Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 30

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 30 av 88 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 40 50 60 70 80 ... SisteSiste
Viser resultater 581 til 600 av 1741
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW

For det er vel helt naturlig å anta at lytteren utgjør en (vesentlig?) del av rommets akustiske egenskaper?
    Bassfelle og Faseforskyvning - nei takk

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Før romkorreksjonen kjøres er det viktig å optimalisere bassresponsen. For å kartlegge dette - sjekkes flere posisjoner i sittegruppen med Radio Shack dBmåler.
    Måler du da 0-160hz i hver posisjon, eller bare én frekvens?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassfelle og Faseforskyvning - nei takk
    Kan du utdype dette litt nærmere? Eller hvis du har forklart det før, peke meg videre?

-

Visste ikke at menneskekropper var stort til bassfeller, men mener du at man også skal fjerne andre bassfeller fra rommet før auto-setup? Hvis ikke - hva er egentlig forskjellen?

Jeg prøver ikke å være vanskelig - jeg vil bare gjerne forstå.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Flageborg: de siste innleggene dine, fra 564 og utover, er ekstremt nyttige, i motsetning til innlegg 545. Takk for bidragene! Nå blir det nye runder med romkorreksjon :-)
    Mine svar i innlegg 545 er basert på informasjon vi alle har tilgang på - om produktet. Men vi stoler mer på egne sanser og evner..........av og til.......og konkluderer derfor feil ifh. et produkts egenskaper og muligheter.

Hvorfor tolker vi manualer og skisser/tegninger/illustrasjoner så veldig forskjellig?

Siden jeg begynte med romkorreksjon, og fulgte med videre i denne debatten, har jeg aldri sittet i sofan under kalibrering - ei heller stått i veien for lydbølgene mellom høytaler og målemikrofon. Det var først når noen skrev at de satt i sofan under kalibreringen, fikk "dårlig" resultat, at jeg måtte finne ut av hvordan DEN lydopplevelsen ble - god eller dårlig?
    Dårlig!

Så - hvorfor blir det nye runder med romkorreksjon hos deg?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måler du da 0-160hz i hver posisjon, eller bare én frekvens?
    Jeg følger de frekvensene som vi bruker i excel-arket, og sjekker responsen ved de røde markeringene. Hvis jeg registrerer dipper eller topper i mellomliggende frekvenser - sjekkes disse ekstra i de angitte punktene.

Derfor er det greit å bruke en HP651 som kan "rattes" kjapt og enkelt - mellom frekvensene

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg følger de frekvensene som vi bruker i excel-arket, og sjekker responsen ved de røde markeringene. Hvis jeg registrerer dipper eller topper i mellomliggende frekvenser - sjekkes disse ekstra i de angitte punktene.
    Det blir mange frekvenskurver som skal optimaliseres, i stedet for 1 i sweetspot, slik jeg har gjort det. Men jeg får se om jeg orker gjøre så mange målinger og justeringer :-) Alternativt se om jeg kan få REW til å virke hos meg.

Så - hvorfor blir det nye runder med romkorreksjon hos deg?
    Jeg har 3 sitteposisjoner, og diktet opp ytterligere 3 (alle foran de tre sitteposisjonene), men bør gjøre slik du har gjort, 5 målinger blant de tre sitteposisjonene og kun 1 imaginær sitteposisjon i midten foran, for å se hvor annerledes resultatet blir.

Hva er en HP651?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW

Kan du utdype dette litt nærmere?
    For å gjøre en lang historie kort.
    Jeg plottet frekvensresponsen med og uten kropp i sofan.
    Med kropp i sofan under kalibreringen falt basskurven mange dB.

Hvis du sitter på venstre/høyre side mens kalibreringen kjører, for du sitter jo ikke i midten - i veien for mic'en?
    Du får en forskyvning av lydbildet når du i etterkant skal sitte i midten, og det ikke sitter en kropp ved din side - som under kalibreringen

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er en HP651?
    My precious one.............

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å gjøre en lang historie kort.
    Jeg plottet frekvensresponsen med og uten kropp i sofan.

Hvis du sitter på venstre/høyre side mens kalibreringen kjører, for du sitter jo ikke i midten - i veien for mic'en?
    Du får en forskyvning av lydbildet når du i etterkant skal sitte i midten, og det ikke sitter en kropp ved din side - som under kalibreringen
    Å ikke sitte i veien for mic'en er et MEGET godt argument for å fjerne seg, det er jeg enig i ;-). Trodde muligens det bare var å sette den rett over hodehøyde, men har ikke prøvd dette.

Eneste gangen jeg har prøvd Audyssey var på HTF07 og da kjørte vi korreksjonen med 25 mennesker i rommet. Og når du sier det VAR det ikke så imponerende bass... Kanskje vi skal prøve å tømme lokalet neste gang - evt. å kjøre kalibrering før horden kommer, og ikke 1 time etter føste film skulle ha vært vist...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RuneW: Når jeg kjører AutoSetup, enten det er i en butikks demorom, i kringlydrommet på HiFimessa i Horten eller en privat hjemmekino, så er det ingen andre tilstede i rommet - enn meg - mest mulig skjult - for ikke å hindre lydbølgene

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme har faktisk jeg opplevd uten å måtte ty til dB-måler. Det hørtes godt.

Newcomer MortenV sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flageborg: de siste innleggene dine, fra 564 og utover, er ekstremt nyttige, i motsetning til innlegg 545. Takk for bidragene! Nå blir det nye runder med romkorreksjon :-)
    Det må jeg si meg enig i.

Flageborg: Det du har kommet med i de siste innleggene er konstruktivt. Jeg skal kjøre flere runder med romkorreksjon i henhold til dine anbefalinger og komme med tilbakemeldinger, men jeg ser at du på det sterkeste anbefaler å ha noe avstand til bakvegg i sweetspot. Mitt rom har ikke denne muligheten da det kun er 3,1m fra lerret til bakvegg. Hva gjør jeg med det?

Det jeg stusser litt på er, som Anfield også skriver, at det ikke fungerer å følge manualen slavisk, men at en må følge andre rettningslinjer. Hva skal de som ikke følger like mye med på avforum gjøre når de kjøper dette produktet? Skal de bare slå seg til ro med at produktet ikke fungerer tilfredsstillende?

Morten

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MortenV

1. Flageborg: Det du har kommet med i de siste innleggene er konstruktivt.

2. Jeg skal kjøre flere runder med romkorreksjon i henhold til dine anbefalinger og komme med tilbakemeldinger, men jeg ser at du på det sterkeste anbefaler å ha noe avstand til bakvegg i sweetspot.

3. Mitt rom har ikke denne muligheten da det kun er 3,1m fra lerret til bakvegg. Hva gjør jeg med det?

4. Det jeg stusser litt på er, som Anfield også skriver, at det ikke fungerer å følge manualen slavisk, men at en må følge andre rettningslinjer.

5. Hva skal de som ikke følger like mye med på avforum gjøre når de kjøper dette produktet?

6. Skal de bare slå seg til ro med at produktet ikke fungerer tilfredsstillende?

Morten
    1. Takk for det - plassering av mic er omtalt i flere tråder - noen eldre enn ett år. Det pleier å være vanlig at man ikke leser info som ikke berører ens eget oppsett - så de som har vært i samme situasjon tidligere - har fått tips for lenge siden.

2. Ja, du bør ha minst 50cm.

3. Du vil ha best mulig lydopplevelse, så du får fire litt på kravene til dagens plassering, og flytte sofan et bitte lite stykke fremover

4. Hvis du ser på skissen i manualen, så ser du at "firkanten" som markerer rommet har god avstand til alle vegger og front/center/bakhøytalere.

5. Betjeningen i butikken bør kunne gi noen gode råd, hvis man spør?

6. Nei, egentlig ikke. Hva er tilfredsstillende? Hvilket potensiale ligger i en lydopplevelse? Jeg ser mange som plasserer høytalerne på hver side av en 26" TV. En slik plassering vil spille 2-kanals musikk, men det er utrolig mye mer musikkopplevelse - når man finner musikkens magiske G-punkt.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Jeg har lest en del av disse trådene og følgt anbefalinger her siden jeg var ferdig med kinoen i mars i år.

2. 50cm er ikke aktuelt da dette vil ødelegge for bildeopplevelsen.

3. Skal prøve å definere sweetspot i musikk litt lenger frem enn det jeg har i dag. Får prøve å slå meg til ro med at jeg ikke kan lene meg godt tilbake i sofaen når jeg hører musikk...

4. Har mine tvil til at dette er gjort med overlegg av de som har skrevet manualen. Dersom dette er så essensielt burde det vel stå veldig tydelig i manualen?

5. Det er en påstand som det desverre ikke alltid er hold i...

6. Tilfredsstillende er når lydopplevelsen blir bedre med enn uten romkorreksjon og at dette kan oppnås ved å følge produsentens instruksjoner. En forsterker som 2807 er ikke i en sånn prisklasse at en kan uten videre kan anta at de personene som kjøper denne er over gjennomsnittet interessert i å bruke dager eller uker, og teknikker/oppsett ut over det som står i manualen, på å sette opp romkorreksjonen til å fungere på en slik måte at lydopplevelsen får ett løft i forhold til utstyr uten denne funksjonen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MortenV

1. Jeg har lest en del av disse trådene og følgt anbefalinger her siden jeg var ferdig med kinoen i mars i år.

2. 50cm er ikke aktuelt da dette vil ødelegge for bildeopplevelsen.

3. Skal prøve å definere sweetspot i musikk litt lenger frem enn det jeg har i dag. Får prøve å slå meg til ro med at jeg ikke kan lene meg godt tilbake i sofaen når jeg hører musikk...

4. Har mine tvil til at dette er gjort med overlegg av de som har skrevet manualen. Dersom dette er så essensielt burde det vel stå veldig tydelig i manualen?

5. Det er en påstand som det desverre ikke alltid er hold i...

6. Tilfredsstillende er når lydopplevelsen blir bedre med enn uten romkorreksjon og at dette kan oppnås ved å følge produsentens instruksjoner. En forsterker som 2807 er ikke i en sånn prisklasse at en kan uten videre kan anta at de personene som kjøper denne er over gjennomsnittet interessert i å bruke dager eller uker, og teknikker/oppsett ut over det som står i manualen, på å sette opp romkorreksjonen til å fungere på en slik måte at lydopplevelsen får ett løft i forhold til utstyr uten denne funksjonen.
    1. Jeg begynte ikke med romkorreksjon før påsken 2006..........

2. Da skal du få et lite tips..........flytt sofan frem 50cm, utfør AutoSetup, flytt sofan tilbake til din favorittposisjon, hvordan opplever du resultatet?

3. Se pkt. 2

4. Manualer er en ting - praktisk erfaring med prøving og feiling - setter elementene i perspektiv.............

5. Jeg påstår ingenting - det er et konkluderende spørsmål.

6. Jeg har vært på jakt etter godlyden i mer enn 20 år - og jakten fortsetter. Hvem tror at man kan komme i mål etter bare et par uker

Ihvertfall ikke en entusiast...........Målet er veien - i jakten på go'lyden

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Min nye 2807 kom på døra i går, og det er rekkefølgen jeg har tenkt å prøve også, så fort dette er løst: http://avforum.no/forum/receivere-fo...b985-oslo.html
    Sukk... Effektforsterkeren min tok fyr etter sikringsbytte, og tok i samme slengen knekken på den ene høyttaleren min, så test av romkorrigering må vente en stund

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flageborg:

1. ...og jeg ble ferdig med min kino i mars 2007...

Jeg skal forsøke tipset ditt med plassering av sofa og generelt alle andre tips du har kommet med og som jeg har mulighet til å gjennomføre. Gir tilbakemelding hvordan jeg opplever dette etter hvert. Skal prøve å teste dette både med og uten akustiske tiltak i rommet.

Jeg er på generell basis enig i at romkorreksjon har en hensikt, som jeg også skriver i mitt første innlegg, jeg er bare ikke fullt så entusiastisk som du er og jeg mener også at dette systemet (på Avr2807) har sine begrensninger. Ser også at det er flere enn meg som har samme oppfattelse av disse begrensningene.

Morten (som liker en god diskusjon så lenge den fører til noe konstruktivt)

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RuneW: Når jeg kjører AutoSetup, enten det er i en butikks demorom, i kringlydrommet på HiFimessa i Horten eller en privat hjemmekino, så er det ingen andre tilstede i rommet - enn meg - mest mulig skjult - for ikke å hindre lydbølgene

Når man legger målemikrofonen i sweetspot og i mitt tilfelle har et bord(glass) som omtrent er like høyt som sofaen 30 cm unna sofaen retning anlegget som alltid står der+ en puff litt til høyre
    Bør dette fjernes under målingene???
    Selv om det til vanlig står der

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder "hjelpeverktøy" for de nederste oktavene ser det ut som Behringer er et mye bedre valg enn Velodyne.......les mer fakta her:

Behringer FBQ2496 / Velodyne SMS-1 distortion - Home Theater Shack

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er litt mer info om SMS-1..........

AV Talk: Velodyne => Update Cable for SMS-1 and more......

Side 30 av 88 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 40 50 60 70 80 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •