Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 27

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 27 av 88 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 37 47 57 67 77 87 ... SisteSiste
Viser resultater 521 til 540 av 1741
    Active RimJob sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I kveld har jeg fått sentrert sweetspot, hengt opp gardin over bakvegg og kjørte deretter ny romkorreksjon. For en herlig forskjell det ble! Fikk klart best resultat ved å kjøre front funksjonen på musikk og audyssey på film. Måtte riktignok skru ned senteren til -5db på musikk med alle kanalene på, den ble for dominerende på +1,5db som audyssey foreslo. På direct er den perfekt innstilt. Takker for hjelpa gutter. Hva skulle man gjort uten Avforum??

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mmmm... deilig!

Godt å høre at musikk og film atter en gang kan nytes slik det er ment... ;-)

Active RimJob sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da gjenstår det bare å få Jungson'en i hus fra Kina. Da skal det bli riktig så herlig!
    Da har jeg bare ett spm til: Må korreksjonen kjøres på nytt etter installasjon av nytt effekttrinn, eller vil de samme beregningene gjelde?

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må kjøre romkorreksjonen på nytt etter at du har satt inn effekt-trinnet.
    De endrer forholdsvis mye på karakteristikken og frekvensene.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RimJob
    Må korreksjonen kjøres på nytt etter installasjon av nytt effekttrinn, eller vil de samme beregningene gjelde?
    Det som jeg synes er morro er å "dokumentere" forandringen, før og etter effekttrinn. Noter deg hvordan RK har jusset nå, og sammenlign med etter eff.trinnet har kommet til. Morsomt å se om det ble mye forandring.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som VIRKELIG er moro, er å koble til den nye effektforsterkeren på KUN den éne frontkanalen mens den andre kanalen drives av den gamle forsterkeren. Da kan du få en åpenbar idé om hvor de lydmessige forskjellene ligger.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke dumt det nei. Hører da mulige "skjevheter" kanskje.

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ax4asi-s

Etter å lest(nesten hele) tråden ser jeg det nødvendig å ta med meg min bærbare pc for å koble den til min AX4ASI-S for å se på kurver og prøve å få til litt mer. Merker stor forskjell med og uten RK i min stue. Rommet er ganske vanskelig og så si uten noe særlig demping.

Dette blir en morsom dag med masse testing og lodding av nye kabler.

Flott at min kjære er på jobb til i kveld

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Testing

Da har jeg testet litt frem og tilbake i min stue.
    Har prøvd med og uten RK. Kun testet med multi placement, alle høytalere til large, sub til plus og crossover på 80.

RK uten EQ pro og standing wave: En grei forbedring fra uten RK, men ikke bra nok syns jeg.

RK med standing wave og uten EQ pro gjorde det litt bedre, men fortsatt ikke så store forbedringer. Fortsatt lett og høre hvor sub er plassert.

RK med standing wave og EQ pro:
    Et ganske så markant løft fra forrige.
    Mye vanskeligere å "peke" på subben, men fortsatt kan jeg klare det.
    Mye bedre "kringlyd", kan spille mye høyere og det høres ut som om jeg har kjøpt meg ny senter)
    Mye mer trykk og punch i bassen, mellomtone ble klarere og mer bestemt og diskant mistet skjæring i toppen.
    En helt klar forbedring!

Går nå igang med flytting av sub for å se om andre plasseringer kan gjøre subben litt mindre "plasserbar". Da WAF er en stor faktor, så er det ikke så mange plasseringer jeg kan bruke...

For min del har jeg allerede fått nytt anlegg en gang idag, så da får jeg teste litt videre for å se om jeg kanskje får det enda bedre

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm..
    Kjører du automatisk mcaccc eller manuell??
    For med automatisk er vel standard wave og EQ med når ma kjører aut.mcacc?

Sitat Opprinnelig postet av g.org
    Da har jeg testet litt frem og tilbake i min stue.
    Har prøvd med og uten RK. Kun testet med multi placement, alle høytalere til large, sub til plus og crossover på 80.

RK uten EQ pro og standing wave: En grei forbedring fra uten RK, men ikke bra nok syns jeg.

RK med standing wave og uten EQ pro gjorde det litt bedre, men fortsatt ikke så store forbedringer. Fortsatt lett og høre hvor sub er plassert.

RK med standing wave og EQ pro:
    Et ganske så markant løft fra forrige.
    Mye vanskeligere å "peke" på subben, men fortsatt kan jeg klare det.
    Mye bedre "kringlyd", kan spille mye høyere og det høres ut som om jeg har kjøpt meg ny senter)
    Mye mer trykk og punch i bassen, mellomtone ble klarere og mer bestemt og diskant mistet skjæring i toppen.
    En helt klar forbedring!

Går nå igang med flytting av sub for å se om andre plasseringer kan gjøre subben litt mindre "plasserbar". Da WAF er en stor faktor, så er det ikke så mange plasseringer jeg kan bruke...

For min del har jeg allerede fått nytt anlegg en gang idag, så da får jeg teste litt videre for å se om jeg kanskje får det enda bedre

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EQ er med på vanlig auto MCACC, men ikke EQ PRO. Standing wave kan du velge om du vil ha med.
    Testet litt videre siden resultatene tidligere idag med andre plasseringer av sub, men ga ikke noe annet resultat.
    Har også testet med høytalere på small, men det syns jeg ble noe tammere og RK justerte bak kanalene for høyt.

Mer testing kommer.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av g.org
    EQ er med på vanlig auto MCACC, men ikke EQ PRO. Standing wave kan du velge om du vil ha med.
    Testet litt videre siden resultatene tidligere idag med andre plasseringer av sub, men ga ikke noe annet resultat.
    Har også testet med høytalere på small, men det syns jeg ble noe tammere og RK justerte bak kanalene for høyt.

Mer testing kommer.
    Hva er forskjellen på Eq og Eq pro?
    Og hvordan får du kjørt Eq Pro?
    Trodde den tok standing wave automatisk jeg når man kjører auto mcacc

Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Pioneer AX2, og når jeg kjører MCACC så blir memory 1 (den som blir gjort noe med) så utrolig mye lavere på volumet enn de som ikke er innstilt noe på...

Hva er det som gjør det...
    Kjører memory 2 jeg nå, når jeg ser film.. Orker ikke å sitte å lytte for harde livet for å høre noe :evil:

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm...er vel uheldig med stua jeg da siden audyssey kun gjør lydbildet mindre oppløst og dynamisk. Hadde håpet at romkorreksjonen i min nye 2807 skulle forbedre lyden, ikke motsatt. Og jeg har få eller ingen muligheter for å plassere høytalere annerledes eller å ommøblere, eller for å kle vegger med diverse stoff...og jeg som innbilte meg at romkorreksjon var bra for oss med ikke ideelle rom.

Men skit au, jeg er storfornøyd med lyden uten romkorreksjonen, så da er det ikke så farlig.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av partyboynr1
    Jeg har en Pioneer AX2, og når jeg kjører MCACC så blir memory 1 (den som blir gjort noe med) så utrolig mye lavere på volumet enn de som ikke er innstilt noe på...

Hva er det som gjør det...
    Kjører memory 2 jeg nå, når jeg ser film.. Orker ikke å sitte å lytte for harde livet for å høre noe :evil:

Når man kjører romkorreksjon så blir lyden mer korrekt..
    Alt fra avstand,standing wave osv legges sammen og lyden blir da lavere
    Du må aldri finne på å bruke memory 2.Hvis du ikke har lagret noe der,vil det kun ha standard som ligger der fra før
    Miks forskjellen med der du har lagret og romkorreksjon av

Og når du kjører med romkoreksjon,må du bare justere opp volumet for å holde samme volum som når du kjører uten
    Så bare kjør opp volumet du!

Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja må tydeligvis skru opp mer på forsterkern ja.... :-?
    Har brukt å ha ca -20 til -17 når jeg ser filmer..
    Men må vesentlig høyere enn det nå ja, hvis jeg skal ha samme trøkket etter kalibreringen....

Er det mulig å gå inn på forsterkeren og skru opp hver høytaler i volum der da?? Slik att forsterkeren ikke trengs å skrus så høyt opp...?+
    (sikkert dårlig forklart dette, men håper dere skjønner hva jeg mener)

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På yamaha 1700, hvordan kan en lagre fler enn et oppsett ? skjønner ikke helt dette og manualen har ikke tenkt å fortelle meg noe om det eller.

EDIT: Et lite spm til, etter auto setup, velger jeg front. Da er ypao aktivert ikke sant ? Leste en plass at det skal stå noen om ypao optimized i displayet, men ikke hos meg. I såfall hvordan aktiverer jeg det ? Er sikkert dum nå, men må spørre en plass.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Hmm...er vel uheldig med stua jeg da siden audyssey kun gjør lydbildet mindre oppløst og dynamisk. Hadde håpet at romkorreksjonen i min nye 2807 skulle forbedre lyden, ikke motsatt. Og jeg har få eller ingen muligheter for å plassere høytalere annerledes eller å ommøblere, eller for å kle vegger med diverse stoff...og jeg som innbilte meg at romkorreksjon var bra for oss med ikke ideelle rom.

Men skit au, jeg er storfornøyd med lyden uten romkorreksjonen, så da er det ikke så farlig.
    Da må jeg legge meg en smule flat her...litt kreativ eksperimentering med med målepunkter, og romkorreksjonen fungerer plutselig veldig bra. Ved å la autosetup`en beholde alle høytalerene som large og justere opp subbene en smule ble jo dette en glimrende forbedring.

Det blir vel til ytterligere eksperimentering med målinger for å se om det er mer å hente etterhvert.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Film uten romkorreksjon?

Hei folkens!

Beklager å måtte bryte inn her, men trenger litt kvalifiserte råd fra fagfolk før større investeringer foretas

Problemstilling: Jeg har tenkt å utvide anlegget fra 2 til 5.1 med hovedfokus på høykvalitetslyd fra CD og SACD/DVD-audioplater. Men det vil også bli en del filmtitting på flatskjerm etterhvert.

Jeg har idag en Copland 305, femkanals analog forforsterker, helt uten romkorreksjon/prosessering. En brukt Maranntz dv9600 er innkjøpt som allsidig signalkilde for bilde og lyd. Planer er å fullføre med Copland 535, effekttrinn på 5x125W. Høyttalere noe usikkert, muligens Monitor Audio Gold-serien (GS20, senter og bipol/dipol surroundhøyttalere bak). En god sub (velodyne?)

Dette er altså et rent femkanalsoppsett av forholdsvis høy kvalitet etter tradisjonell hifitankegang (a la Vadseth i Fidelity). rommet på 4 x 4m er tenkt dempet med bok- og platehyller på alle vegger og teppeflis på gulvet.

Hvilke synspunkter har dere på dette?? Er vel rimelig sikker på at det vil fungere relativt bra på CD/SACD dvs ved ren lytting, men hva med film og filmlyd?? Er forsåvidt ikke avhengig av voldsomme lydtrykk, men balansert frekvensgang og "OK" lyd på film er målet.

Tror Marantzen tar seg av lipsync, avstandsmåling m.m. og greit fungerer på f.eks en pioneer plasma over HDMI, men er usikker på filmlyden over dette anlegget. Coplanden har mulighet for individuell volumregulering av alle kanalene, det er det hele. Tanken er altså at hvis jeg får dreis på lyden fra CD/SACD så kommer filmlyden av seg selv.....men altså uten audessey og vennene hans...

Er jeg på bærtur eller kan det gå bra??

mvh Odd Jorulv

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audyssey har endret sine websider - igjen.

Nye produkter på gang.

Sjekk referanselisten for hvilke produsenter som har implementert Audyssey romkorreksjon i sine produkter :-D

Link: Audyssey Welcomes You

Side 27 av 88 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 37 47 57 67 77 87 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •