Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 42

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 42 av 88 FørsteFørste ... 2 12 22 32 38 39 40 41 42 43 44 45 46 52 62 72 82 ... SisteSiste
Viser resultater 821 til 840 av 1741
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Noen av verdens mest ambisiøse høyttalersystem er basert på standard klasse D moduler de aller fleste her på forumet burde ha råd til. Samme system vekte oppsikt på high-end messen i Munchen - en messe ellers fyllt av forsterkere i 6-7 siffer klassen. Det burde i det minste sette diskusjonen i et visst perspektiv.

Det finnes flere slike eksempler som viser at så lenge forsterkeren er korrekt matchet opp mot lasten, og har et minimum av spesifikasjoner - er det helt andre ting vi burde være bekymret for enn elektronikken. Desverre for veldig mange er nok de parameter man gjerne bør ta mest hensyn til begrenset av WAF, og da er det lett å ende opp med å fokusere 100% på de produktene som forsvinner inn (eller bak) alteret i jakt på god lyd. Det kan bli en lang og kostbar vei...

Det Snickers-IS nevner om tonerenhet virker forøvrig ganske vesentlig i denne debatten...

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et godt poeng HåkonN. Altså det faktum at aktive Adam har gjort så bra på både messer og blitt kåret til åretes høyttaler i et hifi blad. Samtidig må man huske at med aktiv deling og bruk av en forsterker til hvert element, så får forsterkeren langt lettere last og jobb. Sånn sett er det egentlig ikke sammenlignbart med et passivt system der forsterkeren skal dra alt.

Det er forskjell på hvordan forsterkere opptrer på ulike høyttalere og det kan skape noe ulik lyd. Jeg forstår ikke helt hvorfor, men Snickers kan en del om dette og håper han kan utlegge litt mer.

Men også enig at forskellene er nok ofte overdrevet. Og så skal vi ikke glemme at mange hifi nerder bruker rør som sluttrinn og da er det ofte snakk om ulik forvrengning inni bildet. Da er det klart det oppstår forskjeller. Men jeg holder meg til det en tidligere ansatt av Mark&Levinson sa (som har bygget flere rørforsterkere): Man trenger ikke rørforsterker, fiks heller frekvensresponsen.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Litt vanskelig å høre det fenomenet i bakhodet. Har du noen lydeksempler?
    Kan hende jeg en gang kan lage et lydeksempel beregnet for hodetelefon, det kunne være interessant. Jeg tror årsaken til at mange ikke har lagt merke til det er at de ikke helt vet hvordan det høres ut uten.

Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Har du et forslag til forklaring på fenomenet? For meg høres det ut som om kompensasjonen din ikke "treffer", altså at et filter basert på direkte måling av systemresponsen og tilnærmet invertering av denne ikke ville ha slike artifakter.
    Et filter jobber med input-responsen. Feilen, derimot, ligger i selve rommet og er jo ikke fjernet etter at filteret er aktivert. Resonansen har en opp og nedbygging i tid, og disse bidrar til å forsterke og forsinke signalet, dog ikke egentlig i fasemessig forstand da tregheten ligger i amplituden til de første og de siste signalperiodene. I motsetning til et LCR-ledd som også har en resonansfrekvens med en eller annen grad av demping er rommets resonansfrekvens fastsatt til en bestemt frekvens. Altså, resonansfrekvensen til LCR-leddet er også fast, men når man beveger seg bort fra den, men fortsatt befinner seg i nærheten, har man fortsatt en ren kurve med lavere amplitude og en annen fase.

Når man tilfører rommet energi noen Hz fra resonansfrekvensen vil de gi en dårligere kobling til resonansfrekvensen. Man vil allikevel sende avgårde en bølge som reflekteres av de flatene som inngår i resonansen, og som returnerer med en tidsforsinkelse som tilsvarer. Denne bølgen blander seg med direktelyden, men direktelyden gjør en ny aktivering av denne resonansen senere eller tidligere. Når denne reaktiveringen skjer nær resonansfrekvensen vil denne ha størst tilbøyelighet til å bli reaktivert siden man befinner seg nær den kinetiske energien som allerede er satt i gang. Når disse to frekvensene blander seg får vi nevnte effekt.

Man kan simmulere det ved å lage en lyd med munnen i enden av et rør, lete til man finner resonansfrekvensen, og så forsøke å "dreie" frekvensen litt bort fra resonansfrekvensen. Man får ikke resonansen til å "slippe", men man endrer klangfarge.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roqer
    Snakket nettopp med en som har utført "troverdige" målinger av Elektrocompaniet, Abrahamsen og en klasse D av noe slag. Det var kun frekvensmåling, men han kunne fortelle at de var kliss like!
    Når det kom til lytting så var både Elektrocompaniet og Abrahamsen noe "varmere" i lydbildet. Hva som gjorde det har han ikke sjekket. Men det er jo noe å ta med i det som diskuteres angående RK og egenklang i effektforsterkere.
    Forklaringer på dette finnes det jo allerede mange av i tråden, deriblant hvilken last man måler med.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Forklaringer på dette finnes det jo allerede mange av i tråden, deriblant hvilken last man måler med.
    Forklaringer finnes ja. Det jeg ikke visste var at også frekvensresponsen var lik på de forskjellige. Det høres jo ikke sånn ut, synes jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Et filter jobber med input-responsen. Feilen, derimot, ligger i selve rommet og er jo ikke fjernet etter at filteret er aktivert.
    Jeg er klar over at du får gåsehud av å omtale dette i en dimensjon, men bare for å være sikker på at vi er enige: mener du at total-systemet som (primært) utgjøres av høyttaler->rom->målemikrofon (som er 1-d ved input og output) kan korrigeres praktisk talt fullt ut slik at man ender opp med noe som er veldig nært en forsinket "spiker" i tidsdomenet?

-k

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Yahama om 2067 og 3067
    YPAO-Reflected Sound Control sound optimisation with multi-point measurement
    —DSP Effect Normalization
    —Room Acoustic Echo
    —Controlling reflection and echo
    Hva tror man om controlling reflection and echo? PR-jippo eller snev av realitet?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hva tror man om controlling reflection and echo? PR-jippo eller snev av realitet?
    Det er nok en PR-jippo med et snev av realitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drar igang tråden litt igjen. Har sett det kommet en ny aktør på banen: KRK ERGO, bygger på Lyngdorf sitt roomperfect system.
    Noen som vet av flere nye systemer eller produsenter?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innenfor proverdenen finnes det haugevis av autmatiske EQ-bokser. Om det kan kalles romkorreksjon er nå litt så som så.

Audiolense, Copland, Lyngdorf, Lexicon, JBL (BSS/Lexicon), DEQX, ++++ Er noen av de som tilbyr romkorreksjon.

Det beste er uansett ,som Snickers indirekte sier, at det er best om man får tatt de groveste feilene med normale akustikktiltak, og la en DSP legge kirsebæret på kaka.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Det beste er uansett ,som Snickers indirekte sier, at det er best om man får tatt de groveste feilene med normale akustikktiltak, og la en DSP legge kirsebæret på kaka.
    Ja, det er opplagt slikt at å kombinere to gode ting blir minst like god som hver av dem alene.

Sa jeg og kom på at makrell i tomat med bearnaise-saus må være unntaket som bekrefter regelen :-D

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde en på folkehøyskolen som blandet Nugatti og Majones.....Så kanskje du ikke har bekreftet regelen ???

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Hadde en på folkehøyskolen som blandet Nugatti og Majones.....Så kanskje du ikke har bekreftet regelen ???
    Risengrynsgrøt med ketchup var en slager blant noen av dem som avtjente et år for kongen i nord...

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oops

Da er trådstarter i gang med demping av rommet sitt, nå er bakveggen kledd med tunge gardiner :-D

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bortsett fra de siste matoppskrifter (notert..og kassert ... grøt med ketchup), så ser rommet ditt helt anderledes ut i sort. Hva med et oversiktsbilde andre veien, dag?

Anyway: Merket du noe med lyden med de nye gardinene?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bortsett fra de siste matoppskrifter (notert..og kassert ... grøt med ketchup), så ser rommet ditt helt anderledes ut i sort. Hva med et oversiktsbilde andre veien, dag?

Anyway: Merket du noe med lyden med de nye gardinene?
    Bedre bilder kommer snart, knipset med mobilen, grusomt!

Lyden roet seg ned, og det ser mye trivligere ut.
    Spennende med det enorme og tykke teppet som kommer denne uken, regner med det blir bra. Da står førsterefleksjonene for tur!

Dette må bli knallbra, og med Yamaha RX-V3067 på vei inn skal jeg romkorrigere som rosinen i pølsa, med separat manuell korreksjon av høyre og venstre subwoofer......spennende.8)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sorte i fron gir også en bonus mtp. "holografi" da blikket ikke har noe fast holdepunkt, vil jeg anta.

Jeg MÅ spørre deg som har peil: Har selv 9 høyttalere (R, L, C, PR, PL, SR, SL, SRB, SBL + sub) = 9.1. Kan jeg da koble disse til 2067, eller MÅ jeg ha 3067?

Har lest Users Guide, men får ikke noe fasit svar...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sorte i fron gir også en bonus mtp. "holografi" da blikket ikke har noe fast holdepunkt, vil jeg anta.

Jeg MÅ spørre deg som har peil: Har selv 9 høyttalere (R, L, C, PR, PL, SR, SL, SRB, SBL + sub) = 9.1. Kan jeg da koble disse til 2067, eller MÅ jeg ha 3067?

Har lest Users Guide, men får ikke noe fasit svar...
    Man må ha 3067 for å få dual sub korreksjon tror jeg, har bare 4.2 system i stuen og 5.2 system med prescence kanaler i kinoen, så beklager men vet ikke svaret:wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote=Tiger]Det sorte i fron gir også en bonus mtp. "holografi" da blikket ikke har noe fast holdepunkt, vil jeg anta.

Det tror jeg også er et klart pluss, utrolig men sant :-)]

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå testet DRC 3.1.0 og ConEq med godt resultat. Jeg er dermed meget positiv til RK. Mulig jeg kommer til å prøve litt flere typer filter etterhvert, bla. audiolense som ser ganske så intressant ut Nå trenger jeg bare å skaffe en følsom og god målemic. Noen som har en ecm8000 til salgs?:roll:

Side 42 av 88 FørsteFørste ... 2 12 22 32 38 39 40 41 42 43 44 45 46 52 62 72 82 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •