Hjemmekino-forsterker til Dali Blue 5005

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer wilkenz sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino-forsterker til Dali Blue 5005

Lurer litt på hva slags forsterker jeg skal sette sammen med høytalerne mine. Er student, så sitter bare på 2 fronter (Dali Blue 5005) og en center (Dali Blue C1000), men skal nok fikse 2 bak etterhvert... Har ingen planer om flere høytalere enn 5.

Spørsmålet er da hvilken forsterker jeg burde velge. Har sett litt på NAD T743v2, og noen eldre modeller fra Yamaha. Har dere noen forslag?

Er ikke så dyktig på watt og slikt, så lurer også på hvordan man vet om en forsterker klarer å drive høytalerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool

Hei.

Det blir vanskelig å tipse deg før du mer konkret antyder prisidé på din investering. Dali-serien er jo ikke av de dyreste på markedet, så en surr.reciever til 7-8 tusen kr. burde vel strengt talt holde. Du bør vurdere investeringen bl.a. ut fra om du tenker å kjøre bi-amping på fronthøyttalerne, samt om du skal ha gulvstående modeller bak (når den tid kommer). De fleste surr.forsterkere på markedet i dag er utstyrt med innebygd forsterkning for 7 kanaler. Noen merker, med Pioneer i teten, har profilert seg tildels mye på å rute de ubrukte sluttrinn for kanal 6 og 7 til frontkanalene i en biamp-konfigurasjon. Dette kan gi et potensielt løft i et 5.1-oppsett, men her er det mange usikre faktorer. Vekta på en typisk surr.forsterker er veldig relatert til størrelsen på trafo'en, så tenk 2 ganger før du kjøper det "første og beste" du kommer over.

Hvis musikkinteressen er vel så stor som filmtitting, så kan jeg varmt anbefale en av de senere recieverne fra Onkyo. Disse låter meget bra også i vanlig stereo, og har forøvrig en meget god kanalseparasjon. Har selv bl.a. en Onkyo TX-SR 702 (THX-sertifisert - hvis det sier deg noe), som er en meget seriøs og kraftig maskin på drøye 15 kg. Oslo HiFi-Center hadde sist jeg sjekka fortsatt denne til 7.495,- (veil. 9.995,-). Fjorårsmodell, javel, men med tanke på full formatkompatibilitet og de faktiske ytelsene, så er denne nærmest et varp. Modellen kan ikke bi-ampes, men er som sagt meget kraftig, og du kan jo alltids bruke de siste 2 sluttrinnene til en aktiv sone 2 i et annet rom (også samtidig) som en mulig løsning. Med RS232-port kan denne modellen ellers oppgraderes for ettertiden, med tanke på nye formater, importørservice o.l.

Anbefales!

Mvh 777

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •