Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 21

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 21 av 88 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 41 51 61 71 81 ... SisteSiste
Viser resultater 401 til 420 av 1741
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Synes Front ga best resultat på Denon da dette gir flere detaljer i lydbildet. Nå skal det sies at jeg ikke er tilhenger av THX-modi på receivere. Mulig det er en sammenheng her. Noen liker THX, andre ikke.

På RX-V2700 har jeg foreløpig kun testet Front. Flat og Natural får vi gjennogå i helga.

Fordelen med Denon 4306 er at man kjapt kan veksle gjennom de ulike EQ-modi. Det kan man ikke så lett på Yamaha, men man kan benytte memory 1, 2 osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Har også fått vekk den store bølge rundt 45 Hz i mitt rom etter at jeg skiftet til Pioneer. Må samtidig si at Yamaha sitt nye system ser mye mere gjennomarbeidet ut enn forrige generassjon fra den kanten. Har tross alt en annen lyd signatur enn Pioneer som jeg liker mye bedre på musikk. Du Dag J. kan vel ha en Yamaha i kinoen din? Kjekt med det beste fra "both worlds", eller hva?
    Hey man :-)

Jeg hører du sier lyden på musikk er bedre med Pioneer, så det gjør meg skeptisk til bytte til Yamaha. Du er en av de gutta her som jeg virkelig stoler på når det gjelder uttalelser om lyd, jeg skjønner vi har samme smak og tankegang utifra det du skriver.

Men min MCACC Advanced tar ikke vekk peaken på 40 hz, og det er jo dumt.....

Jeg skal teste ut Denons 4306 og se om Audyssey tar tak i problemene og korrigerer denne peaken.....kommer tilbake med info etter testing sammen med Flageborg.

Spiller mye musikk i kinoen også, så er som sagt litt skremt mht Yamaha, Pioneeren fungerer perfekt og gir meg knall-lyd, kan bruke en Behringer 2496 for å fjerne peaken på subbene.

Dag :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Jeg skulle gjerne sette en sammenligning/vurdering av romkorreksjonssystemene for følgende forsterkere/receivere:

Denon AVR-3806
    Denon AVR-4306
    Harman/Kardon AVR 745
    Yamaha RX-V2700
    Pioneer VSX-AX4ASi-S (litt av en håndfull...)
    Pioneer VSX-AX2AS-S
    Marantz SR-7001

Noen som har sett noe slikt noe sted?
    Denon AVR-3806
    Denon AVR-4306

Disse to har den mest avanserte Audyssey korreksjonen for kommersiell bruk, og korrigerer både mot refleksjoner samt frekvenskurve. Jobber helt ned under 10 hz og korrigerer også subbene. Men man kan ikke gå inn og justere resultater, men man kan vri opp subnivået for å eventuelt å få fyldigere bass hvis man ønsker det. Har hørt dette er ønskelig fordi lyden ofte har for lite bass etter korreksjon.

Harman/Kardon AVR 745

Har vel et Lexikon basert system som kun justerer opp til 250 hz.

Yamaha RX-V2700

Fint om noen andre kan si noe, men det spesielle er at man kan velge 7 bånd selv og gå inn i et utall av frekvenser manuelt og justere helt ned til 31 hz!!!, virker veldig fleksibelt og fint. Men jeg vet ikke om YOAP systemet korrigerer refleksjoner og jobber med stående bølger slik som Pioneers MCACC Advanced.

Pioneer VSX-AX4ASi-S (litt av en håndfull...)
    Pioneer VSX-AX2AS-S

Disse har samme system, (MCACC Advanced) korrigerer front, senter, surround og bakhøyttalere (men ikke subbene dessverre) ned til 63 hz og helt opp til 16.000 hz, samt jobber med korreksjon av refleksjoner samt stående bølger.
    Masse muligheter til manuell justering av resultatet for personlig tilpasning.

Men det irriterer meg at dersom jeg splitter mellom fronter og sub på 50 hz så får jeg likevel ikke tilgang til 63 hz båndet for justering av frontene, kun 125 hz båndet som ved splitt på 80 hz....rart.

Skulle også helst hatt manuell justering på både 40 og 30 hz på både subber og fronter, men neida......

Marantz SR-7001 (og SR-8001)

Får samme systemet fra Audyssey som Denon 4306 og 3806, men ettersom jeg forstår har Marantz forandret litt på det, tipper man får litt mer bass av auto-oppsettet men det er vill gjetting :-)

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du gir meg altfor mye tillit Dag J. Ikke gjør det da, blir så fort flauops:

Det som overrasket meg var at Pioneer ga meg veldig mye trøkk allerede ved pure, mens Yamahaen var mye mere diffus i lydbildet. Diffust lydbilde liker jeg ikke. På Pioneer kjører jeg på enkelte innspillinger pure direct rett og slett fordi det trøkker like bra som ved bruk av RK, men gir også luft og bredere stereo i tillegg. Dette er altså musikk i stereo. Når jeg kjører film og musikk-DVD i 5.1 så bruker jeg konsekvent RK. Da opplevde jeg umiddelbart at den gamle subben jeg låner ble som ny. Den spiller MED frontene, ikke "ved" om dere forstår. De scenene/låtene som skal ha sub-trøkket får det på de rette plassene. Det ble med andre ord mere dynamikk i de lavere frekvensene. Ellers må det igjen nevnes at jeg ikke har hørt 2700`en til Yamaha. Menystyringen er så mye bedre på Yamaha enn f.eks Pioneer at jeg ved første øyekast lurte på vitsen med å skifte receiver. Etter kort tid hørte jeg hvorfor jeg skiftet.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Men min MCACC Advanced tar ikke vekk peaken på 40 hz, og det er jo dumt.....

Jeg skal teste ut Denons 4306 og se om Audyssey tar tak i problemene og korrigerer denne peaken.....kommer tilbake med info etter testing sammen med Flageborg.
    Du kan vel bare bruke PEQ'en på subbene til å fikse den biffen, eller..? Eller var det bare oppjustering på den? Har ikke benyttet den selv

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir spennende å høre sammenligningen din av Denon og Pioneer, ikke bare på RK, men også lyd-/musikkmessig. Når finner testingen sted?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RX-V2700 gir brukeren manuell tilgang på følgende frekvenser under 80Hz:

31,3Hz
    39,4Hz
    49,6Hz
    62,5Hz
    78,7Hz

Her er bilder av blant annet de manuelle RK-justeringene på RX-V2700 (frekvens, gain og Q): http://avforum.no/forum/receivere-fo...tml#post523835

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og softwaren for å kontrollere alle settings på RX-V2700 ligger da tilgjengelig i den offisielle RX_V1700/2700 tråden...

Active Panasync sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig å bruke romkorreksjon på yamahaen, hvis jeg kun har sub og fronthøyttalere?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ................Men min MCACC Advanced tar ikke vekk peaken på 40 hz, og det er jo dumt.....

Fredag 8. desember finner vi ut av dette................

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oh yes!

Gleder meg!

Newcomer faith sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå Dag, klarte Denon å fikse problemet?

Vurderer Denon selv, og har ett spørsmål. Er det forskjell på RK på 2807 og 3806? Leste på Hifiklubbens hjemmeside og under 2807 står det at den korrigerer for etterklang, men det er ingen slik info på 3806. Er 2807 RK mer avansert?

mvh
    Børge

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Tilbake til Romkorreksjon - oppdatert info

Det er kanskje på tide å gruppere romkorreksjonssystemene som er kommersielt tilgjengelig for privat-markedet. Denne listen kan utvides etterhvert som dere bidrar med fakta. Takk for alle innspill ;-)

Flerpunkts-målt:
    Pioneer - MCACC
    a) Pioneer Receiver Technology: MCACC
    b) A/V Receivers & Amplifiers - Recievers: MCACC

Denon - Audyssey - Audyssey MultEQ
    Lyngdorf - RoomPerfect - http://www.lyngdorf.com/Sites/UserDe...escription.pdf

Flerpunkts-målt > 250Hz:
    Lexicon - Lexicon MC-12 EQ Software Details

Ettpunkt-målt:
    Yamaha - YPAO - Amplifier Technology : YAMAHA Audio and Video

Ettpunkt-målt > 250Hz:
    Meridian - http://www.meridian-audio.com/w_pape...ection_scr.pdf
    Stereophile July 2006 - Test av Meridian 861 Reference surround processor
    (her kan det komme en link når artikkelen er blitt "gammel & gratis")

Testeren(Kalman Rubinson) i denne artikkelen har også opplevd Audyssey tidligere i år, og skriver her litt om sine erfaringer rundt dette. Legg også merke til at Meridian anbefaler at man bruker en helt vanlig RadioShack som målemikrofon for sine kalibreringer av model 861. Da er RadioShack'n kanskje ikke så verst....allikevel da?

Du kan abonnere på Stereophile for KUN $53.97(27.97) - for 2 - to - år !!! og min erfaring er........at det faktisk er mye mer matnyttig å ha alternativer til norske "tester"..............å forholde seg til.

Det viser seg å være flere muligheter til billige SUBscriptions - Den som leter vil finne..... ;-)

Oppdaterer denne litt:

Sony har kommet med romkorreksjon på sin nye STR-DA5200ES. Har ikke klart å finne noe særlig detaljert informasjon om teknologien, men vil vel falle under ettpunkts ovenfor. Sony kaller det DCAC og bruker en stereomikrofon (15-20 cm mellom hver mic) for nøyaktigere målinger (?) og har en 6 bånds parametrisk EQ.
    Det står litt info her:
    Sony Electronics News and Information

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av faith
    Nå Dag, klarte Denon å fikse problemet?

Vurderer Denon selv, og har ett spørsmål. Er det forskjell på RK på 2807 og 3806? Leste på Hifiklubbens hjemmeside og under 2807 står det at den korrigerer for etterklang, men det er ingen slik info på 3806. Er 2807 RK mer avansert?

mvh
    Børge
    Hei,

vi brukte ca 4 timer på testing og prøvde å finne bedre plasseringer av subbene, men etter 4 timer fant vi ut at utgangspunktet var best....stønn!!!
    Men vi fant en annen kombo som ga bedre målbare kurver, men da kom bassen tydelig fra høyre og gjallet gjennom stua, ikke noe drømmelyd akkurat.

Vi fant også ut noe annet interessant, at Pioneeren faktisk korrigerer også subben og at den ihvertfall jobber ned til 40 hz (den dempet en kraftig topp på 45 hz med 6 dB), men det vet vi ikke, og ikke noe info om dette noe sted. Sansynligvis ikke, for da hadde nivået vært høyere på 31,5 hz og nedover, geniet Flageborg og basskongen Roko fant nemlig ut at problemet mitt ikke var toppen på 40-45 hz, men at kurven lå 10-12 dB lavere fra 31 hz og nedover, og at det var her responsen var for lav, og ikke så ille der jeg trodde....

Men vi fikk ikke tid til å se om Denonen gjør jobben bedre, jeg har vel egentlig tenkt å anskaffe en Behringer 2496 for å fikse biffen :-)

mvh
    Dag

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke lest det noe sted, ikke hørt det av noen og ikke målt det heller, men: subben ble iallefall mye bedre integrert med Pioneeren enn med Yamaha 2600. Det er så hørbart at det ikke kan diskuteres(med meg ja).

Men hvordan var den generelle lydkarakteren i Denon i forhold til Pioneer? Om det var noen forskjell da...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Har ikke lest det noe sted, ikke hørt det av noen og ikke målt det heller, men: subben ble iallefall mye bedre integrert med Pioneeren enn med Yamaha 2600. Det er så hørbart at det ikke kan diskuteres(med meg ja).

Men hvordan var den generelle lydkarakteren i Denon i forhold til Pioneer? Om det var noen forskjell da...

Vi brukte all tid på plasserinsalternativer og målinger, Denon må testes i neste runde.

Det viktige nå er at plasseringen av subbene er udiskutabelt beste løsning, så får jeg jobbe videre derfra. Tror en Behringer i kombo med Pioneeren er en god løsning!

Dag :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver igjen siden nå flere har funnet ut at AX4 justerer bass også. Er det noen av dere basseksperter som har en forklaring på det som jeg har funnet ut nedenfor? Er en stund siden disse målingene ble gjor. Har ikke gjor målinger uten RK på subbene. Har en ekstrem peak på +13db på 40 HZ.... som jeg vil bli kvitt.

Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Noen som har funnet ut hvordan en skal justere"standing wave" funksjonen på ax4 på subben? Drev å prøvde litt nå å det virker som noe skjer med frekvens gangen på subben når bånd 1 av 3 bånd ble justert til maks på 63HZ(Q=2 og ALT 12dB).

De to andre båndene sto på.
    2: f=78Hz Q=9.8 og Alt 2.5dB.
    3: f=96HZ Q=5.8 Alt=6.0dB

Den ble dempet rundt 63HZ(-11dB) 56(-18dB),71(-4dB), 80HZ(-6dB) men også 40hz(-6dB), 25hz(-13dB) og 22hz(-16dB) ble dempet og da datt jeg av lasset noe som har en forklaring?

Alle målinger gjort under samme forutsetninger.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver igjen siden nå flere har funnet ut at AX4 justerer bass også. Er det noen av dere basseksperter som har en forklaring på det som jeg har funnet ut nedenfor? Er en stund siden disse målingene ble gjor. Har ikke gjor målinger uten RK på subbene. Har en ekstrem peak på +13db på 40 HZ.... som jeg vil bli kvitt.
    Hei,

hvor fikk du tak i detaljerte info om forandringene? Målte du?

mvh Dag

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja målte med Radioshocken i sweet spot. Kjørte kurvene fra L-sound sine sider med kompansering på lave HZ(exelarket). Har ikke kjørt noe flere da skjønte fint lite hva som skjedde,men noe skjedde med bassen!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja målte med Radioshocken i sweet spot. Kjørte kurvene fra L-sound sine sider med kompansering på lave HZ(exelarket). Har ikke kjørt noe flere da skjønte fint lite hva som skjedde,men noe skjedde med bassen!
    Så du målte først med den gamle receiveren, og så med Pioneer med MCACC aktivert?

Ser at alle tallene ligger langt under de gamle, virker som om du testet på et annet nivå.
    Uansett ser man jo at mye har skjedd!!

mvh
    Dag

Side 21 av 88 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 41 51 61 71 81 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •