Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 88 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 45 55 65 75 85 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 1741
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Hvordan funker Pioneers (MCACC) flerpunktsmåling?
    Utrolig bra !

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Hvordan funker Pioneers (MCACC) flerpunktsmåling?
    http://www.pioneerelectronics.com/pn...157532,00.html

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbake til Romkorreksjon.

Det er kanskje på tide å gruppere romkorreksjonssystemene som er kommersielt tilgjengelig for privat-markedet. Denne listen kan utvides etterhvert som dere bidrar med fakta. Takk for alle innspill ;-)

Flerpunkts-målt:
    Pioneer - MCACC
    a) http://www.pioneer.no/files/eur/MCACC/index.html
    b) http://www.pioneerelectronics.com/pn...157532,00.html

Denon - Audyssey - http://www.audyssey.com/multEQ.html
    Lyngdorf - RoomPerfect - http://www.lyngdorf.com/Sites/UserDe...escription.pdf

Flerpunkts-målt > 250Hz:
    Lexicon - http://www.lexicon.com/products/details.asp?ID=15

Ettpunkt-målt:
    Yamaha - YPAO - http://www.yamaha.co.jp/english/prod...tou/etou1.html

Ettpunkt-målt > 250Hz:
    Meridian - http://www.meridian-audio.com/w_pape...ection_scr.pdf

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fysisk romkorreksjon

Egentlig merkelig at det ikke finnes en minst like populær tråd ang. fysisk romkorreksjon. Med enkle og billige grep, kan man løse problemer i rommet 1000 ganger bedre enn en romkorreksjonsenhet noen gang vil kunne gjøre, og det uten noen som helst av de ulempene EQ helt åpenbart drar med seg. Man løser altså problemet der det oppstår i steden for å prøve å tulle med signalet på alle mulige måter.

Å gjøre mindre inngrep i rommet ser faktisk ikke ut til å bry de aller fleste en døyt. Man får akustikkplater som ser ut som malerier, man kan lage flotte basstraps til slikk og ingenting. Hva gardiner, tepper, møbler etc gjør burde være interesant for de fleste. Mulighetene er mange. Dette er ikke så vanskelig tema som det høres ut som.

Har lest litt om romakkustikk, og dette er jo et uhyre mer spennende tema enn å putte inn en EQ i anlegget. Faktisk så lærerikt og omfattende at jeg lenge har vurderer å kjøpe en bok om emnet.

Her løser man problemene FØR det noen gang oppstår, og ikke minst, man løser det DER det oppstår!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Egentlig merkelig at det ikke finnes en minst like populær tråd .....

Har lest litt om romakkustikk, og dette er jo et uhyre mer spennende tema enn å putte inn en EQ i anlegget. Faktisk så lærerikt og omfattende at jeg lenge har vurderer å kjøpe en bok om emnet.

Her løser man problemene FØR det noen gang oppstår, og ikke minst, man løser det DER det oppstår!
    Da er jeg fristet til å spørre: Hva venter du på?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Da er jeg fristet til å spørre: Hva venter du på?
    Ny leilighet, kveldsmat, forslag til en god bok om akustikk, lønning og julaften.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.bokkilden.no/SamboWeb/sok...k&innsnevre=ja
    Leiligheten, maten og lønninga får du skaffe sjøl. Julaften kommer alltids for alle snille gutter

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    http://www.bokkilden.no/SamboWeb/sok...k&innsnevre=ja
    Leiligheten, maten og lønninga får du skaffe sjøl. Julaften kommer alltids for alle snille gutter
    Hvem av de 506 bøkene var det du ønsket å anbefale?

Julaften har jeg funnet ut at kommer hvert år, enten du er snill eller ei.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem av de 506 bøkene var det du ønsket å anbefale?

Julaften har jeg funnet ut at kommer hvert år, enten du er snill eller ei.
    Hehe, ingen spesiell bok, men noe må da være dugende Jeg er nok bare en av mange 'uvitende' som syns denne tråden var morsom og lærerik å følge

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.mamut.com/controls/shop/s...bgid=31&gid=29

master handbook of acoustics

pensum for AVholikere
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    http://www.mamut.com/controls/shop/s...bgid=31&gid=29

master handbook of acoustics

pensum for AVholikere
    Takk for tips. Jeg fikk ikke linken din til å fungere, men jeg regner med det er denne du mente?

http://www.amazon.com/gp/product/007...lance&n=283155

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er den ja. fås kjøpt på Eltek.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med enkle og billige grep, kan man løse problemer i rommet 1000 ganger bedre enn en romkorreksjonsenhet noen gang vil kunne gjøre, og det uten noen som helst av de ulempene EQ helt åpenbart drar med seg. Man løser altså problemet der det oppstår i steden for å prøve å tulle med signalet på alle mulige måter.
    Dette er et utdrag fra en av dine flotte innlegg i debatten. Jeg mener både for- og mot-innlegg er sunt. For meg ser dette ut som en påstand. Da utfordrer jeg deg til å starte en tråd om emnet, og legg gjerne igjen en link i denne tråden da disse emnene hører mer eller mindre sammen. Hadde vært flott å fått dine tips angående emnet da 1000 ganger bedre resultat absolutt er interessant. Er ganske fornøyd i dag, og 1000 ganger bedre gjør vel at jeg flytter inn på gutterommet for godt tenker jeg.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .................Med enkle og billige grep, kan man løse problemer i rommet 1000 ganger bedre enn en romkorreksjonsenhet noen gang vil kunne gjøre, og det uten noen som helst av de ulempene EQ helt åpenbart drar med seg.
    Så spreller fisken litt igjen........................når den henger på kroken ;-)

Hvor har du rangert Meridian'en din i dette forslaget?

Jeg må virkelig si jeg finner det underlig at du atter en gang konkluderer, uten å ha noe særlig praktisk erfaring?!

Jeg håpet at bidragene videre i denne tråden skulle basere seg på tekniske fakta.........og så kjører du på med teori, som du ikke har noen erfaring med?, så det suser ;-)

På den annen side er det viktig å merke seg, basert på erfaring ;-) , at det ikke er mange fruer som tillater........det du antyder. Uansett om det ser ut som en Picasso på veggen ;-)

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av dere som har prøvd RK og er aktive i denne tråden.
    Bruker dere det enda? Hele tiden? sjelden?

Har noen testet f.eks Meridian mot Pioneer?

Vil romkoreksjon gjøre forsterkere mere like?
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I min kino har jeg forsøkt Audyssey-systemet til Denon og MCACC til Pioneer i henholdsvis AVR3806 og Pioneer AX4AV. Jeg bruker ingen av dem i dag, og har i mitt rom i dag oppnådd et bedre resultat med Arcam AVR350.

Etter justering av både oppsett, sitteposisjon og diverse demping i rommet oppnår jeg da altså et minst like bra resultat uten å benytte romkorreksjon. Ergo; det er rommet og benyttelsen av det som er med på å "bestemme" om romkorreksjon vil ha en effekt eller ikke.

Og nei; jeg har ikke det "perfekte rom". Det finnes nok ikke blant våre kinoer på dette forumet. Og ja; jeg har forsøkt romkorreksjon, men har oppnådd et godt resultat uten.

Det er ikke dermed sagt at romkorreksjon ikke har noe for seg. For de som ikke kan eller ønsker å "tune" rommet er det en enkel og lettvint løsning for å oppnå bedre lyd, og ære være romkorreksjon for det. Det viktigste er tross alt å oppnå en bedre lydkvalitet.

Og for å komme eventuell kritikk i forkjøpet; ja, jeg har også brukt romkorreksjon "riktig", dvs i henhold til både brukermanualer og brukertips på forum. Jeg og Arendal brukte lang tid på å teste ut både 3806 og AX4 før vi kom med noen endelig "dom". Arendal har et rom som definitivt har god bruk og nytte av romkorreksjon, mens det i mitt rom ikke har samme effekten.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Av dere som har prøvd RK og er aktive i denne tråden.
    Bruker dere det enda? Hele tiden? sjelden?

Har noen testet f.eks Meridian mot Pioneer?

Vil romkoreksjon gjøre forsterkere mere like?
    1. Ja, hele tiden.

2. Direkte sammenligning mellom Meridian og Pioneer har jeg tilgode å oppleve. Jeg håper at du vil være med som en del av lyttepanelet, når anledningen byr seg ;-)

3. På en måte, ja, men...............en skal ikke glemme at romkorreksjon skal "eliminere" rommet's påvirkning, og i hvilken grad dette er med å "korrigere" en forsterkers egenskaper bør være minimalt. Det er erfaringen så langt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    ................ ja, jeg har også brukt romkorreksjon "riktig", dvs i henhold til både brukermanualer og brukertips på forum.
    Nei, det har du IKKE..............i følge dine egne "rapporter" til AVForum er dette på ingen måte i tråd med produsentenes egne retningslinjer for å kalibrere lyd-delen av nevnte romkorreksjonssystemer !!!

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    1. Ja, hele tiden.

2. Direkte sammenligning mellom Meridian og Pioneer har jeg tilgode å oppleve. Jeg håper at du vil være med som en del av lyttepanelet, når anledningen byr seg ;-)

3. På en måte, ja, men...............en skal ikke glemme at romkorreksjon skal "eliminere" rommet's påvirkning, og i hvilken grad dette er med å "korrigere" en forsterkers egenskaper bør være minimalt. Det er erfaringen så langt.
    1. da betyr vel det at du er fornøyd med det.

2. Jeg stiller absolutt opp. Det hadde vært meget int. å testet disse mot hverandre. Ihvertfall om en kjører effektforsterkere på alle høytalere så de kun brukes som prossesorer med RK.

3. interessant. Jeg har desverre ikke fått testet RK så mye, men i mine tanker vil det bli likere, men mine erfaringer er lik null. Derfor er erfaringer fra de som bruker det nyttige tips.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    1. da betyr vel det at du er fornøyd med det.

2. Jeg stiller absolutt opp. Det hadde vært meget int. å testet disse mot hverandre. Ihvertfall om en kjører effektforsterkere på alle høytalere så de kun brukes som prossesorer med RK.

3. interessant. Jeg har desverre ikke fått testet RK så mye, men i mine tanker vil det bli likere, men mine erfaringer er lik null. Derfor er erfaringer fra de som bruker det nyttige tips.
    1. Ja, det hjelper til med en "touch" på lyden som jeg foretrekker, og det kan testes direkte på "renheten" i gjengivelsen av instrumenter som piano, fiolin og blåsere, i MITT rom.

2. i dag bruker jeg KUN Receiveren's forsterkerkraft til bakhøytalerne, alle andre deler av systemet har egne "krafter" :grin:

3. Håper vi får anledning til å treffes på flere "shoot-out'er" :grin: om ikke så lenge.

Side 15 av 88 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 45 55 65 75 85 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •