Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 32

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 32 av 88 FørsteFørste ... 2 12 22 28 29 30 31 32 33 34 35 36 42 52 62 72 82 ... SisteSiste
Viser resultater 621 til 640 av 1741
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    Er det ingen her som har noe særlig erfaringer med Harman Kardon ?

Jeg er svært glad i utsende på de nye reciverene til HK, og ønsker derfor å vite om RK funksjonen på denne fungerer like bra som Pioneer, Yamaha, eller Audyssey...
    Joda.

HK har en litt annerledes metodikk - for plassering av målemic. Største forskjellen er vel såkalt "nærmåling"(i tillegg til SweetSpotplassering) - plassering av mic i 60cm avstand fra høytaler - i en posisjon "mellom" mellomtone/diskant - med mic pekende mot baffel. Hvis jeg ikke husker helt feil..............

Målingen er krevende - men resultatet blir veldig bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært artig å se en samletest av de forskjellige RK'ene, for å se hvilket system som fungerer best, og under hvilken forhold de betyr mest.

Er det noen her som f.eks har hatt Yamaha, Denon, HK, og Pioneer i samme prisklasse hjemme hos seg, og testet disse på det samme oppsettet ?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ønske til fremtidig RK: "Alle" sier at senterhøyttaleren er viktig i et surroundanlegg. Enkelte prioriterer frontene, men 70-80% av all lydinformasjon på en film kommer fra senterkanalen. Så hvorfor har ikke RK et valg at man kan justere resten av høyttalerne med utgangspunkt i senterhøyttaleren? Merkelige greier. Føler RK-tankegangen til produsentene er litt foreldet. Det er jo kjipt å justere RK med utgangspunkt i frontene, dersom senterhøyttaleren er den man har prioritert i sitt anlegg med tanke på størrelse / kostnad.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb

Er det noen her som f.eks har hatt Yamaha, Denon, HK, og Pioneer i samme prisklasse hjemme hos seg, og testet disse på det samme oppsettet ?
    Dag SVS johnsen

I dag har han H/K i det ene rommet og Yamaha i det andre rommet.

Så langt er det viktigste - og ubesvarte? spørsmålet: Hvordan verifisere resultatet av romkorreksjonen ?

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Så langt er det viktigste - og ubesvarte? spørsmålet: Hvordan verifisere resultatet av romkorreksjonen ?
    Ved at en liker resultatet en hører?

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter mye testing av romkorreksjon på både pioneer og denon så må jeg bare si at dette funker bare ikke. Jeg mister all dynamikk uansett hva jeg gjør, bortsett fra å skru av romkorreksjon da.
    Funket faktisk mye bedre når jeg hadde høytalere av et litt annet kaliber, dvs dårligere høytalere. Er denne romkorreksjon heller egentlig en form for høytalere korreksjon? Noen andre som har samme erfaring?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas
    Etter mye testing av romkorreksjon på både pioneer og denon så må jeg bare si at dette funker bare ikke. Jeg mister all dynamikk uansett hva jeg gjør, bortsett fra å skru av romkorreksjon da.
    Funket faktisk mye bedre når jeg hadde høytalere av et litt annet kaliber, dvs dårligere høytalere. Er denne romkorreksjon heller egentlig en form for høytalere korreksjon? Noen andre som har samme erfaring?

Du har husket at når en kjører romkorreksjon,må en kompensere en del på lydvolumet?
    Jeg må gå fra -12 til -20 db,får å kompansere mot -30 uten romkorreksjon

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    stemmer det ja, har husket det. men allikavel låter det flatt og udynamisk. Skvetter feks ikke på skrekkfilmer lenger. Da er liksom litt av vitsen med romkorreksjon borte spør du meg.
    Mulig det funker bra i andre rom enn mitt da. men har forsøkt 3 forskjellige rom å må bare si at jeg sitter med samme opplevelse hver gang.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har jeg sagt min mening om flere ganger før i denne tråden...faktisk var den ene som svar til deg også faktisk... :

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Når det er sagt, så fungerer den helt sikkert bra. Jeg tror bare det er litt for lett å overfokusere på RK, og la den gjøre for mye. Og jeg mener uansett hvor kraftig RK er, så vil man på rimelige/feil sammensatt anlegg også korrigere for anlegget. Målet for en ekte entusiast bør være null eller liten RK. (da snakker jeg uavhengig budsjett).
    Deler altså akkurat samme erfaring som deg, uten at det selvfølgelig er noen referanse for alle.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det stemmer jeg var av en annen oppfatning før. Romkorreksjon var liksom løsningen på alle problemer. Endelig har jeg våknet fra dvalen:-)

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det stemmer jeg var av en annen oppfatning før. Romkorreksjon var liksom løsningen på alle problemer. Endelig har jeg våknet fra dvalen:-)
    Gratulerer!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var forøvrig en test av Copland sin RK i siste (nest siste?) Fidelity. Det hadde en effekt, men de var ikke helt over av seg i begeistring. Produktet var for dårlig til å kunne få et innpass i et high-end anlegg, og for sannsynligvis for dyrt for de som har utstyr der denne kunne gjøre noe godt.

Moderat EQ i det digitale domenet mener jeg derimot kan ha noe for seg i alle typer anlegg, men det kan vel streng tatt ikke sammenlignes med dagens RK-systemer som tar alle hjelpemidler i bruk (justering av fase, delay osv). Men det forutsetter at man bruker tid, gjør det manuelt og at man gjør det med silkehansker.... less is more.

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel, erfaringer med MCACC er velkomne. Anyone?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Moderat EQ i det digitale domenet mener jeg derimot kan ha noe for seg i alle typer anlegg, men det kan vel streng tatt ikke sammenlignes med dagens RK-systemer som tar alle hjelpemidler i bruk (justering av fase, delay osv). Men det forutsetter at man bruker tid, gjør det manuelt og at man gjør det med silkehansker.... less is more.
    Romkorreksjon er et "superset" av digital EQ.

-Alt hva digital EQ kan gjøre, kan også gjøres av romkorreksjon*)

-Alt hva romkorreksjon gjør kan ikke nødvendigvis gjøres av en digital EQ.

-Akkurat hva en romkorreksjon gjør er opp til designeren, men i noen tilfeller kan brukeren velge dette selv.

-k

*)Equalisere har ofte ikke-lineær fase og benytter IIR-filtre. RK har normalt bare FIR-filtre, men FIR kan tilnærme transferfuksjonen til IIR ved å bruke mange tapper.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IsakAlexander
    Javel, erfaringer med MCACC er velkomne. Anyone?
    Hvis du snakker om vanlig MCACC så har jeg nevt litt om mine erfaringer lenger bak i denne tråden. Advanced MCACC er nok hakket vassere.

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Erfaringer med lx modellene til pioneer tenkte jeg på. 2 kanals er veldig bra om enn noe uvant lydmessig men dolby digital ble rotete og center kanalen lav i nivå. Burde vel bruke en tripod til mic på neste måling. Når jeg har bipolare høyttalere er det vel nødvendig og ikke ta fullphase kalibrering?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde selvsagt sjekket kinoprofilen din, hadde jo da sett at det er LX du har, ja. ops:

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tro ikke jeg er den eneste som lar romkorreksjonen gjøre sitt, før jeg setter mitt eget preg på settingen?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det så langt kommet noen "romkorreksjon" (i receiver) som gjør lyden bedre eller blir det fortsatt dårligere enn utgangspunktet?

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har strevet mye med Audyssey i 2807 og slettes ikke fått det til å fungere i stua. Nå har jeg et dedikert kinorom og har eksperimentert en del der. Bruker jeg 6 målepunkter (det ser ikke ut til å gjøre noen forskjell hvor i rommet disse er) forsvinner mye av dynamikken og LFE kanalen blir totalt kastrert. Bruker jeg 3 punkter som er identiske med lytteposisjonene får jeg et bedre resultat med noe mer detaljert lyd, mens LFE settes i overkant høyt. Resultatet blir noe bedre enn utgangspunktet så lenge jeg justerer LFE nivået etter materialet som avspilles.

Jeg har mer tro på romkorreksjon som involverer bruk av verktøy...

Side 32 av 88 FørsteFørste ... 2 12 22 28 29 30 31 32 33 34 35 36 42 52 62 72 82 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •