Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 88 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 33 43 53 63 73 83 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 1741
    Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har fått beskjed av Mr. Johns å kjøpe subber. :? Da lurer jeg på om jeg trenger romkorreksjon på de også? Holder det kanskje med PEQ + dB-måler?
    Det er jo lettvint med RK da folkens. Ser ut til at SVS selger ut til "spesialpris". Kommer det en ny generasjon med RK kanskje?
    Håper det er noen med erfaring som kan svare meg på dette med sub + RK.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Har fått beskjed av Mr. Johns å kjøpe subber. :? Da lurer jeg på om jeg trenger romkorreksjon på de også? Holder det kanskje med PEQ + dB-måler?
    Det er jo lettvint med RK da folkens. Ser ut til at SVS selger ut til "spesialpris". Kommer det en ny generasjon med RK kanskje?
    Håper det er noen med erfaring som kan svare meg på dette med sub + RK.
    For å få en relativ flat kurve er det nødvendig med RK på sub i mitt rom. Jeg har en kraftig topp på 40-50 Hz ukalibrert. Det lille jeg har testet ut PEQ på subbene så får jeg ikke justert vekk en så kraftig topp. Alternativene er nok SMS-1 eller Behringer + dB-måler.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en SVS PB12-Plus/2 og en SMS-1 i tillegg? Kan det funke like bra som DD18? Får da SVS-lyden og romkorreksjon i bassen for en rimelig penge.
    Noen som har testet komboen kanskje?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Hva med en SVS PB12-Plus/2 og en SMS-1 i tillegg? Kan det funke like bra som DD18? Får da SVS-lyden og romkorreksjon i bassen for en rimelig penge.
    Noen som har testet komboen kanskje?
    Prøv uten RK først og se hvordan kurven blir, SÅ kan du begynne å eventuelt forbedre.
    Hvis du forventer en peak, kjøp en SVS med PEQ, så knekker du den nøtta :-)

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde tidligere Yamaha 2500, men var ikke nevneverdig imponert over romkorreksjonen i den. Valgte derfor å droppe dette når jeg skiftet ut utstyret i kinoen, og gikk for Arcam AVP700/P1000.
    Om det var det beste valget får vel vise seg, men det er jo altids mulig å se på eksterne korreksjonsløsninger om nødvandig
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte meg en slik TacT RCS 2,0 , men jeg har ikke fått helt dreisen på det enda.

Sliter med signal/støyforholdet, da det korrigerte signalet er så mye som 20-30 dB under bypass nivået.

Noen som har erfaringer med dette?

Jeg merker også at jeg "mister" bassen i rommet mitt når jeg bruker TacT'en...

Tar gjerne i mot råd. Har prøvd mange ulike target curves...

Jon

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HåkonN skrev i en annen tråd:

"Jepp, for man må jo ha en reciever med innebygget romkorreksjon, ellers er det liten vits... Helst Denon, slik som du har.... ;-)

Eventuelt så står de litt mer teknisk her:
    http://www.meridian-audio.com/w_pap...rection_scr.pdf "

Så da ble det til å lese om romkorreksjonen til Meridian som justerer opp til 250Hz. Det er mange argumenter å lese om hvorfor de ikke velger å "påvirke" lyden høyere opp i frekvens.

Er det noen som kan låne meg en slik Meridian/Lexicon el.lign. i neste uke? Jeg skal ha en liten samling for audiofile til båtracet - OffshoreVM og da er det diverse produkter som skal under lupen.........hver kveld.
    Ypperlig anledning til å finne ut av det...................;-)

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Så da ble det til å lese om romkorreksjonen til Meridian som justerer opp til 250Hz. Det er mange argumenter å lese om hvorfor de ikke velger å "påvirke" lyden høyere opp i frekvens.

Er det noen som kan låne meg en slik Meridian/Lexicon el.lign. i neste uke? Jeg skal ha en liten samling for audiofile til båtracet - OffshoreVM og da er det diverse produkter som skal under lupen.........hver kveld.
    Jeg har en liten vag anelse av hva resultatet ditt blir av det, Flageborg..

Eventuellt så står det endel erfaringer av andre her på forumet som faktisk har testet dyrere ting allerede, selv uten romkorreksjon i det hele tatt. Dyptpløyende tester av Meridian 861 og Lexicon MC-12 finner man også på respektive hjemmesider til produsentene, samt endel på nettet.

Jeg bestemmer meg i morgen om jeg beholder 861 eller ikke. Å låne ut en prosessor til 120 000,- til hvem som helst, skjønner du sikkert at ikke blir aktuelt, i allefall ikke meg. Men jeg kommer gjerne på en "samling" eller lign. en gang, dersom det er ønskelig... Nye erfaringer og inntrykk er alltid spennende, og bør være målet med denne hobbyen.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det en av disse happeningene som det kan være aktuellt å inkludere en "ikkebruker av romkorreksjon" til også....?? ;-)

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    .............Jeg har en liten vag anelse av hva resultatet ditt blir av det, Flageborg.. .
    Da vet du mer enn meg...................;-)

.............Eventuellt så står det endel erfaringer av andre her på forumet som faktisk har testet dyrere ting allerede, selv uten romkorreksjon i det hele tatt. Dyptpløyende tester av Meridian 861 og Lexicon MC-12 finner man også på respektive hjemmesider til produsentene, samt endel på nettet..
    Det er ingen tester jeg er så fornøyd med........som de jeg aktivt deltar i selv. Spesielt sammen med et knippe ihuga audiofile fra dette forumet.........;-)

...............Jeg bestemmer meg i morgen om jeg beholder 861 eller ikke. .
    Ta deg gjerne tid til å vurdere den Meridian lenger, for jeg er klar til å invitere meg selv på en lyd-seanse til deg, slik at jeg kan oppleve den i ditt oppsett.

......Å låne ut en prosessor til 120 000,- til hvem som helst, skjønner du sikkert at ikke blir aktuelt..
    Det er det vel ingen som gjør ???

............. Men jeg kommer gjerne på en "samling" eller lign. en gang, dersom det er ønskelig...
    Du mangler ikke invitasjoner............det er vel egentlig du som er rimelig vanskelig å få til å stille opp ?!! ;-)

..........Nye erfaringer og inntrykk er alltid spennende, og bør være målet med denne hobbyen.
    Det ER målet med denne hobbyen !!!:grin:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg legger ved noe av den infoen som kom frem i den andre tråden, slik at lesere av denne tråden får med seg viktig info.

Etter litt trøbbel klarte jeg å få tak i litt tekst om Audessey. Her bør det være et og annet interessant for de av oss som har klaget på dette systemet... Alt er hentet fra manualen. Ber om at det som er merket med rødt leses godt.

-audessey-jpg
    -audessey-1-jpg
    -audessey-2-jpg

Det har aldri vært Denons intensjon at vi skal utføre noe annet enn 6 målinger. Gjør man ikke det vil man faktisk få en forringelse av lyden, i.flg. manualen. Det står også å lese at man skal definere et rom.

.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Per Thomas fant en god uttalelse fra Audyssey:

Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas
    Audyssey systemet ser ut til å ha samme filosofi som meridian iallefall ifølge Mr Audyssey selv. På en annen side er det lagt inn mulighet for korreksjon i høyere frekvenser hvis det er nødvendig. Så da får man både pose og sekk:-)

5) Why does MultEQxt correct beyond 300 Hz?

There is a belief that room correction should only be applied to frequencies below 300 Hz or so because that is the frequency range in which most of the room problems occur. This belief is based on an inherent assumption that a properly designed loudspeaker will perform as desired at higher frequencies and thus require no correction. This is not at all contradictory to MultEQxt. If the loudspeaker is in fact properlly designed then no correction will be applied to it. One simple fact that the proponents of this theory seem to overlook is that even the best designed loudspeakers will suffer from artifacts at high frequencies produced by reflections from nearby flat surfaces such as plasma screens or cabinets. MultEQxt performs this kind of correction when it is needed to allow the loudspeaker to achieve the performance it was designed to have.

Hilsen PT

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anfield la ut en link til Meridians system:

Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Nå ryktes det jo at Meridian har noe av det bedre innen romkorreksjon. Mer info kan kanskje finnes ved å lese denne?

http://www.meridian-audio.com/w_pape...ection_scr.pdf

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta deg gjerne tid til å vurdere den Meridian lenger, for jeg er klar til å invitere meg selv på en lyd-seanse til deg, slik at jeg kan oppleve den i ditt oppsett.
    Du er hjertelig velkommen, i likhet med alle andre her på forumet. Dvs. når jeg har har fått ting litt mer på plass, og kanskje får fullført anlegget...
    Du mangler ikke invitasjoner............det er vel egentlig du som er rimelig vanskelig å få til å stille opp ?!! ;-)
    Det stemmer, Akto har invitert meg, og det skal jeg innrømme hadde vært en morsom og lærerik erfaring. Nå har jeg vært i nord-norge på jobb 80% av hele sommeren, så det er ikke alltid så lett å få det til. Håper derimot det skal endre seg snart.

Når det gjelder Merdianen, så har jeg ingenting mot å ta den med til en gathering (dersom jeg får lov til å henge på lasset selv). En forutsetning for dette, er at jeg har pengene til å betale for herligheten.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedrørende Audesseysystemet til Denon la jeg ut denne "avhandlingen":

Vi er inne på noe essensielt, for Denons Audyssey har fått mye pepper. Flageborg var vel den som først eksperimenterte seriøst med dette, og det var etter hans oppskrift jeg fikk det til, dog med en litt annerledes metode enn det han brukte. Dette kan vel karakteriseres som romavhengig, noe som HåkonN nevnte. Jeg er definitivt enig i dette, og om jeg ikke husker feil måtte jeg kjøre i gjennom en sekspunktsmåling 8 ganger (!?).

Når det er sagt har det vist seg at systemet Audyssey er genialt, mens modusen Audyssey som valg internt i receiveren (som Anfield sier) er begredelig på musikk, her er det front som gjelder. Jeg har et utall timer med Audyssey nå, og jeg har målt forskjeller fra 20 Hz. Måleutstyret jeg bruker er semiprofesjonelt, men det er mer enn godt nok til dette formålet. Audyssey har reverb i tillegg til fase, delay og EQ, noe som i mine øyne gjør Audessey til numero uno (om den blir tangert av Pioneer vil tiden vise). Min erfaring består av fire forskjellige hjemmekinoer, samt min egen stue (som forøvrig er et grisevanskelig rom), og maskinrommet mitt hvor jeg bedriver nærfeltlytting.

Det å putte store høyttalere inn i små rom går fint, bare man har kontroll på bassystemet. Det er her aktiv deling kommer inn i bildet. Jeg har gått i den fella selv, la oss kalle det 3-fot-syken. Jeg har dog god erfaring med store basshøyttalere (les: subwoofere) så lenge jeg har kontroll over de. Det har man med subwoofere siden de er uavhengig av resten av systemet. Med ML-elektrostater har man ofte en mulighet for å dempe de dypeste bassfrekvensene med inntil 10 dB, noe som gjør de lett å integrere i rommet. Problemet med elektrostater er som regel (alltid) refleksjoner fra bakvegg og frontvegg, i tillegg til mellomtone som beskrevet i posten over. For å ta disse refleksjonene må man enten dempe fysisk på de riktige stedene, eller bruke romkorreksjon. En kombinasjon mellom disse kan være å foretrekke om man ikke har mulighet, kunnskap eller lyst til å dimensjonere og investere i skikkelig demping.

En receiver til 10k vil kunne bringe deg farlig nær lydnirvana om en del andre kriterier er til stede. Et godt matchet anlegg vil alltid spille bedre med romkorreksjon enn uten, om rommet ikke er optimalt. Det spiller ingen rolle om man har et ekstremt high-end anlegg om rommet ødelegger 50% av lyden som kommer ut av høyttalerne. Noe det i veldig mange tilfeller gjør. Det å prøve å få (de selvutnevnte) high-end gutta til å prøve romkorreksjon er bortimot umulig, for det er en inngrodd sannhet at slikt billigdritt ødelegger lyden. Ingenting er mer feil!

Husk at grunnen til at vi i det hele tatt diskuterer dette er fordi vi refererer til et noe vanskelig rom. Det er også forutsetningen for denne lille OT-diskusjonen vi har her. Har man et bra rom, så er selvfølgelig romkorreksjon unødvendig. Har man derimot nakne vegger vil man få problemer med refleksjon, noe romkorreksjon vil kunne bidra sterkt til å rette opp i

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden vi diskuterte så mye om romkorreksjon, som egentlig tilhører denne tråden, så tar jeg meg friheten til å linke til hele tråden....

http://avforum.no/forum/av-rom-konstruksjon-optimalisering/38395-romst-rrelse-vs-yttalerst-rrelse.html

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer, Akto har invitert meg
    Invitasjonen blir stående, for som vi vet:

Akto, bildet ble fjernet. du skjønner sikkert hvorfor selv..

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Invitasjonen blir stående, for som vi vet:
    Hermegås....

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke denne tråden klistres? Moderator?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hermegås? Har du lagt ut tilsvarende, er du ikke alene. Denne har jeg sett i flere år

Side 13 av 88 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 33 43 53 63 73 83 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •