Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 88 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 34 44 54 64 74 84 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 1741
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hadde nok ikke lagt 30K i en ny preamp i dag uten å ha mulighet til å dekode de nye lydformatene utenom de analoge inngangene. (Er det HDMI 1.3 som skal brukes til digital overføring?.) Da bør den være modulbasert med garanti for oppgradering.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har kommet hjem fra ferie som har flere interessante erfaringer mht romkorreksjon?

Noen har jo skrevet bra ting her men det er ikke mange på banen....

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    ..............Audyssey er etter min mening helt ubrukelig, da det høres ut som om du sitter inni en colaboks..
    Interessant.............siden denne tråden er dedikert emnet romkorreksjon siterer jeg meg selv fra en annen tråd:

"Da har jeg stående en Denon 4306 i systemet, og jeg fikk samme opplevelse som den du beskriver. Dette er 2. gangen jeg prøver romkorreksjon i egen hjemmekino.

Merkelig................? Hva er det som skjer?

I påsken hadde vi et lite treff........og det ble noen timer med TacT RCS 2.2x, så med et slikt "verktøy" fikk vi litt føling med hva romkorreksjon EGENTLIG er.......;-)

Men tilbake til dette "Audyssey-syndromet"...............opp med manualen, lese lese lese............

OK! Her var det mye nyttig info - ny kalibrering ble utført...........

ojjjjjjjjjjjjjjjjjjjj..............NÅ ble det helt andre boller, mer i samsvar med resultatene fra TacT'n.

Audyssey fungerer faktisk..........utrolig bra !!!"

Konklusjon: Dette er framtid - men som med alt verktøy, krever det riktig bruk.;-)

PS! Demonstrerer gjerne Audyssey, hvis noen ønsker det..............:grin:

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med litt mindre punktumer...;-) Hva mener du at du gjorde som gjorde at Audessey-varianten hørtes krem ut, Flageborg? Du må gjerne komme hit en tur for å demonstrere, men først vil jeg høre hva du mener om dette. Er nå flere som har kallibrert etter bruksanvisning, og brukt Audyssey på film, men ikke fått et godt resultat. Hva er det jeg og Arendal (og akto også ettersom jeg husker) ikke har fått til....?

PS! Vet at hele romkorreksjonssystemet til Denon går under betegnelsen Audyssey, jeg tenker på den "klang"-varianten som heter Audyssey...;-)

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Interessant.............siden denne tråden er dedikert emnet romkorreksjon siterer jeg meg selv fra en annen tråd:

"Da har jeg stående en Denon 4306 i systemet, og jeg fikk samme opplevelse som den du beskriver. Dette er 2. gangen jeg prøver romkorreksjon i egen hjemmekino.

I påsken hadde vi et lite treff........og det ble noen timer med TacT RCS 2.2x, så med et slikt "verktøy" fikk vi litt føling med hva romkorreksjon EGENTLIG er.......;-)

Men tilbake til dette "Audyssey-syndromet"...............opp med manualen, lese lese lese............

ojjjjjjjjjjjjjjjjjjjj..............NÅ ble det helt andre boller, mer i samsvar med resultatene fra TacT'n.

Konklusjon: Dette er framtid - men som med alt verktøy, krever det riktig bruk.;-)

Fint at du fikk det til å funke, men det er sikkert noen 4306 eiere som lurer litt på hva du "fant" i manualen som fikk begeret til å vippe i posetiv retning, mht. Audyssey (som alle andre syns låter dritt). Selv har jeg ikke denne Receiver, men det er fint om vi lærer av hverandres erfaringer.

/L

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg

AAAAAHHHHHHH.....

endelig er "perspektivets fyrste" igang med å utforske hifi-universets interessante avkroker!

Nå skal vi endelig få utnyttet denne mannens analytiske evner til noe av virkelig betydning, velkommen Bård!!!

Gleder meg til å dykke ned i romkorreksjonens mysterier på jakt etter LYD-NIRVANA :-)

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    elektronisk romkorreksjon er litt som å bruke smertestillende istedenfor å se etter årsaken til at det gjør vondt. skal man få det aller beste resultatet bør man definitivt legge forholdene til rette først med tuning av rommet så godt det lar seg gjøre. helt til slutt kan man gjøre elektronisk romkorrigering for å evt kamuflere ting man ikke selv greide å gjøre noe med. romkorreksjon fjerner ikke ekle førsterefleksjoner og lignende. den greier muligens å kamuflere til en viss grad.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    elektronisk romkorreksjon er litt som å bruke smertestillende istedenfor å se etter årsaken til at det gjør vondt. skal man få det aller beste resultatet bør man definitivt legge forholdene til rette først med tuning av rommet så godt det lar seg gjøre. helt til slutt kan man gjøre elektronisk romkorrigering for å evt kamuflere ting man ikke selv greide å gjøre noe med. romkorreksjon fjerner ikke ekle førsterefleksjoner og lignende. den greier muligens å kamuflere til en viss grad.
    Å ikke ha elektronisk romkorreksjon er som å ha bil uten elektronisk stabilitetsprogram
    Det er bare det at folk i hifiverden er meget konservative og TREGE!

Om et par år har Jørn og alle andre elektrisk romkorreksjon, de har bare ikke skjønt det selv enda :-)

Jørn overvurderer kraftig folks lydrom og undervurderer kraftig avansert romkorreksjon som et meget effektivt og viktig redskap for å oppnå virkelig hifidelity lyd i ordets rette forstand.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i stor grad med jfinneru.

Det er grenser for hva romkorreksjon kan gjøre og et problem er det lille sweetspot korrigeringen faktisk gjelder for. Hva med de som vil ha 3, 6, 9 gode seter?

Akustisk behandling påvirker et mye større område, men er selvfølgelig begrenset til waf med mindre man har et dedikert rom.

Romkorreksjon er prikken over i'en etter akustikkbehandling, ja takk, begge deler.

Synd jeg ikke bor på østlandet, hadde vært interessant å fått en demo av dere med skikkelig high end eller flageborgs bass-slagskip av en hjemmekino...

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig med at man må finne litt ut av rommet først. Enkelte bygger nytt hus rundt anlegget sitt, mens andre får et lite hjørne av fruen og boltre seg på. Og så er det veldig viktig å tenke på at noen er først ut på ny teknologi. Det må sees på som positivt. Har det ikke vært for pionerene hadde vi sveivet ennå tenker jeg. I mono til og med. Jeg synes først at fjernkontrollen hadde for mange knapper, da jeg greide meg med volum og signalvelger. Nøytral lyd var uten noe form for skruing på tonekontrollene. Juks kalte vi det. Dette var under den kalde synth-krigen da trommer og gitar holdt på å gå dukken. Heldigvis så fantes det noen som gjemte unna en og annen tromme som kunne taes frem etterhvert som arbeidsledigheten ble for stor blant trommiser. Nå synes jeg det er veldig moro med knapper og duppiser. Men for all del ikke kjør deg fast i all teknologien. Prøv de gamle gode triksa som f.eks. flytte litt på HT, skyve stresslessen litt til venstre eller litt frem kanskje? Kjøp deg et fint teppe til gulvet og du skal se fruen blir imponert. Jobb deg frem til best mulig utgangspunkt i "nøytral tilstand". Det tar ikke mange timene det serru. Når du er lei: kjør på som bare F. med romkorreksjon og du vil bli frelst! Hvis du etter en tid vil leke mere, sett alt til "nøytralt" igjen og jobb litt til. Husk, dette skal være moro, så glem for all del ikke en vørterøl i ny og ne! Når du har gjort deg noen erfaringer, skriv de ned og poste de på denne tråden. Lykke til.

Eh, synes forresten det er fint at enkelte har begynt med fjernkontroll jeg da :razz:

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dag, tror du "misser" poenget mitt. jeg har da aldeles ingenting i mot romkorreksjon. jeg har da et av markedets aller mest anerkjente romkorrigeringssystemer selv, meridians sitt. det jeg sier er at det allikevel er en stor fordel å legge forholdene best mulig til rette. Her har jeg forresten litt interessant lesestoff til deg og andre for den saks skyld.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dag, tror du "misser" poenget mitt. jeg har da aldeles ingenting i mot romkorreksjon. jeg har da et av markedets aller mest anerkjente romkorrigeringssystemer selv, meridians sitt. det jeg sier er at det allikevel er en stor fordel å legge forholdene best mulig til rette. Her har jeg forresten litt interessant lesestoff til deg og andre for den saks skyld.
    Bra!

da burde du kort si litt om dine positive erfaringer i denne tråden for å åpne øynene til folk, problemet er nemlig ikke at det er så mange som er positive, tvert imot.

Ikke meningen å være kjip.

Det er enda tidlig i romkorreksjonens kommersielle "karriere", og allerede er det skjedd utrolig mye på kun kort tid. Og jeg er sikker på at det blir enda mye bedre ganske fort og at utviklingen på dette området kanskje er den desidert mest interessante i bransjen.
    Jeg er så lei av å nilytte etter delvis innbilte forskjeller mellom CD spillere og kabler at jeg kan spy, her er det ENDELIG NOE SOM VIRKELIG BETYR NOE!

Motviljen og skepsisen er enorm, HJELP...NOE UKJENT OG FARLIG !!! :-)

Tenk deg hva bransjen synes akkurat nå om dette, det jo RÆVA for dem, hvem gidder f.eks å kaste bort enorme summer på råflotte kabler når dette tar av?
    Og hva tror dere butikkene tjener mest på??? Kabler eller elektronikk???

Personlig har jeg akkurat byttet ut 2 stk Denon 3805 mot 2 stk Pioneer AX2 for å få kloa i det jeg tror er markedets beste romkorreksjons-system til lav pris. (Jeg må i samme slengen si at jeg har stor tro på at et firma som Pioneer eller Yamaha virkelig har ressurser og vilje til å utvikle romkorreksjons-systemer som ikke resulterer i sær "liksom-hifi" lyd, men i lyd som styrker musikkgleden :-)
    Og jeg bytter gjerne ut receiverne i anleggene mine 2 ganger i året dersom jeg kan oppgradere til nyere og bedre systemer som gir meg større musikkglede og fleksibilitet.
    Det er her jeg vil være villig til å investere penger fremover.

Og så er det jo som WIZKID sier, gøy å leike med!

Og så kan man slå dritten av når man er lei :-)

Jeg er forøvrig helt enig i at det er kjempelurt å legge ting til rette i rommet sitt med tepper og gardiner, bassfeller og andre virkemidler.
    Ikke minst plassering!
    Men det ene utelukker ikke det andre, tvert imot.

Og jeg vet godt hvordan jeg vil at stuen min skal se ut, og da blir det klare begrensninger mht fysiske virkemidler.
    En annen ting er kinoen min, der kommer det snart tykke gardiner langs veggene og i tak.

Dag

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt opplagt, Jørn, og fint at du nevner dette. Nyttig å få opplyst for dem som ikke gidder annet enn å kjøre i gang romkorreksjon.

Både Dag og Flageborg jobber som kjent aktivt med nitidig lytting og tilpassing av utstyr og rom, men noen ganger kommer man (av flere årsaker) rett og slett til kort. Rommet og dets begrensede muligheter for plassering av utstyr - og ikke minst deg selv - gjør at et godt romkorrigeringsverktøy kan gi deg en bedre lytteopplevelse.

Det hører selvsagt til at man bør forstå hva som er galt og hva korreksjonene går ut på. Og det er heller ikke sikkert (nesten garantert ikke) at en autokorreksjon sitter første gang. Bruk ørene og "kjenn etter" om lydbildet sitter som det skal - dersom du har evner til å kjenne dette da...

Dessverre er det altfor mange som sitter med uheldig oppbygde rom. :-|

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste linken og så til min store tilfredstillelse at temming av stående bølger og "reverb" var vektlagt.
    Jeg hadde til test en Pioneer 1015 med en enklere versjon av Pioneers MCACC, og den jobber mest med EQ.
    Har selv MCACC- Advanced der nettopp stående bølger og reverb er på menyen.
    Og det er enorm forskjell på resultatet med vanlig MCACC kontra MCACC-advanced!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med over 1000 innlegg, Dag. Nuh er du jammen blitt ekspert du også! ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow! Ekspert!!! :-)

Nå merket jeg at mellomtonen ble tydelig mer oppløst her ja :-)

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dag Johnsen, det ultimate produktet for stereoanlegget ditt må vel være en TacT TDA 2200. 2x200watt heldigital forsterker. Her har du innebygget romkorreksjon, delefilter og utganger for to subwoofere og mye annet stas

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Dag Johnsen, det ultimate produktet for stereoanlegget ditt må vel være en TacT TDA 2200. 2x200watt heldigital forsterker. Her har du innebygget romkorreksjon, delefilter og utganger for to subwoofere og mye annet stas
    De 200 Tact wattene er det mulig jeg står over, har testet 2175 og det fungerte ikke bra, gikk i protection med en gang.

Men romkorreksjonen kan være interessant, selv om jeg har mer tro på store kommersielle firmaer som Yamaha og Pioneer når det gjelder utvikling av romkorreksjon.

Flageborg har nettopp testet Tact romkorreksjon og nå er Akto igang, snakket med dem igår. Jeg er absolutt villig til å bruke Tact dersom det er bedre enn det jeg bruker nå.

Har fulgt med lenge og har bare hørt negativt om Tact i praksis på messer rundtomkring, det har dempet interessen min for Tact, og kombinert med den dårlige erfaringen med 2175 har det vært litt ute av fokus for å si det sånn...

Takk for innspillet uansett Alex, jeg skal undersøke TDA 2200 nærmere!

Dag :-)

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter et par tips fra Flageborg i går så har jeg brukt halve natta på romkorreksjon. Det er tydelig at jeg ikke har testet nok, for nå spiller det rett og slett fantastisk! Jeg har vært litt kjapp med å prate nedsettende om Audyssey, for det er som RoKo sier viktig å definere hva en egentlig skal måle. Og det er her manualen til 3806 kommer inn i bildet. Hele løsningen står der, det gjelder bare å forstå den riktig, og være nøye med målingene man gjør. Jeg har, etter hele 9 målinger i natt, truffet innertier.

Jeg har en Tact hjemme nå, en pre med romkorreksjon. Jeg skal bruke litt tid på å sammenligne disse, men jeg har ikke tid før neste uke.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg planert å skaffe denne romkalibrerings-saken:

Behringer DEQ2496

Link:

http://www.lsound.no/index.php?side=...roup=0&id=2580

Noen som erfaringer med denne?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Side 4 av 88 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 34 44 54 64 74 84 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •