kanals løsninger er en annen diskusjon i en annen tråd.:-D
    Nja. Har du ikke lest hva ekspertene sier på hifisentralen? Det er bare å bruke dyr nok elektronikk og dyre nok kabler. Frekvensrespons, akustikk og slikt betyr ikke så mye.

Var ikke mye Pioneeren gjorde i bassen gitt.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det store spørsmålet, hvilken låter best med RK aktivert? Er det ting som ligger "skjult" her som ikke frekvensresponsen viser?

Interesant lesing at Pioneer, i allefall på papiret, gjør minst med lyden men blir foretrukket i veldig mange tester. Denon korrigerer best slik jeg ser det, men tar ikke høyde for begrensninger i oppsettet.

Hvordan ser grafene ut før de blir "smoothet"? Er "bildet" likt da?

Morsomt at dere utfører en slik test, og gjør den såpass gjennomført.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Nja. Har du ikke lest hva ekspertene sier på hifisentralen? Det er bare å bruke dyr nok elektronikk og dyre nok kabler. Frekvensrespons, akustikk og slikt betyr ikke så mye.

Den var bra! +1 :-D

Var ikke mye Pioneeren gjorde i bassen gitt.
    Ikkje mykje nei, men legg merke til nivået Pioneer legger mellom 40-100 hz kontra Yamaha før og etter korreksjon. Pioneer drar hele nivået ned mens Yamaha dytter det opp.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker for et greit svar, som jeg slett ikke skal bestride!
    Jeg er selvsagt (smertelig) klar over de forholdene du beskriver, og skal som nevnt ikke et øyblikk protestere på de fremsatte påstandene, eller for den saks skyld - de måleresultatene man har kommet frem til.
    Min tanke går likefullt i den retning av at om man kan klare å "komme i mål" (hva nå enn som måtte ligge i det begrepet) vha grep som ikke omfatter bruk av en receivers RK, så vil man sannsynligvis profitere på dette mtp "renere" lyd.

Og joda, jeg innrømmer gjerne at jeg (foreløpig) sitter med en overbevisning omkring dette, selv om tester som disse, nok er i ferd med å rive ifiller mine oppfatninger om temaet.

Kanskje jeg bør vurdere et kjøp av en nyere receiver? Da ettersom min Onkyo 875, ikke er istand til å lagre mer enn ett kalibreringsresultat, som jeg gjerne vil forbeholde "kinomodus".

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat fått meg en 2067, som er en ganske heftig oppgradering fra 659. Kjøpte 2067 mye pga den nye YPAO RSC, som visstnok skulle gjøre underverker. Koblet den opp og kjørte alle 8 målepunktene. Som resultat fikk jeg jo det vanlige(fase, avstand, størrelse og volum) men ingen ting om PEQ og de andre nye funksjonene i YPAOEn? Hvordan veit jeg om den ordner dette da?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,981
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tusen takk...!

Til Kringlyd som tar seg tid i selve jula til å gjøre disse testene!

Vil dere komme med subjektive meninger om hvordan lyden ble etter kalibreringen?

Pioneeren ser ut som en "million dollars":-D .. og hadde gjort seg sykt bra i racket hjemme her!

MVH Johan

Intermediate harleyy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Poster
    1,291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt er vi på målinger i bredden 0.5 meter ut på hver side.

Det ville bli veldig mange målinger skulle vi begi oss ut på den galeien du nevner.
    Og vi er ikke interessert i svaret heller.
    Vi er kun interessert i best mulig stereo lyd.

Dette tar allerede vinter og vår:-D
    Det er akkurat dette jeg liker å høre "Vi er kun interessert i best mulig stereo lyd" Jobber mye med saken her selv, men er ingen proff sitter med krell 750MCX så må forholde meg til balanserte systemer.
    Bruker derfor Theta Casablanca III som endelig har fått rompa i gir og fått oppgraderingen jeg har ventet på med HDMI 1.4. Denne har utrolig mange gode muligheter for korrigering, men desverre manuelt via pc. Rom korrigering er et must spør du meg, men har blitt mye feil lær og resett her

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er utrolig artig at noen går såpass systematisk til verks og tester de faktiske forskjellene i de forskjellige systemene. Jeg venter på en RX-V767 som også skal ha 8 posisjoners kalibrering, men sannsynligvis mangler den en del annet som 3067 har. Jeg gleder meg til å få testet (og kanskje målt litt) rundt dette i egen kino.

Men nok om det; jeg er nok også litt på samme banehalvdel som Scrooge. Målingene viser ganske tydelig at det gjør noe med frekvensresponsen, men de viser ikke hva som skjer med lydbildet ellers. Hva med parametre som hifi-nerder higer etter? Dybden i lydbildet og perspektivet, separasjonen mellom instrumenter, "sortheten" i bakgrunn, støygulvet, attaket i gitarstrenger, utklingning i cymbaler, osv? Bevares, jeg bestrider ikke at dere i Kringlyd vet å sette pris på slikt, jeg spør mest av nysgjerrighet. Uten å skulle gjøre dette til en RK vs ikke-RK-diskusjon, så hadde det vært artig med litt mer utførlige inntrykk av hvilken lydkvalitet de forskjellige systemene klarer å få til.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikkje mykje nei, men legg merke til nivået Pioneer legger mellom 40-100 hz kontra Yamaha før og etter korreksjon. Pioneer drar hele nivået ned mens Yamaha dytter det opp.
    Selve kurven er nesten identisk med Pioneer i det området. Forskjellen er egentlig bare lavere SPL nivå. Gjør den det i hele frekvensområdet, så er det bare å kompensere med høyere volum.

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Men nok om det; jeg er nok også litt på samme banehalvdel som Scrooge. Målingene viser ganske tydelig at det gjør noe med frekvensresponsen, men de viser ikke hva som skjer med lydbildet ellers. Hva med parametre som hifi-nerder higer etter? Dybden i lydbildet og perspektivet, separasjonen mellom instrumenter, "sortheten" i bakgrunn, støygulvet, attaket i gitarstrenger, utklingning i cymbaler, osv? Bevares, jeg bestrider ikke at dere i Kringlyd vet å sette pris på slikt, jeg spør mest av nysgjerrighet. Uten å skulle gjøre dette til en RK vs ikke-RK-diskusjon, så hadde det vært artig med litt mer utførlige inntrykk av hvilken lydkvalitet de forskjellige systemene klarer å få til.
    Det du nevner her har jo til dels sammenheng med frekvensresponsen. Men en frekvensrespons sier selvsagt ikke alt. En impulssrespons ville ha sagt enda mer.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det sånn at alle disse målingene er gjort med effekt-trinn tilkoblet?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det du nevner her har jo til dels sammenheng med frekvensresponsen. Men en frekvensrespons sier selvsagt ikke alt. En impulssrespons ville ha sagt enda mer.
    Ja nå er vi jo inne på et stridstema fra andre tråder hvor måle-geeks møter lytte-geeks og man ender stort sett opp med å være enige om at man ikke er enig

Men kan man i det hele tatt lese noe om perspektiv, instrumentseparasjon etc, ut fra en måling (frekvensrespons, impulsrespons, etc) basert på én enkelt mikrofon som jo faktisk gir et mono-signal som skal evalueres? Jeg ville påstå at man må ha mer kompliserte målesystemer og metodikk for å kunne måle det vi ellers anser som "ekte" gjengivelse mtp. på de parametrene jeg nevnte.

Vi trenger ikke ta dette i denne tråden, men det er jo ellers et interessant tema.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Er det sånn at alle disse målingene er gjort med effekt-trinn tilkoblet?
    Det tar jeg da for gitt? ;-)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen kommentar til denne?

Side 51 av 88 FørsteFørste ... 11 21 31 41 47 48 49 50 51 52 53 54 55 61 71 81 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •