Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 34

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 34 av 88 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 37 38 44 54 64 74 84 ... SisteSiste
Viser resultater 661 til 680 av 1741
    Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er det noe vits i å handle eff.trinn etter lyd når man likevel kjører RK i etterkant? Vil ikke RK da korrigere for evt. individuelle karakteristikker i eff.trinn? Er det bedre å tenke effekt istedet?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tenk effekt, men egenskapene skinner likevel gjennom:-D

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med min sunfire effekt til sentern merker eg att den demper diskantene litt og er veldig tilbakelent i spillestil (kjedelig for noen). Og det merker eg godt selv om eg kjører romkoreksjon, så det er viktig å velge effektforsterker etter hvordan lyd man liker. Og eneste måten er å teste ut forskjellige som har forskjellig spillestiler.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, du...
    Sorthet og holografi kan du kun oppnå med gode effekttrinn.
    Det blir aldri bedre enn det forsterkerdelen makter å frembringe... 8)

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Vel, du...
    Sorthet og holografi kan du kun oppnå med gode effekttrinn.
    Det blir aldri bedre enn det forsterkerdelen makter å frembringe... 8)
    Dette skjønner jeg. Tenkte mere på Xinhua som får mindre i selv om teorien tilsier at RK da skal kompensere for manglende topp.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Romkorreksjonen kan ikke korrigere for manglende strømreserver eller en udynamisk forsterker dessverre. Isåfall hadde det vært en gledens dag for oss forbrukere.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte mere på karakteren i lyden på en rør vs. kl D vs. en transistor etc. Da vil jo en som mangler litt i mellomtonen få dette kompensert i RK. Og hvor ble det da av vitsen med kjøpe den for lyden. Kjøp heller en som garanterer sorthet, holografi, strømreserver i bøtter og spann, samt dynamikk til tusen(og andre nødvendigheter). Da er det jo kun RK`en som avgjør hvilken lyd en vil ha. Så kan man jo overstyre enkelte frekvenser manuelt i etterkant.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå testet YPAO i stuen og resultatene med manuell justering i bassområdet er veldig bra, meget lett å ta vekk dipper og topper, tror Yamaha er alene om å ha dette manuelle verktøyet som virker så effektivt, veldig bra for oss med vanskelige rom:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Har nå testet YPAO i stuen og resultatene med manuell justering i bassområdet er veldig bra, meget lett å ta vekk dipper og topper, tror Yamaha er alene om å ha dette manuelle verktøyet som virker så effektivt, veldig bra for oss med vanskelige rom:-D
    Hvor mange suber har du? Siden jeg sliter med stående bølger og bruker flere suber så fungerer manuell justering ikke veldig bra for min del. Det fungerer MYE bedre med manuell justering av alle subene med REQ.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Hvor mange suber har du? Siden jeg sliter med stående bølger og bruker flere suber så fungerer manuell justering ikke veldig bra for min del. Det fungerer MYE bedre med manuell justering av alle subene med REQ.
    Har to subber, ingen problem med det. Tenker du på stående bølger eller utfasning?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har to subber, ingen problem med det. Tenker du på stående bølger eller utfasning?
    Stående bølger. Men du er heldig hvis det går fint :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Stående bølger. Men du er heldig hvis det går fint :-D
    Hvordan opplever du de stående bølgene?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    YPAO er i manuell utgave meget effektiv! Etter autokorreksjon var det fremdles 8 dB peak på 50 hz, dipp på 63hz og enda en peak på 80 hz. Dette var også forholdet med Pioneer MCACC og HK EZSET EQ korreksjon, problemet med disse er at man ikke kan jobbe manuelt med riktige frekvenser og Q verdier som med Yamaha sitt geniale YPAO.
    Etter litt rask jobbing som dere kan se hvordan kurven gikk fra den håpløse turkise til den mye mer tonalt korrekte hvite kurven uten store variasjoner i bassgangen. Og dette tok IKKE lang tid:-D Fremtiden er her allerede!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en denon 2807 og etter å ha kjørt romkorreksjon så syntes jeg lyden ble daff og merkbart dårligere.. Har et firkantet rom uten vegg på en side(L-formet stue) og har lagt mikrofon på en hode pute på sofaen så jeg skal påvirke lyd minst mulig..

Noen tips til hva jeg kan gjøre for bedre resultat,? Kanskje anlegget mitt bare spiller best uten no dilldall? (kjører effekttrinn på Front HT hvis det skal ha noe å si..)

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av glx-rider
    Jeg har en denon 2807 og etter å ha kjørt romkorreksjon så syntes jeg lyden ble daff og merkbart dårligere.. Har et firkantet rom uten vegg på en side(L-formet stue) og har lagt mikrofon på en hode pute på sofaen så jeg skal påvirke lyd minst mulig..

Noen tips til hva jeg kan gjøre for bedre resultat,? Kanskje anlegget mitt bare spiller best uten no dilldall? (kjører effekttrinn på Front HT hvis det skal ha noe å si..)
    Monter mikrofonen på et stativ, den ligger ikke stødig nok på en pute.

Ellers så er målet med romkorreksjonen å korrigere slik at anlegget spiller mest mulig flatt (flat frekvenskurve). Dersom man har vent seg til en annen kurve, så er det helt naturlig at det kan låte anderledes etter korreksjon.

Personlig så liker jeg at ting er teoretisk riktig (mao flatest mulig kurve) slik at jeg hører ting slik det er ment å skulle høres, men slikt er jo smak og behag.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av glx-rider

Det er en generell oppfatning at Denon i utgangspunktet gir litt daff lyd, romkorreksjonen kan forsterke dette inntrykket hvis den korrigerer endel topper i bassen og eventuelt i toppen.

Fordelen med Yamaha er at du kan jobbe med lyden mens duspiller, og skreddersy etter smak:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Monter mikrofonen på et stativ, den ligger ikke stødig nok på en pute.

Ellers så er målet med romkorreksjonen å korrigere slik at anlegget spiller mest mulig flatt (flat frekvenskurve). Dersom man har vent seg til en annen kurve, så er det helt naturlig at det kan låte anderledes etter korreksjon.

Personlig så liker jeg at ting er teoretisk riktig (mao flatest mulig kurve) slik at jeg hører ting slik det er ment å skulle høres, men slikt er jo smak og behag.
    Det er min erfaring at flat romkorreksjon ofte gir bedre luft og nærhet i vokal, men at den kan gi et noe anemisk og kjedelig resultat i bassen.
    Derfor er det greit å kontrollmåle nivået under 100 hz, og justere det helst med en stigning fra 80 hz og nedover mot 20 hz.
    Så kan man korrigere subnivået etter smak og innspilling med subbene:-D

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flageborg anbefalte ca. 12 db lift i bassen nedover, som du siger Dag, og det passer som regel bra.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er min erfaring at flat romkorreksjon ofte gir bedre luft og nærhet i vokal, men at den kan gi et noe anemisk og kjedelig resultat i bassen.
    Derfor er det greit å kontrollmåle nivået under 100 hz, og justere det helst med en stigning fra 80 hz og nedover mot 20 hz.
    Så kan man korrigere subnivået etter smak og innspilling med subbene:-D
    Gjelder det lytting på referansenivå, eller på lavere volum?

Gjorde noen målinger i går med og uten Audyssey Dynamic EQ, og Dynamic EQ løftet bassen akkurat slik du beskriver (på lyttenivå under referanse).

Dynamic EQ: Audyssey Dynamic EQ

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Gjelder det lytting på referansenivå, eller på lavere volum?

Gjorde noen målinger i går med og uten Audyssey Dynamic EQ, og Dynamic EQ løftet bassen akkurat slik du beskriver (på lyttenivå under referanse).

Dynamic EQ: Audyssey Dynamic EQ
    Jeg synes +12 dB er mye stigning, foretrekker selv en mer moderat stigning på kansje +6 dB på 20 hz, men på lavere nivåer er det kanskje OK med Dynamic EQ!

Side 34 av 88 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 37 38 44 54 64 74 84 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •