Den STORE romkorreksjonstråden, MCACC, Audyssey, YPAO, ARC, Lyngdorf, Audiolense - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 88 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 40 50 60 70 80 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 1741
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    "Og når du skrur av RK så står det gamle anlegget der igjen "

Det er akkurat det det gjør. Når jeg slår av RK så får jeg rett og slett "bokslyd". Lyden blir innesluttet og hul. Detaljene og den krispe fine diskanten forsvinner. Jeg har spilt mye Dire Straits i dag. Aldri har Private Investgations hørt bedre ut. Gitarriffene bare spretter (fant ikke noe bedre ord i farten;-) ) ut av høyttalerene. Jeg har gang på gang slått av RK under denne sangen og det blir en gedigen nedtur hver gang, men gliset blir desto større når jeg aktiverer den igjen

Hver gang jeg slår av RK så kan jeg faktisk ikke skjønne at lyden var så dårlig før. Jeg tror aldri jeg noensinne kommer til å spille en eneste sang uten RK. Jeg har lest andre tråder som omhandler Pure Direct/Jalladirect, men hva skal man med disse når man har RK?

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jan erik
    En liten digresjon om Lyngdorf tda 2200.Den har en riktignok eq korreksjonskrets innebygd som enten kan oppereres manuelt via pc eller via en målepakke. Den tar kun frekvens;ingen andre justeringer.MEN det jeg og alle andre 2200 eiere venter på er en ekstra modul for innbygning. Den er fullstendig elektronisk og foruten frekvennsgang tar den også borti fasefeil(visstnok) Den mapper rommet utifra flere posisjoner. Ventet release er mai. Forventet pris var rundt 8 lapper,menb dessverre blir den nok dyrere.
    Takk for saklig svar

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    This prompts my question “So if a room is properly treated, can the system sound better?” And the answer from Tom, “You can’t fix a first reflection" (electronically)...No electronic system is capable of changing the actual reverberation characteristic of a room by absorbing the acoustic energy of reflecting sound waves. Rather, the energy is manipulated, with appropriate attention and understanding given to the psychoacoustic importance of each and all frequency bands as related to the room/loudspeaker system characteristics at the listening position(s).
    Dette oppsummerer egentlig ganske mye. Romkorreksjon alene er ikke nirvana. Derimot er det den siste finishen som kan gi ganske store utslag på den totale lydkvaliteten dersom rommet og utstyret er satt opp best mulig før kallibrering.

Hadde Flageborg og Roko på besøk idag. Først vil jeg få takke for en utrolig lærerik kveld med lydkvalitet i fokus. Jeg fikk bekreftet at mine justeringer, plasseringer og innstillinger ikke var "på trynet", stemte rimelig bra med hva "ekspertene" kom frem til. De småjusteringene som disse to herrene gjorde med små justeringer av lytteposisjon og høyttalere gav en helt ny og deilig lydopplevelse. Med romkorreksjon i tillegg ble til og med stereo-kvaliteten bedre, noe jeg tidligere har vært negativ til. Men i og med at jeg møtte kvelden med åpent sinn, har jeg fått mer kunnskap og en bedre stereolyd.

På film opprettholder jeg min kritikk av valget "Audyssey". Dette låter flatere og kjedeligere, med altfor mye fokus på bakhøyttalere/effekthøyttalere. Etter litt diskusjon i dag så tror vi at denne innstillinger nok fungerer optimalt for de som har like høyttalere rund baut. Derimot har de fleste av oss ikke det, og da å velge å få lydsignaturen til effekthøytalerne mest mulig lik frontene vil jo være (og viser seg å være) et mye bedre valg.

Tiger: Det er absolutt en forskjell i hvordan "Front" og "Room EQ off" spiller i mitt rom. Merkelig nok. Men ikke lett å se på målinger. Så det er tydelig at RK gjør mer enn jeg kan måle, og forbedrer lyden i min kino....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det optimale egentlig å ha en "helt rett frekvenskurve"? Tenker på denne artikkelen ( http://www.hifi4all.dk/content/templ...=1246&zoneid=2 ) som omtaler at hørselen ikke oppfatter ulike frekvenser med samme lydtrykk. Å ha en helt rett kurve blir da altså "feil" for øret, men ikke for målemikrofonen til f.eks. en receiver. Det er jo egentlig øret man skal kalibrere for, og ikke elektronikken...
    Selvfølgelig helt rett. Den retteste responsen i mitt system kommer med valgene "Audyssey" og "Flatt" (selvfølgelig nok...). Men de er desidert kjedeligst å høre på både på musikk og til film.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva med "...Med romkorreksjon i tillegg ble til og med stereo-kvaliteten bedre...". Hvilken modus RK kjørte du da? Prøver å lære meg noe her.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Fikk svar fra Yamaha ved Herr Geise i dag om det du spurte om:

"The YPAO in the RX-V 2600 is different. It can masure also the Roomsize. This is an advantge compare to YPAO DSP-Z 9, because the parametric EG can work more efficent."

Så det...
    Roomsize er: sjekk og jussing av refleksjoner og etterklanger. Dette kan også fintunes manuelt på lik linje med alle andre ting. Hvis man leser bruksanvisningen til RX-V2600 finner man mye nyttig. Ser også Dag har funnet frem blekka si. Kanskje vi skulle ha gjort det tidligere. :? Hvis man vil kan man også rote seg bort noe så jævlig ser jeg, men da har en også en mulighet til å resette alt utenom autokalibrering til fabrikksettings.

Ellers så ser det ut som flere "tør" å innrømme bruk av RK til stereo også. Lurer på hvordan dette ender.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anfield, hvilke manuelle justeringer ble foretatt?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva med "...Med romkorreksjon i tillegg ble til og med stereo-kvaliteten bedre...". Hvilken modus RK kjørte du da? Prøver å lære meg noe her.
    Skal prøve å klare opp litt her, Tiger.

Med 3806 som utgangspunkt så er det stor forskjell på om du kjører i vanlig stereo (m/sub, "Room EQ off") og med korreksjon aktiv, da i modus "Front". Da ble lydbildet både bredere og høyere. Har spilt endel musikk her med den konstellasjonen, og det låter meget bra.

Nå sitter jeg forøvrig og sammenligner min Arcam A32 i ren stereo på Mi3 Signature mot 3806 med romkorreksjon. Største forskjellen er selvfølgelig at 3806 med korreksjon aktiv spiller dypere, ikke på grunn av at korreksjon er aktiv, men fordi subb spiller med på 3806.

Arcam FMJ A32 (da uten sub) går dypere og fastere i bunnen enn 3806 uten subb. Ingen bombe, men på de vanlige testlåtene er det ikke noe stort savn å ikke ha subb. Men på noen plater som er mer "bassfattige" er det da igjen et pluss å spille gjennom 3806 med sub aktiv.

Huff, det er en interessant men forvirrende hobby jeg har skaffet meg. ;-) Uansett er det totale lydbildet blitt bedre etter besøket, både i stereo med A32, og 3806 med og uten korreksjon. Så at plassering og justering/romtuning er viktig, er hevet over enhver tvil.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Skal prøve å klare opp litt her, Tiger.

Med 3806 som utgangspunkt så er det stor forskjell på om du kjører i vanlig stereo (m/sub, "Room EQ off") og med korreksjon aktiv, da i modus "Front". Da ble lydbildet både bredere og høyere. Har spilt endel musikk her med den konstellasjonen, og det låter meget bra.

Nå sitter jeg forøvrig og sammenligner min Arcam A32 i ren stereo på Mi3 Signature mot 3806 med romkorreksjon. Største forskjellen er selvfølgelig at 3806 med korreksjon aktiv spiller dypere, ikke på grunn av at korreksjon er aktiv, men fordi subb spiller med på 3806.

Arcam FMJ A32 (da uten sub) går dypere og fastere i bunnen enn 3806 uten subb. Ingen bombe, men på de vanlige testlåtene er det ikke noe stort savn å ikke ha subb. Men på noen plater som er mer "bassfattige" er det da igjen et pluss å spille gjennom 3806 med sub aktiv.

Huff, det er en interessant men forvirrende hobby jeg har skaffet meg. ;-) Uansett er det totale lydbildet blitt bedre etter besøket, både i stereo med A32, og 3806 med og uten korreksjon. Så at plassering og justering/romtuning er viktig, er hevet over enhver tvil.
    Forvirret?

Bedre å slå seg til ro med at forskjellige varianter/oppsett låter best på forskjellige innspillinger, og så bruke dem deretter.

Men uten romkorreksjon vil du definitivt gå glipp av endel godlyd på endel innspillinger.

Og husk en annen ting, du er nå mest vant til anlegget uten RK, og det du er vant til er fremdeles referansen.

Jeg tror at etter litt tid vil du sette mer pris på RK lyden og se at den kanskje er mer realistisk, slik den var ment å høres ut, slik er det hos meg ihvertfall.

Angående sub, absolutt mange spor som låter bedre uten.

Dag

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jan erik
    En liten digresjon om Lyngdorf tda 2200.Den har en riktignok eq korreksjonskrets innebygd som enten kan oppereres manuelt via pc eller via en målepakke. Den tar kun frekvens;ingen andre justeringer.MEN det jeg og alle andre 2200 eiere venter på er en ekstra modul for innbygning. Den er fullstendig elektronisk og foruten frekvennsgang tar den også borti fasefeil(visstnok) Den mapper rommet utifra flere posisjoner. Ventet release er mai. Forventet pris var rundt 8 lapper,menb dessverre blir den nok dyrere.
    Virker som de henger litt etter sluggerne....men så er vel ressursene heller begrenset.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Roomsize er: sjekk og jussing av refleksjoner og etterklanger. Dette kan også fintunes manuelt på lik linje med alle andre ting. Hvis man leser bruksanvisningen til RX-V2600 finner man mye nyttig. Ser også Dag har funnet frem blekka si. Kanskje vi skulle ha gjort det tidligere. :? Hvis man vil kan man også rote seg bort noe så jævlig ser jeg, men da har en også en mulighet til å resette alt utenom autokalibrering til fabrikksettings.

Ellers så ser det ut som flere "tør" å innrømme bruk av RK til stereo også. Lurer på hvordan dette ender.

Manualer er for feiginger :-)

Men virker som det var litt lurt å lese den i dette tilfellet ja!

Jeg tror både YAMAHA OG PIONEER har investert utrolig mye ressurser på dette området, mens DENON har valgt en helt annen løsning, nemlig å kjøpe tjenesten fra en underleverandør, nemlig Audyssey. Feiginger! :-)

Magefølelsen sier meg at store firmaer som Pioneer og Yamaha har vesentlig mer ressurser (penger, kunnskap, tid, antall ingeniører, osv) i forhold til firmaer som Audyssey og Lyngdorf. Og så er de tungt inne i proffdelen/studiodelen samt produksjon av instrumenter.
    Jeg tror også de har et mer naturlig lydideal og at de evner å tenke løsninger som er bedre i bruk fordi de ikke er for kompliserte for brukeren.
    Bare noen tanker jeg har.

Ellers så jeg skryt av Harman Kardons RK, noen som har erfaringer?
    Dette er også egenutviklet av HK.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK!

Hva synes dere da om elektronikkprodusenter som "kjøper" DD og DTS til sine receivere - dette i stedet for å utvikle sitt eget flerkanalssystem...?

Feiginger!

Audyssey er tross alt et produkt utviklet av de samme som står for THX-standarden?

Det bør tross alt være unødvendig å påpeke hvilken erfaring de har innen dette området.

Hilsen Mona...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    OK!

Hva synes dere da om elektronikkprodusenter som "kjøper" DD og DTS til sine receivere - dette i stedet for å utvikle sitt eget flerkanalssystem...?

Feiginger!

Audyssey er tross alt et produkt utviklet av de samme som står for THX-standarden?

Det bør tross alt være unødvendig å påpeke hvilken erfaring de har innen dette området.

Hilsen Mona...
    Hallå Mona :-)

Gud bedre her var det noen som gikk i "protection-mode"!

Tviler på det var Mona :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rk

Jeg er drit lei av digitale recivere og RK. Det låter helt ræva.
    Kjøp ett rent stereo anlegg. Det er det eneste som funker på musikk.

Det kan være gøy med surround, men det koster fryktelig mye.
    RK har seff noe for seg, men det er ikke godt nok ennuh etter min mening.
    Kanskje på film, men ikke stereo musikk.
    De som sier at Pure direkt ect. bare er tull siden man har RK, har nok ikke prøvd det med en bra CD-spiller.
    Det nytter ikke og bruke en dårlig DVD-spiller analogt i pure direkt mode og tro at det kommer bra lyd.
    Det også svært få Surround recivere som har bra analog inngang.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fairlane
    Jeg er drit lei av digitale recivere og RK. Det låter helt ræva.
    Kjøp ett rent stereo anlegg. Det er det eneste som funker på musikk.

Det kan være gøy med surround, men det koster fryktelig mye.
    RK har seff noe for seg, men det er ikke godt nok ennuh etter min mening.
    Kanskje på film, men ikke stereo musikk.
    De som sier at Pure direkt ect. bare er tull siden man har RK, har nok ikke prøvd det med en bra CD-spiller.
    Det nytter ikke og bruke en dårlig DVD-spiller analogt i pure direkt mode og tro at det kommer bra lyd.
    Det også svært få Surround recivere som har bra analog inngang.
    Fint med meninger, men fortell hvilke komponenter du har testet grundig og hva du ikke likte, ellers er dette bare unyttig informasjon for oss andre.

Vil gjerne vite detaljene takk.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så, så, fairlane. Du må huske at Dag har i utgangspunktet så dårlig romakustikk at dersom han ikke bruker RK så låter det helt forferdelig. Det er derfor han synes RK er helt toppers. Vi andre som har dempet førsterefleksjonene mekanisk, trenger ikke RK.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så, så, fairlane. Du må huske at Dag har i utgangspunktet så dårlig romakustikk at dersom han ikke bruker RK så låter det helt forferdelig. Det er derfor han synes RK er helt toppers. Vi andre som har dempet førsterefleksjonene mekanisk, trenger ikke RK.
    Fullt klar over ironien og smiliene i innlegget ditt her, Tiger. Men du har faktisk et veldig godt poeng.

Den største lydforbedringen i mitt oppsett i går kom ikke isolert sett av romkorreksjonen. Den kom av at gutta jobbet utrolig mye med detaljerte plasseringsdetaljer som høyttalerens plassering i forhold til lytteposisjon, høyttalervinkling og lignende. Når dette var justert, ble lydbildet både mer åpent, det ble dypere og ikke minst bredere på samtlige testspor. Deretter ble romkorreksjon og kallibrering utført. Når jeg så i ettertid veksler mellom med og uten korreksjon er forskjellene mye mindre enn tidligere. Hva jeg foretrekker har jeg faktisk ikke gjort meg opp en mening om enda.

Jeg kan oppnå litt bedre balanse i lydbildet med å dempe førsterefleksjoner på den venstre veggen. Så litt scenemolton står på innkjøpslista.

En annen ting er at Arcam og Denon har to forskjellige lydsignaturer i rent stereo. Selve lydsignaturen og lytterens preferanser kan ikke en romkorreksjon gjøre noe med, den kan legge til rette for at det målinger blir "riktigst" mulig. Dette er også med på å gjøre "forvirringen" noe større, hva er mine faktiske lydpreferanser?

Dag: Litt forvirret, men det er en god "forvirret-følelse". For det er nå jeg har flere gode lydalternativer å veksle på. Jeg må nok holde på litt før jeg "lander" på hva jeg mener er best, men den totale lydopplevelsen er blitt bedre etter besøket. Og det gleder jeg meg mest over, romkorreksjon eller ei....;-)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    OK!

Feiginger!

Hilsen Mona...
    Mener du virkelig at vi skal være nødt til å forholde oss til ennå flere standarder på lyd til film? Er vel nok å forholde seg til. Ellers er vel DD og DTS "protected by law", og en standard på de fleste DVD-plater.

Og hvor mange kjører THX på sine hjemmekinoer? Er det kanskje bare meg som ikke gjør det? :-?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker aldri THX. Synes å huske at den eneste her på forumet som innrømmer å benytte THX-modus konsekvent på film, er Arendal.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan vel ikke sies nok det Anfield, at første bud er faktisk plassering og romtilpassning, (hvis fruen lar deg få lov da). Deretter kan en kjøre RK. Gjorde feilen selv da jeg ble for travel. Klaska opp anlegget, kjørte RK og synes verden var topp. Ettter kort tid tenkte jeg meg om, satte alt i pure direct og begynte å flytte på utstyret. Det var da RK også kom til sin rett. Forsterkeren brukte mindre krefter på å kompensere enkelte frekvenser. Så det med en gang at forsterkeren ikke trengte å jusse så mye som før.

Side 10 av 88 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 40 50 60 70 80 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •