Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 88 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 32 42 52 62 72 82 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 1741
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Etter mye sene kvelder og mye "jussing" som wizkid kaller det (ganske dekkende ordvalg forresten ), har jeg kommet til den konklusjon at RK er et "must", selv til musikk !

Trodde aldri jeg skulle komme med en slik inrømmelse, litt skap tendenser der..

Men, etter mange runder med plassering av HT, forsøk med demping etc. trodde jeg at nirvana endelig var nådd og jeg var jo kjempefornøyd.

Så startet denne "idiotiske tråden" opp :grin: og nysgjerrigheten overtok "fornuften". Så etter litt forsiktig testing av RK (ikke bra med slikt) endte opp med masse testing (kom litt ut av skapet etterhvert, litt flaut..).

Fra å være direkte negativ til RK (syns alt låt ull til å begynne med), testet jeg alle muligheter og fikk endel tips via denne tråden og endte opp med "flat" EQ innstilling og voila...

Nå er jo Yamaha så snille å gi oss 6 lagringsplasser, så jeg kan enkelt switche underveis mellom alle disse for å høre etter hva som passer til den valgte CD eller film. Veldig nyttig og fin som enslags A-B test.

Til musikk, valgte jeg å beholde SUB med, men dempet til -4dB.
    Til film, benyttes nesten samme innstillinger, men med Sub til 0dB og +1dB i senter.

Det som er litt artig er at RK hjelper bakhøytalere til å gjenngi bass (kompensert via Sub mht. fase), så jeg trenger ikke å spille veldig høyt lenger for å få full guffe hele veien rundt (King Kong valsa rundt i rommet i går kveld, kjempegøy).

Min innstilling uten RK er i bruk, men skjelden.

/L
    Kult,

enda en som pløyer ny mark og høster fruktene :-)

Da har denne tråden virkelig en funksjon!
    Bare sett donasjoner rett inn på kontoen min :-)

Dag "R.K." "SVS" Johnsen

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Kult,

enda en som pløyer ny mark og høster fruktene :-)

Da har denne tråden virkelig en funksjon!
    Bare sett donasjoner rett inn på kontoen min :-)

Dag "R.K." "SVS" Johnsen
    Donasjoner? Skal du ha mere anlegg nå da?
    Ellers morsom tråd. De fleste har en mening, og den er stort sett ærlig ment. Ikke noe usakligheter så langt, det liker vi.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he, ja det er jo bare å prøve

Må inrømme at det satt litt langt inne for å teste slikt.
    Men det er en bariere og man bør innrømme at verden går fremover og at ting (les RK)
    kan gjøre livet litt enklere mht. kalibrering.

Jeg er ikke blitt RK religiøs, men positivt overrasket over at en simpel målemicrofon
    og en relativt avansert Receiver faktisk kan være til hjelp med å få ting på plass.

Flott Tråd dette Dag

/L

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten digresjon igjen;jeg bruker ax4 min til kino oppsettet og kunne tenke meg å lipsynce lyden litt bedre;hvordan gjør jeg det?(Det virker forøvrig at lyden blir litt forsinket via reciveren. Direkte tror jeg skjermen delayer selv??)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tar MCAAC hensyn til hvor høyt høytalere står på veggen?

Fronter/center står i sittehøyde, men bakhøtalerne står oppunder taket.

Lurer da på om MCACC tar hensyn til dette og da klarer u "hente ned" lydbildet i forhold til sittestilling.

Har testet både med og uten MCAAC, men kan ikke si at jeg har hørt noen forskjell her.

Jeg får et mer sentrert lydbilde i forhold til frontene og center med MCAAC men ikke bakhøytalerne.

Hva mener/erfaringer har dere med dette? Burde jeg skru bakhøytalerne litt lenger ned på veggen?

Beklager hvis dette har blitt svart på tidligere, men kunne ikke finne noe svar på dette ellers i tråden/forumet...

Har forresten en pioneer 2014i forsterker.

Hilsen
    CK

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cartoon1973
    Fronter/center står i sittehøyde, men bakhøtalerne står oppunder taket.

Lurer da på om MCACC tar hensyn til dette og da klarer u "hente ned" lydbildet i forhold til sittestilling.

Har testet både med og uten MCAAC, men kan ikke si at jeg har hørt noen forskjell her.

Jeg får et mer sentrert lydbilde i forhold til frontene og center med MCAAC men ikke bakhøytalerne.

Hva mener/erfaringer har dere med dette? Burde jeg skru bakhøytalerne litt lenger ned på veggen?

Beklager hvis dette har blitt svart på tidligere, men kunne ikke finne noe svar på dette ellers i tråden/forumet...

Har forresten en pioneer 2014i forsterker.

Hilsen
    CK
    Tror det er lurt å flytte dem ned, har samme plassering selv og vurderer sterkt å flytte på dem.
    MCACC hjelper ikke på dette problemet.

Dag

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bakhøyttalere skal da ikke henge i taket.....

Slik jeg har forstått det korrekt på alt det jeg har lest om emnet:

Ved flerkanalsmusikk skal de være i samme høyde som fronthøyttalere. (dette kom vel ikke som noe overraskelse.)

Ved film, har jeg forstått det slik at lyden blir mixet med lik høyde på alle høyttalere, men at noen foretrekker å ha sette de litt over hodehøyde. Dette står også i noen anbefalinger fra produsenter...

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teorien jeg har lært er Ca. 60cm over ørehøyde. Jeg har mine omtrent rundt dette, og synes det fungerer fint..

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Teorien jeg har lært er Ca. 60cm over ørehøyde. Jeg har mine omtrent rundt dette, og synes det fungerer fint..
    Ja det jeg har sett av anbefalinger er 30-60cm over hodehøyde, og det har helt sikkert sine fordeler... (jeg har mine 40cm over hodet selv)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er uansett ikke noe problem om bakhøytelere henger høyere enn dem skal sålenge du vinkler dem ned mot lytteposisjon. Dette blir det samme som om du vinkler fronthøytelere for stereoplassering.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At de noen ganger havner høyt og vinklet nedover er nok av praktiske/plassmessige hensyn som regel. Det funker OK, men det er bedre om de henger lavere synes jeg.

I de fleste manualer jeg har sett er de faktisk plassert oppunder taket på de fleste illustrasjoner, så det er nok mange som velger den løsningen.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Det er uansett ikke noe problem om bakhøytelere henger høyere enn dem skal sålenge du vinkler dem ned mot lytteposisjon. Dette blir det samme som om du vinkler fronthøytelere for stereoplassering.
    Helt feil. Dette blir ikke lydmessig det samme som å sette de lavere, retningsansen blir ikke borte selv om man peker høyttaleren rett mot hodet, tvert i mot....

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rimelig opplagt, spør du meg. Kilden er jo der den er. Vinkler du høyttaleren nedover er jo fortsatt kilden for lyden der høyttaleren er... :-?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra HT-plassering og direkte over til romkorreksjon!

Når det gjelder avstandsmåling fra dipole surround-HT så kan den avstanden være litt "på trynet" når en ser på avstandsmålinger. Dette virker som det er rommet og vinklene i rommet som "forstyrrer" målingen. Er det flere som har opplevd dette?

Og prøv å finn deres egen tråd om HT-plassering. Denne tråden er for god til å diskutere andre ting enn det den skulle brukes til.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Og prøv å finn deres egen tråd om HT-plassering. Denne tråden er for god til å diskutere andre ting enn det den skulle brukes til.
    Ble kanskje litt skarp den, men det var godt ment :-?

Newcomer dagkr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan ivaretar RK høyttalerens karakter? Når man valgte høyttalere så tester man som regel flere typer, også valgte man den man likte basert på lydkarakteren. Hvordan håndterer de nevnte RK'ene dette, altså klarer de å beholde høyttalerens særtrekk, eller korrigeres det i forhold til en ideal høyttaler?

RK uten en funksjon som også måler høyttalerens lydkarakter ville jeg vært skeptisk til da det for de som opplever forbedring uten at RK tar hensyn til høyttalernes opprinnelige lydkarakter muligens har valgt feil høyttalere for egen smak.

MVH
    Dag K

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra HT-plassering og direkte over til romkorreksjon!

Når det gjelder avstandsmåling fra dipole surround-HT så kan den avstanden være litt "på trynet" når en ser på avstandsmålinger. Dette virker som det er rommet og vinklene i rommet som "forstyrrer" målingen. Er det flere som har opplevd dette?

Mine dipoler (ML) måles helt riktig med Pioneer AX2 mht avstand.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dagkr
    Hvordan ivaretar RK høyttalerens karakter? Når man valgte høyttalere så tester man som regel flere typer, også valgte man den man likte basert på lydkarakteren. Hvordan håndterer de nevnte RK'ene dette, altså klarer de å beholde høyttalerens særtrekk, eller korrigeres det i forhold til en ideal høyttaler?

RK uten en funksjon som også måler høyttalerens lydkarakter ville jeg vært skeptisk til da det for de som opplever forbedring uten at RK tar hensyn til høyttalernes opprinnelige lydkarakter muligens har valgt feil høyttalere for egen smak.

MVH
    Dag K
    RK korrigerer rommet, de fleste høyttalere måler veldig flatt i refleksjonsfritt rom.
    Jeg opplever at både Kappaene mine og Martin Logan høyttalerne mine absolutt er seg selv fullt og helt selv med RK.
    Har tenkt tanken selv!

Dag :-)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Mine dipoler (ML) måles helt riktig med Pioneer AX2 mht avstand.
    Det gjelder høyre side der jeg har en ekstra krok som jeg tror spiller meg et lite puss. Har selvsagt ikke samme hyller på begge sider heller.
    Er det ikke sånn at avstand måles og forsinkelse settes etter den? Kan være at lyden må "innom" hjørne før den når mic`en. Synes det var en flott teori i går da jeg atter en gang gikk igjennom ALT i menyen.
    Noe må man jo gjøre når kjerringa glemte å kjøpe Cognac... :twisted:

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjelder høyre side der jeg har en ekstra krok som jeg tror spiller meg et lite puss. Har selvsagt ikke samme hyller på begge sider heller.
    Er det ikke sånn at avstand måles og forsinkelse settes etter den? Kan være at lyden må "innom" hjørne før den når mic`en. Synes det var en flott teori i går da jeg atter en gang gikk igjennom ALT i menyen.
    Noe må man jo gjøre når kjerringa glemte å kjøpe Cognac... :twisted:

He, he glemte Cognacen(e) også nå som det er langhelg, ja da for man drive med andre ting Wiz.

Avstand = Forsinkelse ( i millisekunder), og RK er stor forbedring fra gamle reveivere, der man måtte sette dette selv. Det ble selvsagt gjort sent på kvelden og gjerne etter inntak av drikkevarer du ikke har og låt helt ræva.

Nei nå ble jeg litt fysen på en C..

/L

Side 12 av 88 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 32 42 52 62 72 82 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •