Litt støy på tomgang i høyttalerne

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 69
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Litt støy på tomgang i høyttalerne

Hei har et lite spm her jeg.

Har en rotel effektforsterker Rb990bx som jeg driver mine 2 stk b&w dm602 med. Når jeg skrur på forsterkeren så hører jeg en litt irriterende summing. høres ut som om det er forstyrrelser som kommer via strømnettet. Det blir litt verre når jeg skrur på tvn. dette her er litt irriterende når annlegget og tv`n står på uten at jeg spiller musikk.
    Har koblet ut forforsterkeren og kablene slik at bare effektforsterkeren og høyttalerne er koblet i sammen, med summingen er der fortsatt.

noen som har noen tips her? kan man koble på noe på strømledningen slit at man kan filtrere ut støyen. Forsterkeren er koblet til en jordet strømforgreiner men denne forgreineren er ikke kobler til en jordet veggkontakt.(litt risky kanskje) men side hybelen ikke har dette så, må jeg nøye meg med ujordet.

ellers så synes jeg rb990 er en knakende effektforsterker med masse kraftreserver. kan annbefales

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Litt støy på tomgang i høyttalerne

Sitat Opprinnelig postet av knurven
    Har koblet ut forforsterkeren og kablene slik at bare effektforsterkeren og høyttalerne er koblet i sammen, med summingen er der fortsatt.
    Whoops. Hvis jeg forstår deg rett så har du forsøkt å bare ha effektforsterkeren plugget i veggen, uten signalkabler, og bare høyttalerne koblet til?
    Det høres litt rart ut, men kanskje ikke:

1. Du kan ha en jordingssløyfe internt i din effektforsterker.
    2. Høyttalerkablene kan ligge for tett inntil strømledninger som leder en del strøm.
    3. En av de andre komponentene koblet til forgreneren har en jordingsfeil.

Hva jeg ville forsøkt:
    1. Koble vekk alle andre ting fra strømforgreneren. Hjelper det? I så fall, koble til en og en ting og se om støyen kommer tilbake når du tilknytter en bestemt komponent til strømnettet.
    2. Flytt eventuelle høyttalerkabler vekk fra vegg og strømkabler med nettspenning. Hjelper det?
    3. Koble fra en og en høyttaler. Er det mer støy i den ene?
    4. Lån en annen effektforsterker og forsøk i det samme oppsettet. Er det like ille? Hvis ikke vil jeg tro det er en intern jordingssløyfe i din effektforsterker.

Det er ikke sikkert at NOE av dette hjelper: Brum er noe av det vanskeligste for en HiFi-doktor å kurere.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skaff et multimeter og mål begge faser i stikkontakten mot jord (vekselspenning).
    Jeg forstår det slik at han ikke har jord i det hele tatt...! ??

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Skaff et multimeter og mål begge faser i stikkontakten mot jord (vekselspenning).
    Jeg forstår det slik at han ikke har jord i det hele tatt...! ??
    Jeg rettet dette i min posting rett før du postet din.
    Hvis du har noen teorier, Ak, så kom gjerne med dem. Jeg har ikke SÅ altomfattende erfaring med brum.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg rettet dette i min posting rett før du postet din.
    Hehe...

Jeg tror vel egentlig at det kan være nødvendig med et jordet strømnet for å bli kvitt brum... Men det finnes jo filter å få tak i, som i det minste kan fjerne en del av støyen......

Dette er også bare teori...
    Har du testet med en annen forsterker..? Står kjøleskapet, fryseboks, ventilasjons system el.likn på samme kursen?

Tror bestemt dette er støy på strømnettet..... :!:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man bør kanskje uansett om det er jord eller ei få tatt en måling av spenningen på nettet. Hvis den ene fasen har en jordingsfeil, så kan det også være snakk om et spenningfall. MEN:
    Når det gjelder teorien om at brummen kommer fra strømnettet uten at det har noe med jording å gjøre, så virker den lite sannsynlig på meg. Ingen av fasene inn i forsterkeren har kontakt med lydsignalkretsløpene. Med en god strømforsyning fjernes slik regelmessig støy ganske greit, og Rotel lager jo fremragende strømforsyninger i sine produkter. Så jeg mener sannsynligheten er liten for at støyen forplanter seg fra en av fasene til lydkretsløpene. Viktig å huske at nettspenningen inn i utgangspunktet er et kraftig 50Hz-signal. ALLE effektforsterkere er designet for å ikke slippe dette gjennom som lyd.

Når det ovenstående er sagt: Rotel-forsterkeren KAN jo ha en feil. F.eks. En gåen kondensator eller en intern jordingsfeil.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det ovenstående er sagt: Rotel-forsterkeren KAN jo ha en feil. F.eks. En gåen kondensator eller en intern jordingsfeil.
    Det er selvsagt mulig.. Kan skje det hadde vært en ide å teste forsterkeren en annen plass med jordet ledningsnett..?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    [Det er selvsagt mulig.. Kan skje det hadde vært en ide å teste forsterkeren en annen plass med jordet ledningsnett..?
    Jeg må innrømme at jeg ikke deler din tro på jording som en måte å bli kvitt brum på. Jordledningen i strømnettet er faktisk ofte en viktig kilde til at man får jordingssløyfer mellom flere komponenter i anlegget. Dette gir igjen brum.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Min erfaring er at dersom du ikke har noe tilkoblet linjeinngangen på effektforsterkeren kan inngangen plukke opp støy. Kobl f.eks. en cd-spiller til linjeinngangen og slå på denne UTEN å starte avspilling.

/Audun\

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av elcomp
    Min erfaring er at dersom du ikke har noe tilkoblet linjeinngangen på effektforsterkeren kan inngangen plukke opp støy. Kobl f.eks. en cd-spiller til linjeinngangen og slå på denne UTEN å starte avspilling.
    Godt poeng! Pass på at du gjør dette med godt skjermede kabler, og at CD-spilleren ikke har jordet støpsel (de pleier ikke ha det).

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må innrømme at jeg ikke deler din tro på jording som en måte å bli kvitt brum på.
    Det er helt greit.. Bare en teori, og jeg tar ofte feil.. :? Jeg har heller ikke noe særlig erfaring med dette....

Litt snålt dette med tv'n... Det er jo ikke en induktiv belastning, så den burde ikke påvirke nettet nevneverdig... Ikke trodde jeg heller at den strålte nevneverdig.... Noen teorier om dette..?

Newcomer Kleine sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Jeg har litt av samme problemet.
    Det er en svak suselyd(høres kun dersom det er HELT stille i rommet, elller jeg legger øret inntil høyttalerne) når forsterker og dvd-spiller står på. Dersom jeg skrur av DVD-spilleren, forsvinner dette.
    Anlegget er forøvrig koblet til en jordet strømforgreiner, men denne står igjen ikke i jord. Ingen av komponentene har jordete kontakter.
    Har en liten teori på at strømnettet i leiligheten er noe rart, for når jeg skrur på og av kjøkkenviften knitrer det i høyttalerne dersom forsterkeren er på. Denne knitringen går utover tvèn også, merker det helst dersom forsterker er avslått
    Puh - mye på en gang dette!
    Noen formeninger/tips :?:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kleine
    Det er en svak suselyd(høres kun dersom det er HELT stille i rommet, elller jeg legger øret inntil høyttalerne) når forsterker og dvd-spiller står på. Dersom jeg skrur av DVD-spilleren, forsvinner dette.
    Lav "suselyd" kan være egenstøy fra DVD-spilleren eller støy i dårlig skjermede signalkabler (neppe i ditt tilfelle, siden støyen forsvinner med DVD-spilleren av). Man skiller ofte mellom brum og susing, der brum har mye lavere frekvens (typisk "transformatorlyd"), mens susing er mer "hvit " støy.
    Anlegget er forøvrig koblet til en jordet strømforgreiner, men denne står igjen ikke i jord. Ingen av komponentene har jordete kontakter.
    Da minskes sannsynligheten for en jordingssløyfe mellom komponentene, men det kan forstsatt oppstå gjennom signalkablene.
    Har en liten teori på at strømnettet i leiligheten er noe rart, for når jeg skrur på og av kjøkkenviften knitrer det i høyttalerne dersom forsterkeren er på.
    Dette er helt vanlig, spesielt for ting som inneholder spoler (typisk motorer og transformatorer). Slik støy er hovedgrunnen til at de audiofile gjerne får lagt opp egen kurs fra sikringsskapet til HiFi-utstyret. Slik støy oppleves også gjerne når kjøleskap og fryser skrur kompressoren av og på.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lav "suselyd" kan være egenstøy fra DVD-spilleren eller støy i dårlige signalkabler. Man skiller ofte mellom brum og susing.

Når det gjelder signalkabel bruker jeg en coaxialkabel fra Monster (Relativt bra kvalitet, ca 600kroner). DVD spiller og receiver fra Onkyo.
    Støyen er jo lav som sagt, men kan ikke huske å ha lagt merke til den i den forrige leiligheten jeg bodde i. (kanskje jeg ikke hørte etter?) :lol:
    Uansett - det er vel ikke noe problem dette her? Jeg vil helst slippe å levere noe til verksted!!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støyen er jo lav som sagt, men kan ikke huske å ha lagt merke til den i den forrige leiligheten jeg bodde i. (kanskje jeg ikke hørte etter?) :lol:
    Uansett - det er vel ikke noe problem dette her? Jeg vil helst slippe å levere noe til verksted!!
    Hvis det ikke er plagsomt for deg, er det vel ikke et problem?
    Hvis jeg skjønner deg rett, så har du kun digital signalkabel mellom forsterker og DVD-spiller? I så fall har jeg mindre erfaring med hvordan susing kan oppstå. Det kan være at forsterkeren "skjønner" at DVD-spilleren er slått på, men at den ikke mottar noen digitale signaler, og at det derfor genereres noe støy i forsterkerens digitale kretsløp. Forsvinner denne støyen når du spiller en DVD-plate?
    Alternativt kan det være at den detekterer at DVD-spilleren er på, men at den ikke mottar noe digitalt lydsignal, og derfor forsøker å gjengi lyd fra den analoge inngangen. Hvis denne inngangen ikke er tilknyttet, kan støyen komme fra en slik uterminert inngang.
    Det er mange frekvensgenereratorer i en DVD-spiller, så det er sannsynlig at den genererer elektromagnatiske støyfelter. Disse kan jo plukkes opp i dårlig skjermede signalkabler eller i uterminerte innganger på forsterkeren og forårsake susingen.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Nå har jeg foretatt ytterligere research.
    Susingen vedvarer selv når platen spilles.
    MEN: Jeg hadde kun forsterkeren på og valgte andre analoginnganger, som cd, tape(her er en minidisk koblet til, suste enten den var på eller ei). Video 1,2,3 og phono. Selv om signalkildene til de ulike inputtene var av, hørte jeg susing. Når jeg velger dvd, og velger analoginntak på denne, suser det her også. Med en gang jeg switcher over til digital, forsvinner susingen helt til jeg slå på dvd-spilleren. Det later til at støyen kommer analogt, men jeg skjønner ikke helt hvorfor dette skjer via dvd og digitalkabel? Kan det ha noe med at dvd-spilleren er koplet med optisk kabel til minidiskspilleren, og at denne igjen er koplet analogt til receiveren? Eller tar receiveren inn støy gjennom analoginputten for dvd når det ikke står noen kabler plugget i denne?
    Mange spørsmål, vil forøvrig takke for tidligere svar!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elektromagnetiske støyfelter fra DVD-spilleren kan kanskje påvirke forsterkeren. Prøv å flytte/løfte DVD-spilleren når den er skrudd på.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du mulighet for å teste uten noen analoge signaler..? Evt. droppe minidisk spilleren og kople dvd spilleren direkte?

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svar til roffe:
    Det må jeg prøve, men det blir et aldri så lite prosjekt, ettersom øverste hyllen i stereobenken er innredet slik: nederst: dvd-spiller, oppå den står minidisken, oppå den igjen videospilleren.
    tror du at det faktum at disse står oppå hverandre kan ha noen
    innvirkning? Receiveren står for seg selv.

AK: DVD-spilleren er jo også koplet direkte med coax-kabel til receiveren, den optiske til minidisken er kun for å kunne ta opp digitalt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror du at det faktum at disse står oppå hverandre kan ha noen innvirkning?
    Burde ikke ha det, men det skader ikke å prøve å separere de for å teste det.... Trafoene i de ulike komponentene vil jo alltid støye litt..

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •