Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 88 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 35 45 55 65 75 85 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 1741
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette blir jo noe helt annet og er vel beregnet for generell frekvensjustering.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må jo være genialt å bruke romkorreskjon for å optimalisere lyden. Selv i "perfekte" rom er det jo problemer / utfordringer som må løses og som da går lettere med litt hjelp fra en boks.

Hva finnes av brukbare romkorreksjoner på markedet? Om jeg ikke har ønsker om å bytte ut forsterkeren jeg bruker, hva kan benyttes da?
    Er det Tact'en som gjelder?
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Dette blir jo noe helt annet og er vel beregnet for generell frekvensjustering.
    Hva mener du?

Den har jo en automatisk modus hvor du benytter en mikrofon, akkuratt som på en hjemmekinoreceiver. Bare at denne dingsen kun er for stereo - samt at den vel har mye større oppløsning - når det gjelde frekvenser.

Eller har jeg misforstått?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se det ja. Morro å se at tråden "betaler seg". Spennende å se hva du finner ut ved sammenligning.

Sitat Opprinnelig postet av akto
    Etter et par tips fra Flageborg i går så har jeg brukt halve natta på romkorreksjon. Det er tydelig at jeg ikke har testet nok, for nå spiller det rett og slett fantastisk! Jeg har vært litt kjapp med å prate nedsettende om Audyssey, for det er som RoKo sier viktig å definere hva en egentlig skal måle. Og det er her manualen til 3806 kommer inn i bildet. Hele løsningen står der, det gjelder bare å forstå den riktig, og være nøye med målingene man gjør. Jeg har, etter hele 9 målinger i natt, truffet innertier.

Jeg har en Tact hjemme nå, en pre med romkorreksjon. Jeg skal bruke litt tid på å sammenligne disse, men jeg har ikke tid før neste uke.
    EDIT: Dette innlegget ble lagt inn kl. 09:09. Ingen som kjenner meg tror at jeg er våken kl. 7!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter et par tips fra Flageborg i går så har jeg brukt halve natta på romkorreksjon. Det er tydelig at jeg ikke har testet nok, for nå spiller det rett og slett fantastisk! Jeg har vært litt kjapp med å prate nedsettende om Audyssey, for det er som RoKo sier viktig å definere hva en egentlig skal måle. Og det er her manualen til 3806 kommer inn i bildet. Hele løsningen står der, det gjelder bare å forstå den riktig, og være nøye med målingene man gjør. Jeg har, etter hele 9 målinger i natt, truffet innertier.
    Hadde vært fint om du mer konkret kunne dele med deg hva det var som gjorde utslaget, Atle.

Etter at Flageborg nærmest påpekte at min 3806 var utsatt for brukerfeil, har jeg også stupt inn i manualen og prøvd å finne ut av hva slags "gullkorn" han hadde funnet der. Annet enn at Denon anbefaler 6 posisjoners måling for best resultat i Audyssey, kan jeg ikke si jeg finner mye annet. Hva er det dere ser og ikke jeg??

Ellers så er jeg veldig enig i Rokos utsagn:

Helt opplagt, Jørn, og fint at du nevner dette. Nyttig å få opplyst for dem som ikke gidder annet enn å kjøre i gang romkorreksjon.

Både Dag og Flageborg jobber som kjent aktivt med nitidig lytting og tilpassing av utstyr og rom, men noen ganger kommer man (av flere årsaker) rett og slett til kort. Rommet og dets begrensede muligheter for plassering av utstyr - og ikke minst deg selv - gjør at et godt romkorrigeringsverktøy kan gi deg en bedre lytteopplevelse.

Det hører selvsagt til at man bør forstå hva som er galt og hva korreksjonene går ut på. Og det er heller ikke sikkert (nesten garantert ikke) at en autokorreksjon sitter første gang. Bruk ørene og "kjenn etter" om lydbildet sitter som det skal - dersom du har evner til å kjenne dette da...

Dessverre er det altfor mange som sitter med uheldig oppbygde rom. :-|
    Det kan virke som om jeg er motstander av romkorreksjon, for ordens skyld vil jeg si at det er jeg ikke. Det jeg er motstander av er at romkorreksjon er gull uansett utgangspunkt, og at det fort blir en for lettvint vei til "god" lyd. De nye generasjonene romkorreksjon innehar egenskaper som er mer en EQ, som faseproblemer/stående bølger m.m. Dette er svært nyttig. Romkorreksjon har helt klart en verdi for å få til den siste "finpussen", men dess lenger en kan gjøre manuelle tilpasninger på rommet før en iverksetter romkorreksjon, dess bedre. Etter min mening.

Ellers så kan jeg ikke finne at Denon 3806 korrigerer noe under 63hz, da er det vel den "gamle" manuelle metoden som fungerer best.

Flageborg; Du har tidligere bevist at du innehar spisskompetanse på subsoniske nivåer, kanskje på tide at jeg inviterer deg på innvielse av Cinema Anfield med kaffe og romkorreksjon nå da. Er villig til å lære, jeg....;-)

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, selvfølgelig. Kan jo utdype litt hva jeg gjorde, men det finnes ingen fasitsvar, her er det prøving og feiling som gjelder; ref til de 9 målinger jeg måtte gjennom etter å ha fått instrukser av dimensjonens mester Takk!

Plassering av mikrofon er kluet. Plasseringen sammen med å foreta 6 målinger gjorde utslaget for min del. Jeg prøvde først å ta målingene på hver nakkestøtte og siden jeg kun har 5 seter, ble siste målingen gjort på tilfeldige steder. Dette ble ikke bra, og lyden ble boksete. Så tipset til Flageborg var enkelt; definer et rom!

De røde prikkene viser hvilken plassering som ble utført på siste måling, og som fungerer særdeles bra. De hvite prikkene viser hvilken plassering jeg har prøvd for den siste målingen. Jeg tror den første og siste målingen er ekstremt viktig for å fortsatt ha et gedigent stereoperspektiv, og det fungerer over all forventning. Det fungerte også best når jeg "tegnet" opp lyttesonen, altså ved å definere ytterpunktene, og ikke lytteposisjonene.

Edit; det er nok hensiktsmessig å utføre første og siste måling i senter av lydbildet, dvs midt i rommet i forhold til fronthøyttalerne. Tenk deg en linje fra midt på lerretet og til mellom setene bak.

-korreksjon-jpg

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Akto

Når du måler, er det i stereo eller surround lyd du gjør målingene? (ev begge?)

Hva gjør den med lyden kontra slik du hadde det tidligere?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg valgte også 6 soner. Startet med main position, altså sweetspot. Deretter de to sideposisjonene, deretter fremfor de to sideposisjonene og så fremfor sweetspot til slutt. Skjønner jeg deg rett gjorde du det samme.

Føler du at dette gav deg en kvalitetsøkning på musikk i stereo også? Jeg holdt også på i natt, og da med mest fokus på film. Jeg synes resultatet er betraktelig bedre med å måle på 6 posisjoner enn 1 og 3 som jeg også tidligere har testet. Dette er ubrukelig, og her kommer definisjonen "inne i en colaboks" til rette.

Ellers så "sliter" jeg med en topp på rundt 40 hz i mitt rom, og her korrigerer ikke romkorreksjonen dersom jeg har skjønt det riktig. Tror at laveste var 63hz. Har også en dipp rundt 120hz, så en eller annen form for korrigering kan være på sin plass.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den røde prikken i midten bak er den sjette målingen min. Det var det eneste som fungerte.

Jeg har fått et større stereoperspektiv, og en enorm dybde i lydbildet. Diskanten er like crisp, og mellomtonen er litt tonet ned, men jeg har en ganske kraftig mellomtone i rommet mitt. Alt i alt er jeg nok mer fornøyd med lyden nå, selv om jeg savner litt den ekstremt fete mellomtonen jeg hadde

Glem subkalibrering med Denons romkorreksjon, det blir for avansert, og det eneste den gjør er å korrigere over 63 Hz. Den har dog satt nivået perfekt.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den røde prikken i midten bak er den sjette målingen min. Det var det eneste som fungerte.

Jeg har fått et større stereoperspektiv, og en enorm dybde i lydbildet. Diskanten er like crisp, og mellomtonen er litt tonet ned, men jeg har en ganske kraftig mellomtone i rommet mitt. Alt i alt er jeg nok mer fornøyd med lyden nå, selv om jeg savner litt den ekstremt fete mellomtonen jeg hadde

Glem subkalibrering med Denons romkorreksjon, det blir for avansert, og det eneste den gjør er å korrigere over 63 Hz. Den har dog satt nivået perfekt.
    Bruker du den innebygde i denon'en eller tact'en?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er Denonen jeg snakker om. Jeg har ikke fått testet Tacten hjemme hos meg enda.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som en digresjon; For ca 1 år siden ringte jeg Dag, som jeg vet har prøvd det meste av forsterkere, for å få noen tips om effektforsterker med fokus på varm og autoritær mellomtone. Uten å tenke seg om sa han Nakamichi PA7EII, det var forsterkeren jeg lette etter. Når jeg nå et år senere har skaffet meg et par slike så opplever jeg som han en utrolig rå mellomtone med disse trinnene. Når jeg nå har kjørt signalet gjennom Audyssyen så drar denne ned mellomtonen en del, så det er tydelig at vi er inne på noe essensiellt. Dette er bare utrolig gøy.

Jeg er forøvrig uforbeholdent enig med de som vil rommet til livs først, men jeg anser mitt eget rom som ganske godt dempet, og det fungerer meget bra. Prikken over i-en blir da korreksjon, og nå gleder jeg meg til å teste mer. Jeg skal sammenligne (med målinger) Denons Audyssy og Tact sitt meget proffe system, så får vi se hvor godt det fungerer på papiret. Lytteopplevelsen kan jo ikke som kjent ikke måles

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et tips som har gjort hverdagen min bedre er følgende:

-Ved film settes alle HT som large, deretter kjøres RK som vanlig.

-Derimot når kalibrering gjøres på stereo setter jeg frontene til large og resten til "none", altså ikke tilstede på resten. Husk også bass ut på front. Da flytta både Lofgren, Waters og resten av gutta boys inn i stua.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    De 200 Tact wattene er det mulig jeg står over, har testet 2175 og det fungerte ikke bra, gikk i protection med en gang.
    Har fulgt med lenge og har bare hørt negativt om Tact i praksis på messer rundtomkring, det har dempet interessen min for Tact, og kombinert med den dårlige erfaringen med 2175 har det vært litt ute av fokus for å si det sånn...

Takk for innspillet uansett Alex, jeg skal undersøke TDA 2200 nærmere!
    Det burde du, TDA2200 er noe helt annet enn 2175, også når det kommet til effekt og dermed også hvor fort den kaster inn håndkleet. Det er en helt annen lyd. I tillegg får du jo romkorreksjon og alle de andre avanserte finnessene på kjøpet, og muligheten til å kjøre både heldigitalt, eller analogt, om du ønsker det.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    problemet med Tact sin romkorreksjon er først og fremst brukervennligheten, eller mangel på sådan. det kreves omtrent en MIT-utdannelse innen astrofysikk å bruke systemet. Det er definitivt det området Petter Lyngdorf bør sette inn støtet skal han få dette produktet ut til massene.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så så, snakk for deg sjæl. Vi brukte 5 minutter på å få det til å virke

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Fullt så galt er det vel ikke, men det kreves ihvertfall en viss datakunnskap for å kunne betjene softwaren fullt ut, da alle de avanserte innstillingene må gjøres via PC. Har imidlertid hørt noen rykter om at softwaren også har vært preget av noen små bugs, så jeg er absolutt enig i at Lyngdorf Audio burde satse på å gjøre dette mer brukervennlig som Jørn påpeker. Uansett, får man dette til (noe de fleste hifi/data-interesserte mennesker burde med litt prøving og feiling) er det vel tvilsomt om det er noe som overgår romkorreksjonen man finner i de mer avanserte produktene fra dette selskapet.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    akto: forforsterkeren dere leiker dere med begynner jo faktisk å bli gammel nå, en 3-4 år om jeg ikke tar feil. Det skal visst være en erstatter rett rundt hjørnet etter hva jeg skjønner!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er vel en steinaldermodell i disse datatider... Man kan sikkert bytte et kort eller oppdatere den over nettet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Romkorreksjon eller ei!

Interessant dette ja!

Men er det ikke til syvende og sist personen som skal lytte til musikken, som avgjør om lyden er bra eller ikke!?
    Hvorfor skulle det være slik at de ulike produsentene, med ulikt romkorreksjonsprogrammer, var så mye bedre enn det man selv oppfatter som god lyd!? Skal disse "ekspertene" bestemme hva som er god lyd eller ikke ut fra et sett parametre de selv har satt? Er man ikke da litt utpå viddene, og dermed lurer seg selv!

Side 5 av 88 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 35 45 55 65 75 85 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •