Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 19 av 88 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 39 49 59 69 79 ... SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 1741
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Pioneer sine receivere har jo fasekontroll, og den påvirker vel bassen helt ned i kjelleren?

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Så er det på tide å finne ut hva RK gjør i de nederste frekvenser :-o

Det har vært noen innspill ifm. å finne ut hvor DYPT selve RK'n faktisk påvirker frekvenskurven. Mener å ha lagt merke til at noen har funnet ut at 63Hz er det laveste?!

Jeg har sjekket ut Denon 4306 med Audyssey, og etter noen kontrollmålinger viser det seg at hos meg så justerer RK helt ned til 28Hz.
    Det er noen målinger som gjenstår......og når dette er utført skal jeg poste noen kurver.

Er det noen av dere andre som har kartlagt frekvensresponsen fra 80Hz og nedover på Receiver med RK? også i forskjellige RK-modus?

Har sjekket det samme på min 3806 og kurven på min SMS blir påvirket godt ned i 20-30hz området. Foreløpig har jeg ikke detektert noen forskjell på Flat, audyssey og front innstilling, mer testing gjenstår. Har nettopp fått inn en pioneer AX2 også, så skal gjøre noen tester å se hvor langt ned den korrigerer.

Forresten synes jeg audyssey fjerner litt vel mye i bassen, men det er kanskje bare meg;-) får nesten en helt flat kurve etter korreksjon mens med velodyne sin sms hadde jeg i utgangspunktet en fallende kurve på ca 10 db mellom 20 og 80hz.

pt

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse receiveren gjør vel ingen korrigeringer i dette området annet enn fasejustering av basselementene, noe som gir en bedring/forandring også i dypbassområdet (noe a|ex allerede har påpekt).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke skjønne annet enn at denon receiverne kan korrigere frekvensrespons utifra hva mr audyssey sier.

The reality is that in the MultEQ XT version found in receivers, we can correct broader features below 100 Hz better than narrow ones. For example, a lump that is half an octave wide at 50 Hz can be fixed. A narrow dip or peak that is 1/3 or 1/6 octaves wide and centered at 30 Hz will be improved, but not eliminated.

• The on-screen display in the receiver has very limited graphics. Therefore it is not possible to really show what the MultEQ correction filter is doing at all frequencies. It appears to only be operating on 9 bands like a parametric equalizer, but this is not the case. What is shown is a very crude approximation to the MultEQ correction and it should not be used to read exact values of cut or boost at the 9 frequencies shown.

• Furthermore, there is no display for the subwoofer filter. This doesn’t mean that there is no subwoofer correction. It was not added to the display because of interface and memory considerations.

pt

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Per Thomas: Følger opp din fakta-informasjon med illustrasjoner som viser hva Audyssey gjør i praksis.

Takk til HiFi-Klubben's ProduktSjef for Audyssey som har bidratt med denne grafiske framstillingen fra produsenten!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle de grafene du viser til har klar utfasing i dypbass-området (blå kurve). Hvis ikke betyr jo grafene at receiveren kan få subber som i utgangspunktet ikke spiller dypt, til å bli rene dypbassmonsteret. Grafene beviser ingen ting annet enn at receiveren har korrigert fasen riktig på subben.
    Det kan godt være systemet korrigerer volum langt ned i frekvens, men det er ikke det som er vist i grafene dine Flageborg. Du av alle burde se det ut fra kurvene umiddelbart.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gorm: Beklager mangelfull informasjon, dvs. det er klart at et diagram trenger en oppfølgende forklaring til hva man egentlig ser..........når kurver presenteres. Jeg skal følge opp saken i forhold til produsent, og få på plass en forklarende definisjon av diagrammet's innhold. Forhåpentligvis i løpet av noen få dager.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har funnet ut hvordan en skal justere"standing wave" funksjonen på ax4 på subben? Drev å prøvde litt nå å det virker som noe skjer med frekvens gangen på subben når bånd 1 av 3 bånd ble justert til maks på 63HZ(Q=2 og ALT 12dB).

De to andre båndene sto på.
    2: f=78Hz Q=9.8 og Alt 2.5dB.
    3: f=96HZ Q=5.8 Alt=6.0dB

Den ble dempet rundt 63HZ(-11dB) 56(-18dB),71(-4dB), 80HZ(-6dB) men også 40hz(-6dB), 25hz(-13dB) og 22hz(-16dB) ble dempet og da datt jeg av lasset noe som har en forklaring?

Alle målinger gjort under samme forutsetninger.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audioholics har gjort en test av Denon AVR-3806 Audyssey Multi EQ. http://www.audioholics.com/techtips/...nonAVR3806.php

Kanksje noen som vet mer om dette kan komme med noen kommentarer ut over den konklusjonen testen kommer frem til. Ble litt mye formler og annet på førstesiden for min del

Gøran

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har pioneer sin VSX-AX4AVi-S.. Etter å ha kjørt mcaccc merker jeg at jeg må kjøre mye mer opp på volumkontollen..Hvorfor det??
    Andre folk her med denne reciveren,kjører dere den til både film og musikk (stereo) oppsett??
    Har man noe å endre på innstillingene etter å kjørt mcacc..?? Har selv endret str på høytalerene til large til front(ikon 6)small til front(vokal2) small til bak(ikon on wall) og plus på sub istedenfor yes.Ved yes spiller ikke sub i stereo..
    Noe mer å hente på innstillinger??

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dakjos
    Jeg har pioneer sin VSX-AX4AVi-S.. Etter å ha kjørt mcaccc merker jeg at jeg må kjøre mye mer opp på volumkontollen..Hvorfor det??
    Andre folk her med denne reciveren,kjører dere den til både film og musikk (stereo) oppsett??
    Har man noe å endre på innstillingene etter å kjørt mcacc..?? Har selv endret str på høytalerene til large til front(ikon 6)small til front(vokal2) small til bak(ikon on wall) og plus på sub istedenfor yes.Ved yes spiller ikke sub i stereo..
    Noe mer å hente på innstillinger??
    Var en tråd om dette på et svenskt forum. Tror noen løste "problemet" med å justere alle kanaler opp 6db... Merket det samme på min AX-4 uten at det brydde meg nevneverdig.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil ikke gå ut over lyden når man spiller film da??
    Merket du noen forskjell?Eller er det bare å skru opp volumet litt xtra??
    Bruker du mcacc både ved film og musikk?

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Var en tråd om dette på et svenskt forum. Tror noen løste "problemet" med å justere alle kanaler opp 6db... Merket det samme på min AX-4 uten at det brydde meg nevneverdig.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hva er forskjellen: Skru opp alle kanaler 6dB, eller master volum 6dB?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Hva er forskjellen: Skru opp alle kanaler 6dB, eller master volum 6dB?
    Burde ikke være noe forskjell i det hele tatt, og det var derfor jeg ikke brydde meg om å gjøre noe med det....

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dakjos
    Bruker du mcacc både ved film og musikk?
    Har byttet reciever til en prosessor, så nå skal jeg kun bruke romkorreksjon under 250hz. Men da jeg brukte Pioneer RK så brukte jeg det både på musikk og film når jeg hadde et 5.1 sett der høyttalerne hang på veggen. Etter å ha byttet til bedre gulvstående høyttalere fungerte det best uten romkorreksjon både til film og musikk. Tror man rett og slett bare må få egne erfaringer i sitt eget rom på sine egne høyttalere, da det er så varierende resultater blant folk...

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal etterhvert skifte ut min Yamaha RX-V2600 og lurer på følgende; har Harman Kardon tilfredstillende romkorreksjon? Tenker da også på den nye som vistnok skal komme på senhøsten, AVR745. Har den evt. muligheter å jusse det meste manuelt som de andre merkene? Og hvordan er den iforhold til Pioneer VSX-AX4AVI-S? Langt navn har den ihvertfall!

Snakka med en fyr på messa i Molde og fikk opplyst at den største forskjellen på denne og de japanske merkene, var at japsene hadde litt mere muligheter for manuell justeringer, mens lyden i H/K hadde merkbart mere pondus i bunn. Om dette skyldtes strømreserver eller romkorreksjonen i seg selv var han ikke sikker på. Sikker var han derimot på at romkorreksjon var unødvendig, hvis man var sånn som han. Han kalte seg "nerdete" når det kom til lyd, og bygde heller om rommet og satstet på plassering enn å bruke romkorreksjon. Lykke til! Ikke sikkert mannen skifter anlegg hvert år.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hk

HK har vel et Lexicon basert system, burde være bra men jobber ikke i toppen så vidt jeg vet dersom du trenger det, det gjør ihvertfall jeg.

Tror Denon med Audyssey (2807/3806) er gode valg!

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantz har også Audyssey nå.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal da prøve RK på 4306 i helgen, men har følgende spørsmål: Hva er erfaringsmessig "riktig" sekvens på målepunktene?

Aktos sekvens, eller Audyssey.com? De er like på 1, 2 og 3. 4, 5 og 6 er ikke like...

Akto: http://avforum.no/forum/attachments/...korreksjon.jpg

Audyssey: ihttp://www.audyssey.com/image/multEQ...atedsystem.gif

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spør akto eller flageborg, de vet!

Dag :-)

Side 19 av 88 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 39 49 59 69 79 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •