hmm, noen som vet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer hi-fi-noob sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hmm, noen som vet?

Jeg har Embla Maenia og lurte på en ting. Det er en veldig svak piping på den ene forsterkeren omtrent som pipinga i en crt tv, det fører til en veldig svak tone i den ene hten. Hva kan dette være? og er det noe å bry seg om? Hvis det ikke er noe som er skadlig, så bryr jeg meg ikke om det for man må ha øret helt inn til mellomtona for å høre det.

Newcomer ChrisW sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvilken forsterker har du? kommer en svak lys pipelyd fra nad T753 min da den jeg kjører digital lyd fra DVD spilleren og PC`en....

Newcomer Geir&Merethe sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke det er høytaleren det er noe feil med, har du prøvd å bytte om L/R høytaler? Er det fortsatt den samme ht som lager ulyden?
    Har mere tro på at det er forsterker delen/forforsterker som lager den lyden, eventuelt sjekke at signalkabel ikke ligger tett innetil anndre kabler.

Newcomer ChrisW sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men viss det er veldig lite støy er det mulig det bare er egenstøyet fra forsterkeren

Newcomer hi-fi-noob sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, det er forsterkeren som lager lyden. Det er en svak pipelyd i den som når en tv står på. Og da blir det en tone i dene ene ht. Jeg bare lurte på om dette kan være en feil på forsterkeren, men det er ikke no prob med å spille musikk eller noe sånt. Jeg har Embla Maenia (står i første innlegget)

Newcomer Geir&Merethe sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om tv står på og du trekke ut kabeltv ledningen fra veggen.... er ulyden der fortsatt?

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg finner ingen info på Dynabel.no om disse, men det dreier seg vel om Klasse "D" (Digitale forsterkere). Disse benytter ofte HF filter spole (for å fjerne Høyfrekvens støy ut til Høytaler utg). Muligens monteringen av denne spole er fysisk litt løs (ofte limt til printet med silicon o.l). Du "ser" ofte lett en slik spole (normalt ganske store rent fysisk i forhold til alt annet av elektronikk i en slik forsterker.

Tilsvarende problem finnes ofte i TV apparater (CRT basert), der Høyspennings trafo kan avgi en høy pipelyd. Det skader ikke å sjekke, men pass pølsefingrene så du ikke skader deg selv.

Dersom det er Garanti på produktene, ville jeg ha krevet å fått dette fikset

/L

Newcomer hitme357 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

støy

Det er kanskje støv i en spole som vibrerer høyfrekvent = pipelyd.
    Pleier og fikses med og lakkere med en slags klarlakk = enkel verksted jobb.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Dersom det er Garanti på produktene, ville jeg ha krevet å fått dette fikset

/L
    Uten tvil. Å ergre seg over at en ikke fikk fikset dette mens det enda er garanti er en sak, men det er jo mulig du skal selge videre en gang, og det er jo ikke sikkert evt. ny kjøper er så begeistret for det. Det kan du tape endel på i tilf.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Uten tvil. Å ergre seg over at en ikke fikk fikset dette mens det enda er garanti er en sak, men det er jo mulig du skal selge videre en gang, og det er jo ikke sikkert evt. ny kjøper er så begeistret for det. Det kan du tape endel på i tilf.
    Så du har fortsatt garanti ?
    I såfall er det jo greit, dersom du ikke har det, så er det muligens denne spole "pipingen" og det er som linken over skriver ofte en lett sak å fikse. Lim eller silicon masse for å dempe mekanisk ulyd i spolen.

Bare pass finga !

/L

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •