Forvirringer angående forsterker - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 47
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    i bruksanvisning til dvd spiller står det:
    You can connect the audio in 3 different ways:
    Connection through the coax digital audio outputs(the best quality)
    Use this connection for 2.1- channel surround sound and enjoy your own cinema
    This connection will only play DVD disks coded sound in DTS Digital and Dolby Digital AC3 if the amplifier that it connects to includes the right decoders
    Connect the coaxial digital audio output located at the back of the player to the corresponding input on your amplifier.

Vet ikke om det hjalp noe da men..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står DTS på dvd spillern så jeg tror den har det.

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stikk innom nærmeste el-sjappe og kjøp deg en digital 75ohms coax kabel. Sett den så på digitalutgangen bak på dvdspilleren, og inn på digital-inngangen på forsterkeren din. Når en dvd-film settes i skal den da automatisk velge dolby digital som signal når du velger dvd-spilleren som kilde.

Gjør du dette rett skal det virke.

Niels: Det er overhode ikke rart da ampen bruker stereo-signalet til å lage "fake" surround. Da kommer det og lyd fra center..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jeg jo altids gjøre. Takk for all hjelp karer.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av drkaos

Niels: Det er overhode ikke rart da ampen bruker stereo-signalet til å lage "fake" surround. Da kommer det og lyd fra center..
    Ja, skjønte dette etterpå, er ikke vant med de nymodens receivere der lager fake signaler....

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ja, skjønte dette etterpå, er ikke vant med de nymodens receivere der lager fake signaler....
    ehhh.. 'fake surround' eller kanskje det var dolby prologic han kjørte på.

Uansett, bruk en kabel som er laget for digital signal (75ohm), jeg har testet å bruke en vanlig kabel som digitalkabel fordi det var så mange som påstod at dette kan brukes, noe det ikke kan på mitt anlegg (ingen lyd i det hele tatt).

A

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg testet jo, men fikk ingen lyd selv. Vet du hva en sånn kabel ligger ca pris på?

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Billigste jeg har sett er 195,- Dyreste er 1495,-

Tror Monster sine ligger på ca 500kr.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fargen på kabelen har ikke mye å si. Men, på fronten av receiveren din er det en knapp det står "digital input" på om jeg ikke tar mye feil. Med den kan du velge hvilken digitalinngang duu skal hente signel fra, evt. om du skal hente fra analog inngang. Trykk her til du finner rett digitalinngang. Denne må stemme med tilkoblingen bak.

Da skal den virke. Om du får riktig lyd ut er ikke godt å si. Har en slik for å teste høyttalere osv. på jobb, men det er nesten en gjettelek om vi får surround ut av den fra gang til gang... Den kan være litt sær å få til å godta surroundmodus, noen ganger nekter den å kjøre DD, blir bare PL osv. Da hender det at det hjelper å slå den av og på...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, skal teste dette i morgen når ikke folket i huset sover

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Da skal den virke. Om du får riktig lyd ut er ikke godt å si. Har en slik for å teste høyttalere osv. på jobb, men det er nesten en gjettelek om vi får surround ut av den fra gang til gang... Den kan være litt sær å få til å godta surroundmodus, noen ganger nekter den å kjøre DD, blir bare PL osv. Da hender det at det hjelper å slå den av og på...
    Det kan være et problem mellom DVD spiller og reciever. Jeg hadde en panasonic dvd spiller som kun ga DD 1 av 50 ganger mot surround prosessoren min, testa spilleren på andre forsterkere og den funka finfint. Testa også andre spillere på surround prosessoren og det gikk fint.
    Det endte selvfølgelig med at panasonicen ble donert til trengende slektninger og jeg kjøpte meg en ny spiller, etter det har jeg aldri opplevd problemet igjen :grin:

Hvis du har dette problemet på en lik forsterker som trådstarter så kan det jo være at han også vil slite med dette.

A

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trykte meg vill på den Digital Input knappen, endeli kom jeg fram til en "stasjon" der det kom lyd. Men tror likevell jeg skal investere i en Coax kabel da.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt jeg kan si nå, er at det ble en sinnsyk bass! men gud så godt!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Det kan være et problem mellom DVD spiller og reciever. Jeg hadde en panasonic dvd spiller som kun ga DD 1 av 50 ganger mot surround prosessoren min, testa spilleren på andre forsterkere og den funka finfint. Testa også andre spillere på surround prosessoren og det gikk fint.
    Det endte selvfølgelig med at panasonicen ble donert til trengende slektninger og jeg kjøpte meg en ny spiller, etter det har jeg aldri opplevd problemet igjen :grin:

Hvis du har dette problemet på en lik forsterker som trådstarter så kan det jo være at han også vil slite med dette.

A
    Har prøvd flere spillere, det er nok receiveren som er problemet. Det går stort sett greit, for den må stort sett stilles inn for hver gang jeg skal bruke den, som regel har det vært noen andre og brukt den og stilt vekk de fleste innstillingene.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mtb2003
    Alt jeg kan si nå, er at det ble en sinnsyk bass! men gud så godt!
    Du vet at du kan juster nivå, og delefrekvens, ja? Kan dele fra 40 til 150Hz om jeg ikke tar feil. Dette må du nok prøve deg fram til, hva som passer deg og dine høyttalere best.

Bra at du fikk det til i alle fall.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, når det kommer til den delefrekvensen så fatter jeg egentlig ikke mye :P

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mtb2003
    ja, når det kommer til den delefrekvensen så fatter jeg egentlig ikke mye :P
    Hva er det du ikke forstår? Tallet du setter her sier hvor langt opp i frekvens du vil at sub'en din skal spille. Nedover spiller den så langt det går uansett.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd flere spillere, det er nok receiveren som er problemet. Det går stort sett greit, for den må stort sett stilles inn for hver gang jeg skal bruke den, som regel har det vært noen andre og brukt den og stilt vekk de fleste innstillingene.
    Da er nok recieveren syk, i mitt tilfelle var det snakk om totalt mismatch :-|
    Dvd spilleren var ikke akkurat bra så det var like greit å få en unnskyldning for å kjøpe en ny en :grin: Og jeg mistenker at dvd spilleren hadde mesteparten av skylda.

A

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det du ikke forstår? Tallet du setter her sier hvor langt opp i frekvens du vil at sub'en din skal spille. Nedover spiller den så langt det går uansett.
    Så viss jeg stiller den på 150hZ så stopper den å spille når det kommer lyder på den frekvensen?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stopper og stopper... Det vil si at den spiller signalene som har frekvens under 150Hz. Alt over blir dempet etter hvor langt unna 150 det ligger. Hvor mye de blir dempet avhenger av hva slags filter som er brukt i receiveren. Merk også at hvis du skal ha lyd i sub'en når du kjører stereo må frontene dine stå som small. Står de som large vil all lyden bli sendt til dem. På film med DD el. DTS vil subinfo gå til sub. Vanlig delefrekvens for sub er 80Hz. Husk å skru delefrekvensen på sub'en din til maks når du deler i receiveren. Da er det innstillingen på receiveren som bestemmer.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •