Jalla "PURE"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28

Tråd: Jalla "PURE"

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jalla "PURE"

Jeg har irritert meg den siste tiden over den såkalte pure direct innstillingen til for eksempel Denon og Pioneer.

Når man kan velge å ha MCACC aktiv på Pioneer og Adessey og suwoofer på Denon i såkalt pure direkt modus kan man lure på hvor pure dette egentlig er.

Signaler er nødt til å gå gjennom både AD og DA konverterne i receiveren for å kunne bruke disse romkorreksjons fuksjonene og det er ikke mye pure i mine øyne.

Poenget med pure direct er jo at lyden skal gå utenom alt dette og rett til volumkontrollen og til effektforsterkeren.

Kansje ikke så rart at lyden i stereo ikke står i stil med selv rimelige stereo forsterkere?

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Jeg har irritert meg den siste tiden over den såkalte pure direct innstillingen til for eksempel Denon og Pioneer.

Når man kan velge å ha MCACC aktiv på Pioneer og Adessey og suwoofer på Denon i såkalt pure direkt modus kan man lure på hvor pure dette egentlig er.

Signaler er nødt til å gå gjennom både AD og DA konverterne i receiveren for å kunne bruke disse romkorreksjons fuksjonene og det er ikke mye pure i mine øyne.

Poenget med pure direct er jo at lyden skal gå utenom alt dette og rett til volumkontrollen og til effektforsterkeren.

Kansje ikke så rart at lyden i stereo ikke står i stil med selv rimelige stereo forsterkere?
    Hvis dette er tilfelle så er det ikke en 'pure' innstilling i det hele tatt. Er både denon og pioneer slik? I så fall så ryker pioneer også fra lista over aktuelle kandidater når jeg evt. skal kjøpe reciever :roll:

A

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det sånn da? Har VSX915 og eq-innstillinger blir koblet ut når jeg velger direct, det kommer også et tydelig relé-klikk fra burken.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer AX4 og Denon 3806 garantert.

Har begge stående og kan velge om jeg vil ha subwoofer og room EQ på 3806, på AX4 kan jeg velge om jeg vil ha MCACC aktivert, men ikke sub eller phase control.

Kan ikke skjønne annet enn at lyden da går via de digitale kretsene?

Romkorreksjonen er i hverfall ikke analog:roll:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg setter min AX2 i Pure Direct koples alt annet ut mener jeg, men det må tydeligvis sjekkes. Jeg synes uansett ikke at den spiller dårlig i stereo.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PÅ AX4 kan jeg aktivere MCACC og Pure direct samtidig.

Men, lyden er bra den.
    Beste stereolyd jeg har hørt fra noen receiver og klart bedre enn 3806.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm..mener alt av prossessering kobles ut på AX4 her jeg arendal. det er imidlertid forskjell på direct og pure direct. Nå bruker ikke jeg romkorreksjonen så ofte, men hvis det er som du sier at du kan velge, er jo saken biff?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men, lyden er bra den.
    Beste stereolyd jeg har hørt fra noen receiver og klart bedre enn 3806
    Hmmmm..? :smile:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, det bort mye godlyd i AX2/4, og så i stereo. Jeg stusser likevel over det du sier Arendal, men det er jo som a|ex sier at recieveren må stå i Pure Direct for å kople bort alt. I Direct har jeg med subben.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen av dere som bruker digital signaloverføring? I så fall så må forsterkeren konvertere til analogt signal før det sendes videre. Og da er det jo ikke "puret" signal.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jepp, det bort mye godlyd i AX2/4, og så i stereo. Jeg stusser likevel over det du sier Arendal, men det er jo som a|ex sier at recieveren må stå i Pure Direct for å kople bort alt. I Direct har jeg med subben.
    Prøv når du kommer hjem, hvis du ikke er hjemme.

Hvis du kan akivere MCACC samtidig som du kan ha på pure direct er det noe som ikke stemmer ikke sant?

Alt er jo ikke koblet bort når man fremdeles kan ha på MCACC?

Det er kun subben som forsvinner, alle andre endringe i romkorreksjon og slike ting er fremdeles aktivt.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Er det noen av dere som bruker digital signaloverføring? I så fall så må forsterkeren konvertere til analogt signal før det sendes videre. Og da er det jo ikke "puret" signal.
    Jeg snakker i hverfall om analoge signaler.

Om man kjører digitalt så er det kun DA konverteren som er aktiv, og den har ikke noe med romkorreksjonen å gjøre.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Hmmmm..? :smile:
    Hva er det du ikke forstår?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg ikke hvordan det står til på nyere modeller, men på min 3805 er det ikke mulig å bruke EQ og sub når receiveren står i Direct eller Pure Direct. I pure så blir også videodelen frakoblet og du kan høre et reele som fysisk kobler om kretser.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha har skjønt dette heldigvis. En knapp "Pure Direct" og det er kun analoge inganger som virker og SUB og all annet "galskap" er koblet vekk.

Tidligere benyttet jeg en EC 4.6 som CD pre-amp rett til effekt trinnet (KAV 300i), som jeg fortsatt bruker mot Front (E926).

EC preampen ble helt overflødig med AV668 og RX V2500 i Pure Direct (jeg greide ikke å høre noen forskjeller og jeg prøvde lenge og overbevise meg om dette "faktum"), så alle Reveivere er ikke laget likt.

Pioneer 915 har jo i tillegg pre out ETTER effektforsterkere (som førøvrig er Sanyo IC forsterkere). Ja de for det til

/L

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg sjekket på min AX2, og det er riktig som Arendal sier. Nå lurer jeg også på hvorfor det er gjort slik. Det ser dog ut til at det bare er MCAC som "virker" i denne modusen.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg har sjekket jeg også. Men er først MCACC aktivert er jo alt annet aktivert også, det meste ligger jo inn under dette selvom man ikke trenger å justere selve frekvensresponsen. Uansett, det er jo bare å kjøre uten..

Newcomer matsa_bergen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    man kan velge i menyen om dette skal være aktivert på 3806 mener jeg, videodelen er ihvertfall slått av, i pure direct modus, er ikke mulig å få opp osd engang

Men hvor "pure" man vil ha det må man velge i menyen. Hvis man går inn i menyen for romkorreksjon, så velger man hvilke modus romokrreksjonen skal brukes (jeg synes dog det er like greit uten romkorreksjon uansett tbh)

Er jo tross alt litt kjekt at dem med sub/satelitt system system kan bruke såkalte "reine" modus også, uten å miste alt som minner om bass... Tipper det er dem pioneer og denon har hatt i tankene med dette.

edit: Når jeg sjekket på min 3806 just nu, så var det ikke mulig å aktivere eq'en i pure direct, bare i direct stereo og alle andre lydmodus, så på meg virker det som "pure" er litt rein ;-)

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her og får eg opp Mcacc i pure direct..

Og som eg tenkte alle video utstyr er også inne ved puredirect.
    iallefall osd delen..

så Pure direct funksjonen er nok berre gimmick
    og subwoofer funksjonen er inne på pure direct på pioneer..
    er det noe som helst dei kutter ut egentlig. vel utenom 96khz funksjonen??

og som eg skjønte på jørnerud
    i dvd&hjemmekino eller her for den del

så er pure direct funksjonen i Denon og yamaha mye meir omfattande.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har inntrykk av at det kun er kanalnivå-delen av MCACC som fungerer i "pure direct" mode. Alle eq-instillinger er hverfall forbigått. Prøvde å svitsje mellom flere MCACC-moduser i "pure direct", men hørte kun forskjell i lydnivå.
    Det står også i manualen at "pure direct = analog and PCM sources are heard without any digital processing".

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •