Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 26

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 26 av 88 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 46 56 66 76 86 ... SisteSiste
Viser resultater 501 til 520 av 1741
    Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Den som finner denne tråden må da klare å bruke søkemotoren? Til og egen flik for "Søk i denne tråden". Ikke dårlig det vel? Prøv da vel...

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Prøv da vel...
    Har prøvd men fant ikke noe godt svar. Det er derfor jeg spurte. Vanskelig å finne slikt uten å lese hele tråden, og det tar lang tid å lese 25 sider med massevis av ting som har med annet å gjøre.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apropos "Søk i denne tråden"...

http://avforum.no/forum/feilmeldinge...ategorier.html

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Har litt uforvarende kommet opp i et dilemma. Bruker Pioneer 1015 som prosessor i min kino. Har akkurat nå fått en Denon 3805.
    Hva er forskejllene mellom de to romkorreksjonene?
    Er det noen som har synspunkter på hvem det er best å bruke?
    3805 gir deg tonnevis med midbass om du skulle mangle det, men ikke særlig manuell justeringsmulighet.
    1015 gir deg et mer "riktig" resultat og rydder opp i eventuell buldrende bass, jeg liker denne bedre enn 3805, og den har endel muligheter for manuell justering også.

god ferie!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Mye av det samme skjer med min 2807. Musikk i 2 kanaler fungerer overhode ikke med romkorreksjonen på. All dypbass forsvinner
    Hadde samme problem når subbene var av, måtte da legge på krutt på 63 hz for å få opp stemningen :-)

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    3805 gir deg tonnevis med midbass om du skulle mangle det, men ikke særlig manuell justeringsmulighet.
    1015 gir deg et mer "riktig" resultat og rydder opp i eventuell buldrende bass, jeg liker denne bedre enn 3805, og den har endel muligheter for manuell justering også.

god ferie!
    Takker for at du forbarmer deg over en som ikke helt fant frem (til tross for søk) :-D

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er vi igang igjen - etter ferien

Nye magasiner dumper ned i postkassen bl.a.

HomeTheater - August 2007 - med en liten artikkel side 36-38.

Audyssey - The next big thing? by Kim Wilson
    "What amazed me most was that, no matter where I sat, there was no perceptible change in the tonality. Bass response was where I noticed a huge difference in the overall presentation. Processed, it was smoother, tighter, and much less overpowering. The second largest improvement was a wide-open soundstage.

This is a truly impressive and remarkable piece of audio technology. Look for the Audyssey logo on your next A/V receiver or pre/pro. Personally, now that I've returned the Audyssey-equipped receiver, you can bet I'll be replacing my pre/pro as soon as possible."

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stereophile - July 2007 - side 43-49
    Artikkelen: Music in the round - by Kalman Rubinson med bl.a. test av
    Cary Audio Design Cinema 11 digital surround processor

"I'd been using the NHT Controller and Power5 amplifier with the Audyssey Sound Equalizer between them, and I wanted to simply swap the Cinema 11 for the Controller. In order to keep the Audyssey Sound Equalizer as-is, i transferred the Audyssey-dictated settings directly into the Cinema 11 and kept the Power5 in the system."

"......the Cary was letting me hear my room's acoustical problems more clearly than before"

"It seems only confirmation of this that I readily readapted to and thoroughly enjoyed the sound in all modes with the Cinema 11 and without any room correction. It was just that, WITH room correction, the sound was even better."

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres veldig bra ut. Glad jeg har anskaffet meg dette på min 2807. Det merkes! I en meget positiv retning! :-D

Active RimJob sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt om dette er riktig sted for denne forespørselen, men jeg prøver allikevel
    Får ikke helt romkorreksjonen til å sitte i mitt lytterom (se bilde).

Dette er et kjellerrom med tre panelerte vegger, panelert tak og mur på en vegg. Bakhøytalerne er vegghengt(ca. 1.5 m opp) og sweetspot er dessverre ikke sentrert i rommet. Hvordan bør jeg foreta målingene for best mulig resultat her? Har en Denon AVR-2807 (venter nå på en Jungson JA-99b fra Kina) til å drive det, b&w 604s2 front, lcr600 senter, b&w 602s2 bak og en SVS pb10.

Kan godt lage egen tråd om dette hvis det er motstand mot innlegget
    Håper på gode innspill her..

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sweetspot BURDE jo være midt i rommet. Og hvis ikke det går, setter du hvertfall mikrofonen der du kunne tenkt sweetspot skal være i midten fordi det er der alle lengder, forsinkelser osv. måles utifra.

Sofaen bak burde du flytte f.eks en meter ut fra bakveggen.

Det som kan funke for deg er at du måler de 3 første posisjonene i sofaen, alså i hvert "sete". Og så gjør du det samme, bare 1 meter forover. Du kan også prøve å måle de siste 3 posisjonene bak, eller ta 2 bak og 1 lengre foran. Det funket for meg. Skulle gjerne lagt ut et bilde av hvordan men veit ikke helt hvordan jeg gjør det...

Flagebord kan hvertfall hjelpe deg her. Han kommer vel snart... :-D

Active RimJob sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du mener at jeg burde ta utgangspunkt i et tenkt sweetspot og ikke i det som står der nå? Jeg burde vel strengt tatt kastet ut sofaen og hatt inn tre go'stoler, men det har jeg ikke pr dags dato.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RimJob
    Så du mener at jeg burde ta utgangspunkt i et tenkt sweetspot og ikke i det som står der nå? Jeg burde vel strengt tatt kastet ut sofaen og hatt inn tre go'stoler, men det har jeg ikke pr dags dato.
    Du må jo selvfølgelig ikke justere etter en tenkt sweetspot. Da får du jo godlyden der, og ikke hvor du sitter.
    Sweetspot er dessverre ikke alltid midt i rommet. Det er hvor du sitter, uansett hvor det nå er.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, for all del...!!!
    Du må jo måle på helt vanlig måte. Romkorreksjonen fikser deretter det meste uansett. :-)

Active RimJob sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Ja, for all del...!!!
    Du må jo måle på helt vanlig måte. Romkorreksjonen fikser deretter det meste uansett. :-)
    Skjønner. Spørsmålet er vel heller hva som er vanlig måte i dette rommet Kanskje jeg heller skal hive ut den j... sofaen, har en stol til som jeg kan plassere der allerede. Da får jeg flytta lytteposisjonene frem fra bakveggen iallefall. Hmmm...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En sweetspot må du jo ha, og sofaen bør senteres ifht. TV-benken.

Deretter måler du hele sitteposisjonen, tre posisjoner bakerst på sofakanten (sidene + midten) og det samme foran på sofaen (tre punkter).

Ikke noe ekstraordinært med ditt oppsett.

Regner med at du har dempet bakveggen med stoff, teppe eller liknende?

Active RimJob sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er ikke sofaen sweetspot hos meg, men stolen som står på siden. Har ikke dempet bakveggen nei, hva anbefales å dempe den med, helst kostnadsfritt

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RimJob
    Nå er ikke sofaen sweetspot hos meg, men stolen som står på siden. Har ikke dempet bakveggen nei, hva anbefales å dempe den med, helst kostnadsfritt
    Kødder du...? :? Ja, jo - det lar seg vel gjøre å vri til et hyfsat resultat, men gud bedre... DER da gitt....

Dempe veggen kostnadsfritt?

Tja....

1) Toalettpapir (koster litt da...)
    2) Klipp alt gresset i nabolaget, tørk det og lim det opp...
    3) Konverter til nakenhet og få klærne opp på veggen!
    4) Mitt beste forslag: Heng SOFAEN opp på veggen - du bruker den jo ikke uansett...

Lykke til!

Active RimJob sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Årsaken til dette er at sofaen er et mareritt å sitte i. Derfor forbeholdes den mine gjester Trenger jo noen sitteplasser og..
    Har konvertert til nakenhet for lenge siden, har gitt alle klærne til fretex så da er ikke det noe alternativ. Gresset klipte jeg i går, så det kunne kanskje vært noe?
    Men, ærlig talt, vil det funke å bare henge opp ett teppe eller noe? Hva med plakater, gjør de samme nytta? (Litt off-topic).

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ref. mitt svar et par poster opp... ("Regner med at du har dempet bakveggen med stoff, teppe eller liknende?")

Side 26 av 88 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 46 56 66 76 86 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •