Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 29

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 29 av 88 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 39 49 59 69 79 ... SisteSiste
Viser resultater 561 til 580 av 1741
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Har dere prøvd denne varianten med mic'en?

-audysseyplassering-jpg
    Jada, men ikke nødvendigvis i den rekkefølgen...

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et plasseringstips, example 1, som gir best resultat hos meg. MIC plasseres liggende - rett på puta - pekende rett mot tak:

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Her er et plasseringstips, example 1, som gir best resultat hos meg. MIC plasseres liggende - rett på puta - pekende rett mot tak:
    Hvilken rekkefølge foretar du målingene i?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følger på med et bilde av MICplasseringspunktene. :

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg følte jeg fikk best resultat (i min forrige kino) ved å kjøre autotuningen ca som Flageborg ringet inn og markerte med rødt. Var veldig i tvil om hvilken av de 6 posisjonene som jeg skulle begynne og slutte med men endte opp med å begynne i sweetspot, deretter venstre og høyre "bak", høyre og venstre "forran" og tilslutt midt "forran".

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Hvilken rekkefølge foretar du målingene i?
    Her er mitt Scenario:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før romkorreksjonen kjøres er det viktig å optimalisere bassresponsen. For å kartlegge dette - sjekkes flere posisjoner i sittegruppen med Radio Shack dBmåler. Legger ved en skisse for dette her:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Jeg følte jeg fikk best resultat (i min forrige kino) ved å kjøre autotuningen ca som Flageborg ringet inn og markerte med rødt. Var veldig i tvil om hvilken av de 6 posisjonene som jeg skulle begynne og slutte med men endte opp med å begynne i sweetspot, deretter venstre og høyre "bak", høyre og venstre "forran" og tilslutt midt "forran".
    Min nye 2807 kom på døra i går, og det er rekkefølgen jeg har tenkt å prøve også, så fort dette er løst: http://avforum.no/forum/receivere-fo...b985-oslo.html

Hvor plasserer dere dere selv når dere måler forresten? Har tenkt som så at man bør sitte i vanlig lytteposisjon under målingene ettersom kroppen sikkert påvirker lydspredningen i rommet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har eks. 2 rader med sitteplasser viser denne skissen et plasseringsforslag for Audyssey MIC. I Aktos tråd er det flere plasseringseksempler av MIC - for dette scenarioet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh

1. Hvor plasserer dere dere selv når dere måler forresten?

2. Har tenkt som så at man bør sitte i vanlig lytteposisjon under målingene ettersom kroppen sikkert påvirker lydspredningen i rommet.
    Se på bildet av min sittegruppe - HVIS du har noe mer på bildet enn mitt bilde viser - FJERN det fra lytteposisjonen/sittegruppen.
    eks. puter/kosedyr/blomsterpotter/planter/tepper/kropper/glass/boller etc.

1. Jeg gjemmer meg bak sofan når kalibreringen kjøres.

2. Det har vi også tenkt - prøvd - og forkastet. Resultatet er deprimerende.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke Audyssey selv, men YPAO.
    Flat og Front skjønner hva gjør med lyden, men hva gjør audyssey med frekvensene i forhold til de andre?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flageborg: Med risiko for å havne i en ny RK-debatt. ;-)

Ettersom jeg kan se så harmonerer ikke Audyssey sine mikrofonplasseringsanbefalinger (puuhh, langt ord) i manualen med dine. I og med at du vel nesten er den med mest erfaring med Audyssey-RK her inne er det jo et lite tankekors at de som får best resultat med Audyssey-RK først gjør det når de benytter din metode?

Jeg har selv testet ut Audyssey i 3806 og fulgte manualen slavis, til punkt og prikke. Det samme gjorde du når du var hos meg den gangen. I en sofa, tre punkter foran og tre punkter bak, akkurat som det står under modell 2 i bruksanvisningen.

Tankekorset mitt går på at det å få et godt resultat med Audyssey-RK krever en annen mikrofonplassering enn det som står i manualen. Da blir det ikke lett for menigmann i gata å få det til, noe strengt tatt noe av vitsen med RK er; å gjøre det lettere for mannen i gata å få god lyd i et ellers ikke optimalt rom.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Har ikke Audyssey selv, men YPAO.
    Flat og Front skjønner hva gjør med lyden, men hva gjør audyssey med frekvensene i forhold til de andre?
    Her er hva Audyssey skriver:
    Audyssey: Frequently Asked Questions

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield

1. Flageborg: Med risiko for å havne i en ny RK-debatt. ;-)

2. Ettersom jeg kan se så harmonerer ikke Audyssey sine mikrofonplasseringsanbefalinger (puuhh, langt ord) i manualen med dine. I og med at du vel nesten er den med mest erfaring med Audyssey-RK her inne er det jo et lite tankekors at de som får best resultat med Audyssey-RK først gjør det når de benytter din metode?
    1. Det er så greit - nå har vi mer erfaring

2. Av og til så må man lese "mellom" linjene, selv i manualer.

Når man ser på skissene til Audyssey så er de korrekte, MEN hva skiller et norsk rom fra et amerikansk rom? I det store og hele - AVSTANDEN til omkringliggende vegger og tak. Det må være en "minimum" avstand fra veggen(bakvegg/sidevegg) til et målepunkt. Det gjelder alle mikrofoner.

Hvis vi ser på skissen i manualen.......hvorfor tror mange som kjøper produkter med romkorreksjon at de skal sitte i sofan under målingene? Det er da vitterlig ikke inntegnet noen mennesker, ELLER bord/kosedyr/puter på skissene?

Vår(KringLYD) erfaring har resultert i en "Norsk" variant av manualen på dette punktet når det gjelder flerpunktsmålt romkorreksjon

Hvis et system(romkorreksjon) ikke gir et forventet resultat, er vi mest opptatt av å finne ut hva VI gjør feil - enn å "fordømme" produktet. Om det betyr flere runder med AutoSetup - so let it be. Derfor har vi tilpasset flere kontrollmetoder for å verifisere sluttresultatet.

PS! For å finne ut av hvordan resultatet ble med kropp i sofan under kalibreringen - prøvde vi med 1 kropp - 2 kropper - 1 kropp i midten - 1 kropp på høyre side - 1 kropp på venstre side osv.
    Etter 15 runder med Audyssey AutoSetup etter hverandre var det på tide med en pause - den dagen.

Konklusjon:
    Ingen kropper skal sitte i sofan under kalibrering.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konklusjon:
    hmmm... Der her jeg tydeligvis "driti på draget". Men så var det ikke plass til min smekre kropp bak sofa'n i min forrige kino.

[notere bak øret]Legge seg bak sofa'en ved kalibrering[/notere bak øret]

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man ser på skissene til Audyssey så er de korrekte, MEN hva skiller et norsk rom fra et amerikansk rom? I det store og hele - AVSTANDEN til omkringliggende vegger og tak. Det må være en "minimum" avstand fra veggen(bakvegg/sidevegg) til et målepunkt. Det gjelder alle mikrofoner.
    Ettersom jeg har kombinert hjemmekino/stue, så er sofaen plassert helt inntil bakvegg, med surroundene plassert oppe på veggen. Plasserer jeg målemic'en i sweetspot kommer den dermed ganske nær bakveggen.

Rommet ser ut omtrent som på vedlagt skisse, har markert måleposisjonene jeg i utgangspunktet hadde tenkt å bruke.

1. Bør målepunktene være lenger ut fra vegg?
    2. Lenger fra hverandre?
    3. Annen rekkefølge?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konklusjon:
    Jeg er villig til å ta deg på ditt ord på denne, men synes ikke det er det minste rart at folk blir sittende under kalibreringen. For det er vel helt naturlig å anta at lytteren utgjør en (vesentlig?) del av rommets akustiske egenskaper?

I tillegg er det jo veldig underholdende å høre på alle de rare lydende

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flageborg: de siste innleggene dine, fra 564 og utover, er ekstremt nyttige, i motsetning til innlegg 545. Takk for bidragene! Nå blir det nye runder med romkorreksjon :-)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    torsteinvh: Sørg for at du har minst 50cm avstand fra bakvegg til sofarygg. Det kan du unne deg.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er hva Audyssey skriver:
    Audyssey: Frequently Asked Questions
    Der var det ja, takk. Natural og Audyssey har da det felles at de runder av på samme måte.

Side 29 av 88 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 39 49 59 69 79 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •