Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 88 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 42 52 62 72 82 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 1741
    Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tror det har noe for seg både for hjemmekino og stereo. Og det vil kanskje også øke tilgjengeligheten for stereo i vanlige hjem større. Og man vil få høyttalere som er lagd for å bli plassert opp mot veggen. Fordi korreksjnssystemene vil etterhvert bringe frem alt av naturlig klang.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Jeg har også en AX4. Jeg har hatt den ganske lenge, egentlig. Men inntil videre har jeg jeg ikke lekt meg så mye med romkorreksjonen, fordi jeg har vært så fornøyd med lyden uten. Jeg har en del nakne flater i rommet, så skal bli spennende å se hva som skjer med litt grundig testing av MCAAC.

Det jeg bekymrer meg litt for er alle ryktene jeg har hørt om at romkorreksjonen legger tidvis ganske store beslag på kraftreservene i receiveren, pga korrigeringene den foretar i EQ'en. Dette vil jo igjen føre til mindre dynamikk og "PANG!"-effekt når det trengs...synes å merke litt mindre fart i sakene med, enn uten romkorreksjon, når jeg så vidt har prøvd.
    Hei Alex,

kanskje noe av PANG effekten er klang i rommet?
    Lyden blir noe mer dempet med RK i mine rom, som om det var mere fysisk demping i rommet, men det ser jeg på som meget positivt.

Ikke tenk på det med kraften, skulle ikke være noe problem.

Dag :-)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Har denne Q verdien som vises på de forskjellige frekvensene noe med utregningene (algoritmene) å gjøre? Hos meg varierer Q verdien fra 0,1 til 1,9 på de forskjellige frekvensene.
    Q-verdien angir "bredden" på frekvensområdet som korrigeres.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Dette regner jeg med skjer dersom du har THX-aktivert. Dette gjør at receiveren beregner lydsignalet til at 0 er referanseområdet. Oftest innebærer det en senkning i volumet for å treffe riktig.
    På min AX5Ai ble nivå satt til i område -2 til +2 etter RK. Rommet er ca 17m2, og føler ikke for å spille på referanse volum 0. Dette blir nærmest uholdbart høyt i lengden, men gledelig helt uten forvrengning.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er klippet fra Denon's hjemmesider om 3805 auto room eq:

Gjorde et søk på google om "variable q factor". Noen som kan oversette til Norsk og samtidig prøve å forklare på "Frp språket".

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://en.wikipedia.org/wiki/Q_factor

Orker ikke oversette alt, men her er i allefall Wikipedia sin forklaring.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir fortsatt gresk for min del. Jeg har ingen forutsetninger for å kunne forstå dette. Selv om det blir "oversatt" av google. Isen hvor er du?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håkon hvis du ikke kan se at Direct, og romkorreksjon av er to separate funksjoner så er det ingen som kan hjelpe deg.

For å bruke din geniale motoranalogi: Du har en V8, og kobler ut drivstofftilførselen, kompresjon og tenning til 4 av sylindrene.Motoren kjører videre. Har motoren nå

A: Stanset

eller

B: Kjører på 4 sylindre

?

Jeg vet ikke om jeg må forklare det vha tegninger eller Venn diagrammer for å nå frem ;-)

Active JoonGoii sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Q-faktoren vil si "bredden" av frekvensområdet som justeres.

En svært lav Q-verdi vil si at man kun justerer noen få frekvenser samtidig.

En høy Q-verdi vil si at man justerer over ett mye bredere frekvens område.

Eksempel:

Lav Q-verdi kan bety at man kun justerer + - db på feks 200-250 hz
    Høy Q-verdi kan bety at man feks justerer + - db på feks 200-2000 hz.

Dette brukes mye i studio sammenheng for å feks dra vekk kun ett veldig smalt frekvens område uten å påvirke resten av musikken. Eksempel på smalt område kan være ett "klikk" som har oppstått under innspilling, man kan da gå inn på den spesifikke frekvensen og forsøke å "skru" vekk klikket uten at resten av frekvensområdet blir påvirket.

Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Det blir fortsatt gresk for min del. Jeg har ingen forutsetninger for å kunne forstå dette. Selv om det blir "oversatt" av google. Isen hvor er du?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Håkon hvis du ikke kan se at Direct, og romkorreksjon av er to separate funksjoner så er det ingen som kan hjelpe deg.
    Har jeg veldig mye skrivefeil...? Tydligvis siden du ikke forstår en døyt av det jeg forteller deg....

Når har jeg sagt det er samme funksjon?

For å bruke din geniale motoranalogi: Du har en V8, og kobler ut drivstofftilførselen, kompresjon og tenning til 4 av sylindrene.Motoren kjører videre. Har motoren nå

A: Stanset

eller

B: Kjører på 4 sylindre

?
    Nå tok jo du den sammenligningen litt lenger... Tror ikke helt du klarte å forstå hva jeg prøvde å fortelle deg....

A: Direct er designet for å skru av alle digitale kretser. Du skrur på Direct og blir misfornøyd fordi den nå skrur av en av de digitale kretsene du gjerne skulle hatt.

B: Tenningen på bilen skrur av alle sylindre på en motor. Du skrur av tenningen, og blir deretter misfornøyd fordi den skrudde av en av sylindrene du gjerne skulle hatt.

Jeg vet ikke om jeg må forklare det vha tegninger eller Venn diagrammer for å nå frem ;-)
    Ikke la dette bli til en pisse-konkurranse...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JoonGoii
    Q-faktoren vil si "bredden" av frekvensområdet som justeres.

En svært lav Q-verdi vil si at man kun justerer noen få frekvenser samtidig.

En høy Q-verdi vil si at man justerer over ett mye bredere frekvens område.

Eksempel:

Lav Q-verdi kan bety at man kun justerer + - db på feks 200-250 hz
    Høy Q-verdi kan bety at man feks justerer + - db på feks 200-2000 hz.

Dette brukes mye i studio sammenheng for å feks dra vekk kun ett veldig smalt frekvens område uten å påvirke resten av musikken. Eksempel på smalt område kan være ett "klikk" som har oppstått under innspilling, man kan da gå inn på den spesifikke frekvensen og forsøke å "skru" vekk klikket uten at resten av frekvensområdet blir påvirket.
    Det var forklaringen jeg savnet. Takk!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så får det bli med en ennå mindre teskje.

her er mitt opprinnelige innlegg, og din kommentar

Et annet problem med romkorreksjon som jeg ser det er at det selvfølgelig gjør det umuligt å kjøre i Direct. Og mine erfaringer både med Pioneeren, og min forrige receiver, Yamaha RX-V1500 tilsier at de lyder langt mere transparente når alle lydforbedrende kretser er slått i fra.

Kjører du i Direct, så er det som du selv sier for å slå av alle lydforbedrende kretser, hvorfor er det da et problem? :???:

Det blir jo som å skru av motoren på en bil for å slippe fremdrift, men klage på at nå går ikke bilen fremover lenger.
    Du påstår her at å slukke romkorreksjonen, og å bruke Direct er en og samme ting. Eller finnes det en alternativ tolkning av innlegget ditt?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig har jeg stort utbytte av å bruke romkorreksjon (O.S.D.) til å finne
    optimal plassering av subwoofere, høytalere og ikke minst lytteposisjon i rommet.
    Optimal plassering = lite korreksjon.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så får det bli med en ennå mindre teskje.

her er mitt opprinnelige innlegg, og din kommentar

Du påstår her at å slukke romkorreksjonen, og å bruke Direct er en og samme ting. Eller finnes det en alternativ tolkning av innlegget ditt?
    Skjønner ikke hvordan det overhode er mulig å tolke det feil, men du har altså klart det...

Jeg skrev IKKE at det er en og samme ting, men at en av følgende ved å bruke direct er at den skrur av RK. Direct er tilstede for å skru av digitale kretser, og la signalet gå så ubehandlet som mulig gjennom forsterkeren... RK er en digital krets og blir som følge av dette skrudd av....

Snakker om å mate med teskje... skulle nesten tro du tullet med meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Skjønner ikke hvordan det overhode er mulig å tolke det feil, men du har altså klart det...

Jeg skrev IKKE at det er en og samme ting, men at en av følgende ved å bruke direct er at den skrur av RK. Direct er tilstede for å skru av digitale kretser, og la signalet gå så ubehandlet som mulig gjennom forsterkeren... RK er en digital krets og blir som følge av dette skrudd av....

Snakker om å mate med teskje... skulle nesten tro du tullet med meg.
    Direct, og romkorreksjon er to forskjellige entiteter hvor den ene utelukker den andre, men ikke vice versa. Det krever ikke noe mensa medlemsskap for å forestille seg at om man kunne kombinere effekten av disse to så ville det vært en optimal situasjon

Det er det jeg sier i det opprinnelige innlegget mitt. men så kommer Håkon og sier at det blir som å skru av motoren, og klage på at fremdriften mangler. Også lurer du på hvorfor jeg ikke kan forstå det, hallo? Det ble kanskje litt for abstrakt for deg, men forsøk å å forestille deg en lyd uten ullteppe, og ujevheter i frekvensgangen

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JoTo
    optimal plassering av subwoofere, høytalere og ikke minst lytteposisjon i rommet.
    Sant nok,

i min beste lytteposisjon korrigerer romkorreksjonen mindre.

Ofte ønsker jeg å slippe ommøblering, da er det bra å ha en ferdig romkorreksjonsvariant for håpløs sitteposisjon klint i bakveggen :-)

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JoTo
    Et ganske godt poeng, som jeg selv opplever.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Direct, og romkorreksjon er to forskjellige entiteter hvor den ene utelukker den andre, men ikke vice versa.

Det krever ikke noe mensa medlemsskap for å forestille seg at om man kunne kombinere effekten av disse to så ville det vært en optimal situasjon
    Du missforstår funksjonsmåten til "direct". Hvordan kan du kombinere direct og RK når Direct er designet nettopp for å koble ut ting som RK?

Mensa er forøvrig lite relatert med høyden på kunnskapsnivået innenfor audio/video-produkter.

Det er det jeg sier i det opprinnelige innlegget mitt. men så kommer Håkon og sier at det blir som å skru av motoren, og klage på at fremdriften mangler. Også lurer du på hvorfor jeg ikke kan forstå det, hallo?
    Jeg gidder ikke forklare det flere ganger til deg... skulle være unødvendig å bruke slike banale enkle eksempler i det hele tatt. Tydlig at det gjorde det hele bare mer vanskelig for deg. Ikke la den stakkars bilen forvirre deg, glem det jeg sa du..

Det ble kanskje litt for abstrakt for deg, men forsøk å å forestille deg en lyd uten ullteppe, og ujevheter i frekvensgangen
    Det du ønsker er en bedre RK som ikke gir "ullteppe" på ditt anlegg.... Som jeg tidligere sa, bedre RK finnes til en høyere pris....

Når det gjelder ujevnheter i freksvensgangen, så er RK sin jobb å rette opp i dette. Så hvis du får dårligere frekvensgang som følge av RK, foreslår jeg at du sender din forsterker på service eller vurderer å bytte produkt.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Hvordan påvirket romkorreksjonen på AX4 stereolyden i anlegget ditt Anfield?
    Romkorreksjon på musikk i stereo resulterte som oftest at lydbildet ble noe flatere, men også mer kjedelig. Kanskje det er det som kalles "HiFi-lyd"...;-) Audyssey er etter min mening helt ubrukelig, da det høres ut som om du sitter inni en colaboks. Til filmbruk hadde Front-varianten helt klart mest for seg.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håkon, jeg forstår nå at du mangler evnen til abstrakt tenkning. Det er helt ok, og jeg beklager at jeg ble irritert.

Side 2 av 88 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 42 52 62 72 82 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •