Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 50

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 50 av 88 FørsteFørste ... 10 20 30 40 46 47 48 49 50 51 52 53 54 60 70 80 ... SisteSiste
Viser resultater 981 til 1,000 av 1741
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt

1. Hvilke moduser har dere tatt utgangs punkt i auto romkorreksjon på Pioneer? Straight, symmetri eller front algin

2. Har dere kurver over 500HZ eller

3. vil dere fokusere mest på bass delen under 500HZ på auto RK?
    1. Alle receiverne er Firmware Updated og Factory Reset før målemicrofonen plugges inn. Vi gjør ingen "inngrep" før kalibreringsprossen begynner, mao. er det produsentens "default" vi har som utgangspunkt.

2. Ja, vi måler fra 10 til 20k

3. Produsentene av romkorreksjon har alltid lagt fokuset for korrigering i bassområdet. Det er flere systemer som ikke korrigerer over 250Hz (les: amerikanske)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    "Standarden" er definert.

Etter autokalibrering - når jeg sjekker Levels i mitt oppsett - ser jeg at det er forskjeller på nivået Receiverne setter for fronthøyttalerne.

Pioneer = Denon = +8,5/+8.0
    Yamaha = +0.0/+0,5
    Er det bare jeg som stusser over at Yamaha ligger 8 dB under på RK, men ligger nesten tilsvarende over på målt kurve

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ante1
    Er det bare jeg som stusser over at Yamaha ligger 8 dB under på RK, men ligger nesten tilsvarende over på målt kurve
    Nei jeg også har stusset litt på det - må vel vere mye høyre gain i Yamahaen enn de to andre ??
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer altså fremdeles på hva som er parametre for "god" romkorrigering?
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del er skeptisk til Denon som jevner veldig ut. Det ser jo veldig pent ut og ingen tvil om at en jevn frekvenskurve er veien å gå for best lyd. Problemet er bare at typen korreksjonen den utfører vil med all sansynlighet føre til bieffekter. Det er f.eks ikke noe problem å få en helt jevn kurve med Audiolense, men for mye av den type korreksjon gir unaturlig og flat lyd. Ofte mer fornuftig å følge den opprinnelige kurven noe mer.

Men skal bli spennende å lese hva lytterne sier.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Nei jeg også har stusset litt på det - må vel vere mye høyre gain i Yamahaen enn de to andre ??
    Yamahaen har høyere gain, tydelig i begge oppsettene.
    Pioneer lavest.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Jeg lurer altså fremdeles på hva som er parametre for "god" romkorrigering?
    Det som låter best er best8)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Jeg for min del er skeptisk til Denon som jevner veldig ut. Det ser jo veldig pent ut og ingen tvil om at en jevn frekvenskurve er veien å gå for best lyd. Problemet er bare at typen korreksjonen den utfører vil med all sansynlighet føre til bieffekter. Det er f.eks ikke noe problem å få en helt jevn kurve med Audiolense, men for mye av den type korreksjon gir unaturlig og flat lyd. Ofte mer fornuftig å følge den opprinnelige kurven noe mer.

Men skal bli spennende å lese hva lytterne sier.
    En interessant kommentar.
    Jeg tror helt klart det også vil være spørsmål om hva slags lyd man liker, og hvordan ørene er skrudd på skallen.

Og hvordan rom man har.

Det er forskjell på folk slik sett, både mht ører og rom.

Det virker som om Pioneer låter tørrest/ mest frempå i mellomtonen, Yamaha låter frekkest med mest punsj (derav alle de henrykte testene på filmlyd) Jeg tester Denon nå og det låter noe mer kontrollert enn Yamaha i bassen. Noen vil kanskje kalle det kjedelig, andre vil elske det.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ante1
    Jeg synes ikke dette er rart. Yamahaen korrigerer langt mindre "hardhendt" enn f.eks Denon, noe som medfører at mesteparten av prosessorens digitale headroom bevares. Audyssey korreksjonen korrigerer så mye i form av boosts at volumet må senkes mye for å ikke få digital klipping, som igjen må kompenseres for med (muligens analog) volumøkning i etterkant per kanal for å oppnå referansevolumet for korreksjonen.

EDIT: audyssey kan så vidt jeg har lest booste opp mot 9db. Det passer jo veldig bra med det vi ser her.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    En interessant kommentar.
    Jeg tror helt klart det også vil være spørsmål om hva slags lyd man liker, og hvordan ørene er skrudd på skallen.
    Jeg sa det samme før. Greien er bare at undersøkelser der man har kartlagt foretrukket lyd, så viser det seg at folk foretrekker det samme. Er derfor ikke sikker på om det stemmer. Tror kanskje det handler vel så mye om at vi tester i ulike settinger.
    Og hvordan rom man har.
    Denne er er jeg langt mer enig i! Det betyr mye.
    Det er forskjell på folk slik sett, både mht ører og rom.

Det virker som om Pioneer låter tørrest/ mest frempå i mellomtonen, Yamaha låter frekkest med mest punsj (derav alle de henrykte testene på filmlyd) Jeg tester Denon nå og det låter noe mer kontrollert enn Yamaha i bassen. Noen vil kanskje kalle det kjedelig, andre vil elske det.
    Vi må også huske på at receiverne sin egen lyd fra spesielt forforsterker vil spille noe inn. Jeg har ikke prøvd dyrere Yamaha receivere, men de rimelig jeg har hatt hadde ganske betydelig egenlyd fra pre delen. Tidligere Pioneer var i alle fall regnet (etter målinger) som mer nøytrale. Hva som slår best ut her, kan variere en del fra anlegg til anlegg og musikksmak.
    Vanskelig å vite hvor mye dette spiller inn i forhold til selve korreksjonen, men det har dere bedre grep om dersom dere har sammenlignet de i pure direct funksjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende. Har dere målinger av før/etter impulsrespons også, eller bare frekvens-magnitude-responsen?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Spennende. Har dere målinger av før/etter impulsrespons også, eller bare frekvens-magnitude-responsen?

-k
    Impulsresponsmålingene kommer i testen din:-D

Vi konsentrerer oss om frekvensrespons og lytte test i stereo.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Jeg sa det samme før. Greien er bare at undersøkelser der man har kartlagt foretrukket lyd, så viser det seg at folk foretrekker det samme. Er derfor ikke sikker på om det stemmer. Tror kanskje det handler vel så mye om at vi tester i ulike settinger.

Denne er er jeg langt mer enig i! Det betyr mye.

Vi må også huske på at receiverne sin egen lyd fra spesielt forforsterker vil spille noe inn. Jeg har ikke prøvd dyrere Yamaha receivere, men de rimelig jeg har hatt hadde ganske betydelig egenlyd fra pre delen. Tidligere Pioneer var i alle fall regnet (etter målinger) som mer nøytrale. Hva som slår best ut her, kan variere en del fra anlegg til anlegg og musikksmak.
    Vanskelig å vite hvor mye dette spiller inn i forhold til selve korreksjonen, men det har dere bedre grep om dersom dere har sammenlignet de i pure direct funksjon.
    Jeg har møtt mange forskjellige meninger om lyd, så jeg må si meg uenig i at alle liker samme lyd.

Produsentene har klare mål med sin signatur, Yamaha har i minst 20 år snakket om natural sound, Pioneer støtter seg på air studios, Nad som bruker Audyssey har en egen setting etter korreksjon som heter Nad Audyssey, denne har fått mye skryt.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh

-k
    Skal se om jeg kan få gjort det. Har planer om å kjøpe en nye surround receiver eller prosessor snart. Men ikke sikkert det blir flere ulike merker. Blir det en receiver, blir det neppe noe annet enn Pioneer. Kommer til å bruke Behringer til korreksjon av bassen alikevel.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle 8 målepunkter brukt på yamaha og denon, i et triangel rundt sitteposisjon med bredde på 1 meter og også noen målinger litt foran lytteposisjon der kroppen befinner seg.
    På Pioneer har Bård sammenliknet 1 punkts og trepunkts målinger uten å få særlig forskjeller tror jeg, på denon og yamaha er det klart fordelaktig å kjøre alle 8 punkter. Valg av posisjoner er et resultat av årelang testing, litt diskusjon og det skal absolutt være best mulig løsning.

Mikrofonen er plassert på et kamerastativ, i ørehøyde.

Kinolyd og målinger utenfor sweetspot må du ordne selv8)
    Jeg bruker selv også å måle kun rundt min egen sitteplass :-D
    Men regner med at en del brukere av autoeq i receiverne setter målemikrofonen i flere lytteposisjoner for å få en jevnere og bedre lyd til flere kinogjengere, derav spørsmålet.
    Om man målte tre punkter, f.eks i ørehøyde på tre sitteplasser på første rad i en hjemmekino, og så målte frekvensresponsen på de tre plassene etterpå. Da ville det kanskje vise en forskjell mellom receiverne på hvem av dem som klarte å korrigere over et større fysisk område?
    Tenkte således ikke på målinger langt utenfor sweetspot.
    Dessverre har jeg ingen mulighet til å få flere receivere i hus for å måle selv

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Lage et plot for hver receiver - med 2 kurver i hver - 1 kurve Pure Direct og 1 kurve auto xover 80Hz?
    Jeg tenkte mer på en før/etter sammenligning på hver receiver.
    Det ser jo ut for at Pioneer og Yamaha gjør svært lite korrigering i ditt rom, mens Denon virkelig kliner til.........

Er spent på deres lytteinntrykk vs målinger. Om Denon er overlegen pga jevn frekvensgang, eller om det rett og slett er for mye av det gode og at lyden derfor blir flat og kjedelig som Orso nevner.
    Utfra målingene burde det være hørbar forskjell ihvertfall :-D

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Men regner med at en del brukere av autoeq i receiverne setter målemikrofonen i flere lytteposisjoner for å få en jevnere og bedre lyd til flere kinogjengere, derav spørsmålet.
    Om man målte tre punkter, f.eks i ørehøyde på tre sitteplasser på første rad i en hjemmekino, og så målte frekvensresponsen på de tre plassene etterpå. Da ville det kanskje vise en forskjell mellom receiverne på hvem av dem som klarte å korrigere over et større fysisk område?
    Ideelt sett er vel det den "riktige" fremgangsmåten?
    Uansett så vil vel resultatet bli et slags kompromiss, ettersom systemet regner seg frem til et snitt av målingene.
    For egen del måler jeg gjerne tre punkter (av pur latskap!), men opplever alltid at (bass)frekvensgangen er forskjellig fra sweetspot i forhold til høyre og venstre side.
    Dette er for min del romrelatert, og lar seg neppe korrigere på noen måte.
    I et annet og bedre egnet rom, kan det meget godt hende at disse forskjellene ikke er like store.
    Men at en receiver kan klare å korrigere for samtidige forskjeller, nekter jeg å tro på. ;-)

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig kan ingen receiver korrigere for samtidige forskjeller. Det blir alltid et "gjennomsnittskompromiss". Dessverre prøver Audyssey fremdeles å få oss til å tro at det er annerledes.
    Det man imidlertid oppnår ved å måle i mange posisjoner er å ta bedre beslutninger når det gjelder å velge hva slags korreksjoner som vil gagne flere posisjoner. De mer grunnleggende problemene i rommet på en måte.
    For denne testen ser jeg ikke at andre posisjoner egentlig er relevant. Korreksjonene i disse posisjonene vil uansett reflekteres i frekvensresponsen du ser fra sweetspot.
    Jeg mener det er en fornuftig tilnærming å avgrense "testen" til de viktigste tingene. Det vil si å se på de lydmessige ytelsene der man vanligvis sammenligner lydmessige ytelser, dvs på musikk i sweetspot.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"Partypooper"?

Muligens kaster jeg inn en liten brannfakkel her nå, men tar sjansen på at en eller annen raskt vil slukke den?
    Here it goes:
    Jeg vil mene at man ideelt sett bør avstå fra å bruke en receiver / RK for å oppnå best mulig resultat i musikksammenheng, og heller sette fokus på de ("manuelle") mulighetene man som regel har mtp plassering av, og de justeringene man som regel har til rådighet for integrasjon av sub i forhold til høyttalere?

For egen del bruker jeg overhodet ikke receiveren ved avspilling av musikk.

Min "RK" er kun relatert til (en i hovedsak) justering av fase og nivå for sub for å oppnå et greit resultat, og som også har blitt bifalt av andre (og kritiske) besøkende.
    Målemessig er kurven langt fra ideell, men tydeligvis akseptabel?

Jeg ser uansett for meg at man er best tjent med å utelate en slik "elektronisk inngripen" som en integrasjon av en receiver / RK vil gi, såsant det er mulig å unngå dette.

Rasler det i sikringspinnen for pulverapparatet nå, så får det stå sin prøve. ;-)

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Muligens kaster jeg inn en liten brannfakkel her nå, men tar sjansen på at en eller annen raskt vil slukke den?
    Here it goes:
    Jeg vil mene at man ideelt sett bør avstå fra å bruke en receiver / RK for å oppnå best mulig resultat i musikksammenheng, og heller sette fokus på de ("manuelle") mulighetene man som regel har mtp plassering av, og de justeringene man som regel har til rådighet for integrasjon av sub i forhold til høyttalere?

For egen del bruker jeg overhodet ikke receiveren ved avspilling av musikk.

Min "RK" er kun relatert til (en i hovedsak) justering av fase og nivå for sub for å oppnå et greit resultat, og som også har blitt bifalt av andre (og kritiske) besøkende.
    Målemessig er kurven langt fra ideell, men tydeligvis akseptabel?

Jeg ser uansett for meg at man er best tjent med å utelate en slik "elektronisk inngripen" som en integrasjon av en receiver / RK vil gi, såsant det er mulig å unngå dette.

Rasler det i sikringspinnen for pulverapparatet nå, så får det stå sin prøve. ;-)
    Mulig du har rett i en del av det du skriver her,men hvis det nå er sånn at man først skal spille av musikk med en receiver,og det er det man har til rådighet,så er det jo greit hvis RK kan bidra en smule i riktig retning da

Selv har jeg hvertfall god erfaring med RK aktivert på min Pio LX 82!
    Vokaler blir mye mer fokusert,og lydbildet vokser både i bredde og høyde,så jeg har alltid aktivert alle funskjoner (full band phase,eq,og standing wave controll) når jeg spiller musikk!

Jeg merker at lyden blir dårligere for hver funksjon jeg deaktiverer her hos meg hvertfall!

Men dette er sikkert ingen fasit,men det er min erfaring i mitt oppsett
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Side 50 av 88 FørsteFørste ... 10 20 30 40 46 47 48 49 50 51 52 53 54 60 70 80 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •