Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 28

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 28 av 88 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 38 48 58 68 78 ... SisteSiste
Viser resultater 541 til 560 av 1741
    Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Da må jeg legge meg en smule flat her...litt kreativ eksperimentering med med målepunkter, og romkorreksjonen fungerer plutselig veldig bra.
    Kan du være litt mer presis? Jeg er nemlig heller ikke fornøyd med romkorreksjonen i 2807.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forsøkt litt forskjellige målepunkter og romkorreksjonen gjør nok lyden mer "korrekt", og kanskje til og med mer detaljert. Imidlertid synes jeg fremdeles at mye av dynamikken og trykket forsvinner, og jeg kjører for tiden med room eq avslått. For meg er dynamikk og trykk to veldig viktige ingredienser når jeg skal nyte film. Merkelig hvordan man trenger tid for å finne fram til det som låter best...

Når det gjelder målepunktene er det i min vanskapte stue umulig å plassere mikken i ørehøyde i de anbefalte posisjonene, så jeg eksperimenterte med diverse andre plasseringer. Det er liten tvil om at resultatet blir svært forskjellig med forskjellige målepunkter, men jeg er altså kommet til konklusjonen at jeg slår av hele shaiten

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos meg er det omvendt, her kommer skyv og dynamikk etter romkorreksjon, uten låter det flatt, grått og tilslørt.. totalt ubrukelig faktisk

Newcomer MortenV sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er mine erfaringer med romkorreksjon i Denon AVR 2807. Erfaringene gjelder i hovedsak på musikk, altså stereooppsett:

Jeg har teste romkorreksjon i kinoen både med og uten akustiske tiltak av rommet. Slik ser kinoen ut uten akustisk demping/tuning: http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/MortenV

- Lydbilde uten akustisk demping/tuning:
    * Med romkorreksjon satt til "off" er lydbildet åpent og med bra trøkk, men jeg sliter med skarp diskant og generelt slitsomt rotete lyd i de øvre frekvensene.
    * Med romkorreksjon satt til "Audyssey" blir lydbildet innesteng, blikkboksaktig og det mangler trøkk, men den slitsomme diskanten er borte på bekostning av en fryketlig kjedelig lyd. Lyden er fremdeles rotete i øvre frekvenser.
    * Med romkorreksjon satt til "Front" blir lydbildet mer åpent enn i "Audyssey", men fremdeles kjedelig, innestengt og med for lite trøkk i forhold til "off". Den skarpe diskanten er tilstedeværende, men ikke så fremtredende som i "off".

Konklusjon i rom uten akustisk demping/tuning: Jeg valgte å aldri benytte meg av romkorreksjon da dette gav ett fryktelig kjedelig og innestengt lydbilde fullstendig fritt for trøkk og moro.

- Lydbilde med akustisk demping/tuning (Glava akustikkplater, 25mm, på førsterefleksjonspunkt, bak lytteposisjon og andre sidevegg):
    * Med romkorreksjon satt til "off" er lydbildet åpent, fokusert og med bra trøkk. Den skarpe diskanten og generelt slitsomt rotete lyd i de øvre frekvensene er betydelig redusert/borte og jeg kan se for meg musikerne sitte foran meg på scenen. Fokus, kontrollerte detaljer og masse moro er stikkordene.
    * Med romkorreksjon satt til "Audyssey" blir lydbildet litt mer innestengt enn i "off". Den blikkboksaktige lyden er allikevel betydelig redusert, men det mangler fremdeles trøkk i forhold til "off". Lyden er ikke lenger kjedelig på den måten som den var i rommet uten demping og med "Audyssey", men "off" er definitvt mer detaljer, åpen og moro.
    * Med romkorreksjon satt til "Front" blir lydbildet mer åpent enn i "Audyssey", ja faktisk veldig likt "off", men muligens noe mer kontrollert bass. Jeg har faktisk problemer med å bestemme meg for hva jeg liker best av "off" eller "Front".

Konklusjon i rom med akustisk demping/tuning: Jeg benytter meg av enten "off" eller "Front" helt avhengig av hvilken CD jeg spiller. Det er små forskjeller som skiller disse to innstillingene og jeg bestemmer meg enkelt og greit for det ene eller det andre ved å teste på den CD'en jeg velger å legge i spilleren. Romkorreksjonen gjør med andre ord en bra jobb på noen CD'er og mindre bra på andre, men det er små forskjeller, så jeg kan egentlig ikke si at den ene er bedre enn den andre.

Konklusjon på hele testen: Romkorreksjonen på AVR2807 kan ikke "reparere" ett rom med dårlig akustikk (noe sikkert alle vet). Skal romkorreksjon ha noen betydning så må rommet i utgangspunktet være egnet til musikklytting. Har en ett "dårlig" rom, uten muliheter for tuning, kan en like godt kjøpe en forsterker uten romkorreksjon. Det er ihvertfall ikke noe poeng i å kjøpe AVR2807 og tro at den gjør underverker med lyden. Med ett "bra" rom kan romkorreksjon gi noe positivt til lydbildet i noen tilfeller, mens det i andre tilfeller vil være bedre å la den være "off". Etter min mening er det små forskjeller det handler om og det må være opp til hver enkelt å avgjøre om dette er noe å satse på. Lyd er subjektivt og det ingeniørene til Denon definerer som "god lyd" trenger ikke å være god lyd i alle sine ører.

Morten

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MortenV

1. Romkorreksjonen på AVR2807 kan ikke "reparere" ett rom med dårlig akustikk (noe sikkert alle vet).

2. Skal romkorreksjon ha noen betydning så må rommet i utgangspunktet være egnet til musikklytting.

3. Har en ett "dårlig" rom, uten muliheter for tuning, kan en like godt kjøpe en forsterker uten romkorreksjon.

4. Det er ihvertfall ikke noe poeng i å kjøpe AVR2807 og tro at den gjør underverker med lyden.

5. Med ett "bra" rom kan romkorreksjon gi noe positivt til lydbildet i noen tilfeller, mens det i andre tilfeller vil være bedre å la den være "off".

6. Etter min mening er det små forskjeller det handler om og det må være opp til hver enkelt å avgjøre om dette er noe å satse på.

7. Lyd er subjektivt

8. og det ingeniørene til Denon definerer som "god lyd" trenger ikke å være god lyd i alle sine ører.
    1. Feil.

2. Feil.

3. Feil

4. Feil

5. Feil.

6. Feil.

7. Riktig

8. Riktig - det finnes unntak, men ikke av nevneverdig betydning

Konklusjon: Det viser seg - i de aller fleste tilfeller - når man får et "negativt" resultat av utført romkorreksjon - er det følgende punkter som er årsaken:

1. Manualen blir ikke lest

2. Målemikrofonen plasseres feil.

3. Den som utfører kalibreringen avslutter prosessen FØR alle(max) måleposisjonene er benyttet. Ref. bruk av Audyssey.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en nesten voldelig arrestasjon Flageborg

Det neste jeg ønsker meg fra RK-leverandører er ferdige "housecurves" før litt mere "personlig" preg. Har YPAO, og er fornøyd med flat kurve, men kunne tenke å fått en mellomting av flat og nøytral.
    Det hadde gitt en bedre allround-sound hos meg iallefall.
    Ellers er det vel en smal sak å legge til housecurves i alle varianter skulle jeg mene.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    1. Romkorreksjonen på AVR2807 kan ikke "reparere" ett rom med dårlig akustikk (noe sikkert alle vet).
    1. Feil.

2. Skal romkorreksjon ha noen betydning så må rommet i utgangspunktet være egnet til musikklytting.
    2. Feil.

3. Har en ett "dårlig" rom, uten muliheter for tuning, kan en like godt kjøpe en forsterker uten romkorreksjon.
    3. Feil

4. Det er ihvertfall ikke noe poeng i å kjøpe AVR2807 og tro at den gjør underverker med lyden.
    4. Feil

5. Med ett "bra" rom kan romkorreksjon gi noe positivt til lydbildet i noen tilfeller, mens det i andre tilfeller vil være bedre å la den være "off".
    5. Feil.

6. Etter min mening er det små forskjeller det handler om og det må være opp til hver enkelt å avgjøre om dette er noe å satse på.
    6. Feil.

7. Lyd er subjektivt
    7. Riktig

8. og det ingeniørene til Denon definerer som "god lyd" trenger ikke å være god lyd i alle sine ører.
    8. Riktig - det finnes unntak, men ikke av nevneverdig betydning

Konklusjon: Det viser seg - i de aller fleste tilfeller - når man får et "negativt" resultat av utført romkorreksjon - er det følgende punkter som er årsaken:

3. Den som utfører kalibreringen avslutter prosessen FØR alle(max) måleposisjonene er benyttet. Ref. bruk av Audyssey.
    1. Min AVR2807 (merk at jeg skriver AVR2807, muligens andre produkter klarer dette) kan ihvertfall ikke "reparere" lyden i mitt rom i udempet tilstand. Kanskje jeg har fått ett defekt produkt!?

2. Dette er min erfaring. Jeg vil gjerne høre din mening/erfaring om hvorfor dette er feil. Kanskje jeg burde ha skrevet "bør" i stedet for "må" for ikke å være så påståelig!?

3. Dette er min erfaring med AVR2807. Jeg vil gjerne høre din mening/erfaring om hvorfor dette ikke er riktig oppfatning med dette spesifikke produktet.

4. Dette er min erfaring med AVR2807. Jeg vil gjerne høre din mening/erfaring om hvorfor dette ikke er riktig oppfatning med dette spesifikke produktet.

5. Mine ører sier meg at dette er riktig. Kanskje har elektronikken riktig og jeg feil? Kanskje skal jeg begynne å lytte til musikk i ett oppsett som mine ører ikke liker, men som elektronikken sier er riktig?

6. Du skyter deg selv i foten når du sier at det er feil at det er opp til hver enkelt å bestemme samtidig som du sier at det er riktig at lyd er subjektivt i punkt 7 under.

7. I henhold til din påstand i punkt 6 er det ikke riktig av deg å påstå at lyd er subjektivt. Husk at markedsføringen av produktet alltid har rett!

8. Se punkt 6 og 7 over.

Konklusjon:

1. Jeg har altså ikke lest manualen selv om jeg har lest den fra første til siste side flere ganger, både på engelsk og andre språk...?

2. Jeg har altså ikke plassert mikrofonen på riktig plass selv om den er plassert i henhold til manualen og faktisk også i henhold til forslag på avforum? Jeg til om med forsøkt å plassere den på forskjellige typer underlag...

3. Jeg har altså ikke utført alle målepunkter selv om forsterkeren sier at alle målinger er ferdige og jeg har gjort det i henhold til manualen? Å, nei, forresten, i henhold til din påstand så har jeg jo ikke lest manualen. Ikke rart det blir feil...

I og med at jeg fikk så mange feil på prøven må jeg vel gå til lege og få sjekket ørene mine...

Neste gang du kommenterer vennligst begrunn dine påstander, ikke bare "feil", "riktig". Slikt lærer en ikke noe - det gir ingenting konstruktivt til diskusjonen.

Husk at mitt innlegg var basert på mine subjektive oppfatninger av lyd i mitt rom. Dersom dette ikke kom klart frem beklager jeg det.

Håper allikevel at noen har fått noe ut av det jeg skrev i mitt første innlegg.

Morten

Active kefcam sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    302
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Har hatt en Onkyo 875 i et par uker nå. Dette er mitt første møte med rk, slik at jeg har et par spørsmål:

1: Jeg kan ikke gå inn å se hva rk har gjort med signalet, kun avstander og gain.
    2: Delefrekvensen blir satt til fullrange etter korreksjonen er foretatt. Frontene mine er nesten full range, mens center og bak går ned til 50/80 hz. Hvorfor vil den ha de full range? er ikke det skadelig for ht ved høyt volum.
    3: Jeg ser andre recievere med audyssey kan velge mellom front, flat og audyssey prossessering. Jeg har ingen slike valg tror jeg, vil det si at det er den som blir kalt Audyssey som er default? Har lest i andre poster at denne skaper et litt kjedelig lydbilde, noe jeg kan si meg enig i.
    4: Hvorfor kan jeg ikke gå inn å endre litt på noen av de valgene Audyssey har gjort mtp frekvenskorreksjon?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viser seg - i de aller fleste tilfeller - når man får et "negativt" resultat av utført romkorreksjon - er det følgende punkter som er årsaken:

Jeg har lest manualen - grundig. Jeg har plassert målemikrofonen riktig i alle måleposisjoner, på forskjellig underlag, i ørehøyde for hver måleposisjon, og har eksperimentert med forskjellige måleposisjonskonstellasjoner. Jeg har utført kalibreringsprosessen slik den skal gjøres.

Og får negativt resultat av romkorreksjonen.

Jeg vet at du er veldig fornøyd med Audyssey i de rom der du har benyttet det, men det betyr ikke at de som ikke er det, er idioter.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MortenV: Du kommer med mange påstander i ditt innlegg - og de er feil.
    Spørsmålet er: Hva gjør DU feil? for produktet virker

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    ..... det betyr ikke at de som ikke er det, er idioter.
    På ingen måte.

1. Uansett hvilket rom som benyttes, må følgende parameter være på plass FØR romkorreksjon kjøres:

http://avforum.no/forum/artikler-aud...e-g-punkt.html

2. Etter romkorreksjonen er utført må den kontrolleres - ref. pkt. 1.

Tilfredsstiller ikke det romkorrigerte resultatet minimum pkt. 1, må ny romkorreksjon kjøres og evt. plassering av målemikrofon justeres.

Hva bruker dere som kontrollverktøy av lyden - etter utført romkorreksjon

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Uansett hvilket rom som benyttes, må følgende parameter være på plass FØR romkorreksjon kjøres:

http://avforum.no/forum/artikler-aud...e-g-punkt.html
    Utført!

2. Etter romkorreksjonen er utført må den kontrolleres - ref. pkt. 1.
    Utført!

Tilfredsstiller ikke det romkorrigerte resultatet minimum pkt. 1, må ny romkorreksjon kjøres og evt. plassering av målemikrofon justeres.
    Utført! Til kjedsommelighet!

Hva bruker dere som kontrollverktøy av lyden - etter utført romkorreksjon
    A) ører og velkjente musikkstykker og B) kartlegging av frekvensrespons med Radioshack (under 160hz).

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MortenV: Du kommer med mange påstander i ditt innlegg - og de er feil.
    Spørsmålet er: Hva gjør DU feil? for produktet virker
    Jeg kommer med mange påstander, det er riktig, men de er ut i fra mine erfaringer og jeg mener jeg har rett til å påstå dette så lenge mine ører forteller meg at påstandene er riktige og jeg kan begrunne de ut i fra faktiske tester.

Det er godt mulig jeg gjør noe feil i henhold til det du vanligvis gjør, men ut i fra manualen har jeg gjort alt det som skal til for at romkorreksjonen skal fungere og gi ett godt resultat.

Jeg sier heller ikke at produktet ikke virker, men at det ikke gir noe godt resultat i ett rom som har dårlig akustikk. Det fungerer faktisk i rom der det er gjort akustiske tiltak, bare ikke like godt i alle tilfeller i henhold til mine lydpreferanser.

Du bør forresten ikke bare henger deg opp i det jeg sier negativt om romkorreksjon, men faktisk legger merke til at jeg skriver at det i noen tilfeller gir bedre lyd enn uten romkorreksjon. Vi er faktisk ikke uenige i dette, vi er bare ikke enige i begrensingene til dette systemet.

Jeg skal forresten gå igjenom din guide til lydens G-punkt:-D

Morten

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler deg å høre på Flageborg. Har 2807 og han hjalp meg i gå fra noe skuffet til ekstase så hør på hva han har og si, og hvis det ikke funker i det hele tatt, bruk Audyssey slik DU føler det. For meg virker det som bare det! :-D Lykke til!

Men kan jo hende at romkorreksjonen i 2807 bare ikke VIL funke i enkelte rom, så vurder det uti fra ditt standpunkt.

Se også akto/flageborg sin tråd om hvor mikrofon burde plasseres.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnuswb
    Anbefaler deg å høre på Flageborg. Har 2807 og han hjalp meg i gå fra noe skuffet til ekstase så hør på hva han har og si, og hvis det ikke funker i det hele tatt, bruk Audyssey slik DU føler det. For meg virker det som bare det! :-D Lykke til!

Men kan jo hende at romkorreksjonen i 2807 bare ikke VIL funke i enkelte rom, så vurder det uti fra ditt standpunkt.

Se også akto/flageborg sin tråd om hvor mikrofon burde plasseres.
    Var det bare mikrofonplassering Flageborg hjalp deg med? Han følger instruksjonsmanualen, så hvis ikke du gjorde det, hvordan i himmelens navn plasserte du mikrofonen?

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skulle ikke mye til skal jeg love deg. Plasserte det med noe avvik fra manualen, men det var en god del andre tips som var til hjelp også... Så i himmelens navn så var det små/mellom marginer det var snakk om. MEn er ikke så glad i å lese manualen selv, men har finni ut at det er veldig lurt til tider!

Men bare sier det er lurt å følge tips også

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Feil.
    *kremt*

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnuswb
    Det skulle ikke mye til skal jeg love deg. Plasserte det med noe avvik fra manualen, men det var en god del andre tips som var til hjelp også... Så i himmelens navn så var det små/mellom marginer det var snakk om. MEn er ikke så glad i å lese manualen selv, men har finni ut at det er veldig lurt til tider!
    Ikke vær så hemmelighetsfull da. Hvilke avvik? Hvilke tips? Dess flere tips på forumet, dess bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått meg en Dennånn avc-a1xv (den derre som veier ca 44 kg) med Audyssey romkorreksjon, og har kjørt igjennom "flat", "Audyssey" og "front" ørten ggr i hht manualen. Ble ikke voldsomt imponert av resultatene, og det låter absolutt best i "off"-innstilling. Den ga imidlertid feilmelding; bakre høyttalerpar var ute av fase i forhold til frontene, så her var det bare å koble pluss og minus på Dennånnen til minus og pluss på Martin Logan. Når jeg etterpå, som en prøve, re-routed effektforsterkeren slik at høyre front ble venstre front, og høyre bak til høyre front kom den typiske fasefeil-lyden; grøtete og utvisket bassrespons.
    Nei, rk er ikke snarveien til nirvana, ikke i mitt hus i allefall.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dere prøvd denne varianten med mic'en?

-audysseyplassering-jpg

Side 28 av 88 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 38 48 58 68 78 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •