Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 22

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 22 av 88 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 52 62 72 82 ... SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 1741
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har målt på samme reciver AX4avi på samme volum. Eneste forskjellen var at jeg gikk inn på standing Wave funksjonen å gjorde om denne manuelt i "Manuell MCACC". Fikk helt andre kurver ja..

I begge målingene var MCACC aktivert. Gjorde ikke noen forandringer på de andre høytalerne eller flyttet subber el.
    Den første er auto oppsett med "All ch adj" og de andre målingene er justert på q,f og ALT til maks på samme "All ch adj".

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Har målt på samme reciver AX4avi på samme volum. Eneste forskjellen var at jeg gikk inn på standing Wave funksjonen å gjorde om denne manuelt i "Manuell MCACC". Fikk helt andre kurver ja..

I begge målingene var MCACC aktivert. Gjorde ikke noen forandringer på de andre høytalerne eller flyttet subber el.
    Den første er auto oppsett med "All ch adj" og de andre målingene er justert på q,f og ALT til maks på samme "All ch adj".

Lekte meg litt med Manuell MCACC og standing wave funksjonen, men kan ikke si det var mye til hjelp, den strekker seg ikke lenger ned enn 63 hz, og selv om jeg ved å justere q-verdien kunne få den til å påvirke lenger ned så fikk jeg totalt sett ikke noe bedre resultat.

mvh
    Dag

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Lekte meg litt med Manuell MCACC og standing wave funksjonen, men kan ikke si det var mye til hjelp, den strekker seg ikke lenger ned enn 63 hz, og selv om jeg ved å justere q-verdien kunne få den til å påvirke lenger ned så fikk jeg totalt sett ikke noe bedre resultat.

mvh
    Dag

Vil du si at det ikke er mye å tjene på å ta mcaccc manuelt??
    Kjører du mcacc til både film og musikk??
    Og hva synes du er største fordelen med mcacc??

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dakjos
    Vil du si at det ikke er mye å tjene på å ta mcaccc manuelt??
    Kjører du mcacc til både film og musikk??
    Og hva synes du er største fordelen med mcacc??
    Både film og musikk!

Subbene blir mye bedre integrert, og mellomtone/diskant blir mer åpen og transperent, mer "hifi" om du vil. Kunne aldri levd uten romkorreksjon igjen!
    Men det er i mitt rom, dette er ikke et perfekt studio men en vanlig stue, andre har sikkert bedre rom som klarer seg godt uten.

Det eneste jeg gjør manuelt i MCACC er når jeg kjører Large front på stereo, så øker jeg nivået på 63 hz, siden dette er justert ned sansynligvis på grunn av stående bølger, men det blir for tamt.

mvh
    Dag

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både film og musikk!

Subbene blir mye bedre integrert, og mellomtone/diskant blir mer åpen og transperent, mer "hifi" om du vil. Kunne aldri levd uten romkorreksjon igjen!
    Men det er i mitt rom, dette er ikke et perfekt studio men en vanlig stue, andre har sikkert bedre rom som klarer seg godt uten.

Det eneste jeg gjør manuelt i MCACC er når jeg kjører Large front på stereo, så øker jeg nivået på 63 hz, siden dette er justert ned sansynligvis på grunn av stående bølger, men det blir for tamt.

mvh
    Dag

Hvor i menyen styrer du det når du øker til 63 hz??

Newcomer hcn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig fornøyd med Yamaha sin romkorreksjon. Jeg tror dette blir fremtiden ja. iallfall hos Yamaha...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dakjos
    Hvor i menyen styrer du det når du øker til 63 hz??
    I manuell MCACC, eq justering. Og jeg øker trykket på 63 hz, flytter ingenting hvis du lurte på det.

Dag :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I manuell MCACC, eq justering. Og jeg øker trykket på 63 hz, flytter ingenting hvis du lurte på det.

Dag :-)
    Nå har jeg bare skumlest tråden, men jeg lurer litt på hvordan MCACC stiller inn resten av frekvenskurven din?
    Moro å vite hvordan det blir i en vanlig stue som din.
    Selv sliter jeg med at jeg får utrolig hard diskant, og en "fæl" mellomtone med MCACC, men nå har ikke jeg hatt tid til å jobbe med plassering enda :/

Kjører med Kappa 9.2i drevet av Carver effektforsterker

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ro0oG
    Nå har jeg bare skumlest tråden, men jeg lurer litt på hvordan MCACC stiller inn resten av frekvenskurven din?
    Moro å vite hvordan det blir i en vanlig stue som din.
    Selv sliter jeg med at jeg får utrolig hard diskant, og en "fæl" mellomtone med MCACC, men nå har ikke jeg hatt tid til å jobbe med plassering enda :/

Kjører med Kappa 9.2i drevet av Carver effektforsterker

Mvh
    Hei,

de to høyttalerne korrigeres separat, men sånn grovt i mitt rom er det små justeringer på ca +2 og -2 dB, det som går igjen er litt ned på 1khz, litt opp på 2khz, litt opp på 8 og 16 khz, plages ikke av hard diskant.

mvh
    Dag

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RX-V2700 gir grei tilgang til subwoofer justeringer.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    RX-V2700 gir grei tilgang til subwoofer justeringer.

Tusen takk for topp info!

Skulle nok vært mer enn 2 bånd der, og toppen min er på 45 hz, må bruke både 40 og 50 hz båndet for å knekke den toppen, men da er jo det viktigste i boks :-)

Verden går videre, innen 2 år er det vel nye receivere hvor du kan gå inn mye tettere på flere bånd og ned til 20 hz med full kontroll.....ting tar tid.....

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser det er mange her som sier at de trives best med front modusen til musikk (på Audyssey) og at dette høres mest detaljert ut. Men hvordan er dette mulig?? Front modus på Audyssey vil jo si at frontene ikke korrigeres i det hele tatt, men at de andre høytalerne tilpasses frontenes klang. I stereo vil denne modusen være null og niks forskjellig i forhold til vanlig stereo modus.

Eller foregår det noe sub-korrigering som front modusen får nytte av dersom sub benyttes sammen med frontene i front-modus til musikk?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

nettopp

derfor er jeg litt skeptisk til Audyssey......

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De øvrige kanalene (f.eks frontene) kan justeres fra 31Hz og oppover.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ny info om MCACC advanced romkorreksjon fra Pioneer

gjorde masse målinger med og uten subwoofere, og fant ut følgende ting som ikke er forklart av Pioneer:

1. MCACC advanced jobber ikke ned til 63 hz som tidligere antatt, men helt ned til 20 hz!
    2. MCACC advanced justerer også frekvenskurven til subwooferen helt ned til 31 hz i mitt rom, tipper den jobber helt ned til 20 hz.
    3. MCACC advanced klarer ikke å fjerne store dipper og topper i bassområdet, samme sak med Audyssey som brukes av Denon og Marantz.

Løsning: Behringer 2496 under 80 hz for finkalibrering av subber :-)

Den er i posten!

mvh
    Dag

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Behringer 2496 er en fornuftig løsning. Har testa den sammen med Yamaha 2600, men ikke hatt tid å tilpassa den sammen med Pioneeren min ennå. Vet den er en grei ting å ha:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

målingene

ser dere her, nå gjenstår barejobben med Behringer 2496.....

Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Behringer 2496 er en fornuftig løsning. Har testa den sammen med Yamaha 2600, men ikke hatt tid å tilpassa den sammen med Pioneeren min ennå. Vet den er en grei ting å ha:-D

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For alle de som strever med å få en rett kurve...les artikkelen som det er linket til her: HIFI4ALL.DK | Indsigtsartikler | Surround og hørelsen

I praksis så er mao. ikke en rett kurve riktig for ørene, men kun for mikrofoner...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jeg

leter IKKE etter en rett kurve :-)

Er fullstendig klar over at nivået må opp i lavere frekvenser, har målet klart for meg, og eksperter til å hjelpe meg!

Takk for tipset, jeg var tidligere årsaken til at det ble lagt uten tråd hvor man kunne teste hørselen og finne sin personlige kurve :-)

Kjenner til dette fenomenet, men takk uansett.

Den ene kurven som ser best ut på papiret på mine målinger (den gule) er helt håpløst anemisk og grusom å lytte til.....så noen mikrofonrett kurve skal vi unngå :-)

Dag

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte RoomEQWizard for å jusse Behringer 2496. Den kan du legge inn kompensasjonskurver på. Det endte opp med at lyden ble tam og kjedelig sammen med Yamaha 2600. Blir det tid i jula må jeg sjekke den sammen med Pioneer. Men uten Behringer 2496 i Pioneer-tilfellet, låter det veldig mye bedre enn med og Yamaha. Sier vel også litt om lydreferansen min og Pioneer MCACC advanced...

Side 22 av 88 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 52 62 72 82 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •