Litt støy på tomgang i høyttalerne - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 69 av 69
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Støyen kommer garrantert ikke inn gjennom høyttalerkablene roffe. Hvor ofte har du hørt støy fra et anlegg som er fullstendig avslått?

Støyen kommer med 99% sikkerhet inn via signalkablene eller inngangskretsløpene i forsterkeren.

Det er viktig at signaljordingen er i orden. Dersom signalkablene ikke er i 100% god stand vil det kunne komme støy inn som minner om det du nevner.

Dersom det er en DC-feil eller en jordfeil på nettet vil dette kunne slå ut på samme måte. Da kan det faktisk hjelpe å snu polariteten på støpselet, men siden støyen er der uten preampen tilkoblet er det mindre sannsynlig at det hjelper. Prøv å låne en skilletrafo, et agregat, en inverter, eller prøv den hos en kompis som bor laaangt unna. Mål også symetrien i kontakten. Den bør være på mellom 130 og 140 volt AC fra hver pol til jord.

Det er enkelte preamper som ikke fingerer godt sammen med alle effekttrinn. Det skyldes jordflyt i signalkablene. Det er imidlertid en mindre sannsynlig teori i og med at du har koblet preampen bort uten at det forandrer seg.

Dersom det er støy i rommet, enten fra en lysdimmer eller fra annet utstyr, forsøk å lokalisere feilkilden (kan være hos naboen) og koble den vekk.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Støyen kommer garrantert ikke inn gjennom høyttalerkablene roffe. Hvor ofte har du hørt støy fra et anlegg som er fullstendig avslått?
    Ganske ofte på den tiden jeg bodde ved siden av en radioamatør. Da hørte jeg tydelig støy i høyttalerne i takt med morsesignalene hans. Tuller ikke med dette... Støyen endret seg også hvis jeg flyttet på høyttalerkabelen.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Ganske ofte på den tiden jeg bodde ved siden av en radioamatør. Da hørte jeg tydelig støy i høyttalerne i takt med morsesignalene hans. Tuller ikke med dette... Støyen endret seg også hvis jeg flyttet på høyttalerkabelen.
    Det er et ganske kjent problem. Høytalerkablene virker som antenner for RF-signaler. Siden mange forsterkertrinn har tilbakekobling, vil RF-signalet forplante seg lenger frem i forsterkerkretsløpet, ofte demodulert i P/N-overgangen til en transistor, for deretter å bli forsterket opp og komme som hørbare signaler i høytalerne. Ferrit-ringer på kablene er ofte til hjelp i så henseende.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stort er dette?

Etter Internett er det ikke akkurat en radioamatør i hvert nabolag. Det er vel ikke så mange andre kilder til så kraftig RF støy.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Etter Internett er det ikke akkurat en radioamatør i hvert nabolag. Det er vel ikke så mange andre kilder til så kraftig RF støy.
    Det er dertil flere som har fått mobiltelefon. Legg en mobiltelefon i nærheten av anlegget ditt og ring til den. Ofte vil du høre en karateristisk "dikk dikke-dikk dikke-dikk dikke-dikk", før telefonen faktisk ringer.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kommer fra signalinngangen Jane. Det er ytterst sjelden man klarer å få støy på høyttalerkablene. Gamle forsterkere hadde en ekstrem motkobling som kunne skape problemer, men som Gorm sier så er det ikke lenger et problem. Mest fordi forsterkerne har blitt bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Brumming her også......

Liver opp denne tråden her igjen jeg.

Har helt siden starten slitt med brumming i anlegget mitt. Forsterkeren min er en HK AVR65 RDS. Har testet denne nå helt uten signalkilder, kabler liggende helt separert og med forskjellige høyttalere og kabler. Hele tiden får jeg denne brumme/transformator lyden. Har også flyttet forsterkeren rundt i huset og en tur til en kompis. Samme symptomene overalt. Brummingen er værst på de tre fremre kanalene. Denne lyden blir også mye verre (så ille at det ikke er mulig å ikke høre det) når anlegget har stått på en stund/blitt brukt en stund. Det er også mulig å høre en "kneppelyd" når man stiller på volumet. Brummingen endrer seg ikke ved justering av volum, konstant lyd som går opp og ned som det passer seg.

Dersom noen har anelse om hva dette kan være og om det er mulig å få ordnet er jeg takknemlig for alle tips !

BlaBla

Newcomer Focalmann sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Erosloveking
    Å si at jordet stikk er noen fasit på mindre brum blir helt feil. Har selv slitt med problemet, og sogar svidd av to forsterkere på jordet kurs. Etter at jeg gikk over til ujordet stikk ble alt mye bedre.
    Det må sies at Norge har et utrolig dårlig el-nett med mye støy i enkelte områder av landet. Det beste ville være å ha en egen kurs + nettfilter + strømforsyning i oppsettet.

En annen kilde jeg har blitt obs på er kabeltv-nettet. Mange her på forumet har helt sikkert en antennekabel koblet til en video/dekoder som igjen er koblet til en forsterker som igjen er koblet til....... skjønner? I min forrige leilighet var det jordingsfeil på kabelannlegget som medførte at jeg fikk støt når jeg tok enden på antenne-ledningen. Gjett hva det kunne gjøre med resten av utstyret :evil:
    Shit, nå fikk jeg litt noia :shock:
    Sliter innimellom med støy på det analoge kabeltvanlegget (flimring/striper) , og har da fiklet litt med tilkoblingen i veggen. Har fått støt fra denne flere ganger :shock: Betyr det at det er noe galt som kan skade anlegget mitt :?:

Newcomer torgeir sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bumper denne tråden igjen.

Etter å ha lest gjennom tråden og plukket med meg litt tips og triks så har jeg følgende problemstilling.

Har en parasound P3 og en A21 koblet opp mot noen Dali Helicon 400W.
    Opplever brumming OG susing i høyttalerene når jeg kobler en kilde inn på en av linjeinngangene på P3'en.
    Feilen oppstår ikke hvis jeg kobler kilden i en av direct input inngangene.

Ville tro at problemet ligger i forforsterkerdelen?
    Andre som har vært borti lignende problem?

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •