Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 17 av 88 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 37 47 57 67 77 87 ... SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 1741
    Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Slik jeg leser det fra linken til Per Thomas (takk for den!) så sier Mr. Chris fra Audessey at systemet hans går fra 20 Hz og helt til det ikke mer er praktisk nødvendig (sikkert godt over 50kHz). Dette sammenfaller med mine målinger som viser dramatiske forskjeller helt ned i det taktile området. Jeg trodde også det sluttet ved 63 Hz, men det virker som om det er der den manuelle EQ-en stopper. Jeg var usikker på mine egne målinger, siden Denonen tok reverb / romklang, og tenkte at det var kanskje ting som skjedde i tidsdomenet som ble forandret, noe som igjen førte til annerledes målinger i subområdet. Dette avkrefter Chris fra Audessey, og sier som sagt at det jobber ned til 20 Hz. Jeg burde skjønt det, for jeg måler svært sjeldent med noe annet enn enkeltbølger, nettopp for å redusere virkningen av bølger som blir kastet frem og tilbake.
    Stemmer det Akto.
    Sånn som jeg leser innleggene til Chris er det pga det dårlig grafiske grensesnittet som er på dagens receivere ikke mulig å vise all info slik som vi gjerne kunne ønsket.
    Subben ser jo ikke ut som det blir gjort noe med i det hele tatt. Dette avkreftes selvfølgelig ved første lytterunde samt målinger.

pt

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan grunnen til at noen ikke måler i flere punkter være at dette medfører et kompromiss? Kan man få 100% lyd i alle posisjonene samtidig? Eller vil slike målinger medføre at man må litt ned i kvalitet på hver enkelt plass for å få til en løsning som tilfredstiller flere plasser?
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Kan grunnen til at noen ikke måler i flere punkter være at dette medfører et kompromiss? Kan man få 100% lyd i alle posisjonene samtidig? Eller vil slike målinger medføre at man må litt ned i kvalitet på hver enkelt plass for å få til en løsning som tilfredstiller flere plasser?
    Det sier seg jo selv at det blir et kompromiss.

Lytter du alene, så er det ingen grunn til å måle andre steder enn der....du skal sitte selv...

Imidlertid er det jo flott å ha flere oppsett da, i tilfelle du måker inn folk for visning av film eller skal spille deilig musikk. Det siste vil vel neppe bli særlig bra/vellykket i flere posisjoner, uansett...

Flerpunktsmåling har også andre aspekter som selvsagt spiller positivt inn - bør i alle fall!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Jeg ser ingen grunn for ikke å måle så mange posisjoner som mulig (annet enn at d er slitsomt). Spørsmålet er hva man gjør med disse målingene.

Så lenge lydbildet varierer over området man måler, og man bare kan variere (1-dimensjonale) høyttalere så sier det seg selv at man kan korrigere en enkelt spot bedre enn man kan med et volum-utsnitt av rommet.

mvh
    Knut

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg bruker selv samme mikrofon og behringer miksepult med phantommating koblet til m-audio audiophile (internt). Men kalibreringen du gjør er vel lydkort in/out og omfatter ikke mikrofon? Eller?

Det jeg har fått av data på behringer micen er mildt sagt sparsomt. Det finnes noen grafer på websida til behringer men de er i mine øyne lite verdt.

mvh
    Knut
    Jeg måler spenningen i tillegg, med et Fluke multimeter. Følger rett og slett oppskriften til TrueRTA når dette gjøres.

Dette er selvfølgelig ikke 100% vanntett, men om man havnet innenfor 99% føler jeg vi er i mål.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble spurt om hvorfor Meridian velger å holde seg under 250hz og til enpunktsmåling. Skal prøve å svare på det, med min hittil svært begrensede kunnskap. Er det noen "lærde" som skulle se noe feil, så håper jeg at det blir rettet på.

Det er jo ganske innlysende at å kompansere for feil flere steder i rommet, blir et kompromis. Ingenting av de som gjøres i romkorreksjonen kan gjøres uten å skape nye problemer. Dette er vanlig fysikk. Disse nye problemene kan selvfølgelig varieres fra rom til rom, avhengig av hvor mye man korrigerer, men de blir ikke borte.

På en messe i USA hadde de flere lytterom, der RK ble introdusert. Det som ble lagt merke til, var at ved billige høyttalere (typisk Samsung etc) hadde RK en enorm god virkning. Videre var virkningen moderat, men grei på "vanlige" høyttalere. Ved å koble på M&K høyttalere derimot, hadde romkorreksjonen motsatt effekt. Disse låt bedre enn alle de andre løsningene, og RK fikk de ikke til å fungere på det oppsettet.

Forfatter av dette, mener svaret er åpenlysende, da romkorreksjon vil gjøre større og mer velykkede endringer på en høyttaler som har dårlig lyd, enn rommet. Altså, jo dårligere utstyret er, jo mer går det ann å fikse på. Rommet derimot er meget uforetsigbart. Man kan ikke fjerne refleksjoner og problemer med rommet. Man kan prøve å invertere frekvenser, introdusere reverb etc, men alle disse tingene gjør noe med lyden som i utganspunktet er uønsket. Det betyr altså ikke at RK ikke vil gi lytteren en illusjon at lyden er bedre, men det viser at problemet kanskje ikke utelukkende er rommet?

Si at romkorreksjonen oppdager en stygg dip på 14khz der mic. er plassert, og retter ut denne. Den enringen vil kun gjelde innenfor et par cm. Videre for å få lyden perfekt på dette punktet, vil lyden bli desto værre på andre steder der rommet ikke har den dippen. På 1khz vil RK gjelde innenfor 35cm osv. Man kan selvølgelig ha flerpunktskalibrering, men da må naturlig nok skapes en "felles" frekvensrespons som et kompromiss for at alle lyttere skal slippe disse problemene.

En annen grunn til at RK er uforetsigbart, er at frekvensresponsen vil variere mye etter hvor mange personer som sitter i rommet. Vi mennesker er enormt gode til å dempe lyd. Skulle sofaen flytte på seg litt, vil det også bli en forandring osv osv. Bilstereo er et godt eksempel, der RK ikke fungerer bra uten å ta målinger med personer i bilen, og ha flere presets etter hvor folk sitter. Altså har man en problem-dip, og denne blir borte som følge av forandringer i rommet eller at man flytter plassering på hodet nok, så vil RK ha motsatt virkning. (!)

Det er videre lett å miste headrom i musikken ved bruk av RK. RK "fikser" en dip ved å boste inn 10db økning. En 100watts forsterker, må da byttes inn i en på 1000watt. Det er en grunn til at Velodyne bruker store forsterkere i DD-modellene (med RK) sine på godt over 1000w.

Dette er bare noen av grunnene til at Meridian har valgt å holde seg under 250hz. Det forklarer videre hvorfor det ikke er noe behov for å måle mange plasseringer. Ved de frekvensene det endres på, vil uansett endringen gjelde på et større område. De største problemene i et rom vil forekomme under 250-300hz (blant annet stående bølger), og dette er her det er lettest å gjøre endringer uten store bieffekter. Det er også i det området det er vanskeligst å gjøre fysiske endringer på rommet.

Det står endel mer om flere bieffekter i brosjyren til Meridian. Infoen der er hentet fra en bok om emnet. Finnes faktisk endel om dette på nettet også.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du beskriver veldig godt hvilke svakheter en parametrisk eq har, nå har det seg engang slik at Denon sin Audyssey som jeg kjenner best til ikke kan sammenlignes direkte opp mot en slik parametrisk eq som jeg er helt enig kan introdusere nye problemer ala faseforskyvning pluss problemer i nærliggende frekvenser av de som har blitt rettet på.

På en annen side vil jeg si at romkorreksjon systemer som jeg har forsøkt aldri booster en frekvens med 10 db, dette ville vært galskap så små som de fleste receivere i mellomklassen er. Stort sett har jeg sett demping av frekvenser eventuellt 2-3 db boost i høyere frekvenser.

En annen ting, det er endel her på forumet med meget gode høytalere blant annet akto med elektrostater i toppklasse samt flageborg med klassikern matrix 801(jo eldre denne blir jo bedre blir den, akkurat som vin:-) itillegg også SVS Dag som blant annet kjører infinity kappa serien samt også elektrostater og har vel prøvd det meste av highend høytalere som er der ute såvidt jeg har skjønt. Alle disse sverger mer eller mindre til romkorreksjon.
    Så jeg tror det er en sannhet med modifikasjoner iallefall med nyere romkorreksjonsenheter at det kun låter bedre på høytalere som er dårligere enn de som er av en bedre klasse.

hilsen
    PT

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas
    Du beskriver veldig godt hvilke svakheter en parametrisk eq har, nå har det seg engang slik at Denon sin Audyssey som jeg kjenner best til ikke kan sammenlignes direkte opp mot en slik parametrisk eq som jeg er helt enig kan introdusere nye problemer ala faseforskyvning pluss problemer i nærliggende frekvenser av de som har blitt rettet på.
    Ingen magi med Audyssey, annet navnet som høres ut som det er hentet fra en eller annen Star Trek episode. Hvis den ikke kan sammenlignes med andre romkorreksjonsystemer, så har du vel også en faglig forklaring på hvorfor? Hvilke ting gjør den med signalet, siden den ikke kan sammenlignes?
    På en annen side vil jeg si at romkorreksjon systemer som jeg har forsøkt aldri booster en frekvens med 10 db, dette ville vært galskap så små som de fleste receivere i mellomklassen er. Stort sett har jeg sett demping av frekvenser eventuellt 2-3 db boost i høyere frekvenser.
    Logisk om recievere hadde en begrensning ja, men har de virkelig en logisk begrensning? Og i tilfelle hva er den? Uansett risikerer man å tape headroom.
    En annen ting, det er endel her på forumet med meget gode høytalere blant annet akto med elektrostater i toppklasse samt flageborg med klassikern matrix 801(jo eldre denne blir jo bedre blir den, akkurat som vin:-) itillegg også SVS Dag som blant annet kjører infinity kappa serien samt også elektrostater og har vel prøvd det meste av highend høytalere som er der ute såvidt jeg har skjønt. Alle disse sverger mer eller mindre til romkorreksjon.
    Så kan du finne 1000 andre med enda bedre utstyr, som skyr romkorreksjon som pesten etter å ha prøvd. Slik "fakta" sier oss ingenting, annet enn at det er 3 stykker på dette forumet som syntes RK fungerer bra på deres oppsett. Målet må være god lyd, så det er ikke noe galt i det. Min erfaring er etter at jeg fikk prøve en bedre prosessor, så ble lyden alikevel bedre enn en "rimelig" reciever med RK. Anfield ser ut til å dele samme erfaring etter å ha tatt steget opp på en mer påkostet reciever. Vet ikke hvordan det er med jfinneru, men det ser ikke ut som han klager så mye på lyden. Altså det er ingen åpenbar fasit som er "best" for alle. Men det er artig å dele litt erfaringer...
    Så jeg tror det er en sannhet med modifikasjoner iallefall med nyere romkorreksjonsenheter at det kun låter bedre på høytalere som er dårligere enn de som er av en bedre klasse.
    Det var ikke konklusjonen av innlegget mitt, les en gang til! Poenget mitt er at det er forskjellige måter å angripe problemer i rommet på. Å begynne med RK er definitivt ikke et av de, men KAN være en siste touch som gir prikken over I`en...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei HåkonN

Hvis jeg har sagt at audyssey er magisk så beklager jeg. det er nok å dra den litt langt, men at systemet virker er det ikke tvil om. Her kan du se litt om hvorfor audyssey ikke er lik andre mellomklasse løsninger.

2) How is MultEQxt different from other equalization methods?

There are two fundamental differences from every other Room Eq method available in AV receivers today. The first is that MultEQxt is not based on parametric equalization. Parametric equalization relies on a few bands that are centered at certain frequencies. These bands do not provide sufficient resolution to address many room acoustical problems. Also, parametric bands tend to interact so that changes at one frequency have undesirable results at nearby frequencies. Moreover, parametric equalization methods use a particular type of digital filter called Infinite Impulse Response (IIR) that only attempts to correct the magnitude response in the frequency domain. These filters can cause unwanted effects, such as ringing or smearing, in the time domain particularly as the bands get narrower. MultEQxt uses Finite Impulse Response (FIR) filters for equalization that use sevral hundred coefficients to achieve much higher resolution in the frequency domain than parametric bands. Furthermore, by their nature, FIR filters simulatneously provide correction in the frequency and time domains.

The second major difference is that MultEQxt combines multiple measurements to create equalization filters that better represent the acoustical problems in the room. Most other methods only perform a single point measurement and this can result in making other locations in the room sound worse than before equalization. There are some methods that use spatial averaging to combine multiple room measurements. Although this is a step above single-point correction, it does not always provide optimum correction. For example, it is common to find a peak at a certain frequency in one location and a dip at the same frequency at another nearby location. The averaging methods will add the peak and the dip and this will result in an apparent flat response at that frequency, thus causing the equalization filter to take no action. MultEQxt uses a clustering method to combine measurements so that acoustical problems are better represented, thus allowing the equalization filter to perform the appropriate correction at each location.

Jeg er iallefall overbevisst om at dette er starten på virkelig god romkorreksjon og ikke bare høytalerkorreksjon som mer eller mindre var tilfellet med førstegenerasjons romkorreksjon.

Forresten har du forsøkt romkorreksjon på din meridian, eller er det ekstra utstyr? Hadde vært interessant å høre din erfaring med meridian sitt system. Er vel ikke mange her på forumet som har særlig erfaring med din prosessor annet enn Jfinnerud kanskje.

Er også helt enig med deg at romkorreksjon bør være prikken over i'en og at fysisk romkorreksjon bør være første bud. Når dette er sagt skal det også sies at veldig mange har ikke muligheten til å gå såpass drastisk tilverks såsant dem ikke har et dedikert rom.

pt

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbake til Romkorreksjon - oppdatert info

Det er kanskje på tide å gruppere romkorreksjonssystemene som er kommersielt tilgjengelig for privat-markedet. Denne listen kan utvides etterhvert som dere bidrar med fakta. Takk for alle innspill ;-)

Flerpunkts-målt:
    Pioneer - MCACC
    a) http://www.pioneer.no/files/eur/MCACC/index.html
    b) http://www.pioneerelectronics.com/pn...157532,00.html

Denon - Audyssey - http://www.audyssey.com/multEQ.html
    Lyngdorf - RoomPerfect - http://www.lyngdorf.com/Sites/UserDe...escription.pdf

Flerpunkts-målt > 250Hz:
    Lexicon - http://www.lexicon.com/products/details.asp?ID=15

Ettpunkt-målt:
    Yamaha - YPAO - http://www.yamaha.co.jp/english/prod...tou/etou1.html

Ettpunkt-målt > 250Hz:
    Meridian - http://www.meridian-audio.com/w_pape...ection_scr.pdf
    Stereophile July 2006 - Test av Meridian 861 Reference surround processor
    (her kan det komme en link når artikkelen er blitt "gammel & gratis")

Testeren(Kalman Rubinson) i denne artikkelen har også opplevd Audyssey tidligere i år, og skriver her litt om sine erfaringer rundt dette. Legg også merke til at Meridian anbefaler at man bruker en helt vanlig RadioShack som målemikrofon for sine kalibreringer av model 861. Da er RadioShack'n kanskje ikke så verst....allikevel da?

Du kan abonnere på Stereophile for KUN $53.97(27.97) - for 2 - to - år !!! og min erfaring er........at det faktisk er mye mer matnyttig å ha alternativer til norske "tester"..............å forholde seg til.

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Du kan abonnere på Stereophile for KUN $23.97 - for 2 - to - år !!! og min erfaring er........at det faktisk er mye mer matnyttig å ha alternativer til norske "tester"..............å forholde seg til.
    Ikke for oss. Nesten halvannen gang så dyrt til Norge. Men fremdeles billig...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av g-h
    Ikke for oss. Nesten halvannen gang så dyrt til Norge. Men fremdeles billig...
    Ja, da er feilen korrigert. Beklager. Det er dyrere for Internasjonale Abonnenter, men som g-h poengterer - Det er fremdeles billig...........;-)

Jeg startet mitt abbo. på Stereophile i en bundle med HomeTheater, og det ble mye lesestoff for en billig penge.............;-)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pokker ta disse amerikanerne - de har det jammen billig!:

http://www.amazon.com/gp/product/B00...18241?n=599858

og

http://www.amazon.com/gp/product/B00...lance&n=599858

For noen priser!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    KUN 10 daler ???

Men er det ikke slik at du må handle en del FØRST?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    KUN 10 daler ???

Men er det ikke slik at du må handle en del FØRST?
    Nope...

Men se DENNE da - den tar VIRKELIG kaka... :?
    http://www.bestdealmagazines.com/tit...le=STEREOPHILE

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Nope...
    Nope........???

Men hva med det som står her:
    http://www.amazon.com/exec/obidos/su...785842-6530437

Åssen skal jeg få til dette?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Nope...

Men se DENNE da - den tar VIRKELIG kaka... :?
    http://www.bestdealmagazines.com/tit...le=STEREOPHILE
    Det er bare en liten hake...............hvis du leser det med liten skrift, og er KJAPP nok klarer du å lese dette som dukker opp i en egen boks:

"Our sponsor, the Vintage Superstore, pays for a large portion of the price of the magazine, many magazines are completely free. In return, you agree to allow the sponsor to send you a small volume of promotional email. Currently the volume averages about 1 mail per month. "

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får ikke handlet magasiner fra Amazon uansett.... utenlands, vet du.

Dersom det ikke allerede finnes en tråd for tips til billigst mulig bladabonnement - nå er tiden inne!

Sjekker du?

Kanskje nok om magasiner i denne tråden...?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjesp.... Back to topic.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbake til Romkorreksjon - oppdatert info

Det er kanskje på tide å gruppere romkorreksjonssystemene som er kommersielt tilgjengelig for privat-markedet. Denne listen kan utvides etterhvert som dere bidrar med fakta. Takk for alle innspill ;-)

Flerpunkts-målt:
    Pioneer - MCACC
    a) http://www.pioneer.no/files/eur/MCACC/index.html
    b) http://www.pioneerelectronics.com/pn...157532,00.html

Denon - Audyssey - http://www.audyssey.com/multEQ.html
    Lyngdorf - RoomPerfect - http://www.lyngdorf.com/Sites/UserDe...escription.pdf

Flerpunkts-målt > 250Hz:
    Lexicon - http://www.lexicon.com/products/details.asp?ID=15

Ettpunkt-målt:
    Yamaha - YPAO - http://www.yamaha.co.jp/english/prod...tou/etou1.html

Ettpunkt-målt > 250Hz:
    Meridian - http://www.meridian-audio.com/w_pape...ection_scr.pdf
    Stereophile July 2006 - Test av Meridian 861 Reference surround processor
    (her kan det komme en link når artikkelen er blitt "gammel & gratis")

Testeren(Kalman Rubinson) i denne artikkelen har også opplevd Audyssey tidligere i år, og skriver her litt om sine erfaringer rundt dette. Legg også merke til at Meridian anbefaler at man bruker en helt vanlig RadioShack som målemikrofon for sine kalibreringer av model 861. Da er RadioShack'n kanskje ikke så verst....allikevel da?

Du kan abonnere på Stereophile for KUN $53.97(27.97) - for 2 - to - år !!! og min erfaring er........at det faktisk er mye mer matnyttig å ha alternativer til norske "tester"..............å forholde seg til.

Det viser seg å være flere muligheter til billige SUBscriptions - Den som leter vil finne..... ;-)

Side 17 av 88 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 37 47 57 67 77 87 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •