Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 25

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 25 av 88 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 45 55 65 75 85 ... SisteSiste
Viser resultater 481 til 500 av 1741
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye målinger av stueanlegg og kino!

Jobbet med plassering og justering av avstand sub / crossover.

Ting faller på plass for snille og tålmodige gutter.

Stor takk til Flageborg for tips, innspill og hjemmebesøk!!!

Klikk på linken og se drømmekurvene!!!

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tråden på AVSForum om Audyssey er det svært mange som klager over at den ruller av subben kraftig rundt 20-25 hz, slik at dypbassen forsvinner.

Noen andre enn meg som har opplevd det samme?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    I tråden på AVSForum om Audyssey er det svært mange som klager over at den ruller av subben kraftig rundt 20-25 hz, slik at dypbassen forsvinner.

Noen andre enn meg som har opplevd det samme?
    Hvilket level har du på SW?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subben står på ca kl 10, autosetupen stiller da reciveren til -3 på subkanalen. Personlig liker jeg litt mer bunn enn det Audyssey foreslår, så jeg setter den opp til rundt 0. Setter fronter til small og deler ved 80 hz.

Hadde tidligere problemer med at målingen ble for nærme bakvegg, og da ble bassen dempet langt oppover i frekvens. Det ble ordnet med å måle i en større sone, hvor de bakere målingene ikke var så nærme veggen.

Fra 25 hz til 20khz gir dette et helt fantastisk resultat! Med EQ aktivert holder faktisk Denon'en følge med Arcam A85, som er en stereoforsterker til samme prisen! Deaktiverer jeg EQ ligger Arcam'en langt foran... Men som sagt blir det en avrulling under 25 hz som demper den aller laveste informasjonen. Til det meste av musikk gjør ikke dette så mye, men til film er det sikkelig kjedelig... Når jeg slår av EQ våkner dypbassen, men da blir resten av lydbildet redusert i kvalitet, noe som naturligvis ikke er verdt det for litt dypbass

Trodde først at det måtte være et problem i tidsdomenet med den dypeste bassen Audyssey prøvde å korrigere for, men da jeg leste at så mange på AvsForum også hadde det samme problemet med både Velodyne og SVS subber, tenkte jeg det må være andre grunner til det...

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye av det samme skjer med min 2807. Musikk i 2 kanaler fungerer overhode ikke med romkorreksjonen på. All dypbass forsvinner
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan også slenge meg på å si at jeg har samme problemet med min 3806.
    Jeg har relativt lite rom ca 20kvadrat. Hvor stort/lite rom har dere andre ? Forøyeblikket bruker jeg Velodyne SMS for å fikse opp litt etter at audyssey har gjort sine triks;-)

Sub level hos meg står på kl 11 (på begge to) samt -12 i receiver som jeg må kjøre opp til 0 etter at audyssey er ferdig. Velodyne står på -18.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet er en semiåpen stue/kjøkken løsning. Regner jeg kun med stua er rommet på ca 20 kvm. Tar jeg med kjøkkendelen er det på ca 35 kvm. Det er med andre ord snakk om et relativt lite lytterom her også...

Det er ikke snakk om at all dypbass forsvinner, men den blir relativt kraftig rullet av under 25 hz. Ved 15 hz er nivået 6dB lavere enn uten EQ. Fra 25 til 80 hz er kurven praktisk talt snorrett.

Bruker derfor romkorreksjonen til musikk og konsert DVD, mens til film skrur jeg den av...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trenger noen råd

Hallo godtfolk.

Jeg har i dag en liten stue - bitteliten egentlig.
    Anlegget gir mer enn nok lyd - sjeldent jeg spiller høyere enn -20 - -15dB.

Nå holder huseier på å bygge ut og vi får da en mye større stue, men også et voldsomt "rom" siden taket blir svært høyt. Åpent mønetak.

Det jeg trenger råd til er dette:
    a) vil jeg nå bli skuffet over anlegget; vil ikke anlegget kunne levere nok lyd til all den luften i rommet?
    b) fruen og huseier vil helt sikkert ha sine meninger om materialvalg og jeg må nok regne med at det blir lagt panel i vegger og tak som senere skal males. Er dette helt håpløst rent lydmessig? Har jo i dag malt panel men gips i taket og det virker rimelig "dødt"; at det ikke er mye sjenerende gjenklang fra vegger og tak. Men uff og uff hvis det blir katedral-lignende lyd i den nye stua....
    c) jeg skal montere center + 2 bakhøyttalere og bruke Yamaha sin rom-korreksjons mulighet; noen erfaringer med denne

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk noe bedre resultat, etter råd fra Audyssey, da jeg satte ministativet med målemic'en på en steinhelle under målingene, i stede for oppå en pappeske (for å få den opp i ørehøyde). Mikrofonen er nemlig følsom for vibrasjoner som oppstår under målingene, og oppfatter det som lavfrekvent støy, som den forsøker å dempe.

Man burde med andre ord ikke sette mic'en oppå hule esker, podier, etc som lett settes i sving.

Dette løste ikke problemet i mitt rom, men reduserte det betraktelig...

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten digresjon:

Scrooge og jeg fikk en morsom opplevelse her om dagen, da vi skulle teste Audyssey romkorreksjonen.
    Første gang jeg har fått beskjed om å holde kjeft av en receiver. Det var for mye "ambient noice" da vi satt og pratet litt mellom blippelydene fra målingene:-D Da fikk vi så hatten passet fra Denonen og satt musestille da den kjørte testen en gang til

account not active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg driver og tweaker et Yamaha RX-V659 + Kef KHT3005 oppsett i en omlag 18 kvadrat stor stue.

Kjørte romkorreksjonen i går, men reagerte på at den fikk totalt feil avstand til subwooferen. Den målte 3,4 m fra lytteposisjon til venstre front. Subwooferen står rett under den, så det kan ikke være mer en 20-25cm forskjell i avstand, men Yamahaen påsto at det var 4,10 meter.

Er dette noe å bry seg om? Bør jeg la det være sånn, for å sikre at helhetsvurderingen til forsterkeren blir sånn ca riktig, eller bør jeg justere ned til målt avstand?

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La det være slik. Dette skyldes forsinkelse i signal veien til subwoofer. Forøvrig hører du nok fort om subben henger etter i lydbildet.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ayabara
    Jeg driver og tweaker et Yamaha RX-V659 + Kef KHT3005 oppsett i en omlag 18 kvadrat stor stue.

Kjørte romkorreksjonen i går, men reagerte på at den fikk totalt feil avstand til subwooferen. Den målte 3,4 m fra lytteposisjon til venstre front. Subwooferen står rett under den, så det kan ikke være mer en 20-25cm forskjell i avstand, men Yamahaen påsto at det var 4,10 meter.

Er dette noe å bry seg om? Bør jeg la det være sånn, for å sikre at helhetsvurderingen til forsterkeren blir sånn ca riktig, eller bør jeg justere ned til målt avstand?
    Det er det samme hos meg med Denon og Audyssey romkorreksjon. Legger på litt for forsinkelse i signalveien, men det høres veldig riktig ut.

Newcomer altec sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Artig opplevelse.

Satt i stad og hørte på albumet "lovers rock" med Sade. Med romkorreksjon aktivert sitter vokalen som spikret i senter! jeg kunne sverget på at den kom fra senterhøytt, det gjorde den altså ikke.. Har prøvd ut litt siste dager Marantz SR 7001 og må si jeg liker den bedre og bedre. Source direct og Pure direct moduser gjør mulighetene svært gode også uten korreksjon eller eq. Genial fjernkontroll med tilgang til alt av innst. Mye jobb å sette seg inn i alt, men går greitt når man får litt tid på seg.

Newcomer Costanza sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Mine erfaringer med romkorreskjon. Utstyr: Denon AVR-3805, Midgard Audio Oberon 6.1 og CV! 1515.

Bruker normalt EQ=Normal i filmmodus og normalt lyttevolum på musikk. Skal det spilles grisehøyt (>ca.115 dB) setter jeg EQ=front.

Når jeg bytter til "normal" fra "off" på EQ er det utrolig stor forksjell. Hovedforskjell ligger ved 200 hz(+9 dB), 720 hz (+6dB) og 13khz(+6,5 dB). Samt at lydbildet blir sentrert.

Hva betyr egentlig den "Q-verdien" for de forskjellige frekvensene?
    På min Pioneer 2016AV-S, i manual MCACC standing wawe har du 3 parameter. F-Q og ATT. Q er båndbredden for demingsnivået på valgt frekvens (F). Øk Q for å minske område du skal dempe med ATT.

Newcomer Costanza sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Mye av det samme skjer med min 2807. Musikk i 2 kanaler fungerer overhode ikke med romkorreksjonen på. All dypbass forsvinner
    Har samme problemet.
    Utstyr. Pioneer 2016AV-S, Dali Consept 8 og Denon 3930.

Med auto MCACC, blir lydbilde heilt flatt, bass forsvinner, virker som om det totale frekvensområde blir kraftig redusert og lyd nivået blir senka...

Andre som erfaring med romkorreksjon i stereo ??

Har bedre erfaring med å hente nokon parameter frå auto oppsettet og heller stille inn etter erfaring og øyrer. Tok lang tid før eg blei heilt fornøyd !!

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg kommet meg igjennom hele tråden, mye interessant lesning.

Er på trappene for å kjøpe ny reciever, og da vil jeg ha romkorreksjon, mye for å se hva dette kan gjøre hos meg, å samtidig forhåpentligvis øke kvaliteten på lyden noe hakk. Men etter å ha lest denne tråden fikk jeg forståelsen av at romkorreksjon kan være til hjelp hvis jeg bytter ut mine nåværende høytalere til gulvstående? Syns jeg har litt lite punch mellom 200-80hz. Selvsagt må en jo vinkle og plassere de best mulig først, men vil RK være en bidragsyter for å få dette til å virke?

Så enda et spørsmål, jeg skal enten ha 2807 el 1700. Denon er jeg kjent med, yamaha ikke. Men siden Andre' på hifihuset kjører yamaha, focal må det ha noe for seg.

Det er flere av dere som har god erfaring med RK, hva er forskjellen mellom audessey og ypao?

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har litt uforvarende kommet opp i et dilemma. Bruker Pioneer 1015 som prosessor i min kino. Har akkurat nå fått en Denon 3805.
    Hva er forskejllene mellom de to romkorreksjonene?
    Er det noen som har synspunkter på hvem det er best å bruke?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Counterpointer: det står noe om dette hvis du leser hele tråden, slik jeg gjorde en gang... men jeg husker ikke hva jeg fant ut :-)

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke overskudd til å lese gjennom hele tråden. :cry:

Side 25 av 88 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 45 55 65 75 85 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •