Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 24

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 24 av 88 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 44 54 64 74 84 ... SisteSiste
Viser resultater 461 til 480 av 1741
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Fase på denon reciever

Spørsmål til ekspertisen.

Jeg har en denon 4306 reciever og har etter jeg har testet ut Migard Oberion 6.1 på den opplevd et merkelig fenomen. Før jeg kjørte romkalibrering igjen etter å ha satt in Midgardene så hørte jeg litt på CD og hører at en av høytalerne er ute av fase, jeg tar frem AVIA og Digital Video essentials og får dette bekreftet med testene der. Jeg kobler om høyre høytaler og alt er fryd og gammen.

Så kjørere jeg auto kaibreringen i dag, der sier den at høyre høytaler er koblet ute av fase. (Noe den jo er, men lyttetestene sier at den er rett).

For å si det slik dette "baked my nudle". Jeg har kjørt lyden via HDMI og tenker det må være noen feilkobling der, så jeg prøver denon link, og coaksial men det er samme probelmstillingen lyden når forsterkeren er koblet riktig er ute av fase og dår jeg reverserer fasene på høyre kanal så er stereoperspektivet riktig.

For å forvirre fullstendig har jeg en I-pod koblet opp med RCA og der virker det som at når lyden på fil er i fase så virker den som den er ute av fase (stereoperspektivet er i alle fall ikke tilstede og det vet jeg at kan være der selv på en I-pod (brukte det til mindre kritisk lytting i forrige hus).

Er det noen som har noen forklaringer her?

Min føste teori var at en av Midgard blokkene hadde skylden siden det var den nye komponenten som kom in når fase feilen kom. Men hvorfor sier da Audussey oppsettet at høyre høytaler er koblet ute av fase?

Er det en feil i Denonen som gjør at den kobler en av kanalene feil fase på digital inn og ikke på analog inn? Hvorfor har jeg da ikke hørt det før?

Dett er en liten gotisk knute, forklaringer mottas med stor takk...

mvh
    Henning (og se gjerne bort fra mitt lille gullkorn under : - )

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Spørsmål til ekspertisen.

Jeg har en denon 4306 reciever og har etter jeg har testet ut Migard Oberion 6.1 på den opplevd et merkelig fenomen. Før jeg kjørte romkalibrering igjen etter å ha satt in Midgardene så hørte jeg litt på CD og hører at en av høytalerne er ute av fase, jeg tar frem AVIA og Digital Video essentials og får dette bekreftet med testene der. Jeg kobler om høyre høytaler og alt er fryd og gammen.

Så kjørere jeg auto kaibreringen i dag, der sier den at høyre høytaler er koblet ute av fase. (Noe den jo er, men lyttetestene sier at den er rett).

For å si det slik dette "baked my nudle". Jeg har kjørt lyden via HDMI og tenker det må være noen feilkobling der, så jeg prøver denon link, og coaksial men det er samme probelmstillingen lyden når forsterkeren er koblet riktig er ute av fase og dår jeg reverserer fasene på høyre kanal så er stereoperspektivet riktig.

For å forvirre fullstendig har jeg en I-pod koblet opp med RCA og der virker det som at når lyden på fil er i fase så virker den som den er ute av fase (stereoperspektivet er i alle fall ikke tilstede og det vet jeg at kan være der selv på en I-pod (brukte det til mindre kritisk lytting i forrige hus).

Er det noen som har noen forklaringer her?

Min føste teori var at en av Midgard blokkene hadde skylden siden det var den nye komponenten som kom in når fase feilen kom. Men hvorfor sier da Audussey oppsettet at høyre høytaler er koblet ute av fase?

Er det en feil i Denonen som gjør at den kobler en av kanalene feil fase på digital inn og ikke på analog inn? Hvorfor har jeg da ikke hørt det før?

Dett er en liten gotisk knute, forklaringer mottas med stor takk...

mvh
    Henning (og se gjerne bort fra mitt lille gullkorn under : - )
    Kan ikke akkurat hjelpe så mye, men jeg mener da å ha lest her at romkalibreringen i enkelte receivere av og til enten 'tror' at en høyttaler er ute av fase når den ikke er det, eller stiller den ut av fase fordi den 'tror' det er riktig.

Mener altså jeg har lest det her. Må vel være noe galt med romkalibreringen eller at de har problemer med enkelte oppsett (rom).

Egentlig ikke et godt svar, men jeg fikk da bumpet spørsmålet ditt.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henning:
    Problemet ditt har nok ikke noe med Denon eller Audyssey å gjøre.
    Les litt videre i denne tråden:
    http://avforum.no/forum/551505-post16.html

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en interessant video fra Lyngdorf - som viser RoomPerfect

http://www.lyngdorf.com/Sites/UserDe...esentation.wmv

Det skal bli spennende å prøve denne "dingsen" etterhvert

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stereophile March 2007 - har en interessant artikkel om romkorreksjon.

Page 49 - starter artikkelen i 3. spalte
    Page 51 - viser 3Dplot av før og etter romkorrigering.
    Page 55 - Bottom Line & Next Time in the Round

TacT RCS og Rives PARC er testet av artikkelforfatteren tidligere.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er 3D-ploten... ;-) :

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

eureka!

Nettet snører seg sammen rundt etternølerne og puristene :-)

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, om 20 år kommer vel de mest ihuga Hifi-freakene etter også
    Det var vel sånn ca den tiden det tok før de fant ut at cd-spilleren kunne benyttes til musikkformidling..............

PS! Det litt morsomme er at for 7 år siden fikk jeg fasekorrigering vha avstandsberegning og auto-eq med målemikrofon i bilen!
    Også bilstereo som er alt annet enn hifi da :-D

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Tja, om 20 år kommer vel de mest ihuga Hifi-freakene etter også
    Det var vel sånn ca den tiden det tok før de fant ut at cd-spilleren kunne benyttes til musikkformidling..............
    Og ennå er det mange av oss som regner vinylskiver som det beste medium for musikk , til og med etter å ha kjørt RK!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører du går for Yamaha Dag Johnno. Har du fått testet 2-7`en? Eller hørt den? Spent på rapport fra deg.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal begynne med å teste den, rapport kommer!!!

Dag :-)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det spennende dere, veldig spennende:-D

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    skal begynne med å teste den, rapport kommer!!!

Dag :-)
    What took you so long? Hvorfor valgte du 2700 etter å ha tenkt så lenge og sverget til MCACC?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner med å teste, så får vi se om det blir utbytting av Pioneer eller ikke.

MCACC har gitt meg kvantesprang i lydkvaliteten, er skeptisk inntil det motsatte er bevist mht Yamaha, men det som er spennende er muligheten til å justere manuelt med 7 bånd på frontene og 2 bånd på subbene, etter at romkorreksjonen har utført målinger, dermed kan man kontrollmåle spesielt bassresponsen og muligens få en enda bedre (ikke flat nei!) kurve. Dette kan være viktige verktøy, men time vil show gutter.......

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker en Behringer FBQ2496 til sub, og setter opp en "housecurve" på den etter eget behov. Har også mulighet til å justere de andre HT manuelt. Funker godt her ja.
    Selvsagt litt spent på Yamaha da jeg har gode erfaringer med tanke på brukervennlighet. Og så har de jo uttalt at de skal være "verdensmestre" på hjemmekino. Det forplikter :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

lek

skal begynne å leke med manuell RK av subben, auto oppsettet dro ned 3,5 dB på 39 hz, noe som dro ut saften av de nederste oktavene på en klart negativ måte.
    Jeg lurer nå på hvordan det blir om jeg legger på et par dB i området mellom 20 og 70 hz, tipper det kan bli interessant!

Ellers fungerte Pioneer meget godt, men forsterkerdelen har mye dårligere dempingsfaktor og anbefales ikke på høyttalere som dipper under 3 ohm, 826V dipper til 2.9 ohm, grenseland......

Gøy å prøve nytt, men konklusjonen er ikke klar enda....ingen tvil om at Pioneer leverer skikkelige varer!!!

Ellers driver jeg med spennende testing av HK AVR745 i stueanlegget, med ezset/EQII som har dual sub kalibrering samt nearfield/farfield målinger av høyttalerne for ny og spennede approach på avansert RK.....virker faktisk lovende så langt men er langt fra i mål med noen dom!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

suksess!

Har endelig fått satt opp og kalibrert anlegget korrekt med HK745 og ezset/EQII.

Resultatene er imponerende!!!

Dual sub korreksjon gjør underverker i stuen min, nivået fra 15-30 hz er økt betraktelig og i riktig nivå, og toppen mellom 40 og 50 er kraftig dempet og nesten borte ))

Eksakte målinger gjøres ikveld.....med Flageborg som sjefsinstrumentkontrollør... :-)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres skummelt ut :shock:
    Da vet du at du er forpliktet til å legge ut all dokumentasjon, umiddelbart!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rk

se innlegg 16/4

Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett kort spm bare...

En kollega av meg har nettopp kjøpt seg en brukt Pioneer AX4ASI.. Fra før hadde han en Pioneer 916..

Spørsmålet han har er om det er samme mikrofon på begge?? Da han ikke fikk med mikrofonen på AX4`n...

Kan han bruke den han har fra 916`en til romkoreksjon???

Side 24 av 88 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 44 54 64 74 84 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •