Denon AVR-2106 vs. NAD T753v2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer reVo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Denon AVR-2106 vs. NAD T753v2

Hei.

Jeg lurer egentlig bare på hvilket av disse to produktene som gir mest for pengene. Prisen er den samme men jeg er ikke sikker på at spesificasjonene er de samme. Bare å komme med egene meninger og erfaringer ang. disse to Reciver'ne. Har hørt mye positivt om degge.

Grunnen til at det blir en av disse to er at de har nok med PreOut's, for jeg regner med at jeg kjøper effektforsterkere til fronter og side. Men bak skal jeg ikke ha store monster høyttalere, så da kan Surround Reciveren drive dem.

Tar imot alt med en Takk

Newcomer Nadali sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av reVo
    Hei.

Jeg lurer egentlig bare på hvilket av disse to produktene som gir mest for pengene. Prisen er den samme men jeg er ikke sikker på at spesificasjonene er de samme. Bare å komme med egene meninger og erfaringer ang. disse to Reciver'ne. Har hørt mye positivt om degge.

Grunnen til at det blir en av disse to er at de har nok med PreOut's, for jeg regner med at jeg kjøper effektforsterkere til fronter og side. Men bak skal jeg ikke ha store monster høyttalere, så da kan Surround Reciveren drive dem.

Tar imot alt med en Takk
    Jeg hadde Nad t753 før og har nå en Denon 2106. Naden ble brukt til å drive dali blue-serien med 6006 som front. Dette synes jeg var en veldig god kombinasjon. Etter å ha byttet ut 6006 til fordel for Dali ikon 2, synes jeg at Denon-forsterkeren passer bedre.

Jeg har brukt både naden og denon sammen med ikon over litt tid, og har kommet til følgende konklusjon: Ved høye lydnivå og når det kommer til bass og dynamikk, er naden bedre en denon. Men 2106 har bedre kvaliteter i mellomtone- og diskantområdet. Dette er også grunnen til at jeg har valgt 2106 til høyttalerne jeg har nå. Men jeg tror ikke denon-recieveren hadde gjort en særlig god jobb med 6006 f.eks.

Så mitt råd blir som følger: Naden passer best til større, mer tungt-drevne, høyttalere, mens Denon kanskje kan få mer ut av mindre høyttalere, som kanskje stiller mer krav til presisjon og nøyaktighet, i de øvre frekvensene.

Nad-recieverne, har utrolig mye krefter og det vil være unødvendig å ha egen effektforsterker, med de fleste (også ganske store) høyttalere. Men hvis du har tenkt å supplere med effektforsterker, vil jeg nok anbefale Denon, da denne har en bedre forforsterker-del.

Men alt dette kommer også veldig an på hvilke høyttalere du skal bruke og hvilke lydsignatur disse har. Så du bør prøve begge alternativene opp mot de forskjellige, aktuelle høyttalerne, for å gjøre opp din egen mening og finne ut hva som passer best for deg. Jeg håper at mine erfaringer kan være til hjelp. Lykke til!

Newcomer reVo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, dette hjalp mye. Jeg er Cerwin-Vega frelst så det er noe 10" eller 12" fra CV som surround Reciveren skal drive. Men jeg regner med at uansett om det blir Denon eller NAD, så kjøper jeg effekttrin til fronter/side. Regner med at det blir noe veldig stort i front, som 1515 eller Hp/CLSC 215. Men jeg er ingen surround fan egentlig, bare når det kommer til film. Men jeg er rimelig sikker på at begge støtter flerkanals stereo, jeg vet ihvertfall at NAD'en gjør det.

Men ett lite spørsmål:
    Hvis jeg f.eks har koblet på effekttrin på alle PreOut utgangene, vil jeg fremdeles kunne bruke effektdelen i surround reciveren, altså høyttalerutgangene. Slik at jeg driver 6 - 7 høyttalere med reciveren, somtidig som jeg har koblet til 6 - 7 effekttrin som driver store fronter/side. Lurer på om både Denon og NAD støtter dette.

Takker for svar :P

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal nok gå bra. Det gjør ihvertfall det med Pioneer. Det finnes flere kanditet med Pre-out i alle kanaler til ca samme pris. Et bra alternativ er Pioneer VSXD915 til under 4k kommer i ny modell(916) iløpet av sommeren. Ellers har Yamaha RXV457 preout også til 4k.

Newcomer reVo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg er klar over at det finnes andre modelle. Men jeg har sjekket litt rundt, og av grunner jeg ikke orker å nevne har jeg kommet fram til en av disse to (Denon AVR-2106/NAD T753v2). Men takker for tips

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle egentlig ha nad 753, men da jeg sammenlignet de to så passet denonen bedre høytalerne mine. Men på cv så hadde jeg valgt nad pga strøm og klang.

Newcomer reVo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du mener at NAD T753 er kraftigere en Denon AVR 2106?

Newcomer reVo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon AVR-2106 er på 7 x 90watt (8ohm)
    NAD T753v2 er på 6 x 70watt (8ohm)

Men du mener NAD'en fremdeles vil drive CV bedre p.g.a godt med strøm?

Intermediate gix sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD oppgir effekt ved alle kanaler i drift, Denon oppgir vel bare med to kanaler i drift. Så NAD reciveren er i dette tilfellet kraftigere og leverer mer strøm enn Denon.

Andreas

Intermediate djfreedo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og uansett så oppgir nad realistiske watt pluss at dem er veldig strømsterke.. kan godt hende at denon også oppgir "ekte" watt, men nad gir mer ;-)

Intermediate gix sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av djfreedo
    Og uansett så oppgir nad realistiske watt pluss at dem er veldig strømsterke.. kan godt hende at denon også oppgir "ekte" watt, men nad gir mer ;-)

Leste du innlegget mitt? Det har ikke noe med "ekte watt" og "realistiske watt" å gjøre, forskjellen ligger i målemetoden, og av den kan man se at NAD er en mer strømsterk reciver enn Denon i dette tilfellet.

Andreas

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nad'n er sterkere ja, de er mer konservative i strømmålingene sine.

Newcomer reVo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle svar.
    Jeg stusset litt på det jeg også, at Denon målte med 2 kanaler i drift. Bare Vekten tilsier jo at NAD'en er kraftigere 20,5kg mot Denon sine 12kg.....
    Da får letingen på en rimelig NAD T753v2 eller seff en NAD T763v2 hvis jeg skulle komme over en til en grei pris. ;-)

Active cinema_mort sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du er ute etter litt krefter er ikke Denon den rette veien å gå. Jeg lånte en Denon 3806 i en uke å den fremstod som veldig lite strømsterk, dro ikke mine høyttalere det grann, mye mer futt i min H/K 330.. Vil ikke ha noen vil diskusjon på dette, sier kun at Denon ikke er full av krutt men full stappet av muligheter..

Newcomer reVo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har skjønt at Denon ikke er full av krefter, går for NAD.
    Og det er ikke rart at du merket stor forskjell på din H/K og Denon. H/K er nemmelig helt ekstremt strøm sterke, har vurdert H/K, men det er ganske dyrt så jeg går heller for NAD.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine erfaringer er at avr2106 er mer brukervennlig i menyer og ha med å gjøre. Leverer god lyd men ikke så strømsterk. Nad er mer "lettvint" men gjør jobben ekstremt godt!
    Min venn kjøpte cvcvlsc10 og avr2106 men fikk for lite futt, fikk dermed byttet i en nadt753 som gav mer rettferdighet på det det høytaleren hadde å by på

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon AVR-2106 er ikke veldig strømsterk nei, men har kjempe oppløst og behagelig lyd! Er et knall alternativ hvis du (som du skal) supplere med noen feite effektforsterkere senere.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har tenkt å bytte ut min hk avr 65 mot en pioneer 915, men sån som jeg har skjønt de så har den veldig dårlige linjeutganger,stemmer dette,skal bruke den på en rotel rb 990 og ett par dali 109.prøvde me hk forsterkern å de ble utrolig dårlig, mye støy å veldig mye farging av lyden og forvrenging, bruker nå en passiv yamha forsterker i stede inntil vidrere.så lurte på om de er noen som har testet en pionner 915 på en effektforsterker

Newcomer reVo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GlennK
    har tenkt å bytte ut min hk avr 65 mot en pioneer 915, men sån som jeg har skjønt de så har den veldig dårlige linjeutganger,stemmer dette,skal bruke den på en rotel rb 990 og ett par dali 109.prøvde me hk forsterkern å de ble utrolig dårlig, mye støy å veldig mye farging av lyden og forvrenging, bruker nå en passiv yamha forsterker i stede inntil vidrere.så lurte på om de er noen som har testet en pionner 915 på en effektforsterker
    Hvorfor skriver du det her på "min" tråd, bare å opprette en egen tråd. Da har du den også inne på 'mine tråder' på Hurtiglinker, mye lettere det vel?

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ettersom du skal bruke effektforsterker ville jeg gått for Denon pga at den har Auto-Setup. Da får du satt opp lydnivå på høyttalerne slik at hver kanal spiller like høyt som de andre. Denon har generelt gode forforsterkere og vil få fram klarere og mer detaljert lyd enn NAD'en. Jeg har selv byttet fra NAD til Denon og det er stor forskjell på lydsignaturen på de merkene. Du må bare finne ut hva slags lyd du liker og kjøpe etter! :grin:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •