Eltax AVR-800 Receiver, Sølv, DTS-ES, Dolby Digital EX, 6x150 Watt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Eltax AVR-800 Receiver, Sølv, DTS-ES, Dolby Digital EX, 6x150 Watt

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir det jo lyd av, men du må ikke forvente at forsterkeren klarer å drive dem optimalt på noen måte Effekten som er oppgitt er ikke så veldig reell og CV'ene krever en del effekt for at det skal spilles med god kontroll! Men en god begynnelse er det

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Eltax eller Denon?

Eltax er muligens ett produkt som lover mer enn det klarer å holde så jeg lurer på om DENON AVR-1706 er noe bedre? tror det skulle gå fint å legge til en tusenlapp vis produkte lover det det holder

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eltax avr-800 -> :shock: .... STYR UNNA

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

eller DENON AVR-1306?

Siden dette er et 5.0 setup så skulle det jo gå fint å bruke DENON AVR-1306? Siden dette hjelper litt på budsjette ;-)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk lagersalget til HI-FI klubben også. der ligger det en del billig og bra.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leste om denne recieveren på eltax sine sider i forbindelse med en liknende tråd. Den ser jo ganske dårlig ut på papiret allerede, mye forvrengning og tvilsomme målemetoder.

Hvis du skal sammenlikne den med 'ordentlige recievere' så burde eltax'en vært oppgitt til 35-50watt pr kanal.
    Men det er klart at hvis man setter toleransene for forvrengning høyt og kun belaster 1 kanal mens man måler etter den slappeste standarden så kan man sikkert kalle det 150watt :shock:

A

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan aldri tenkje meg at den der er noko særleg til cv. Er nok langt svakare enn oppgitt.

Intermediate djfreedo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis han kjøpe eltax reciveren, kan han jo kjøpe en effektforsterker til fronthøytalerne f.eks nad 272 ;-) .. bakhøytalerne og sentern vil jeg tror den klarer å drive.. ;-)

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av djfreedo
    Hvis han kjøpe eltax reciveren, kan han jo kjøpe en effektforsterker til fronthøytalerne f.eks nad 272 ;-) .. bakhøytalerne og sentern vil jeg tror den klarer å drive.. ;-)
    Den har selvfølgelig ikke pre-out, og jeg tror faktisk ikke den er veldig egnet til å drive senter eller bakhøyttalere heller ;-)
    Det finnes brukt kjøp som er langt langt bedre enn denne, stort sett alle bruktkjøp egentlig :-P

A

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Den har selvfølgelig ikke pre-out, og jeg tror faktisk ikke den er veldig egnet til å drive senter eller bakhøyttalere heller ;-)
    Det finnes brukt kjøp som er langt langt bedre enn denne, stort sett alle bruktkjøp egentlig :-P

A
    ok.. viste ikke at denne ikke hadde pre-out. sjekka ikke ;-) men jeg hadde aldri giddi å kjøpt den.. nesten alt på bruktmarkedet til samme pris er bedre ;-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

A
    hvorfor tror du ikke denne er egnet til å drive center og bakhøytaler?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av djfreedo
    hvorfor tror du ikke denne er egnet til å drive center og bakhøytaler?
    Fordi jeg har hørt eltax forsterker før og det er ikke i stand til å drive noen høyttalere høyere enn normalt tv-volum for de som aldri har hørt om surround osv ;-)
    Og fordi som sagt nesten alt brukt er et mye bedre kjøp...

A

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon 1306 eller 1706 er nok for svak for å drive disse optimalt, men dem er mye bedre alternativ til eltax sin. Du kan jo satse på en 2106 + eff trinn til frontene? Vet ikke om du har økonomi som strekker til til det?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi jeg har hørt eltax forsterker før og det er ikke i stand til å drive noen høyttalere høyere enn normalt tv-volum for de som aldri har hørt om surround osv ;-)
    Og fordi som sagt nesten alt brukt er et mye bedre kjøp...

A
    de klarer å drive en del med høytalere jo, men kanskje ikke så bra.. en jeg kjenner har genexxa gx 1000 på denne reciveren og det spiller greit nok.. det er 2x10" bassere..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en sånn til å drive 4 stk vifa hjemmebygg, med 5" element og diskanter. + center og aktiv sub. Det spiller skikkelig bra. På slike små anlegg er denne forsterkeren ikke så dårlig som det blir sagt på forumet her.
    Har imponert mang en sjel på fest med dette oppsettet. Og særlig imponert er de når prisen blir nevnt.
    Subben er en ccsub fra Eltek med en Rotel Forsterker.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fra Eltax AVR-800 til DENON AVR-1306 til DENON AVR-1906?

jeg ser Eltax er noe jeg burde se litt bort fra så jeg fåreslo DENON AVR-1306 som er 5x75W, men det blir foreslått noe sterkere, DENON AVR-1906 er jo hakket høyere men der det vits å bruke 1000kr for å få 5x80W? Og da kommer jeg tilbake til Eltax AVR-800 som koster knappe 2000kr som noen mener er verdt gryna. Så er jo brukt et alternativ som jeg (etter egen erfaring) er litt skeptisk til. Jeg har ikke noe annlegg og jeg konfimeres snart og håper på 15 000, hvorav max 10 000 blir brukt på annlegg. Har lett og spurt og har kommet frem til at Cerwin Vega V-serien er noe som vil passe meg men at jeg trenger en forsterker som kan drive det. Trenger flere forslag om forsterkere rundt 4000 +/-

Newcomer Lionstar sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andosten@start.no
    jeg ser Eltax er noe jeg burde se litt bort fra så jeg fåreslo DENON AVR-1306 som er 5x75W, men det blir foreslått noe sterkere, DENON AVR-1906 er jo hakket høyere men der det vits å bruke 1000kr for å få 5x80W? Og da kommer jeg tilbake til Eltax AVR-800 som koster knappe 2000kr som noen mener er verdt gryna. Så er jo brukt et alternativ som jeg (etter egen erfaring) er litt skeptisk til. Jeg har ikke noe annlegg og jeg konfimeres snart og håper på 15 000, hvorav max 10 000 blir brukt på annlegg. Har lett og spurt og har kommet frem til at Cerwin Vega V-serien er noe som vil passe meg men at jeg trenger en forsterker som kan drive det. Trenger flere forslag om forsterkere rundt 4000 +/-
    Det blir snakket mye her som du trenger et berg av en forsterker til å drive en Cervin Vega, egentlig er det motsatt, dette er følsomme, lettdrevne høytalere, kan drives av hva som helst, de trenger svakere forsterkere enn mer tungdrevne høytalere for å nå samme lyttevolum...Det med receivere og watt..

Jeg så noen her som brukte en ganske grei beregning. Altså max strømforbruk forsterkeren drar : 2 : antall kanaler, her 6, og da for du sånn ca 320: 2 =160W strømforsyninga har til rådighet med en beregnet effektivitet på 50%, :6 kanaler = 26 Watt per kanal RMS 20 hz - 20Khz, i stereomodus kanskje du kan få ut 80WRMS per kanal, alt er i teorien, du belaster sjelden alle kanalene samtidig, og uansett, sålenge du snakker om receivere, vil du få samme trøbbel samme om du betaler 4 eller 6 tusen, er det ikke betydlige økninger i effekt du vil få, derimot hvis du hadde brukt et ordentlig effekt trinn, hadde det ihvertfall skjedd saker. En yamaha RXV-757 drar max 400 Watt fra nettet, og vil ifølge samme beregninger her gi omtrendt 33W/kanal i surround + 100W kanal i stereo, ingen betydlig forskjell i det heletatt.

Kanskje en brukt receiver med pre out, og et effekt trinn for frontkanalene er det du egentlig vil ha.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •