Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 88 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 41 51 61 71 81 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 1741
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Det kan vel ikke sies nok det Anfield, at første bud er faktisk plassering og romtilpassning, (hvis fruen lar deg få lov da). Deretter kan en kjøre RK. Gjorde feilen selv da jeg ble for travel. Klaska opp anlegget, kjørte RK og synes verden var topp. Ettter kort tid tenkte jeg meg om, satte alt i pure direct og begynte å flytte på utstyret. Det var da RK også kom til sin rett. Forsterkeren brukte mindre krefter på å kompensere enkelte frekvenser. Så det med en gang at forsterkeren ikke trengte å jusse så mye som før.
    Amen....:razz: ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Fullt klar over ironien og smiliene i innlegget ditt her, Tiger. Men du har faktisk et veldig godt poeng.

Den største lydforbedringen i mitt oppsett i går kom ikke isolert sett av romkorreksjonen. Den kom av at gutta jobbet utrolig mye med detaljerte plasseringsdetaljer som høyttalerens plassering i forhold til lytteposisjon, høyttalervinkling og lignende. Når dette var justert, ble lydbildet både mer åpent, det ble dypere og ikke minst bredere på samtlige testspor. Deretter ble romkorreksjon og kallibrering utført. Når jeg så i ettertid veksler mellom med og uten korreksjon er forskjellene mye mindre enn tidligere. Hva jeg foretrekker har jeg faktisk ikke gjort meg opp en mening om enda.

Jeg kan oppnå litt bedre balanse i lydbildet med å dempe førsterefleksjoner på den venstre veggen. Så litt scenemolton står på innkjøpslista.

En annen ting er at Arcam og Denon har to forskjellige lydsignaturer i rent stereo. Selve lydsignaturen og lytterens preferanser kan ikke en romkorreksjon gjøre noe med, den kan legge til rette for at det målinger blir "riktigst" mulig. Dette er også med på å gjøre "forvirringen" noe større, hva er mine faktiske lydpreferanser?

Dag: Litt forvirret, men det er en god "forvirret-følelse". For det er nå jeg har flere gode lydalternativer å veksle på. Jeg må nok holde på litt før jeg "lander" på hva jeg mener er best, men den totale lydopplevelsen er blitt bedre etter besøket. Og det gleder jeg meg mest over, romkorreksjon eller ei....;-)
    Nå sanser jeg fornektelse i tillegg.....kan ikke være enkelt :-)

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Nå sanser jeg fornektelse i tillegg.....kan ikke være enkelt :-)
    Fornektelse? :???: I dag kjører jeg musikk i stereo med 3806 som pre, med "Front" som korreksjonsvalg. Er vel ikke mye fornektelse over det....;-)

Men jeg sammenligner hele tiden jevnt med A32, og ikke minst Pioneer AX4AV, som jeg mener hadde en bedre lydsignatur vs min smak enn 3806 har. Dette ved en direkte sammenligning av disse to på musikk i stereo.

Jeg vil ta tiden litt til hjelp før jeg feller noen endelig "dom". Men jeg har åpnet øynene (og ikke minst ørene) for at romkorreksjon kan ha noe for seg også til musikk i stereo, og ikke bare kino. Ikke verst bare det.....;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Fornektelse? :???: I dag kjører jeg musikk i stereo med 3806 som pre, med "Front" som korreksjonsvalg. Er vel ikke mye fornektelse over det....;-)

Men jeg sammenligner hele tiden jevnt med A32, og ikke minst Pioneer AX4AV, som jeg mener hadde en bedre lydsignatur vs min smak enn 3806 har. Dette ved en direkte sammenligning av disse to på musikk i stereo.

Jeg vil ta tiden litt til hjelp før jeg feller noen endelig "dom". Men jeg har åpnet øynene (og ikke minst ørene) for at romkorreksjon kan ha noe for seg også til musikk i stereo, og ikke bare kino. Ikke verst bare det.....;-)
    Good my friend!

Spennende hva du synes om 3806 mot AX4 med RK aktivert! (2 kanals)

Personlig har jeg aldri vært så opptatt av RK til film, KUN til stereo.
    Men med Pioneeren bruker jeg RK også på film, kjempebra!

Dag :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Fint med meninger, men fortell hvilke komponenter du har testet grundig og hva du ikke likte, ellers er dette bare unyttig informasjon for oss andre.

Vil gjerne vite detaljene takk.
    Jeg har prøvd utrolig mange recivere, for og nevne noen Pioneer AX3, Denon 3805, Pioneer AX10, Sony DA3000ES, Arcam AVR300.

Den som etter min mening leverer varene er AVR300, og den har ikke RK.

Jeg hadde selv AVR300, men så prøvde jeg Primare I21, resten er historie

Det er ikke det at jeg er imot RK, men etter min mening har det gjort ting mye verre. Jeg er mye mer for plassering, og demping.
    Det er jo litt av sjarmen med lyd også.

Jeg skal ikke påstå at RK ikke gjør noe riktig, for det gjør det sikkert for noen.
    Jeg mener bare at det er veldig oppskrytt.

Problemet er seff. at på billigere ting kan det ha en mer possitiv virkning enn på dyrere ting, siden billig electronikk låter ganske dårlig etter min mening.
    Det er utrolig hva god elektronikk gjør med lyden, det rydder opp ting i rommet som man ikke trodde var mulig.

Kunne faktiskt tenkt meg og prøve en forsterker som kun korrigerte for dyp bass. Eller under 50 hz. Det kunne vært spennende.

Faktisk så liker jeg og stille volum på bass og crossover selv.
    Det er mest morro, og funker antagelig best også, siden man
    har forskjellig smak.
    Hvis jeg hører på Heavy Metal eller ser film setter jeg suben mye høyere enn når jeg hører på klassisk eller jazz. Det er også veldig mange dårlige innspillinger, da kan det være veldig hendig og stille bassen litt ned eller opp.

RK vet ikke noe om innspillingene på CDene mine, men det vet, og hører jeg.

Mitt oppsett er:
    Primare I21
    Primare DVD30
    Focal Electra 1007BE
    Rel Stampede

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fairlane
    Jeg har prøvd utrolig mange recivere, for og nevne noen Pioneer AX3, Denon 3805, Pioneer AX10, Sony DA3000ES, Arcam AVR300.

Det er ikke det at jeg er imot RK, men etter min mening har det gjort ting mye verre. Jeg er mye mer for plassering, og demping.

Jeg skal ikke påstå at RK ikke gjør noe riktig, for det gjør det sikkert for noen.

Problemet er seff. at på billigere ting kan det ha en mer possitiv virkning enn på dyrere ting, siden billig electronikk låter ganske dårlig etter min mening.
    Det er utrolig hva god elektronikk gjør med lyden, det rydder opp ting i rommet som man ikke trodde var mulig.

Kunne faktiskt tenkt meg og prøve en forsterker som kun korrigerte for dyp bass. Eller under 50 hz. Det kunne vært spennende.

har forskjellig smak.
    Hvis jeg hører på Heavy Metal eller ser film setter jeg suben mye høyere enn når jeg hører på klassisk eller jazz. Det er også veldig mange dårlige innspillinger, da kan det være veldig hendig og stille bassen litt ned eller opp.

Mitt oppsett er:
    Primare I21
    Primare DVD30
    Focal Electra 1007BE
    Rel Stampede
    -Jeg og for plassering og demping, men topper det hele med RK.
    -Synes ikke jeg har noe "billig" elektronikk så den forstår jeg ikke. Det bør ikke være prisen som er avgjørende på om du liker lyden.
    -Så du kunne tenkt deg RK, men bare litt? Sånn litt under 50Hz? :wink:
    -Har RK jeg, men kan også stille både bass, diskant og mellomtone.
    -Og da kan jeg til og med lagre innstillinger for både heavy, jazz, klassisk. storband, akustisk og film. :grin:

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tidligere recievere jeg har hørt har heller ikke noe spesiell romkorreksjon, men det virker som det begynner å skje noe på den fronten der....

Ellers så er jeg enig med wizkid at første pri er plassering/demping av rommet etc. så kan man kjøre RK i ettertid for å forbedre det som allerede er bra.

I rommet mitt er det helt alfa omega med og uten RK i allefall....

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Synes ikke jeg har noe "billig" elektronikk så den forstår jeg ikke. Det bør ikke være prisen som er avgjørende på om du liker lyden.
    -Og da kan jeg til og med lagre innstillinger for både heavy, jazz, klassisk. storband, akustisk og film. :grin:
    Kunne ikke sagt det bedre selv :-)

For min egen del lagrer jeg ikke så mange alternativer, men liker å justere underveis. jeg har mange plater hvor de forskjellige sporene låter best med forskjellige oppsett i forhold til sub, deling og justering på 63 hz med kun fronter. Et eksempel er Kari Bremnes sin "Over en by"

Og det er så fett å bare kunne jusse inn godlyden :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

har forskjellig smak.

Mitt oppsett er:
    Primare I21
    Primare DVD30
    Focal Electra 1007BE
    Rel Stampede
    Takk for saklig info! Vi kan jo ikke alle oppleve de samme tingene, og kanhende har du et skikkelig bra rom i utgangspunktet.

mvh
    Dag

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit nok at det er moro å tune lyden litt innimellom, men er det ikke litt pes å gjøre det for hver låt, Dag?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Greit nok at det er moro å tune lyden litt innimellom, men er det ikke litt pes å gjøre det for hver låt, Dag?
    Det tar et par sekunder, og hvis lyden blir bedre er det helt OK.

Spørs litt på humøret :-)

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joa.. Men det sitter vel ikke med en gang hver gang?? Regner vel med at du må forske litt for hver nye innstilling. Med kjente låter er det så klart en annen sak. Uansett, virker uansett interessant den "nye" romkorreksjonen som er IN nå. Har tidligere hatt enklere utgaver av RK som ikke gjorde helt det store for meg, men blir jo nysgjerrig nå

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joa.. Men det sitter vel ikke med en gang hver gang?? Regner vel med at du må forske litt for hver nye innstilling. Med kjente låter er det så klart en annen sak. Uansett, virker uansett interessant den "nye" romkorreksjonen som er IN nå. Har tidligere hatt enklere utgaver av RK som ikke gjorde helt det store for meg, men blir jo nysgjerrig nå
    Tidligere "RK" var jo gjerne kun tilstede for å slippe å taste inn delay og størrelse på høyttalere selv, nå begynner de virkelig å korrigere lyden i rommet.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Tidligere "RK" var jo gjerne kun tilstede for å slippe å taste inn delay og størrelse på høyttalere selv, nå begynner de virkelig å korrigere lyden i rommet.
    Det er ikke riktig, det du nå snakker om er "auto-setup". Tidligere RK var inne å prøvde å justere opp/ned ved forskjelige frekvenser, men de jobbet ikke med fase, gjenklang og alt det som de nye gjør. Tviler ikke på at den nye RK er mye bedre enn den gamle, som ikke var så mye å hoppe i taket av.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter mye sene kvelder og mye "jussing" som wizkid kaller det (ganske dekkende ordvalg forresten ), har jeg kommet til den konklusjon at RK er et "must", selv til musikk !

Trodde aldri jeg skulle komme med en slik inrømmelse, litt skap tendenser der..

Men, etter mange runder med plassering av HT, forsøk med demping etc. trodde jeg at nirvana endelig var nådd og jeg var jo kjempefornøyd.

Så startet denne "idiotiske tråden" opp :grin: og nysgjerrigheten overtok "fornuften". Så etter litt forsiktig testing av RK (ikke bra med slikt) endte opp med masse testing (kom litt ut av skapet etterhvert, litt flaut..).

Fra å være direkte negativ til RK (syns alt låt ull til å begynne med), testet jeg alle muligheter og fikk endel tips via denne tråden og endte opp med "flat" EQ innstilling og voila...

Nå er jo Yamaha så snille å gi oss 6 lagringsplasser, så jeg kan enkelt switche underveis mellom alle disse for å høre etter hva som passer til den valgte CD eller film. Veldig nyttig og fin som enslags A-B test.

Til musikk, valgte jeg å beholde SUB med, men dempet til -4dB.
    Til film, benyttes nesten samme innstillinger, men med Sub til 0dB og +1dB i senter.

Det som er litt artig er at RK hjelper bakhøytalere til å gjenngi bass (kompensert via Sub mht. fase), så jeg trenger ikke å spille veldig høyt lenger for å få full guffe hele veien rundt (King Kong valsa rundt i rommet i går kveld, kjempegøy).

Min innstilling uten RK er i bruk, men skjelden.

/L

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke riktig, det du nå snakker om er "auto-setup". Tidligere RK var inne å prøvde å justere opp/ned ved forskjelige frekvenser, men de jobbet ikke med fase, gjenklang og alt det som de nye gjør. Tviler ikke på at den nye RK er mye bedre enn den gamle, som ikke var så mye å hoppe i taket av.
    Detaljer detaljer.... Ja, du har selvfølgelig rett. Dog en så enkel "justering" kan neppe kalles god romkorreksjon som du selv påpeker, og det var det jeg ville frem til.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, da er vi enige

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt klart ikke noe drømme situasjon.
    Man må nesten ha lagret programmer til forskjellige musikkstiler.
    For min del er det bassen som trenger og justeres fra tid til annen.
    Da er det ett must med fjernkontroll til Sub'en.
    Ganske greit og sitte og justere litt bass (volum og crossover) fra sweetspot, med en liten koselig fjernkontroll

Det er helt klart bass som er mest problematisk i ett rom.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakket ikke om deg. Så ikke hva du hadde. Du har foresten en av favoritt høytallerene mine
    Det du må gjøre, er og kjøpe ny DVD, CD-spiller.
    Hvis du vil ha multi-spiller prøv Primare DVD30. se på hififorall.dk for review av den.
    Ja, kunne faktisk tenkt meg og prøve romkorreksjon bare på dypbassen. Vet Velodyne har det på en del av sub'ene sine. Det er der de fleste problemene ligger.
    Queensryche rules!!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du virkelig at vi skal være nødt til å forholde oss til ennå flere standarder på lyd til film? Er vel nok å forholde seg til. Ellers er vel DD og DTS "protected by law", og en standard på de fleste DVD-plater.

Og hvor mange kjører THX på sine hjemmekinoer? Er det kanskje bare meg som ikke gjør det? :-?
    Ironi, min venn - ironi! (se innlegget før mitt... - Sorry; Monas) ;-)

Selvsagt skal vi ikke forholde oss til flere standarder - gud forby! :-)

Side 11 av 88 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 41 51 61 71 81 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •