Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 88 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 38 48 58 68 78 ... SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 1741
    Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En slik oversikt bør stå først i en tråd og oppdateres når det kommer tilskudd. Slik du gjør det nå, blir det bare rot i mine øyne. Lage en egen tråd?
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas
    2) How is MultEQxt different from other equalization methods?

There are two fundamental differences from every other Room Eq method available in AV receivers today. The first is that MultEQxt is not based on parametric equalization. Parametric equalization relies on a few bands that ............................................etc

Jeg er iallefall overbevisst om at dette er starten på virkelig god romkorreksjon og ikke bare høytalerkorreksjon som mer eller mindre var tilfellet med førstegenerasjons romkorreksjon.

Er også helt enig med deg at romkorreksjon bør være prikken over i'en og at fysisk romkorreksjon bør være første bud.
    Denon sin forklaring på hvorfor den er så mye bedre enn en parametrisk er fin den. Men dette er en parametrisk EQ:

Denon er ikke noe spesiell i forhold til andre nye recievere i sånn måte. Parametrisk EQ var mest populær på 80-tallet.

Når det er sagt, så fungerer den helt sikkert bra. Jeg tror bare det er litt for lett å overfokusere på RK, og la den gjøre for mye. Og jeg mener uansett hvor kraftig RK er, så vil man på rimelige/feil sammensatt anlegg også korrigere for anlegget. Målet for en ekte entusiast bør være null eller liten RK. (da snakker jeg uavhengig budsjett).

Grunnen til at jeg engasjerte meg litt mer i denne diskusjonen, var fordi det ble hevdet at recievere som Denon 3806 kunne gjøre like god jobb som utstyr til 15 ganger prisen, fordi den hadde annen RK. Dette burde vel egentlig være åpenbart... Det blir litt som å si at en VW til 200k er en bedre kjøreopplevelse enn en Mercedes til 2,5mill, fordi man vet at VW`en er kjempegod å kjøre (noe den også er) og VW har sitt egen avanserte computer som de sier er overlegent alle andres. Mercedesen har kanskje ikke samme computeren, men den totale opplevelsen blir så mye bedre pga andre grunnleggende ting. Man er nødt til å bruke litt sunn fornuft noen ganger.
    [QUOTE=Per Thomas]Når dette er sagt skal det også sies at veldig mange har ikke muligheten til å gå såpass drastisk tilverks såsant dem ikke har et dedikert rom[QUOTE=Per Thomas] Det er nettopp på grunn av slike uttalelser folk ikke gidder å prøve å gjøre noe med rommet. De tror det er snakk om drastiske forandringer. For den vanlige mannen som egentlig ikke bryr seg så mye om lyden, og skal "bare ha noe å spille av filmer med", så er det selvfølgelig ingen vits. Men for entusiaster og folk opptatt av best mulig lyd, er jeg overbevist om at de aller fleste undervurderer virkningen av endringer i rommet. De er snakk om små ting, som en ekstra gardin, en dempeplate kamuflert som et bilde etc. Bare å teste litt på plasseringer av høyttalere kan gi deg aha-opplevelser.
    Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas
    Forresten har du forsøkt romkorreksjon på din meridian, eller er det ekstra utstyr? Hadde vært interessant å høre din erfaring med meridian sitt system. Er vel ikke mange her på forumet som har særlig erfaring med din prosessor annet enn Jfinnerud kanskje.
    Nei, den har jeg ingen erfaring med RK enda. Skal komme med litt mer erfaring etter jeg blir litt mer kjent med den. Nå sitter jeg å hører på Minor Majority og bare nyter den herlige, luftige lyden uten noe umiddelbar tanke på noe som helst RK.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    En slik oversikt bør stå først i en tråd og oppdateres når det kommer tilskudd. Slik du gjør det nå, blir det bare rot i mine øyne. Lage en egen tråd?
    Enig at den bør stå en plass som heller kan editeres ved endringer. En tråd full av oppdateringer blir bare rotete. Egen tråd er greit.

Informasjon er flott, men jeg skjønner ikke helt 100% av målet med en slik oversikt. Er det meningen man skal kunne lese seg til hva man tror er best, som en slags kjøpshjelp? Ser at det begynner å komme tester etc inni den oversikten. Det blir bare rot. Tester kan man lese på hjemmesiden til produsenten eller søke på Google. En oversikt som skal ta med seg alle surroundprodukter og tester, blir hinsides stor.

Lag gjerne en egen tråd ang Stereophile også. Det er et blad sikkert flere lurer på hvordan de skal få tak i, og til hvilken pris. Ikke minst hva dette bladet handler om. (Eller har vi en egen tråd om blader?)

Kan gjerne lage en egen tråd om Meridian sine produkter senere. Tydlig at det er et ukjent (og kanskje undervurdert merke) på dette forumet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Denon sin forklaring på hvorfor den er så mye bedre enn en parametrisk er fin den. Men dette er en parametrisk EQ:

Denon er ikke noe spesiell i forhold til andre nye recievere i sånn måte. Parametrisk EQ var mest populær på 80-tallet.
    Poenget var kanskje at dette var noe radikalt forskjellig fra parametrisk EQ, noe alle romkorreksjonsenheter er. Å beskrive tekniske forskjeller mellom forskjellige rk blir muligens å gi slipp på "trade secrets" og dessuten fort for teknisk for et forum som dette.

mvh
    Knut

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Poenget var kanskje at dette var noe radikalt forskjellig fra parametrisk EQ, noe alle romkorreksjonsenheter er. Å beskrive tekniske forskjeller mellom forskjellige rk blir muligens å gi slipp på "trade secrets" og dessuten fort for teknisk for et forum som dette.
    Det har du nok sikkert veldig rett i. Jeg tror det beste er å teste produktene selv, mot hverandre hjemme. Har selv blitt flinkere til det de siste årene, og det avslører produktet på godt og vondt uendelig mange ganger bedre enn et papirark fra produsenten, som med masse salgspropaganda allâ shamporeklamer forteller hvor nyskapende og genuint varen deres er.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...............Jeg tror det beste er å teste produktene selv, mot hverandre hjemme. Har selv blitt flinkere til det de siste årene, og det avslører produktet på godt og vondt uendelig mange ganger ..............
    Dette er et tve-egget sverd.

På den ene siden er det ingen tvil om at utstyr bør testes der det skal brukes i praksis..............av hensyn til andre ledd i kjeden.......som eksisterende utstyr.....og selve rommet som skal sette prikken over i'en når opplevelsen skal vurderes.

På den andre siden viser det seg i praksis at man blir nødt til å stille spørsmålet til "testeren": Er DU kapabel til å foreta en vurdering som yter produktet den "rettferdighet" som det i utgangspunktet bør få? Er DU en av de få som "gidder" å lese manualen/bruksanvisningen?

Flere "tester" og "pressen", i Norge, viser at det ofte er grunn til å stille spørsmålstegn ved resultatene som fremlegges..........særlig i direkte sammenligninger med produsentens egne fakta-ark og internasjonal test-ekspertise på nevnte områder.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Dette er et tve-egget sverd.

På den ene siden er det ingen tvil om at utstyr bør testes der det skal brukes i praksis..............av hensyn til andre ledd i kjeden.......som eksisterende utstyr.....og selve rommet som skal sette prikken over i'en når opplevelsen skal vurderes.

På den andre siden viser det seg i praksis at man blir nødt til å stille spørsmålet til "testeren": Er DU kapabel til å foreta en vurdering som yter produktet den "rettferdighet" som det i utgangspunktet bør få? .
    Hvis du ikke er kapabel til å få produktet til å yte maks under testperioden, hvilken garanti har man for at den kunnskapen kommer i ettertid? Og hva skal man da basere sitt kjøp på? Andres erfaringer, i andre rom med annet utstyr, og et annet kunnskapsnivå? Syntes uansett man kommer langt på vei å teste hjemme om man har muligheten. IMO.
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Flere "tester" og "pressen", i Norge, viser at det ofte er grunn til å stille spørsmålstegn ved resultatene som fremlegges..........særlig i direkte sammenligninger med produsentens egne fakta-ark og internasjonal test-ekspertise på nevnte områder.
    Selv med internasjonal test ekspertise som du kaller det, har man vel heller aldri noe garanti for at er noe mer sikker enn norsk. Men forutsetningene ligger vel til stede for at et tungt blad som for eks. Stereophile kan gå dypere til verks når ting testes.

Personlig tar jeg alt av tester som en veiledning. At et produkt har fått karakter på 98% i et respektert blad, betyr ikke at det fungerer bra i alle rom, matchet perfekt med alle produkter, all musikk etc. Det er fortsatt en eller noen få personers meninger som kommer på bord, så man må ta det som det er.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Øsker å høre positive og negative erfaringer med romkorreksjon.

Har selv Pioneer VSX AX2 og romkorreksjonen er et stort bidrag til kvalitetsøkning av lydkvaliteten hos meg.

Hadde Denon 3805 før som var bra, men Pioneren har mye mer avansert romkorreksjon med kontroll av stående bølger og reverb/klang.
    Resultatet er vesentlig bedre.

Noen der ute som har spennende info?

Dag :-)
    Hos meg var det en kjempeforbedring med romkorreksjonen i Denon 3806. Fra før hadde jeg brukt timesvis på å sette opp manuelt, målt høyttaleravstander med snøre, Radioshack på trefot i lytteposisjon, vinkling av høyttalere, 3 identiske fronter, dipoler kontra direktestrålende, testDVD'er meg her og der. Fortsatt satt lyden liksom ikke.

Kjøpte 3806 og etter 6 målinger (jeg leser bruksanvisninger) satt lyden som ei kule med en eneste gang. Det var sjokkerende og utrolig morsomt, måtte se mange filmer om igjen. Etter stort bilde med projektor er dette det beste hjemmekinokjøpet jeg har gjort. Heia romkorreksjon!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ser det ut som Onkyo også kommer med fler-punktsmålt romkorreksjon - fra Audyssey..................

Du kan lese mer om det her:
    http://www.eu.onkyo.com/products/pro...n_4414853.html

og her:
    http://www.eu.onkyo.com/products/pro...n_4414869.html

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er begrensningen mht. avtand mellom "kvadranten" til de seks punktene ?

Har selv ikke Denon, men kan jo vurdere dette.
    Loftkinoen min er litt sær mht plassering av gjester, de får hver sin sofa ( i lengeretning mot lerret og det går fint dersom det kun er to (en i hver sin sofa, liggende med bena mot lerret).

Vil det være noen hensikt i sette en sekspunktsmåling innen et kvadrat på ca. 2*2 meter ?

/L

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke er kapabel til å få produktet til å yte maks under testperioden, hvilken garanti har man for at den kunnskapen kommer i ettertid? Og hva skal man da basere sitt kjøp på? Andres erfaringer, i andre rom med annet utstyr, og et annet kunnskapsnivå? Syntes uansett man kommer langt på vei å teste hjemme om man har muligheten. IMO.
    Det må man jo vitterlig håpe at den gjør!

Det er dessverre mer enn nok av eksempler på brukere/testere med langt under pari kunnskaper om det utstyret de skal "vurdere". Når de på toppen av det hele, ofte svært uforståelig og ufortjent, fremstår som guruer på området - da er jeg på nippet til å takke for meg.

Problemet konkretiserer seg dessverre når testeren åpenbart ikke har giddet å sette seg inn i produktet og dennes muligheter, og for senere måtte dementere sine tidligere uttalelser. Ære være det at man går inn i seg selv, og korrigerer sine tidligere meninger, men dette bør dog ikke være godtagbart fra personer med "guru"-status. En slik status bør ikke oppnåes før man har "jobbet litt" med testing, og derved har opparbeidet seg nyttige kunnskaper innen feltet.

Misforstå meg rett; nyanseforskjeller er selvsagt normalt, likeså at referanseutstyret kanskje ikke er i samme liga. Dog skal dette skinne igjennom i "avhandlingen".

Det jeg personlig fester mest lit til er velbegrunnede meninger der lyttermessige erfaringer på et nøytralt grunnlag sammenliknes - på godt og vondt. Pros and cons ifht. annet relevant (og for brukeren kjent) utstyr er blant det som gir grei balansering av kritikken.

Konklusjon, for å komme til denne: privatpersoner uten særlig erfaring i testmetodikk bør unnlate å slenge utpå uttalelser (i enhver retning) som ikke gagner noen. Det blir rett og slett svært forvirrende, og ikke minst - lite troverdig. Man må gjerne sammenlikne med eksisterende utstyr, men ikke komme med konklusjoner i retning av "løp og kjøp" eller "full slakt" dersom testen ikke er gjennomført dyptpløyende nok.

Man må gjerne være entusiastisk, men entusiasmen bør være forankret i prestanda sett i sammenheng, eller at man klart viser at man har satt seg inn i produktets funksjoner og muligheter.

Gorm er et eksempel på en med gode resensjoner. Med sine eminente og velbegrunnede uttalelser går han uhyre sjelden vekk fra konseptet med å være nøytral og å forholde seg til fakta. Forslag og anbefalinger blir godt backet opp av fordeler og ulemper ved det enkelte produkt eller funksjon. Selvsagt finnes det mange andre her på forumet som gjennomgående gir gode og ryddige anbefalinger.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg pusla litt mer med pioneer sitt MCACC-system, må (nok en gang) si meg imponert over hva de har fått til... jeg har også et par betraktninger å komme med...

1. jeg savner fase og gjenklang...
    2. det er ubrukelig til musikk uten "front align" valgt, ellers blir det bare lyst og dødt.
    3. kan virke som om pioneer vil at -0dB på volumknotten skal være mest mulig likt 105dB (et eller annet referansenivå, kaaan det være THX? )i lytteposisjon eller lignende.. for den demper alle høyttalerne med minst 5dB.. og -35dB på volumknotten tilsvarer omtrent 70dB målt med radioshack.. dette målt i C/Slow...
    Dette kan også refereres til denne testen utført av homecinemachoice, og jeg siterer:
    Sitat Opprinnelig postet av Homecinemachoice
    The system(MCACC) is very accurate in terms of speaker frequency response (size), distance and level although in my test the MCACC applied almost -10dB to every channel, rather begging the question why it doesn’t leave main left and right channels as a reference level and trim the other channels relative to them. You get the feeling it’s trying to tell you to turn the volume down even before you start.
    Jeg opplevde også at MCACC korrekt fikk med seg at følsomheten på mine mx1 i front er 3dB lavere enn senter, da senter var dempet med 10dB, front left med 8dB og front right med 7.5dB.. rear var dempet med henholdsvis 4.5dB og 5.5dB, som forventet mtp. litt forskjellig avstand... Så min konklusjon må være at MCACC faktisk stiller inn i forhold til front, men at den også stiller inn i forhold til et satt referansenivå for volumkontrollen, og at dette forvirret testerne hos HCC. Resultatet er hvertfall bra

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ha et pioneerprodukt med MCACC-Advanced for å få med deg fase og romklang.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Du må ha et pioneerprodukt med MCACC-Advanced for å få med deg fase og romklang.
    Var igrunn klar over det ja..

Skrudde på THX Cinema-modus nå, og da ble diskanten dempet ned til et fornuftig nivå igjen... så MCACC med all ch adjust bør vel kanskje nytes med THX modi på, hvertfall i mitt oppsett....

Har også lagt merke til at 250Hz blir dempet med 6dB omtrent rund baut, og 4kHz blir forsterket med rundt 2-4dB .. 13kHz blir også oppjustert litt i enkelte av høyttalerne... tror ikke jeg har et drømmerom akkurat, men lyden er jo grei

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Standard MCACC er for primitivt til å kunne stille inn noe særlig mer enn nivå og tidsforsinkelse, og muligens kan den balansere klangen mellom høyttalerne i systemet noe dersom man ikke har like høyttalere rund baut.

Har prøvd meg litt frem med VSX915, som vel er samme som sitter i VSX1015 nevnt over her. I stereo synes jeg lydbildet blir flatere og mer sammeklemt mellom høyttalerne. Synes også at smådetaljer blir litt borte. For å ta et eksempel, på tittelsporet til Sailing to Philadelfia med Mark Knopfler synger Mark og James Taylor sammen i refrenget. Ved avspilling i Direct står de ved siden av hverande å synger, med autooppsettet innkoblet er de klemt sammen og stemmene blir mer grøtete. Gitarklimpring blir også mer rotete og vanskeligere å høre.

Jeg legger dette på hylla inntil jeg får råd til noe bedre. Romkorreksjon som er temaet i denne tråden er helt klart noe helt annet enn det autooppsettet som MCACC kan levere.

Edit. Wibla, du kom meg i forkjøpet ;-) Når det gjelde nivåene du nevner, så har jeg ikke gått så dypt inn i materien, nøyer meg med å høre om det låter bra forløpig.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med 2 subber i paralellkobling? Tar RK og justerer lengde og fase på den utfordringen eller? Setter man de i samme avstand, korrigeres evt. fase?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke uten to separate subutganger som kan måles på individuelt... så tror svaret der blir nei

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kommer også Vista med romkorreksjon ! Amir fra Microsoft påstår at enkelte ting gjøres faktisk bedre enn Tact!
    Interesang utvikling Microsoft har lagt seg på her,kan Vista/PC bli et alternativ ?

(Jada, jeg vet at det fortsatt er en "PC" og at dere Microsoft hatere har 1000 innvendinger)

http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...3&page=1&pp=30

Newcomer torgeir sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ender med at det blir blåskjerm midt under kinovisningen

Neida, skal ikke kimse bort slikt. Alt bør få sin sjanse
    Har tilgode å teste en skikkelig pre med RK, venter ennå på en med hdmi 1.3, men når det skjer så satser jeg på at det blir en med RK. Har tro på at det er den rette veien å gå

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så er det på tide å finne ut hva RK gjør i de nederste frekvenser :-o

Det har vært noen innspill ifm. å finne ut hvor DYPT selve RK'n faktisk påvirker frekvenskurven. Mener å ha lagt merke til at noen har funnet ut at 63Hz er det laveste?!

Jeg har sjekket ut Denon 4306 med Audyssey, og etter noen kontrollmålinger viser det seg at hos meg så justerer RK helt ned til 28Hz.
    Det er noen målinger som gjenstår......og når dette er utført skal jeg poste noen kurver.

Er det noen av dere andre som har kartlagt frekvensresponsen fra 80Hz og nedover på Receiver med RK? også i forskjellige RK-modus?

Side 18 av 88 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 38 48 58 68 78 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •