Litt støy på tomgang i høyttalerne - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 69
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nei, man legger som oftest ikke merke til det. Men øret fanger det opp og det er med på å degradre lydgjenngivelsen. Men så lenge ikke susingen direkte plager deg er det ikke så nøye.

Jeg har forøvrig selv susing på mitt anlegg. Det tok 5 måneder før jeg oppdaget det. Står taklampa på (lysstoffrør) så er det umulig å høre det, i tillegg så må jeg helt inntil høyttalerne.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tillegg så må jeg helt inntil høyttalerne.
    Da betyr det vel ikke noe..? Man hører jo ikke på musikk 10cm fra høytalerne...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så... :roll: :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg teste litt anngående støyen i høyttalerne jeg postet om.

tok med meg for og effektforsterkeren og plasserte den mitt på stuegulvet. koblet ut alt som var av tilkoblinger og lys på både kjøkken og stue (usikker hva som var på samme kurs) men det er fortsatt en liten summing. Summingen er mye verre når bare høyttalerene står i effektforsterkeren og forforsterkeren er koblet ut. Det kan jo tyde på som noen nevnte, at linjeinngangene på effektforsterkeren tar i mot støy når de står tomme. Med en gang jeg koblet til forforsterkeren så blir summingen eller brummingen betraktelig mindre.

Eneste jeg ikke har prøvd med er og koble til en jordet kontakt. Gadd ikke flytte hele anlegget inne på kjøkkenet. men vet ikke om dette ville ha julpet. har som sagt anlegget i en jordet forgreiner.

men tror nokk problemet ligger i får dårlige kabler. Bruker i dag supra interlink rca kabler mellom for- og effektforsterker samt tilkobling av cdspiller. Høyttalerkablene er jeg usikker hva er. De kom med høyttalerne da jeg kjøpte de brukt. Selgeren sa de kostet 200kr meteren men jeg er litt usikker. de er iallefall b-wiring flate og brede.

noen som har forslag til hva jeg skal prøve med nye kabler. og da kabler som ikke koster en halv månedslønn. Eller evntuelt har noen tips om hvordan jeg kan måle og finne ut det lille problemet mitt.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du har gode nok kabler, og at de i seg selv ikke bidrar her. Tror du har en jordsløyfe et eller annet sted... Har du forsøkt å koble alle komponentene til ujordet stikk? Hvilke av støpslene har forresten jord? Det begynner å bli sjeldent.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg tror du har gode nok kabler, og at de i seg selv ikke bidrar her. Tror du har en jordsløyfe et eller annet sted... Har du forsøkt å koble alle komponentene til ujordet stikk? Hvilke av støpslene har forresten jord? Det begynner å bli sjeldent.
    koblet for og effektforsterkeren til ujordet stikkontakt når jeg satte dem mitt på stuegulvet.

Jeg kan legge til her er at jeg hadde en surround receiver før dette settet. (settet ble kjøpt for 1 uke siden) den hadde jeg ikke slike problemer med. den var koblet med akkurat samme elektronikk og smme stikkontakt. Kan det være feil i effektforsterkeren. snakket med han som solgte den og han sa at han ikke hadde hørt dette før. Når jeg skrur på forforsterkeren får jeg også slik suselyd. men den er enda mindre enn selve brummen og jeg må virkelig legge ørene inntill før og høre denne. så den er ikke noe problem.

Prøvde faktisk og koble anelgget til et par gammle høyttalere med lakrissnorer som høyttalerlerdinger før jeg tok det med tilhybelen. da var det også slik summelyd. men anntok da at det kunne være høyttalerne.

Går det ann og måle seg til feilkilden. har tilgang på multimeter.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er effektforsterkeren som har jordet støpsel. forforsterkeren har ujordet. mens cdspilleren har jordet.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du er i tvil om høyttalerkablene dine plukker opp støy kan du gjøre billig-tweaket å tvinne dem. Det gjør at de er mindre påvirket av eksterne elektromagnetiske felter.

Tror for øvrig at det er ganske uvanlig å ha jordet stikkontakt på cd-spilleren. Men siden denne ikke er koblet til, så kan ikke den bidra til jordingssløyfen heller...

Har du brum (summing) når forforsterkeren er knyttet til og volumkontrollen er på laveste nivå (mute)? Varierer brummen med innstillingen på volumkontrollen?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hvis du er i tvil om høyttalerkablene dine plukker opp støy kan du gjøre billig-tweaket å tvinne dem. Det gjør at de er mindre påvirket av eksterne elektromagnetiske felter.

Tror for øvrig at det er ganske uvanlig å ha jordet stikkontakt på cd-spilleren. Men siden denne ikke er koblet til, så kan ikke den bidra til jordingssløyfen heller...

Har du brum (summing) når forforsterkeren er knyttet til og volumkontrollen er på laveste nivå (mute)? Varierer brummen med innstillingen på volumkontrollen?
    brummingen varierer ikke med volumkontrollen. når det gjelder cdspilleren så ble jeg litt usikker på om den har jording eller ikke. men det spiller ingen rolle siden den ikke er koblet til når brummingen er der. blir heller ingen forskjell om jeg kobler på cdspilleren.

når det gjelder tvinning av kabelen blir dette vanskelig. kabelen er helt flat og brei, med fire ledere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikker på at det ikke er transformatoren på forsterkeren som brummer?

Isåfall er det ikke så mye man får gjort med det. Mange Rotel 9*0bx har det problemet. Det er noe av det som er fikset i 9*1. JEg har selv en Rotel 980bx. Den brummet fælt da jeg fikk den. Men det er nesten borte nå. Det kommer og går litt.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Sikker på at det ikke er transformatoren på forsterkeren som brummer?
    Jeg skulle akkurat til å si at det sannsynligvis er et internt problem i effektforsterkeren, siden volumkontrollen ikke virker inn. Var ikke klar over at en kvalitetsprodusent som Rotel hadde slike problemer i sine produkter.

Ut fra disse nye opplysningene vil jeg tro at det er elektromagnetisk stråling fra transformatoren som plukkes opp av inngangstrinnet på effektforsterkeren.

Jeg slår meg uansett til ro med Whoppass Cheese's forklaring. Hvor ny er denne forsterkeren? Har du garanti på den? Hvis den akkurat er kjøpt fra forhandler kan du ta den med tilbake og be dem fikse problemet for deg. Du har selvfølgelig krav på et feilfritt produkt når du kjøper noe...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd den hos andre folk også, og da har jeg opplevd at noen steder er den helt fri for brum. Så det er sannsynligvis kombinasjonen av transformatoren og det lokale strømnettet som gir denne brummen.

Jeg har også prøvd mange triks for å se om det hjelper, men det er resultatløst. Men jeg har fått beskjed om at en skilletrafo kanskje kunne fikse problemet. Men brummen er ikke så plagsom at jeg har giddet å sponse på meg det.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Jeg har prøvd den hos andre folk også, og da har jeg opplevd at noen steder er den helt fri for brum. Så det er sannsynligvis kombinasjonen av transformatoren og det lokale strømnettet som gir denne brummen.

Jeg har også prøvd mange triks for å se om det hjelper, men det er resultatløst. Men jeg har fått beskjed om at en skilletrafo kanskje kunne fikse problemet. Men brummen er ikke så plagsom at jeg har giddet å sponse på meg det.
    hvor mye koster en slik trafo da. siden du plages med 980 så kan det jo være samme feil som på min 990bx.

men problemet er heller ikke stort til meg. dessuten er hybelen jeg bor i nå bare temporært. har planer om kanskje og flytte til en større leilighet etter jul. og der kan det jo være andre forhåld.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel må rette på en ting kontakten fra effektforsterkeren er ikke jordet.

Men etter en mye testing på onsdag og i går så tror jeg konklusjonen blir at det må være en feil i selve forsterkeren. Når den står alene uten effektforsterker så er det den høyre høyttaleren som er verst.

Har en arbeidskompis som kjenner ei som jobber på verkstedet til hifiklubben. mulig hun har noen tips og råd om komme med.
    Men jeg tror det er en fare for at hvis man skal løse dette problemet så må man begynne og skruve og mekke inne i boksen. Det har ikke jeg så velding lyst til. Så det blir vel kanskje til at jeg ikke bryr meg om det og eventuelt venner meg til det. er tross alt bare en bagatell.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får vel slenge meg på, da
    Støtter teorien om "dårlig" trafo, uten å skaffe meg uvenner
    Men eneste måten å finne ut dette på, er å finne en måte å skille trafoen fysisk fra forsterkeren mens den ennå er tilkoblet... Det kan være nok til at støyen forsvinner

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... Kjøpte nylig en NAD T752 receiver, og der suser det også fra alle høytalerne. Utrolig irriterende når man ser film og "henger" seg opp i susingen fra bakhøytalerne. Ser jeg tv med lyd via receiveren så kjører jeg kun stereo, da det er såpass mye susing at jeg ikke orker å ha den på f.eks DOLBY PL II
    Leverte den inn til Hifi Klubben for service,da jeg mener at det ikke skal "støye" slik fra høytalerne. Forsøkt å koble til/fra alle signalkilder uten å finne noe galt. Susingen kommer da jeg switcher fra "standby" til "on", og det er like mye(lite) uansett hvordan volumkontrollen er justert. Forsvinner dog når jeg velger "mute".
    Med den gamle Panasonic receiveren jeg hadde, var det aldri noe problem med "susing" fra høytalerne.
    Håper Hifiklubben klarer å finne ut av hva som er galt!

Mvh
    Thor-Egil

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel jeg er da så heldig at min arbeidskompis er nermeste nabo av en som arbeider på verkstedet til hifiklubben. skal stikke innom denne persjonen og ta med meg forsterkeren. han mente det mest sannsynligvis var ei printplate som har en jordingsfeil. håper at dette retter seg da jeg er meget gost fornøyd med rotel forsterkersettet. Løfter mine b&wer til en annen dimensjone når det gjelder presisjon og dynamikk.

Skal slenge opp en post når jeg har vert bort over med den. mulig det er en fillefeil som man kan ordne selv fvis garantien er utgått vel og merke.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjenoppliver en gammel tråd her, da jeg har mer eller mindre samme problem.

Jeg hører ganske intens brumming i bassområdet, særlig på høyre høyttaler. Jeg bruker separate effektforsterkere (Vincent SP-996, monoblokker, om det har noe å si), og som hos trådstarter er støyen like merkbar om jeg fjerner signalkablene til receiver (NAD T742). Høyre monoblokk er plugget i samme støpsel som receiveren, og denne er skyld i mye støy; slår jeg den av blir det redusert til et langt mer akseptabelt nivå. Så jeg lurer litt på et par ting:

- Burde det være noe forskjell på støymengden hvis jeg flytter monoblokken til et annet støpsel på samme kurs? Det lar seg gjøre, men krever en del slitsom ommøblering og omorganisering (når man bor på 12 kvm bygger man i høyden, for å si det sånn).
    - Hva med en nettkabel som denne? Vil det ha noen effekt? Jeg har allerede prøvd et nettfilter fra Komplett.no, men det hadde liten eller ingen effekt.

Bør vel nevnes at jeg ikke vet noe særlig om elektriske anlegg, har plukket opp det meste fra dette forumet.

Morro med studenthybler ja; ni hybler og et kjøkken på samme kurs. :? Er vel umulig å bli kvitt all støyen, men kan i det minste gjøre det beste ut av det.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Gjenoppliver en gammel tråd her, da jeg har mer eller mindre samme problem.
    Som nevnt tidligere i denne tråden: bruker du jordet kontakt på noen av komponentene? Hvis ja, forsøk uten jording.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må komme med en flau tilståelse; jeg aner ikke. Har bare en vag anelse om hva konseptet innebærer. :P

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •