Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 38

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 38 av 88 FørsteFørste ... 8 18 28 34 35 36 37 38 39 40 41 42 48 58 68 78 ... SisteSiste
Viser resultater 741 til 760 av 1741
    Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    De går over i hetrofil modus.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men for å være seriøs:
    Sitat Opprinnelig postet av Yamaha
    What is the difference between Pure Direct, Direct Stereo, and Straight Mode?

Pure Direct bypasses the units’ decoders and DSP processors as well as shuts down the video circuitry, allowing for the highest possible audio fidelity from analog and PCM sources. Direct Stereo bypasses the units’ decoders and DSP processors to allow for the highest possible audio fidelity from analog and PCM sources. Straight switches the sound fields off and bypasses the DSP processor.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...I det ene tilfellet er kabelen så tynn at den representerer en dempningsfaktor på ca 10. I det andre tilfellet er dempningsfaktoren mer enn 100.

2. 4. og 5. harmonisk avslører ikke noe interessant. 3. harmonisk derimot:

Lav dempningsfaktor er gul kurve.
    ...
    Målenivåene er typ ~70-80dB i begge tilfeller (samme nivå benyttet ved sammenlikninger).
    La meg se om jeg har forstått deg rett.

Du påtrykker en sinoid ved 70-80dB (relativt ett eller annet). Samtidig måler du 3.harmoniske ved nivåer rundt -10, -40dB (relativt samme referanse)?

Den "tynne" kabelen, hvor tynn er den (mic-kabel?), og går den inn under det jeg skrev om
    normalt godt konstruerte komponenter, og for kombinasjoner av komponenter som ikke er "silet" for å fremheve problemet?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    La meg se om jeg har forstått deg rett.

Du påtrykker en sinoid ved 70-80dB (relativt ett eller annet). Samtidig måler du 3.harmoniske ved nivåer rundt -10, -40dB (relativt samme referanse)?

Den "tynne" kabelen, hvor tynn er den (mic-kabel?), og går den inn under det jeg skrev om
    Nok en gang (slik det står i forrige innlegg) simmulerer jeg altså to ulike utgangsimpedanser ved hjelp av to ulike kabler der den ene i betydelig grad fungerer som en motstand og dermed gir oss noe som tilsvarer en liten rørforsterker med høy utgangsimpedans.

Signalnivået før denne motstanden er det samme. Det gjør at på det meste er det omkring 4-5dB forskjell mellom nivået på på de to kablene.

Det betyr at med den tynne kabelen så overgår 3. harmonisk selve grunntonen.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen spørsmål for oss vanlige dødelige:
    - Har noen testa RK ved bytte av effektforsterker?
    - Eller hva gjør RK "riktig" for å bevare særegenheten i effektforsterkeren?
    - Eller hva har effekttrinnene som gjør at de ikke lar seg korrigere?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roqer
    Noen spørsmål for oss vanlige dødelige:
    - Har noen testa RK ved bytte av effektforsterker?
    - Eller hva gjør RK "riktig" for å bevare særegenheten i effektforsterkeren?
    - Eller hva har effekttrinnene som gjør at de ikke lar seg korrigere?
    1: Ja.
    2: Jeg forstår ikke spørsmålet, hva mener du med "riktig"? Om en forsterker har særegenheter er dette pr definisjon det samme som at den har feil. Dersom RK ikke kan korrigere for dette kan man vel ikke beskylde RK for å gjøre det riktig?
    3: Forvrengning.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1: Ja.
    2: Jeg forstår ikke spørsmålet, hva mener du med "riktig"? Om en forsterker har særegenheter er dette pr definisjon det samme som at den har feil. Dersom RK ikke kan korrigere for dette kan man vel ikke beskylde RK for å gjøre det riktig?
    3: Forvrengning.
    1. Bra
    2. Hva gjør at man kan høre mere bass med den ene effektforsterkeren, mens man kan ha et helt annet lydbilde med andre effektforsterkere? Selv etter kjøring av romkorreksjon fra en reveiver som har en av de mest annerkjente romkorreksjonene. Velg gjerne fritt i utvalget av romkorreksjoner.
    3. Så enkelt?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2. Hva gjør at man kan høre mere bass med den ene effektforsterkeren, mens man kan ha et helt annet lydbilde med andre effektforsterkere? Selv etter kjøring av romkorreksjon fra en reveiver som har en av de mest annerkjente romkorreksjonene. Velg gjerne fritt i utvalget av romkorreksjoner.
    "Høre" er en veldig vilkårlig karakterisering. Man kan ofte "høre" bedre bass dersom lydnivået skrus ørlite opp. Eller hvis høyttalerne skifter farge fra brun til rød.

Dersom man opplever forskjeller og samtidig har målinger så styrker det observasjonen.

Ellers så er blindtestet lytting en svært troverdig observasjon.

-k

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Høre" er en veldig vilkårlig karakterisering. Man kan ofte "høre" bedre bass dersom lydnivået skrus ørlite opp. Eller hvis høyttalerne skifter farge fra brun til rød.

Dersom man opplever forskjeller og samtidig har målinger så styrker det observasjonen.

Ellers så er blindtestet lytting en svært troverdig observasjon.

-k
    Hva vil du jeg skal skrive da? Måle, høre, se, whatever.
    Poenget er: ALLE parameter er like, alle romkorreksjoner er utført fra samme plass, til og med volumet er målt til samme dB-nivå ved gitt frekvens/testtone. Eneste som er forandret er effektforsterkeren.
    Snakker selvfølgelig om å oppdage de reelle forskjellene IKKE synsing basert på fargen av høytalere. Må da gå an å forstå hva jeg vil frem til?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva vil du jeg skal skrive da? Måle, høre, se, whatever.
    Poenget er: ALLE parameter er like, alle romkorreksjoner er utført fra samme plass, til og med volumet er målt til samme dB-nivå ved gitt frekvens/testtone. Eneste som er forandret er effektforsterkeren.
    Snakker selvfølgelig om å oppdage de reelle forskjellene IKKE synsing basert på fargen av høytalere. Må da gå an å forstå hva jeg vil frem til?
    Hei Roger,

hvis du kun bytter ut effektforsterkeren vil alle RK resultatene se helt like ut, muligens bittesmå forskjeller. Men du vil fremdeles høre egenklangen fra forsterkeren.
    Flageborg og Roko har testet mye sluttrinn mot hverandre, med RK alltid innkoblet. Det samme har jeg. Man hører masse forskjell som ikke sees på en frekvenskurve. Klangen er annerledes.

Tenk deg to nydelige tvillingsøstre, begge nakne. Den ene er nydusjet og stylet/sminket. Den andre er dyppet i bæsj.
    Omrisset er det samme (kurven) men du liker sistnevnte mye dårligere.
    Forvrengning og unoter er som bæsjen :-)

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Hei Roger,

hvis du kun bytter ut effektforsterkeren vil alle RK resultatene se helt like ut, muligens bittesmå forskjeller. Men du vil fremdeles høre egenklangen fra forsterkeren.
    Flageborg og Roko har testet mye sluttrinn mot hverandre, med RK alltid innkoblet. Det samme har jeg. Man hører masse forskjell som ikke sees på en frekvenskurve. Klangen er annerledes.

Tenk deg to nydelige tvillingsøstre, begge nakne. Den ene er nydusjet og stylet/sminket. Den andre er dyppet i bæsj.
    Jeg tror ikke jeg er den eneste som sliter litt med å forstå en del av svarene i denne tråden... Men dette Dag, var så simpelt forklart at det gikk rett inn selv hos meg!

Hører dere Snickers og knutinh? Dumb it down a bit please! ops:

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Roger,

Nå snakker vi! Dette skjønner til og med jeg ;-)
    Men kjørte dere en ny RK hver gang? Dumt spørsmål igjen, men må bare...
    Eller vaska dere driten av søstra som andre ville ha sagt.

Huff, nå har jeg et fælt bilde på den ene netthinnen du

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Roger,

HAHA, dagens post!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Bra
    3. Så enkelt?
    1: Ja, ikke sant!
    2: Fordi de annerkjente korreksjonssystemene ikke nødvendigvis er gode. For eksempel har Behringer sin digitale EQ som gikk ut av produksjon for noe sånn som 10 år siden omtrent samme korreksjonskapasitet som de beste receiverne i dag. Nevnte Behringer var ingen revolusjon da den kom på markedet.
    3: Jepp, akkurat så enkelt, men glem ikke at THD sier deg kun ca 1% av alt som har med en forsterkers forvrengning å gjøre.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå snakker vi! Dette skjønner til og med jeg ;-)
    Men kjørte dere en ny RK hver gang? Dumt spørsmål igjen, men må bare...
    Eller vaska dere driten av søstra som andre ville ha sagt.

Huff, nå har jeg et fælt bilde på den ene netthinnen du

Har prøvd begge variantene, uten vask og med full spyling

Tro meg, de samme forskjellene er der uansett hva du prøver på!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For eksempel har Behringer sin digitale EQ som gikk ut av produksjon for noe sånn som 10 år siden omtrent samme korreksjonskapasitet som de beste receiverne i dag. Nevnte Behringer var ingen revolusjon da den kom på markedet.
    Jeg vil gjerne legge inn en protest på relevansen ved denne. Kostnaden for et langt FIR-filter er som en spytt i havet. Om du skal ha "veldig mange tapper" eller "2x veldig mange tapper" er ikke så voldsomt interessant. Spørsmålet er hva du skal sette disse tappene til. Det krever både vitenskap, kunnskap og testing, men ikke så mye dsp-ressurser.

Dersom en RK-boks reklamerer med "double-precision 64-bit", "super mastering dithering", "umpteen SHARC dsps" etc så lar jeg meg ikke imponere. Dersom den jevnt over greier å heve subjektiv score i blindtester for et bredt utvalg gode oppsett, lyttepersoner og materiale så lar jeg meg imponere.

-k

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil gjerne legge inn en protest på relevansen ved denne. Kostnaden for et langt FIR-filter er som en spytt i havet. Om du skal ha "veldig mange tapper" eller "2x veldig mange tapper" er ikke så voldsomt interessant. Spørsmålet er hva du skal sette disse tappene til. Det krever både vitenskap, kunnskap og testing, men ikke så mye dsp-ressurser.

-k
    Fyren spurte om receivere, og det er foreløpig ingen som har noe mer å by på enn en 1/3 oktav GEQ.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fyren spurte om receivere, og det er foreløpig ingen som har noe mer å by på enn en 1/3 oktav GEQ.
    Jeg leste for kjapt, se bort fra forrige innlegg.

-k

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd begge variantene, uten vask og med full spyling

Tro meg, de samme forskjellene er der uansett hva du prøver på!!!
    Men du sverger fortsatt til full spyling? Eller romkorreksjon som enkelte kaller det ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :|
    Men du sverger fortsatt til full spyling? Eller romkorreksjon som enkelte kaller det ;-)
    Det er natt og dag, uten låter latterlig i sammenlikning!

Side 38 av 88 FørsteFørste ... 8 18 28 34 35 36 37 38 39 40 41 42 48 58 68 78 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •