Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 36

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 36 av 88 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 46 56 66 76 86 ... SisteSiste
Viser resultater 701 til 720 av 1741
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Skjønner. Vel, skulle du ha behov for noe med bra WAF så er disse gode alternativer:
    GIK Acoustics: GIK ArtPanel

GIK Acoustics: GIK Elite Pillar Bass Trap

http://ljudbalans.se/upload/Produktb...nt%20motiv.pdf
    Dette skal jeg se på! Takk for god hjelp:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jantoreg
    Jeg kjørte automatisk oppsett for høytalere med audyssey på min Onkyo 606.
    Den satt selvfølgelig begge frontene til Full-Range (aktive suber i fronthøytalerene), men også centeren?!

Noen erfaring med dette? Bør jeg justere opp frekvensen til 80 kanskje til og med 120Hz?
    jeg ser i datablad at de skal spille fra 40Hz.
    "frequency range: 40-25.000 Hz"

frontene er oppgitt til 22Hz->25kHz
    Tommelfingerregelen er å splitte alt på 80 hz, det fungerer som regelmeget bra. Du kan finlytte på 60 og100 hz for å se forskjellen, og finne ut om det er bedre, eller la senteren jobbe litt i large og se om det fungerer, prøv litt og døm selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Nå vekker jeg til live en tråd som ser ut til å ha dødd, men håper at noen av dere guruer her inne kanskje ser denne og kan svare meg.

Jeg bruker stuen som lytterom til både film og musikk og er derfor ikke særlig heldig med tanke på akustikk. Tenkte jeg nå skulle kjøre romkorreksjon med min denon 2807 og vil gjerne ha noen innspill til hvordan jeg bør gjøre det best mulig.

(vet det ikke er superbra og supernøyaktig tegning men dere ser ideen.)

Grønt=høyttalere
    Rødt=subwoofer
    Blått=tv
    Brunt=sofa
    Lilla=stuebord
    Rosa= vinduer
    Stjerne="sweetspot"

Avstand er ca fra høyttalerfront til vegg og senter er over tv.

Min "bedre" halvdel sier at stua skal være sånn så da må det være sånn.(får ihvertfall lov til å bytte komponenter som jeg vil så..) Eneste som evt. kan gjøres er å flytte sub til andre siden av sofaen, altså under venstre bakhøyttaler når man ser mot tv.

Hvordan bør jeg gå fram med målingene her?

Jeg ser på rådene til Akto :http://avforum.no/forum/receivere-fo...tml#post391454 og blir litt usikker på hvordan jeg skal plassere mic med tanke på at sofaen min er så nærme bakvegg.

Har dere noen råd til hva jeg kan gjøre for å få dette best mulig med romkorreksjon? Det jeg har prøvd hittil har kun gitt meg "innestengt lyd" og alt har blitt mye bedre på pure direct. Driver til og med og vurderer å kjøpe en yamaha 2065 siden jeg har fått for meg at den har bedre romkorreksjon osv.

Avstand fra bakvegg til fronthøyttalerene er selvsagt likt, og senter av senter er midt mellom de 2 så har prøvd meg fram med de forskjellige generelle rådene.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen av "gamlegutta" som er aktive lenger?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ikke får god lyd av å plasere mikrofonen der ditt hode er kan du jo eksperimentere litt, sett den en meter frem f.eks. og prøv igjen.
    Er ikke så mye inne i hjemmekino receivere, men om Pure Direct lyder bra, er det da et problem også?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke denon men...
    Er da vel bare og plassere micen på sofaryggen der folket har hodene, eller benytte stativ til helt riktig passering.

Letet etter et bilde som det var tydelig på men uten og vite hvilken tråd jeg så det i er det håplaøst og lete...

Suben. Det trengs da... dB måler, regneark (exel) og sinustoner.
    Da får du laget en enkel frekvensgraf av suben og vet mere hvor beste plassering av den blir

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke helt død enda bare nesten. Rommet må snues og det må spilles i lengderetning. DA blir det andre boller!

Newcomer daytona sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg tar auto romkalibrering med min pioneer reciever blir alle høytallerene dempet til -7db til -10db etter kalibreringen.
    På forhånd satte jeg alle høytallerene til +- 0db
    kan noen forklare logicen i dette? ,
    Det kan nevnes at jeg har tilsluttet ett effekt trin til fronthøytallere

Jeg slenger ut ett nytt spørsmål, er det vanlig at avstanden til subwoofer som recieveren måler, er mye lengre enn fronthøytallerene?
    Hos meg er avstand til fronthøytaller 2,9 meter, subwoofer som står med siden av disse blir målt til 5.4 meter.

Jeg har også foretatt en fase kontroll på subwoofer, her spilte jeg av en 80hz sinus kurve sammen med fronthøytallere, når suben står med fase til 0 til 30 har jeg 55,2 db lydnivå, dersom jeg endrer fasen gradvis opp fra 30 mot 180 grader faller lydnivået ned mot 49db, jeg har derfor valgt å la subwoofer stå til 0 i fase med front høytaller, måle instrument er iphone med audio thools app..

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av daytona
    Når jeg tar auto romkalibrering med min pioneer reciever blir alle høytallerene dempet til -7db til -10db etter kalibreringen.
    På forhånd satte jeg alle høytallerene til +- 0db
    kan noen forklare logicen i dette? ,
    Det kan nevnes at jeg har tilsluttet ett effekt trin til fronthøytallere

Jeg slenger ut ett nytt spørsmål, er det vanlig at avstanden til subwoofer som recieveren måler, er mye lengre enn fronthøytallerene?
    Hos meg er avstand til fronthøytaller 2,9 meter, subwoofer som står med siden av disse blir målt til 5.4 meter.

Jeg har også foretatt en fase kontroll på subwoofer, her spilte jeg av en 80hz sinus kurve sammen med fronthøytallere, når suben står med fase til 0 til 30 har jeg 55,2 db lydnivå, dersom jeg endrer fasen gradvis opp fra 30 mot 180 grader faller lydnivået ned mot 49db, jeg har derfor valgt å la subwoofer stå til 0 i fase med front høytaller, måle instrument er iphone med audio thools app..
    At den stiller ned nivået betyr jo egentlig ingenting - det kan du jo stille opp igjen hvis du absolutt vil,men da alle like mye!
    At den stiller avstanden til sub noe lenger,er helt normalt - den kompanserer for tidsforsinkelse som oppstår i signalveien gjennom suben!
    Det viser jo også,siden du får lavere nivå ved å justere fasen på suben!
    Avstand til sub i reciver,er i praksis det samme som fasejusteringen på suben!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer daytona sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ett inntrykk av at det er høytallerens høye følsomhet som er årsaken til forsterkeren demper nivået så mye, recieveren dempet ikke mine forige høytallere så mye, og de hadde en langt lavere følsomhet.
    Toroland det du skriver om subwooferen lurer jeg litt på, flere jeg har snakket med mener recieveren ikke klarer å gjøre de nødvendige korigeringer for subwoofer når en tar en romkoreksjon autokalibrering , mener du at recieveren kan gjøre samme endring som manuel fase innstilling, ved å endre subwooferens avstand fra lytteposisjon?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JA - på begge dine spørsmål...

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Romkorreksjon og effekt

Hvis man tager en "nøytral" LP/CD-spiller og kobler den til en receiver, og deretter kobler reveiveren til en effektforsterker som låter varm og godt, hva skjer når man kjører romkorreksjon etterpå?
    Forsvinner hele vitsen med de kronene som legges til ekstra for å twike lyden? Kan også være at man vil ha en kaldere effekt, men da vil jo bare RK'en overkjøre og korrigere til den type lydsignatur som receiveren er satt til å gi?
    Med andre ord, kjøp integrert med hometheater-inngang.
    Or what?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når folk velger et effekttrinn med "varmere lyd" (skjønner ikke hvorfor det skal behøve å koste noe mer...) så er det gjerne fordi resten låter for lyst fra før.

Om resultatet etter RK blir dårligere skyldes det enten:
    - RK er for dårlig
    - RK har feil targetkurve
    - Lyden man foretrekker er ikke teknisk korrekt, og RK sin targetkurve må endres for å tilpasses egen preferanse.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er ikke targetkurven lik uansett hvilket effekttrinn man setter etter receiver?
    Den vil jo trolig kompensere den ene eller den andre veien uansett. Og da er det vel like greit i kjøpe en Ice først som sist da de sies å være de mest nøytrale. Da slipper jo RK å kompensere unødvendig i hytt og gevær.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommets påvirkning av lyden er enormt mye større enn forskjellen på effektforsterkere (eller andre komponenter) Man bør uansett velge forsterker utifra klangpreferanser og kraftbehov.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes Rogers spørsmål er betimelig og veldig relevant. Tolker det i retning av "...receiver vet ikke lydsignaturen av effekttrinet så reciver prøver vel å justere lyden fra høyttalerne til it´s own liking...". Så, dersom man putter inn f.eks. en Abrahamsen V4.0 eller en Lyngdorf SDA2175 mellom receiver og forsterker: Vil lyden låte likt klangmessig etter at RK er kjørt?

I min lille verden; nei (dersom RK er god nok),

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det låter ikke likt etter romkorreksjon, forskjellen på forsterkerene er så absolutt tilstede også etter at RK er kjørt.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Rommets påvirkning av lyden er enormt mye større enn forskjellen på effektforsterkere (eller andre komponenter) Man bør uansett velge forsterker utifra klangpreferanser og kraftbehov.
    Alle andre faktorer går jeg ut ifra er kliss like. Snakker kun om rent bytte av effekt, deretter rekalibrering fra eksakt samme posisjon.
    Receiver er jo ikke så lur at den sier: "aha, nå har'n jaggu putta på meg Shangala fra Bangala gitt". Den sier nok heller at dette må jeg rette opp så min produsent blir fornøyd.
    If know what I mean?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Det låter ikke likt etter romkorreksjon, forskjellen på forsterkerene er så absolutt tilstede også etter at RK er kjørt.
    Hvorfor?

a) RK klarer ikke kompensere for ulikheter effektforsterker gir?
    b) RK har ingen "own liking", men vet lydsignaturen fra effekttrinnet?

Jeg betviler at b) er reelt, så da må a) være det som bestemmer dette. Ser man den konklusjon i sammenheng med at "effektforsterker"s lydsignatur farger lyden ganske lite (andre tråders påstand) så har RK ganske snevert arbeidsområde...

Dersom man antar "Front" er et utgangspunkt, så skjønner jeg dag johnnsens konklusjon. Men, for "Flat", "Natural", m.v. så er ikke konklusjonen like åpenbar.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at jeg lurer fælt er ønske om kanon stereolyd i tillegg til hjemmekinoen. Da tenker jeg at en integrert med "hometheater"-inngang er løsningen. Da kan jeg kjøre vinyl og CD utenom receiveren. Og da det finnes mange med strømleveranser nok til mine RF63 så skulle det vært en grei skuring. RK på kino og direkte på stereo.

Side 36 av 88 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 46 56 66 76 86 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •