Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 20 av 88 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 40 50 60 70 80 ... SisteSiste
Viser resultater 381 til 400 av 1741
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er litt rart at manualen ikke beskriver rekkefølgen når man skal definere "ett rom". Etter å ha benyttet en annen rekkefølge enn båda akto og Audyssey så er min foreløpige konklusjon at det spiller ingen trille så lenge man begynner med sweetspot. Rare greier.

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Det er litt rart at manualen ikke beskriver rekkefølgen når man skal definere "ett rom". Etter å ha benyttet en annen rekkefølge enn båda akto og Audyssey så er min foreløpige konklusjon at det spiller ingen trille så lenge man begynner med sweetspot. Rare greier.

Er ikke det bare å måle avstander til speakersene så finner man posisjonen?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer faith sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det store forskjeller på hvor gode romkorreksjonssystemet har blitt de to siste årene? feks. mellom første genrasjons Pioneer AX5 og til den som sitter i AX2/AX4? og hvilke Denon receivere var først med advanced Audessy system?

Jeg er ute etter ny receiver (eller brukt) og har litt problemer med å bestemme meg.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at Yamaha RX-V2700 har relativt greie justeringsmuligheter via software. YPAO kan korigere 7 frekvenser, men man kan velge relativt fritt hvilke fra 31Hz til 16kHz.

Noen som har benyttet dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av faith
    Er det store forskjeller på hvor gode romkorreksjonssystemet har blitt de to siste årene? feks. mellom første genrasjons Pioneer AX5 og til den som sitter i AX2/AX4? og hvilke Denon receivere var først med advanced Audessy system?

Jeg er ute etter ny receiver (eller brukt) og har litt problemer med å bestemme meg.
    Det er ganske store forskjeller mellom korrigeringsystemet til AX5 og AX4/2. Har hatt begge. AX5 forsterkeren var mer en "tanks" i oppbygging og når det gjelder lydtype. AX4 er lettere både i lyd og oppbygging. Liker lyden bedre på AX4 da den er bedre særlig i diskant område og en del strammere i bassen.
    AX5 er kanskje vel så kraftig selv om effekt data sider noe annet..

Enn har mer muligheter til å "skreddersy" lyden på AX4 enn AX5 med 9 bånd vs 5 bånd eq. AX4 har også fasekontroll og stående bølge kontroll(hører ikke noe vesentlig forskjel med den av/på)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Snakker du om den eldre AX5 nå? Den nyere AX5Ai modellen har vel Advanced MCACC systemet, som også er på den nye AX4?

Newcomer faith sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var den nyere ax5 jeg tenkte på... Men det ser ut som AX2 er den som er mest aktuell i og med at er vesentlige forskjeller. Ax 4 blir for dyr.

Takker for svar!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at Yamaha RX-V2700 har relativt greie justeringsmuligheter via software. YPAO kan korigere 7 frekvenser, men man kan velge relativt fritt hvilke fra 31Hz til 16kHz.

Noen som har benyttet dette?

Dette ser MEGET INTERESSANT UT!!!!!!!!!!!!!

Her kan man virkelig få bukt med f.eks min peak rundt 40 hz i bassområdet, tror jeg ryker på ny receiver snart!

Dag :-)

Newcomer daytona sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter testoppsettet har jeg nå kontrollert EQ dataene
    og de ser slik ut:
    Jeg bruker pioneer sitt mcacc kalibreringsutstyr med fasekontroll
    Left Right
    40HZ -1.5db -4,5db
    125HZ +1.5db -4.5db
    250HZ +3.0db -1.0db
    4KHZ +4.5db +3.0db
    13KHZ +2.0db +1.0db
    Trim -0.5db 0.0db
    fikk ikke til å vise dette korekt ,men den første søylen er left og den andre right

det er overaskende store endringer når jeg velger "direct" kontra mcacc auto koreksjon.
    Det lille jeg har testet til nå syntes jeg forsterkerens valg er det beste.
    Jeg bruker min reciever som forforsterker.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også fått vekk den store bølge rundt 45 Hz i mitt rom etter at jeg skiftet til Pioneer. Må samtidig si at Yamaha sitt nye system ser mye mere gjennomarbeidet ut enn forrige generassjon fra den kanten. Har tross alt en annen lyd signatur enn Pioneer som jeg liker mye bedre på musikk. Du Dag J. kan vel ha en Yamaha i kinoen din? Kjekt med det beste fra "both worlds", eller hva?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skulle gjerne sette en sammenligning/vurdering av romkorreksjonssystemene for følgende forsterkere/receivere:

Denon AVR-3806
    Denon AVR-4306
    Harman/Kardon AVR 745
    Yamaha RX-V2700
    Pioneer VSX-AX4ASi-S (litt av en håndfull...)
    Pioneer VSX-AX2AS-S
    Marantz SR-7001

Noen som har sett noe slikt noe sted?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en "oppsummering" om de tekniske mulighetene en har på de forskjellige? En ren "hvem har hva" oppsummering.

Intermediate Tor Ole sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flopp??

Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Øsker å høre positive og negative erfaringer med romkorreksjon.

Har selv Pioneer VSX AX2 og romkorreksjonen er et stort bidrag til kvalitetsøkning av lydkvaliteten hos meg.

Hadde Denon 3805 før som var bra, men Pioneren har mye mer avansert romkorreksjon med kontroll av stående bølger og reverb/klang.
    Resultatet er vesentlig bedre.

Noen der ute som har spennende info?

Dag :-)

Solgte i dag min ax2, trist men men..

Men jeg var ikke fornøyd med rom korreksjonen i stuen min tok den all bass vekk så det hørtes ikke bra ut i det hele tatt.

Tok da med receiveren med på hidficenteret i bodø og der tok den og all bass bort, så prøvde vi med en annen ax2 med samme resultat.

Syns dette var rart siden i alle tester jeg har lest skrytes den jo opp i skyene..

Så neste gang om noen år når jeg får meg hus skal den fremtidige recieveren hjem og testes først.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du har sub, må du legge på igjen omlag 6-10dB for denne. Sånn erfarer jeg at det er med de fleste romkorreksjonssystemer.

Kanskje du ikke skulle solgt den likevel, eller var det andre mangler også? ;-)

Intermediate Tor Ole sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Solgt

Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Dersom du har sub, må du legge på igjen omlag 6-10dB for denne. Sånn erfarer jeg at det er med de fleste romkorreksjonssystemer.

Nei, var ikke derfor jeg solgte den , skal gå over tilstereo en stund til det blir hus og eget rom,

fant ut at hjemmejinoen ble ikke brukt etter vår sønn kom til..

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjørt romkorrigeringen på Denon 4306/3806 og Yamaha RX-V2700 i egen hjemmekino. Kjapt oppsummert:

Denons RK er relativt tidskrevende og betinger 6 ulike målingspunkter innenfor et definert "rom". Resultatet er godt ved flere sitteplasser. Ikke så overraskende, siden det forsåvidt er poenget. Imidlertid er det min opplevelse at lyden ved Audyssey EQ (sammenlignet med de andre EQ-valgene i samme receiver) blir veldig tam. Mulig det er dette som er et kompromiss i praksis...Alle sitteplassene blir like "dårlige".

På Yamaha så kjøres en RK kjapt fra en sitteposisjon. Man kan dog lagre flere målepunkter (sitteplasser), men kun aktivere et om gangen. Lyden føles mer detlajert.

Og, vi vet jo (utifra denne tråden) at ulike personer har ulike opplevelser i ulike rom. Moralen er at det er 3 dimensjoner (bruker, rom og RK-system) som avgjør resultatet. En fasit på hva som er best er derfor umulig å besvare, annet enn rent teoretisk. Og ingen sitter og lytter teoretisk...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå har jeg hatt både Yamaha RX-V2600 og har i dag en Pioneer VSX-AX4ASi-S, men ingen av de krever noe tillegg i bassområde eller i subben. På Pioneer sin ble subben og frontene så samspilte at de ga meg en helt annen opplevelse av de fleste DVD`er jeg har, (bruker kun fronter til stereo). Pioneer ga nesten for mye bass, for i løpet av første filmen jeg så etter div. oppdatering, risten det ene dekslet på takspottene løs og deiset i fanget. Rene skrekkopplevelsen det gitt. Pik Floyd sin percussionist har en stortromme på stativ, (den som er lavt stemt), som holdt på å komme ut av lerretet. Det gjorde den ikke med mitt tidligere utstyr. Morsomt var det òg.
    Kan også nevne at jeg har System Audio Explorer som mange anser for å ha "slank" lyd. Dette skjønner jeg ingenting av da de gir mere og lavere bass i mitt rom en B&W 803D som jeg hadde tidligere. De anser folk til å ha nok bass.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har VX4 avi,synes kanskje det er litt for lite trøkk fra suben i oppsettet mitt,men aldri stilt om på res etter kjørt mcacc..

Burde jeg da kjørt opp 6-10 db som du skriver??
    Eller gjelder ikke dette pioneer sin VX4

Bruker selv romkorreksjonen til mitt filmoppsett,spiller jeg musikk i stereo blir det uten..

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjørt romkorrigeringen på Denon 4306/3806 og Yamaha RX-V2700 i egen hjemmekino. Kjapt oppsummert:

Denons RK er relativt tidskrevende og betinger 6 ulike målingspunkter innenfor et definert "rom". Resultatet er godt ved flere sitteplasser. Ikke så overraskende, siden det forsåvidt er poenget. Imidlertid er det min opplevelse at lyden ved Audyssey EQ (sammenlignet med de andre EQ-valgene i samme receiver) blir veldig tam. Mulig det er dette som er et kompromiss i praksis...Alle sitteplassene blir like "dårlige".
    Antar dine erfaringer baserer seg på film? Eller har du forsøkt alle modusene på musikk også?

Personlig brukte jeg "Front" til både musikk og film, og opplevde best resultat med det.

Side 20 av 88 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 40 50 60 70 80 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •