Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 37

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 37 av 88 FørsteFørste ... 7 17 27 33 34 35 36 37 38 39 40 41 47 57 67 77 87 ... SisteSiste
Viser resultater 721 til 740 av 1741
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ahhh. DA kan du jo enkelt unngå hele problemstillingen med å velge Pure Direct på reciever for å bypasse RK. Case closed?

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, signalet går jo fremdeles igjennom halve receiveren. Og dessuten er nysgjerrigheten stor på hva som skjer i nevnte scenario med bytting av effekt.
    Den er en lei nøtt.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye RK korrigerer kommer jo an på hva det har kapasitet til å korrigere og hva det er satt opp til å korrigere.

Forøvrig kan ikke RK korrigere for tidsvariante avvik, og de kan det være en del av i en effektforsterker som sliter med å drive høyttalerne.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sant, men i mitt tilfelle er det snakk om den lettdrevne varianten. Nevnte vel Klipsch RF63. Men uansett, lydsignaturen er det jo i bunn og grunn receiveren som står for.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Forøvrig kan ikke RK korrigere for tidsvariante avvik, og de kan det være en del av i en effektforsterker som sliter med å drive høyttalerne.
    Tenker du på klipping?

RK kan med dagens teknologi ikke gjøre noe med tidsvariable eller ulineære feil. Slike ting finnes såvidt jeg vet bare i forskningsjournaler enda.

Ulinearitet i subwoofere kan såvidt jeg vet forbedres med servo-løsninger (som er en helt annen tilnærming).

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hvorfor?

a) RK klarer ikke kompensere for ulikheter effektforsterker gir?
    b) RK har ingen "own liking", men vet lydsignaturen fra effekttrinnet?

Jeg betviler at b) er reelt, så da må a) være det som bestemmer dette. Ser man den konklusjon i sammenheng med at "effektforsterker"s lydsignatur farger lyden ganske lite (andre tråders påstand) så har RK ganske snevert arbeidsområde...

Dersom man antar "Front" er et utgangspunkt, så skjønner jeg dag johnnsens konklusjon. Men, for "Flat", "Natural", m.v. så er ikke konklusjonen like åpenbar.
    Hvis du ønsker å spekulere istedenfor å lytte så er det greit for meg.
    Men hvis du kan akseptere andre menneskers erfaringer så slipper du å spekulere. Dette er grundig testet og resultatet er veldig tydelig.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oh, store DAG. Så DU som kan alt: Vil konklusjonen være anderledes for "Front" versus de andre modi?

Teskje DAG-modus: Husk at "Front" er / bør være en annen tilnærming enn e.g. "Flat" / "Natural" (cf. YPAO).

Disclaimer (og der kommer din ekspertise inn, og ikke tull med meg): Mulig Audyssey spiller en anne rolle i konklusjonen.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finne popcorn. Igjen.......

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oh, store DAG. Så DU som kan alt: Vil konklusjonen være anderledes for "Front" versus de andre modi?

Teskje DAG-modus: Husk at "Front" er / bør være en annen tilnærming enn e.g. "Flat" / "Natural" (cf. YPAO).

Disclaimer (og der kommer din ekspertise inn, og ikke tull med meg): Mulig Audyssey spiller en anne rolle i konklusjonen.
    Hei :-)

for å forklare tydeligere. Forsterkere lyder forskjellig. Både med og uten RK. Akkurat som høyttalere. To forskjellige høyttalerpar i samme rom vil låte forskjellig selv etter RK med samme receiver. Særtrekk og klangkarakter viskes ikke ut av en receiver med RK uansett FRONT , FLAT eller NATURAL.
    Du kan måle to høyttalerpar tilnærmet likt i frekvensgang i et gitt rom, men fremdeles oppleves lyden som ganske forskjellig.

Snickers kan garantert si litt om hvorfor. Jeg bare vet at det er slik.

Lyd er ikke teori. Jeg har testet og målt mye. Har mye praktisk erfaring.
    Snickers og jeg har ganske lik smak når det gjelder lyd, men jeg vet forsvinnende lite om teorien bak. Han kan det meste om hvorfor.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk dag. Må ta en time out her og gjøre litt research. Kommer tilbake når jeg er klokere. Spennende tematikk og damn til Roger som fikk de små grå til å løpe....

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk dag. Må ta en time out her og gjøre litt research. Kommer tilbake når jeg er klokere. Spennende tematikk og damn til Roger som fikk de små grå til å løpe....
    Bare hyggelig ;-)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Tenker du på klipping?

RK kan med dagens teknologi ikke gjøre noe med tidsvariable eller ulineære feil. Slike ting finnes såvidt jeg vet bare i forskningsjournaler enda.

Ulinearitet i subwoofere kan såvidt jeg vet forbedres med servo-løsninger (som er en helt annen tilnærming).

-k
    Forsterkerens kobling mot høyttaleren gir en lang rekke utfordringer som endrer seg dramatisk med signalnivå, frekvens, og kombinasjoner av toner.

Servosystemet kan i dag erstattes med en digital korreksjon. DEQX har gjort dette i samarbeid med NHT.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roqer
    Bare hyggelig ;-)
    Har lyst til å kjøpe Sonus Faber Elipsa!!:-D

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Har lyst til å kjøpe Sonus Faber Elipsa!!:-D
    Må vel kjøre RK på dem å. Blir samme lyden uansett ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roqer
    Må vel kjøre RK på dem å. Blir samme lyden uansett ;-)
    hehe:-D blikke det vettu8) men romkorreksjon blir det åkkesom.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men pene møbler er de :-D
    Seriøst: Har du testa RK vs bytte av effekt? Og for å snu hele problemstillingen opp/ned: hva gjør RK "riktig" for å bevare særegenheten i effekten? Eller hva har effekttrinnene som gjør at de ikke lar seg korrigere?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Forsterkerens kobling mot høyttaleren gir en lang rekke utfordringer som endrer seg dramatisk med signalnivå, frekvens, og kombinasjoner av toner.
    Finnes det blindtester som underbygger at dette er hørbart? Ved "saklige" lyttenivåer, og for normalt godt konstruerte komponenter, og for kombinasjoner av komponenter som ikke er "silet" for å fremheve problemet?

-k

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Finnes det blindtester som underbygger at dette er hørbart? Ved "saklige" lyttenivåer, og for normalt godt konstruerte komponenter, og for kombinasjoner av komponenter som ikke er "silet" for å fremheve problemet?

-k
    Vel, dette er jo temmelig elementært. Jeg vet ikke om noen blindtester på dette området i farten, men du kan jo se på denne. Det er en sammenlikning mellom 2 identiske signaler spilt av over samme forsterker og samme høyttalerelement (500ASP + SS 18W 8535). I det ene tilfellet er kabelen så tynn at den representerer en dempningsfaktor på ca 10. I det andre tilfellet er dempningsfaktoren mer enn 100.

2. 4. og 5. harmonisk avslører ikke noe interessant. 3. harmonisk derimot:

Lav dempningsfaktor er gul kurve.

3. harmonisk er en høyst linear forvrengningsform, men dette oppfører seg ikke som vanlig 3. harmonisk selv om det slår ut på samme måte. Vi kan jo på samme måte tydelig se at man ved oppbrytning på metallmembraner får en økning i harmonisk forvrengning i tilknytning til oppbrytningene. Det betyr ikke at oppbrytning er det samme som harmonisk forvrengning. I dette tilfellet representerer også den lavere dempningsfaktoren en klart dårligere karakteristikk i tidsdomenet. Hvordan dette ser ut i praksis kan du lese mer om her:

Issues in speaker design - 2
    Stored energy-Part 2

CSD, høy dempningsfaktor:

CSD, lav dempningsfaktor:

Ved for lav dempningsfaktor øker med andre ord alle resonante komponenter i et høyttalerelement, samtidig som elementets grunnleggende bevegelse kontrolleres dårligere. I dette tilfellet har elementet et SD2-system, noe som skulle tilsi at 3. harmonisk blant annet kan oppstå som følge av induktansmodulasjon som ellers gir 2. harmonisk. Det er rimelig å anta at dette bidrar i vesentlig grad til å modulere strømforbruket og dermed også gir opphav til harmonisk forvrengning. Om dette er helt korrekt vurdert skulle for eksempel en CA18RNX gitt tilsvarende utslag på 2. harmonisk forvrengning isf 3. harmonisk.

Målenivåene er typ ~70-80dB i begge tilfeller (samme nivå benyttet ved sammenlikninger).

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva gjør egentlig yamaha recivere når en trykker på Straight ?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De går over i hetrofil modus.

Side 37 av 88 FørsteFørste ... 7 17 27 33 34 35 36 37 38 39 40 41 47 57 67 77 87 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •