Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 88 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 43 53 63 73 83 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 1741
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Håkon, jeg forstår nå at du mangler evnen til abstrakt tenkning. Det er helt ok, og jeg beklager at jeg ble irritert.
    Slapp av, du trenger ikke beklage deg for at du blir irritert....

Newcomer alibaba sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ha ha den var fin

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beste jeg har sett på lenge, helt på høyden med god romkorreksjon det bildet der..... :-)

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette gjelder MIN Yamaha RX-V2600:
    Ved Pure Direct på, slås alle kretser av. Det gjelder alt innen romkorreksjon og digitale kretser. Kjører da analog platespillerinngang som lydkilde og trenger da ingen digital hjelp. Kort fortalt er det nå kun volumet som virker. Slår jeg av Pure Direct, slås alt på igjen. Og da kjøres signalet igjennom romkorreksjon.
    ER ALLE MED SÅ LANGT? :???:
    Forskjellen på mitt anlegg når vi snakker lydopplevelse blir da følgende:
    Generelt mere "in your face"-lyd med romkorreksjon. Mere gjennomsiktig lyd ved Pure Direct. Enkelte LP`er liker best PD, andre krever RK.
    FORSTÅTT? :???:

Må da bare poengtere at det første jeg gjorde var å vinkle/plassere/tvike HT`ene mine til best mulig lyd uten NOEN SOM HELST FORM FOR HJELPEMIDLER! Deretter ble RK kjørt i ulike former til jeg fant 3 forskjellige settings jeg likte. En for LP, CD og film. Har deretter ca. en gang i uken ved hjelp av favorittmusikk og film manuelt jusset litt her og litt der på de respektive settings for de respektive innganger for å sjekke litt for morro skyld.
    For det er jo morro òg.
    And so far so good, (so what sier vel mange).

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Wizkid,

vet du om romkorreksjonen du har er noe i likhet med den somn sitter i Z9?

Dag :-)

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Ved Pure Direct på, slås alle kretser av. Det gjelder alt innen romkorreksjon og digitale kretser. Kjører da analog platespillerinngang som lydkilde og trenger da ingen digital hjelp. Kort fortalt er det nå kun volumet som virker. Slår jeg av Pure Direct, slås alt på igjen. Og da kjøres signalet igjennom romkorreksjon.
    Generelt mere "in your face"-lyd med romkorreksjon. Mere gjennomsiktig lyd ved Pure Direct. Enkelte LP`er liker best PD, andre krever RK.

Må da bare poengtere at det første jeg gjorde var å vinkle/plassere/tvike HT`ene mine til best mulig lyd uten NOEN SOM HELST FORM FOR HJELPEMIDLER! Deretter ble RK kjørt i ulike former til jeg fant 3 forskjellige settings jeg likte. En for LP, CD og film. Har deretter ca. en gang i uken ved hjelp av favorittmusikk og film manuelt jusset litt her og litt der på de respektive settings for de respektive innganger for å sjekke litt for morro skyld.
    For det er jo morro òg.

Lurte bare på en ting brukte du "Flat", "Natural" eller "Front" når du kjørte RM ?
    Min RX V2500 er vel ikke så ulik 2600 bortsett fra HDMI og jeg har testet meg grønn på dette. Front "ødelegger" ikke noe oppsett i Front mht. EQ, og låter klart best etter min mening. "Natural" låter som om du hiver et stort ullteppe over høytalerene. Men uansett RK gir endel "gratis" verdier som avstand etc.

/L

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om RK er til stor nytte og kommer med forslag til korrigering, så er nok Øra
    fremdeles fornuftige å bruke sammen med en enkel Db måler mht. "level".

Når det gjelder EQ endringene som blir foreslått på Receivere i dag, så tror jeg at vi kun har sett starten på noen.

Her benyttes billige microfoner som "referanse" og jeg opplever måle resultatene som ganske varierende.

Jeg har kjørt "Flat", "Natural" og "Front" på min Rx V2500 tre ganger pr. oppsett i kveld. Veldig sprikende resultater.

Bare for å ta noe så enkelt som Level på Front, så greier den å melde opp til +/- 3dB avvik på klin lik Mic oppsett (ikke endret en Cm)

Men Avstander og forslag til SUB integrering har det vært stor nytta av å ha RM "tall" og gå ut i fra. Når det kommer til EQ endringer er jeg mere skeptisk, syns fort det blir "ullteppe lyd".

En skikkelig RM separat enhet med en skikkelig Mic, ville nok ha gitt andre verdier, men igjen så måtte man hatt en skikkelig EQ i tillegg (Les $)

Uansett, tar vi "forslaget" disse Receiverene gir oss, så har man noe å jobbe ut fra og det er i seg selv nyttig og engasjerende (og tar bare litt tid ).

/L

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Hei Wizkid,

vet du om romkorreksjonen du har er noe i likhet med den somn sitter i Z9?

Dag :-)
    Har ikke peil.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Lurte bare på en ting brukte du "Flat", "Natural" eller "Front" når du kjørte RM ?
    Min RX V2500 er vel ikke så ulik 2600 bortsett fra HDMI og jeg har testet meg grønn på dette. Front "ødelegger" ikke noe oppsett i Front mht. EQ, og låter klart best etter min mening. "Natural" låter som om du hiver et stort ullteppe over høytalerene. Men uansett RK gir endel "gratis" verdier som avstand etc.

/L
    Synes "natural" er best på TV-lyd, "flat" er best på film og musikk.
    RK i "front" justerer ikke EQ på frontene, men jusser de andre HT som best etter de kvaliteter frontene har.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om RK er til stor nytte og kommer med forslag til korrigering, så er nok Øra
    fremdeles fornuftige å bruke sammen med en enkel Db måler mht. "level".

Når det gjelder EQ endringene som blir foreslått på Receivere i dag, så tror jeg at vi kun har sett starten på noen.

Her benyttes billige microfoner som "referanse" og jeg opplever måle resultatene som ganske varierende.

Jeg har kjørt "Flat", "Natural" og "Front" på min Rx V2500 tre ganger pr. oppsett i kveld. Veldig sprikende resultater.

Bare for å ta noe så enkelt som Level på Front, så greier den å melde opp til +/- 3dB avvik på klin lik Mic oppsett (ikke endret en Cm)

Men Avstander og forslag til SUB integrering har det vært stor nytta av å ha RM "tall" og gå ut i fra. Når det kommer til EQ endringer er jeg mere skeptisk, syns fort det blir "ullteppe lyd".

En skikkelig RM separat enhet med en skikkelig Mic, ville nok ha gitt andre verdier, men igjen så måtte man hatt en skikkelig EQ i tillegg (Les $)

Uansett, tar vi "forslaget" disse Receiverene gir oss, så har man noe å jobbe ut fra og det er i seg selv nyttig og engasjerende (og tar bare litt tid ).
    Korte svar og igjen MIN mening:
    -Enig, bruk ørene for svarte! Det må ikke bli sånn at en maskin skal fortelle oss at DETTE ER BRA LYD! Ikke aktuelt! Lytt og lær folkens.
    -Sjekket RK mot dB-måler og skrudde opp venstre bak 1 dB.
    -Har også kjørt flere RK etterhverandre og det har nesten ikke hvert sprik.
    -Mic`ene er "flate" i frekvensen og ikke laget musikalsk bruk som krever helt andre kvaliteter. Har ikke ville brukt en på skarptromma mi nei :?
    -Tror nok at et godt rom gir bedre res. på RK enn et dårlig rom. (Og hva er et dårlig rom, det er vel opp til hver enkelt igjen).

Generelt:
    -Så ennå er det sånn at det jeg synes er bra for meg, èr bra for meg! Og jeg skrur lyd på mitt anlegg for meg, og ikke for deg! Regner med det gjelder alle?

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare ta med at min RX-V1400 "fikset" lyden i min ene bakhøytaler.
    Pga delvis L-form på rommet ble 3 høytalere stående i hjørner, og 1 hengende midt på langvegg.
    Denne bakhøytaleren på langvegg hørtes ut som et yoghurtbeger i forskjell på trommeskinnet til samme lyd i de andre hjørneplasserte høytalerne.
    Lyden var så forskjellig at jeg trodde det først var noe gale med høytaleren.
    Etter en romkorreksjon har RX-V1400 bedt sub-en hjelpe til på den høytaleren, samt boostet litt i de lavere frekvensene. Den opplevde lyden er nå 95% lik de andre høytalerne, til tross for en "dårlig" plassering.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Vil bare ta med at min RX-V1400 "fikset" lyden i min ene bakhøytaler.
    Pga delvis L-form på rommet ble 3 høytalere stående i hjørner, og 1 hengende midt på langvegg.
    Denne bakhøytaleren på langvegg hørtes ut som et yoghurtbeger i forskjell på trommeskinnet til samme lyd i de andre hjørneplasserte høytalerne.
    Lyden var så forskjellig at jeg trodde det først var noe gale med høytaleren.
    Etter en romkorreksjon har RX-V1400 bedt sub-en hjelpe til på den høytaleren, samt boostet litt i de lavere frekvensene. Den opplevde lyden er nå 95% lik de andre høytalerne, til tross for en "dårlig" plassering.

Veldig interessant, dette Tor, men hvilke RK modus benyttet du ?
    Jeg sliter litt med å velge hvem som "Y" modus jeg burde bruke.
    "Flat" eller "Front" (den tredje er ikke aktuell for meg)

Yamaha leverer meget bra Receivere og de har ikke "Jalla Pure".

/L

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste er å finne din egen modus kilroy. Du må bare ta deg tid for å lytte til dine favoritter i diverse modus. Du skal se du ser lyset når du minst venter det :idea:

Intermediate Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid

For det er jo morro òg.
    Har Z9 og kan bekrefte at det ikke er forskjell fra Z9 til 2600 når det gjelder PD. Her slår alt unødvendig seg av.
    Personelig bruker jeg ikke RK til annet enn film og dvd-musikk. Til "vanlig" cd-bruk bruker jeg konsekvent PD og trives best med det. Må tilføye at jeg nettopp har skaffet meg en sub, Rel Strata V (5), som jeg har kobblet inn på høytalerterminalene på receiveren (kalles high level) og som da også virker når det spilles PD . Flott sak som ga en betydelig bedre fylde i lydbildet.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke sub inne ved musikk. Ren 2.0...(evt. med RK).

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Veldig interessant, dette Tor, men hvilke RK modus benyttet du ?
    Jeg sliter litt med å velge hvem som "Y" modus jeg burde bruke.
    "Flat" eller "Front" (den tredje er ikke aktuell for meg)

/L
    Jeg prøvde meg fram med alle modus, of FRONT ble valget jeg foretrekker i min stue.

Men som andre skriver her også. RK er i bruk ved film og dvd-musikk i form av konserter og 5.1 lyd.
    På cd-er bruker jeg PD.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvilken PreAmp med romkorreksjon er heftigst nå om dagen? til rundt 30k?

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

+

= heftig preamp med "romkorreksjon" til rundt 30K

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Jeg prøvde meg fram med alle modus, of FRONT ble valget jeg foretrekker i min stue.

Men som andre skriver her også. RK er i bruk ved film og dvd-musikk i form av konserter og 5.1 lyd.
    På cd-er bruker jeg PD.

Etter atter endel testing, så låt Front helt klart best (roter ikke til noe med front høytalere mht. til EQ instillinger).

Utover bruken av RK er jeg 100% enig i at dette bruker jeg kun i 5.1 oppsett
    og PD på musikk.

/L

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he fin den Audiomur, likte RK løsningen (passiv variant er ikke så dumt),

Jeg leste test i siste DVD&H ang. test av Arcam AV9 prosessor, men da sprenges
    budsjettet med 20 lapper Woracle..

/L

Side 3 av 88 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 43 53 63 73 83 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •